Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Bestuurskundige | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Bestuurskundige | Freelance | Interim | ZZP

Bestuurskundige | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare Bestuurskundigen:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als medewerker bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Bestuurskundigen.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

Bestuurskundige: 6 wetenswaardigheden over dit beroep

Het vakgebied bestuurskunde gaat over het optimaal functioneren van het openbaar bestuur, waarbij de nadruk ligt op het onderzoeken en oplossen van maatschappelijke problemen en uitdagingen. Bestuurskundigen spelen hier een belangrijke rol bij en kunnen bij verschillende organisaties en in verschillende soorten functies aan de slag. In deze positie zijn een kritische blik, onderzoekende houding en groot samenwerkend vermogen erg belangrijk, waarnaast de juiste opleiding gevolgd moet worden en ze ervaring op moeten doen. Met welke trends moet een bestuurskunde professional daarnaast rekening houden?

1. Wat houdt bestuurskunde in?

Het vakgebied bestuurskunde is gericht op het openbaar bestuur en hoe effectief een overheidsorganisatie inspeelt op maatschappelijke of organisatorische vraagstukken. Een professional op dit gebied, of dat nou een vaste of interim bestuurskundige, freelance bestuurskundige of zzp bestuurskundige is, onderzoekt wat er speelt in de omgeving. Op basis van dit onderzoek wordt er binnen de bestuurskunde beleid ontwikkeld dat aansluit op de uitdagingen in de maatschappij. Dit gebeurt binnen elk domein van het openbaar bestuur, zoals het onderwijs, de openbare orde en veiligheid en de zorg.

Omdat bestuurskunde over publieke vraagstukken gaat, ligt de nadruk op overheden, waaronder allerlei instellingen vallen. Dit heeft ook betrekking op verwante instellingen, zoals adviesraden, burgerinitiatieven, universiteiten en woningcorporaties. Hierbij staat de efficiënte en effectieve uitwerking van politieke doelen en beleid centraal. Desalniettemin is bestuurskunde ook een belangrijk begrip bij commerciële bedrijven.

2. Wat doet een bestuurskundige?

Bestuurskunde professionals richten zich dus op maatschappelijke problemen en onderwerpen, wat op landelijk niveau kan, maar ook op gemeentelijk en provinciaal niveau. Zij weten feilloos hoe de Nederlandse staatsinrichting in elkaar zit, wat er wettelijk mag en niet mag, en hoe begrotingen en budgetteringen werken. Taken die altijd bij deze positie terugkomen, zijn het onderzoeken van bestuurlijke en maatschappelijke problemen, het analyseren en verzamelen van informatie in de bestuurlijke omgeving, en het overleggen met andere professionals.

Verder wordt er advies gegeven aan alle betrokken partijen en beleid ontwikkeld en uitgevoerd om de problemen aan te pakken. Professionals in de bestuurskunde zijn dus experts op het gebied van beleid, bestuur en management, en kunnen kansrijke oplossingen identificeren voor maatschappelijke vraagstukken.

Voorbeelden maatschappelijke vraagstukken

Wat is echter een maatschappelijk vraagstuk? Een voorbeeld hiervan is het gebruik van fossiele brandstoffen beperken om de ecologische voetafdruk te verlagen. Daarnaast is een belangrijk vraagstuk op dit moment de eerlijke verdeling en opvang van asielzoekers in Nederland. Deze vraagstukken vereisen een bestuurskundig en juridisch inzicht en hebben betrekking op de hele Nederlandse maatschappij. Verder zijn de druk op de zorg door de vergrijzing, het aanpakken van criminaliteit en werkloosheid ook voorbeelden van maatschappelijke uitdagingen.

3. Waar werken bestuurskundigen?

Bestuurskundigen kunnen op verschillende plekken aan het werk, vaak als beleidsadviseur of -medewerker, waarbij ze voor een specifiek gebied beleid opstellen, zoals het onderwijs of de zorg. Daarnaast kan iemand met deze titel ook aan de slag als consultant, manager of politicus. Meestal werken bestuurskunde professionals bij de (semi-)overheid, zoals gemeenten, ministeries of juist de Europese Unie (EU) of Verenigde Naties (VN). Echter, ze kunnen ook werken bij consultancybureaus, multinationals en non-profitorganisaties. Hierbij bekleden professionals in de bestuurskunde vaak de volgende functies:

