Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Bestuursassistent | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Bestuursassistent | Freelance | Interim | ZZP

Bestuursassistent | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Bestuursassistenten:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Bestuursassistenten
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

1. Functie, taken en verantwoordelijkheden van een bestuursassistent

De functie bestuursassistent is een belangrijke functie, die vaak nogal eens wordt onderschat op de werkvloer. Wat is een bestuursassistent voor specifieke functie? Welk werk doet deze professional? Wat zijn de belangrijkste taken van bestuursassistenten? En, ook niet onbelangrijk: op welke vlakken kun je een goede bestuursassistent onderscheiden van iemand die zijn of haar vak minder goed verstaat? In dit artikel gaan we op deze vragen in en kom je alles te weten wat belangrijk is als je op zoek bent naar een parttime of fulltime bestuurlijke assistent voor jouw organisatie!

2. Wat is dat precies: een bestuursassistent?

Een bestuursassistent is een professional, die als belangrijkste taak heeft - de naam zegt het al - politieke bestuurders, CEO's, hogescholen en directeuren van bedrijven zo optimaal mogelijk te assisteren en ondersteunen. Ze functioneren feitelijk als secretaris of secretaresse en voeren als professionele ondersteuners diverse werkzaamheden uit.

3. De belangrijkste werkzaamheden en taken van bestuursassistenten

Goede bestuursassistenten hebben een vakspecifieke opleiding gevolgd en zijn daardoor op allerlei vlakken professioneel getraind om bestuursraden, directeuren en bedrijfsleiders bij te staan. Bijvoorbeeld in de politiek, de zorgsector, het onderwijs of het bedrijfsleven. Hun kerntaken zijn gevarieerd, maar komen meestal op belangrijk administratief werk neer. Zo houden bedrijfsassistenten zich vaak bezig met het beheer van de agenda van hun werkgever, het verwerken van inkomende post en telefoontjes en zorgen voor het verzenden van poststukken. Secretaresses zijn vaak ook bezig met het ordenen en eventueel redigeren van beleidsstukken en uitgaande post cq. e-mails. Ook vervullen ze een belangrijke functie in een bedrijfsgebouw, overheidsgebouw of ziekenhuis door hun receptionele taken, zoals het ontvangen van klanten, gasten of cliënten. Verder zijn bestuursassistenten vaak ook verantwoordelijk voor het regelen van financiële zaken op kantoor, het bijhouden van de voorraden (zoals kantoorspullen, computeraccessoires, printcartridges, schoonmaakspullen, koffie, et cetera) die een directeur of een bestuursraad nodig heeft.

Ten slotte bestaat een deel van het werk van bestuursassistenten ook uit het beleggen en organiseren van (bedrijfs)vergaderingen, presentaties op bijvoorbeeld beurzen en het te woord staan van zakelijke relaties, ambtenaren, klanten of burgers. Ook inkomende pakketten, het bedrijf informeren over van alles en nog wat (zoals vergaderingen of brandoefeningen) en het rondmaken van de jaarlijkse kerstpakketten, horen bij het werk dat deze professionals uitoefenen. Bestuursassistenten moeten dan ook veelzijdige, sociale en flexibele personen zijn om hun werk naar behoren te kunnen uitoefenen.

4. Zo herken je de echte professional te midden van het grote aanbod aan bestuursassistenten!

Een goede en betrouwbare bestuursassistent is iemand die professioneel geschoold is, bijvoorbeeld via een MBO- of HBO-opleiding. Iemand dus die secuur werkt en flexibel en sociaal kan inspringen op snel veranderende situaties. Verder is het van belang dat bestuursassistenten die kwalitatief goed werk willen leveren, goed op de hoogte moeten zijn van de wet- en regelgeving binnen bedrijven, instanties of de overheid. Als aanspreekpunt van de directie of bestuursraad moeten ze namelijk veel vragen van derde partijen kunnen beantwoorden en klanten c.q. burgers naar de juiste personen of instanties kunnen doorverwijzen.

5. Wil je meer weten over het beroep bestuursassistent of zoek je een kandidaat voor jouw bedrijf?

Wil je graag meer informatie over het beroep van bestuursassistent? Of ben je voor jouw onderneming op zoek naar een echte professional in dit vakgebied? Vraag ons dan eens vrijblijvend om meer informatie.