Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Manager Vastgoed | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Manager Vastgoed | Freelance | Interim | ZZP

Manager Vastgoed | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Managers Vastgoed:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Managers Vastgoed
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

De rol van een manager vastgoed bij 4 aspecten van vastgoedbeheer

Een manager van vastgoed heeft de leiding over het vastgoedmanagement bij bijvoorbeeld gemeenten, bedrijven en woningstichtingen. Hier spelen ze een belangrijke rol in contacten onderhouden met zowel huurders als verhuurders en allerlei technische problemen oplossen. Daarnaast richten ze zich op verschillende aspecten van vastgoedbeheer en is het belangrijk voor vastgoedmanagers om na te denken over hoe de toekomst eruitziet van vastgoedbeheer.

Manager vastgoed: Wat is zijn of haar rol?

Een vastgoedmanager is het hoofd van de afdeling vastgoedmanagement en daarmee het eerste aanspreekpunt voor vastgoedmedewerkers, huurders en verhuurders. Hij of zij dient zodoende een sterk netwerk en contact te onderhouden met deze verschillende partijen. Zo overziet de manager het innen van huur, waarborgen van comfort en tevredenheid bij huurders, en waardestijgingen van vastgoed. Bovendien omvat deze rol het beantwoorden van vragen, wegnemen van zorgen zorgen bij verhuurders en huurders en handhaven van huurvoorwaarden. Indien er conflicten zijn, dient de manager van vastgoed deze af te handelen als brug tussen verhuurder en huurder.

Daarnaast richt een vastgoedmanager zich op technische problemen oplossen, die kunnen variëren van kleine tot grote renovaties. Hij of zij moet snel kunnen reageren in het geval van noodsituaties, zoals storingen in verwarmingssystemen en lekkages. Hiervoor worden vaak online platforms gebruikt, waardoor verhuurders gemakkelijk de werkzaamheden en status kunnen inzien. Een manager vastgoed doet ook aan preventief onderhoud door middel van inspecties en onderhoudsactiviteiten. Een aantal andere essentiële taken in deze rol zijn het opstellen van beleid, plannen van onderhoud, waken over het rendement, opvragen van offertes, en onderhandelen bij de aankoop of verkoop van vastgoed.

Verschillende aspecten van vastgoedmanagement

Een vastgoedmanager richt zich dus op het verzorgen van een optimaal vastgoedbeheer. Dit beheer wordt onderverdeeld in vier soorten beheer.

1. Financieel beheer

Financieel beheer omvat het regelen van alle financiële zaken. Door middel van een goed financieel beheer is er een duidelijk overzicht voor eigenaren en alle inkomsten worden op de juiste manier beheerd, waarnaast uitgaven onder controle blijven. De volgende zaken zijn hierbij van belang:

  • Debiteurenbeheer en huurfacturatie: Dit gaat over facturen opstellen voor vastgoedverhuur. Achterstallige betalingen moeten snel opgespoord en geïnd worden, wat effectief middels een systeem gebeurt. Door middel van een goed debiteurenbeheer blijft de cashflow stabiel en worden huurachterstanden voorkomen.
  • Rendement- en kostenberekeningen: Een andere belangrijke taak is het rendement van vastgoed optimaliseren door de inkomsten en uitgaven te analyseren en verbeteringen te identificeren. Er kan bijvoorbeeld onderhandeld worden over betere contracten, waarnaast huurprijzen verhoogd kunnen worden als de markt dit toelaat. Zo wordt een optimale return on investment (ROI) behaald.
  • Servicekostenafrekening: Dit heeft betrekking op de kosten die gerekend worden voor gemeenschappelijke voorzieningen. Denk hierbij aan kosten voor schoonmaak, onderhoud en energiekosten, die de vastgoedmanager berekent en onder de huurders verdeelt. Het is wel belangrijk om hier transparant over te zijn naar de huurders toe om geschillen te voorkomen.