  • Beleidsadviseur/-medewerker: In deze positie richt een professional zich op bestuursvormen en -systemen, wat op verschillende niveaus kan. Dit kan bijvoorbeeld bij de nationale of lokale overheid, maar ook bij openbare diensten, waaronder bij de politie. Meestal is een beleidsadviseur of -medewerker in een specifiek vakgebied gespecialiseerd, zoals asielbeleid of ruimtelijke ordening.
  • Consultant: Veel afgestudeerden gaan ook bij een consultancybureau werken, waar advies verleend wordt aan andere organisaties die deze kennis niet intern hebben. Ook hierbij werken mensen vaak binnen een specialiteit, zoals Human Resources (HR) of Informatietechnologie (IT). Bestuurskunde professionals gaan overigens vaak binnen de strategieconsultancy werken, waarbij ze bedrijven strategisch advies geven over acquisitie, internationale uitbreiding en marktpositie.
  • Lobbyist: Lobbyisten staan eigenlijk buiten bestuursorganen, maar proberen hun beslissingen in naam van een organisatie te beïnvloeden. Ze gebruiken cijfers, informatie, economische argumenten, publiciteit en persoonlijke verhalen om regeringen over te halen om bepaalde regels in te voeren of juist af te schaffen. Meestal werken ze voor grote bedrijven of doelen.
  • Manager: Een bestuurskundige, zoals een interim bestuurskundige, freelance bestuurskundige of zzp bestuurskundige, kan ook als manager aan de slag gaan. Als leidinggevende hebben ze een brede kennis over bedrijfsvoering, die ze op een specifieke afdeling of organisatiebreed kunnen inzetten.
  • Projectleider: Professionals in de bestuurskunde gaan ook vaak werken als projectleider, wat niet per se direct met het openbaar bestuur te maken hoeft te hebben. Hij of zij kan namelijk ook projecten binnen een bedrijf leiden en overzien. Hierbij moet het proces in goede banen geleid worden.

Vast of flexibel contract

Binnen de bestuurskunde is het mogelijk om als vaste of flexibele kracht te werken. Sommige functies, zoals beleidsmedewerker, komen vaak in een vast contract voor. Daarentegen zijn er juist veel interim, freelance en zzp bestuurskunde consultants en managers, die zich voor een tijdelijke periode inzetten voor een organisatie. Zij kunnen dan een frisse blik geven aan een organisatie en helpen met het oplossen van complexe problemen.

4. Welke competenties zijn belangrijk in de bestuurskunde?

Er zijn diverse competenties en eigenschappen die belangrijk zijn binnen de bestuurskunde, waaronder analytische vaardigheden. Deze zijn onmisbaar voor het identificeren van vraagstukken, uitdagingen en effectieve oplossingen. Creativiteit komt hier ook bij van pas om op een verrassende manier van de mogelijkheden gebruik te maken. Een bestuurskundige is tevens een kritische denker, die zijn of haar gedachten goed kan verwoorden en hoofd- en bijzaken uitstekend van elkaar weet te onderscheiden.

Iemand in deze positie is een echt teamspeler en goed in netwerken, zoals het verbinden van burgers, politieke partijen en bedrijven. Dit is verbonden aan de competentie van communicatieve vaardigheden, aangezien een bestuurskunde professional verschillende partijen samenbrengt. Daarnaast kan een financieel inzicht in begrotingen en budgetten niet ontbreken, evenals een onderzoekende, oplossingsgerichte houding. Hij of zij staat open voor nieuwe inzichten en ideeën en kan met goede argumenten een overtuigend advies uitbrengen. De professional in de bestuurskunde is ook typisch besluitvaardig om de beste resultaten te bereiken. Ten slotte houdt een bestuurskunde professional altijd het maatschappelijk belang in zijn of haar achterhoofd, waarop hij of zij bestuurlijke activiteiten afstemt.

5. Wat zijn goede bestuurskunde opleidingen?

Om de juiste competenties en kennis op te doen, is het belangrijk om de juiste opleiding te volgen. Onder andere de volgende opleidingen zijn geschikt:

  • Hbo Bestuurskunde of Overheidsmanagement, die gaat over beleidskunde, economie, politicologie, recht en sociologie op landelijk, Europees en wereldwijd niveau.
  • Wo Bestuurskunde, die lijkt op de hbo-opleiding, maar hier ligt de focus nog meer op beleid.
  • Wo Bestuurs- en Organisatiewetenschap, die gericht is op het bestuur van organisaties in het algemeen, bijvoorbeeld op het gebied van beleid, communicatie, strategisch management en taakverdeling.
  • Wo European Public Administration, waarin de nadruk ligt op het aanpakken van urgente maatschappelijke problemen, zoals uitdagingen op het gebied van klimaatverandering, economische crises en technologische innovaties.
  • Wo Organisatiewetenschappen, waarin de focus ligt op het functioneren van publieke organisaties en relaties met andere organisaties, en minder op overheidskwesties.

Ervaring opdoen

Daarnaast is het belangrijk om ervaring op te doen als bestuurskundige, waardoor ook de juiste vaardigheden ontwikkeld worden. Praktijkervaring wordt vaak al tijdens de opleiding opgedaan, bijvoorbeeld via het doen van projecten voor organisaties of door stage te lopen bij een gemeente of ministerie. Er worden ook vaak junior functies vervuld en er wordt vrijwilligerswerk gedaan in de bestuurskunde om ervaring op te doen.

6. Wat zijn belangrijke bestuurskunde trends in 2024?

Een bestuurskunde professional moet ook rekening houden met belangrijke ontwikkelingen en trends binnen het publieke domein. Immers bepalen deze welke maatschappelijke vraagstukken urgent zijn en waar de uitdagingen liggen voor het openbaar bestuur. Onder andere de volgende trends zijn in 2024 belangrijk.

