Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Activiteitenbegeleider | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Activiteitenbegeleider | Freelance | Interim | ZZP

Activiteitenbegeleider | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Activiteitenbegeleiders:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Activiteitenbegeleiders
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

Activiteitenbegeleiders plannen evenementen die in de vrije tijd plaatsvinden. Hoewel activiteitenbegeleiders hun taken in een groot aantal omgevingen kunnen uitvoeren, werken de meesten in zorginstellingen die ouderen, psychiatrische patiënten, gedetineerden of mensen met een lichamelijke/verstandelijke handicap huisvesten en/of verzorgen.

Een uitzonderlijk georganiseerde en boeiende Activiteitenbegeleider zal een activiteitenprogramma opstellen en er toezicht op houden. Daartoe wordt van je verwacht dat je individuele interesses peilt, passende activiteiten bedenkt en zorgt voor de beschikbaarheid van alle benodigde middelen. Je moet ook de opkomst analyseren om ervoor te zorgen dat het programma stimulerend blijft.

Om succesvol te zijn in deze rol moet je programma's kunnen ontwikkelen die rekening houden met verschillen in fysieke en cognitieve vaardigheden. Fenomenale Activiteitenbegeleiders gebruiken hun werk als een handvat om het plezier en de rust te bevorderen die de instelling of organisatie hun doelgroep of deelnemers biedt.

Taken en verantwoordelijkheden van een Activiteitenbegeleider

  • Samenwerken met personeel en/of artsen om te begrijpen hoe activiteiten genezing en saamhorigheid kunnen bevorderen.
  • Het uitvoeren van onderzoeken naar behoeften van de deelnemers om fysieke, cognitieve en emotionele vaardigheden vast te stellen.
  • Vaststellen van individuele interesses en verwachtingen met betrekking tot vrije tijd.
  • Bepalen van en toezicht houden op het gebruik van beschikbare financiën.
  • Een activiteitenprogramma ontwikkelen dat voldoende gevarieerd is en rekening houdt met de behoeften van de deelnemers.
  • Aankoop of huur van benodigdheden voor alle activiteiten.
  • Het vinden, trainen en controleren van het werk van de assistenten voor activiteiten.
  • Ruim voor de geplande tijd reclame maken voor de evenementen.
  • Toezicht houden op en deelnemen aan evenementen samen met personeel en deelnemers.
  • Het opstellen van periodieke rapporten die successen, beperkingen en de weg vooruit schetsen.

Opleidingsvereisten en vaardigheden van een Activiteitenbegeleider

  • MBO/HBO werk- en denkniveau en een diploma in aanverwante richting van de sector.
  • Een specifieke opleiding en/of certificering is een groot voordeel.
  • Aantoonbare ervaring in deze functie voor een soortgelijke groep.
  • Computervaardig met gedegen kennis van budgetteringsinstrumenten.
  • Uitstekende vaardigheden op het gebied van programma- en evenementen planning en toezicht.
  • Een opgewekt, communicatief en empathisch karakter.
  • Toegewijd aan het bevorderen van welzijn en plezier.
  • Bereid om af en toe in het weekend te werken.

5 tips om flexibel te blijven als Activiteitenbegeleider

Hoe reageer je als dingen niet gaan zoals gepland? Misschien heeft het weer het programma voor buiten waar je weken aan gewerkt hebt verpest, of moest de avond animatie op het laatste moment afgezegd worden. Nu moet je een oplossing zien te vinden of het risico lopen dat je je deelnemers teleurstelt.

Zulke momenten kunnen frustrerend zijn. Maar voor Activiteitenbegeleiders is omgaan met veranderingen onderdeel van het dagelijks werk. Daarom is flexibiliteit een belangrijke vaardigheid als je in de recreatie werkt. Flexibiliteit helpt je stressniveau te verlagen en uitdagingen op de werkplek te overwinnen, zodat jij jouw deelnemers unieke en boeiende ervaringen kunt bieden. Hier zijn 5 tips die je helpen flexibeler te worden in deze functie.

1. Blijf voortdurend leren

Geïnteresseerd blijven in de nieuwste trends in je branche is al een goed teken dat je een flexibel mens bent. Mensen die verandering leren omarmen, komen oplossingen voor problemen tegen die ze anders misschien niet hadden overwogen. Dit bereidt hen voor om het probleem zelf aan te pakken als het zich voordoet.

Lees over nieuwe technologie, woon een gratis webinar bij of maak contact met collega-recreatie professionals via Facebook om te leren hoe anderen omgaan met de uitdagingen van het werken in jouw sector. Sta open voor het uitproberen van nieuwe oplossingen. Als je eenmaal hebt gezien hoe anderen hun processen verbeteren, kosten besparen en de efficiëntie verhogen, kun je het geleerde toepassen op je eigen gemeenschap.