2. Technisch beheer

Het technisch beheer van vastgoed wordt gerealiseerd met een groot netwerk van monteurs om technische problemen te voorkomen en op te lossen. De manager moet altijd beschikbaar zijn voor noodgevallen en vaak zelf ook technische certificeringen en kennis hebben. De volgende onderdelen vallen hieronder:

  • Onderhoud en reparaties: Er moet regelmatig onderhoud uitgevoerd worden om de waarde van vastgoed te behouden en de leefbaarheid voor huurders te verhogen. Verder worden er regelmatig inspecties uitgevoerd om problemen en verslechtering van het vastgoed te voorkomen.
  • Noodgevallen: Bij lekkages, waterschade en storingen moet er onmiddellijk actie ondernomen worden, waarvoor een manager vastgoed een netwerk van monteurs heeft die snel kunnen ingrijpen.
  • Duurzaamheidsinitiatieven: Duurzaamheid is steeds belangrijker en een manager kan eigenaren over energiebesparende maatregelen adviseren. Dit is goed voor het milieu en kan operationele kosten vaak verlagen. Voorbeelden zijn het installeren van zonnepanelen, de isolatie verbeteren en oude verwarmingssystemen vervangen.

3. Commercieel beheer

Commercieel beheer gaat over het verzorgen van een minimale leegstand en maximaal rendement voor eigenaren van vastgoed:

  • Leegstandsbeheer: Vastgoedmanagers dragen bij aan leegstand minimaliseren door op tijd nieuwe huurders te vinden en contractvoorwaarden voor hen aantrekkelijk te maken. Zo blijven huurinkomsten stabiel en wordt waardeverlies voorkomen. Leegstand kan bijvoorbeeld geminimaliseerd worden door advertenties te plaatsen en andere vormen van marketing in te zetten.
  • Contractonderhandelingen: Verder onderhandelt de manager van vastgoed over huurcontracten, waarbij hij of zij huurprijzen vaststelt, de looptijd bepaalt en aanvullende voorwaarden voorlegt. Goede onderhandelingen dragen bij aan een lange huurtermijn en een stabiele inkomstenstroom.

4. Administratief beheer

Tot slot richt een vastgoedmanager zich op het administratief beheer van vastgoed, zodat er een duidelijk overzicht is van activiteiten, financiën en juridische zaken. Dit omvat het volgende:

  • Contractadministratie: Contractadministratie gaat over het bijhouden van juridische documenten en huurcontracten, het op tijd vernieuwen van contracten en huurvoorwaarden. Ook alle belangrijke correspondentie moet gearchiveerd worden. Een goed georganiseerd systeem draagt namelijk bij aan een transparante communicatie.
  • Archivering en documentatie: Daarnaast moeten alle documenten zorgvuldig opgeslagen en beheerd worden, waaronder huurcontracten, correspondentie, onderhoudsrapporten en financiële overzichten. Up-to-date en toegankelijke documentatie voor huurders en verhuurders is belangrijk bij juridische geschillen en de verkoop van vastgoed.
  • Communicatie: Verder moet er een effectieve communicatie onderhouden worden met huurders door tijdig vragen te beantwoorden en klachten op te lossen. Een goede communicatie helpt bij het voorkomen van conflicten en misverstanden.

De toekomst van vastgoedmanagement

De rol van een manager van vastgoed verandert door de technologische vooruitgang en dynamische markt. Allereerst speelt digitalisering een belangrijke rol, waarbij steeds meer online platforms en speciale software geraadpleegd worden. Deze bieden meer inzicht in vastgoedbeheer, bijvoorbeeld bij financiële rapporten en onderhoud. Hierdoor hebben eigenaren ook meer zicht op hun vastgoed. Dit is gerelateerd aan de groeiende implementatie van slimme technologieën, zoals slimme meters, die meer inzicht geven in bijvoorbeeld de staat van vastgoed en het energieverbruik. Zo kunnen lekkages en andere problemen vroegtijdig opgespoord en voorkomen worden.

Een andere belangrijke ontwikkeling is duurzaamheid, waarbij de ESG-criteria steeds meer impact hebben op beheertaken. Vastgoedmanagers dienen energiebesparende maatregelen te implementeren en te zorgen voor een gezonde, veilige leefomgeving voor huurders.

Meld je nu aan bij Bureau Ad Interim als opdrachtgever of interim manager vastgoed, freelance manager vastgoed of zzp manager vastgoed, en wij helpen je met de ideale match tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.