Artificial Intelligence (AI)

Disruptieve AI-technologie ontwikkelt zich snel en heeft een grote impact op de bestuurlijke omgeving. Een belangrijke toepassing van dit moment, ChatGPT, heeft inmiddels al ongeveer 120 miljoen gebruikers wereldwijd en er zijn ook al talloze concurrenten opgedoken sinds het ontstaan. Professionals in de bestuurskunde moeten rekening houden met de mogelijkheden van AI en welke schaalbare initiatieven de meeste waarde opleveren.

Daarnaast is het belangrijk om de juiste expertise en vaardigheden in huis te halen om AI-oplossingen effectief in de praktijk te kunnen brengen. Dit betekent experimenteren met en leren over AI om het op de juiste manier op de werkvloer en in de maatschappij te implementeren. Ook moeten organisaties niet het ethische aspect vergeten en wat de gevolgen zijn van AI op de maatschappij. Immers moet de implementatie ervan getoetst worden aan ethische kaders, bedrijfswaarden en wetgeving.

Europese Datawetgeving

Een andere belangrijke ontwikkeling is die van dataregulatie, waar de EU steeds meer stappen in zet. Dit is voor de waarborging van de veiligheid van gegevens en privacy van burgers en consumenten. Deze datawetgeving moet ook samenwerking stimuleren tussen industrieën en sectoren. De Data Act en AI Act spelen bijvoorbeeld een prominente rol, al moet de laatste nog wel goedgekeurd worden:

  • Data Act: Deze wet schept nieuwe voorwaarden voor de toegang tot data en stelt hogere eisen aan het gebruik ervan. Organisaties kunnen bijvoorbeeld verplicht worden om data met derden te delen, en de wet maakt het voor individuen en organisaties makkelijker om toegang tot data te krijgen van bijvoorbeeld fabrikanten.
  • AI Act: De AI Act moet ervoor zorgen dat AI op een transparante en veilige manier ingezet kan worden. De wet dient zo de grondrechten van burgers, de democratie en de rechtsstaat te beschermen. Als gevolg van deze wet kunnen organisaties verplicht worden om de risico's van hun AI-toepassingen bij te houden. Hoe hoger het risico, hoe hoger ook de eisen die gesteld worden aan de ontwikkeling en het gebruik van AI-systemen. Sommige AI toepassingen worden hierdoor zelfs helemaal verboden.

Het is belangrijk dat bestuurskunde professionals goed op deze wetten en regels voorbereid zijn door de voorwaarden te inventariseren. Bovendien kan er al een AI-register opgesteld worden, waardoor een organisatie meer grip heeft op AI-toepassingen. Verder is het waardevol om de kansen te inventariseren die de wetten mogelijk veroorzaken.

Corporate sustainability

Het openbaar bestuur is ook in de ban van het realiseren van een groenere industrie. Als onderdeel hiervan is vanaf januari 2023 de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) ingevoerd. Dit is een richtlijn voor organisaties over het rapporteren over de impact van hun organisatieprocessen op het klimaat en de mens. Ongeveer 50.000 bedrijven moeten volgens de Europese Commissie aan de CSRD voldoen, die verplicht zijn te rapporteren op basis van de ESG-criteria. Dit staat voor "Environmental, Social and Governance", en vereist een nieuwe manier van rapporteren en data verzamelen en analyseren.

Duurzame relaties en loyaliteit

Ten slotte ligt de focus op het bouwen van duurzame relaties op verschillende niveaus. Bedrijven moeten bijvoorbeeld werken aan "customer intimacy", wat staat voor het bevorderen van klantloyaliteit. Duurzame relaties zijn belangrijk voor organisaties om efficiënter te werken en netwerken te versterken. Bovendien zijn de kosten van het opbouwen van nieuwe relaties vaak hoog. Voor bedrijven zorgt klantloyaliteit er tevens voor dat ze beter kunnen inspelen op de behoeften van de consument. Dit gaat verder dan alleen goede klantervaringen leveren, maar betekent ook steeds meer samenwerken met klanten.

Ook op bestuurlijk niveau is het belangrijk om sterke netwerken te bouwen, waardoor bij iedereen de doelen duidelijk zijn, data op een efficiënte manier gebruikt wordt, en kansen en risico's makkelijk ontdekt kunnen worden. Door samen te werken met verschillende partijen, op Europees, nationaal, regionaal en lokaal niveau, kunnen innovaties gerealiseerd worden die optimaal bijdragen aan het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen.

Ben jij een interim bestuurskundige, freelance bestuurskundige of zzp bestuurskundige met een groot analytisch, communicatief en oplossingsgericht vermogen? Stuur je cv naar Bureau Ad Interim en wij zoeken de perfecte opdrachtgever voor jou. Of ben je juist zo'n opdrachtgever en nog op zoek naar de ideale bestuurskunde professional voor jouw organisatie? Meld je dan bij ons aan en wij helpen je snel en adequaat verder.