2. Zorg voor een back-up plan

Flexibel zijn heeft veel te maken met hoe goed je voorbereid bent. Het is altijd een goed idee om vooruit te plannen voor wat er mis kan gaan. Gelukkig behoren activiteitenbegeleiders tot de meest creatieve mensen in hun sector, dus ze zijn goed in het aanpassen van programma's in een oogwenk.

Soms moet je echter op het laatste moment met een activiteit komen, dus is het handig om een lijst met reserve ideeën bij de hand te hebben. Websites zoals Pinterest en Instagram hebben veel creatieve ideeën voor activiteiten die je kunt opslaan voor later gebruik. Maak gebruik van een recreatie platform voor het vinden van activiteiten op momenten waarop je snel inspiratie nodig hebt. Creëer daarna een bestand dat gefilterd kan worden op verschillende welzijnsdoelen, zodat je snel de perfecte vervangende activiteit kunt vinden. Je kunt dan ook in een oogopslag zien welke deelnemers op een bepaald moment van de dag het meest waarschijnlijk een programma zullen bijwonen op basis van hun gewoonten en voorkeuren, zodat je de deelname kunt maximaliseren.

3. Ideeën delen met je team

Je ideeën delen met anderen kan je helpen een creatieve probleemoplosser te worden. Vraag je teamleden om feedback over de activiteiten die je hebt gepland. Zij kunnen je misschien wijzen op een valkuil waarop je niet bent voorbereid of een betere manier van werken voorstellen. Iedereen heeft een unieke benadering van het oplossen van problemen, dus je zult zeker frisse ideeën en perspectieven krijgen.

Je team hoeft zich niet te beperken tot andere recreatie professionals. Misschien heeft het keukenpersoneel een geweldig idee voor een catering event, of wil een bewoner een fitnesstrend uitproberen waarvan je nog nooit hebt gehoord. Door open te staan voor de ideeën van anderen wordt je niet alleen flexibeler - het zorgt ervoor dat je gemeenschap altijd iets nieuws en spannends te bieden heeft.

4. Digitaliseer je dagelijkse taken

Soms moet je het werk dat je voor die dag had gepland opzij zetten om te reageren op een ander probleem. Dit kan leiden tot een stijgende stapel papierwerk die je later moet afhandelen. Het digitaliseren van je administratieve taken kan je het vertrouwen geven om nieuwe uitdagingen aan te gaan zonder dat je je zorgen hoeft te maken over al het werk dat zich op de achtergrond opstapelt.

Het digitaliseren van je processen bespaart niet alleen tijd in je drukke agenda die je normaal gesproken aan papierwerk zou hebben besteed. Wanneer je gemakkelijk de presentielijst kunt opnemen, kalenders kunt aanpassen en beoordelingen van deelnemers kunt invullen vanaf je telefoon of tablet, hoef je niet te kiezen tussen concurrerende prioriteiten. In plaats daarvan heb je de flexibiliteit om op problemen te reageren terwijl je andere taken onderweg afhandelt.

5. Erken je successen

Succes als een recreatie professional gaat niet over het tot op de letter volgen van je programmaplan. Als je niet elk klein detail deelt over hoe het programma zou moeten lopen, zal niemand in feite het verschil weten als je op het laatste moment wijzigingen moet aanbrengen. Dit neemt de druk weg om aan de verwachtingen te voldoen, zodat je je kunt concentreren op wat echt belangrijk is - ervoor zorgen dat iedereen het naar zijn zin heeft.

Dus niet meteen stressen als Plan A steeds meer begint te lijken op Plan B. Zolang je deelnemers het naar hun zin hebben, is dat een succes. We hopen dat deze 5 tips je helpen flexibel te blijven zodat je uitdagingen als activiteitenbegeleider kunt overwinnen!


Werken als Activiteitenbegeleider?

Ben jij een vrolijke en opgewekte interim Activiteitenbegeleider die beschikt over de vereiste vaardigheden en professionaliteit om programma's leuk en interessant te maken? Stuur ons dan zo snel mogelijk jouw cv toe en wij nemen contact met je op voor het inplannen van een kennismakingsgesprek.

Activiteitenbegeleider Inhuren?

Is jouw organisatie of zorginstelling op zoek naar een ervaren freelance Activiteitenbegeleider of zzp Activiteitenbegeleider? Dan kunnen wij helpen. Neem vandaag nog contact met ons en wij helpen je bij het vinden van een geschikte kandidaat voor de job.