Werken als interim professional betekent dat je een flexibele speler bent in de zakelijke wereld en bij meerdere organisaties actief kunt zijn. Op deze manier ben je breed inzetbaar en doe je veel ervaring op, maar het levert ook voordelen op voor opdrachtgevers, aangezien ze niet vastzitten aan het leveren van werk voor medewerkers. Om deze redenen zijn er steeds meer interimmers actief in het werkveld.
Als interim professional ga je op een andere manier te werk dan vast personeel. Dit zorgt er ook voor dat een intakegesprek anders verloopt dan wanneer iemand solliciteert voor een baan in loondienst. Er kunnen verschillende verwachtingen vanuit de opdrachtgever zijn en dit zorgt ook voor een andere voorbereiding en aanpak.
In dit artikel kom jij erachter wat een positie als interimmer precies inhoudt, waarin het verschilt van vaste werknemers en zzp'ers en welke tips je kunt meenemen bij jouw volgende intakegesprek.
Het woord "interim" staat in het Latijns voor "tussentijd" en duidt iemand aan die voor een tijdelijke periode een functie vervult. Een interimmer wordt ook wel een interim professional of gedetacheerde genoemd en staat onder contract bij een detacheringsbureau. Bij dit bureau heb je dan een tijdelijk of vast contract en zij betalen tevens het salaris uit. Het is een flexibele vorm van werken en door dit bureau wordt je bij een externe opdrachtgever geplaatst om voor een bepaalde periode een opdracht uit te voeren. Zodoende is er sprake van een driehoeksverhouding. Een andere manier is om via een interim bemiddelingsbureau aan de slag te gaan. Hierbij bemiddelt het bureau tussen jou en de klant.
Je kunt via deze werkvormen bij allerlei bedrijven terechtkomen en krijgt ook betaald als je voor een bepaalde tijd geen opdracht hebt. Op deze manier heb je de zekerheid van een contract en een vast salaris. Daarnaast onderga je een steile leercurve, aangezien het detacheringsbureau investeert in jouw persoonlijke en vakspecifieke kennis en ontwikkeling. Ook bouw je een groot netwerk op, wat op de korte en lange termijn voordelig is. Dit zorgt voor een uitgebreide set aan ervaring en contacten.
Als interim professional kun je dus aan diverse opdrachten werken, maar hoe wordt jij bij een opdracht geplaatst? Wanneer je onder contract staat bij een detacheringsbureau (of via een interim bemiddelingsbureau wordt voorgedragen) zal je op gesprek komen bij een potentiële opdrachtgever. Zodra er een match gevonden is, vanuit beide kanten, kun je veelal direct aan de slag. Het detacheringsbureau / interim bemiddelingsbureau zoekt overigens naar passende opdrachten door middel van een fieldmanager. Hij of zij kijkt naar jouw ambities en ervaring en zoekt hiervoor een geschikte opdracht. In samenspraak met deze manager bespreek je een groeipad en bepaal je welke opdrachten je graag wilt aannemen.
Door een persoonlijk ontwikkelingsplan te maken, kun je niet alleen geschikte opdrachten vinden, maar ook passende trainingen. Door middel van deze trainingen kun je jezelf nog verder ontwikkelen op zowel persoonlijk als professioneel gebied. Dit gaat in een razendsnel tempo, aangezien je in verschillende bedrijfskeukens een kijkje mag nemen.
Doordat je als interimmer veel leert in een korte periode bouw je een groot netwerk op en doe je tevens veel ervaring op. Dit is op de korte termijn voordelig, aangezien je veel opdrachten kunt aangrijpen door je brede kennis en ervaring, maar is ook op de lange termijn aantrekkelijk. Het biedt namelijk allerlei carrière mogelijkheden, ook wanneer je je nog niet precies bewust bent van jouw kwaliteiten. Je ontdekt namelijk op een hoog tempo wat wel en niet bij jou past.
Tevens is het voordelig dat het detacheringsbureau investeert in je groei en ontwikkeling, op een grotere basis dan een reguliere werkgever dat doet. Door zulk soort trainingen ben je nog beter voorbereid op opdrachten die je moet uitvoeren.
Er bestaan een aantal verschillen tussen interimmers en vast personeel, waarvan het grootste verschil de opdrachtbasis is. Immers werken interim professionals bij verschillende bedrijven voor een tijdelijke periode, terwijl vaste medewerkers onder contract staan bij een bedrijf en hier vast werken. Interimmers staan juist onder contract bij een detacheringsbureau, welke verantwoordelijk is voor hun opdrachten en het uitbetalen van het salaris. De opdrachten die interimmers uitvoeren hebben over het algemeen een duur van een aantal maanden tot een jaar. Zodoende is het detacheringsbureau de uiteindelijke opdrachtgever van een interim professional. Dit is anders bij een interim bemiddelingsbureau, daar is de klant uiteindelijk de opdrachtgever.
Doordat er verschillen bestaan tussen een interimmer en iemand in vaste dienst gaat de intake- of sollicitatieprocedure ook anders. De nadruk ligt namelijk veel meer op het passen bij een specifieke opdracht dan het aansluiten bij een hele functiebeschrijving. Dit zorgt ervoor dat opdrachtgevers andere eisen stellen en ook andere dingen verwachten. De volgende tips kun jij meenemen om jouw intakegesprek bij een opdrachtgever soepel te laten verlopen.
Een eerste, enigszins vanzelfsprekende tip is dat je echt op tijd naar je gesprek komt. Te laat komen, geeft gelijk een negatief signaal aan een opdrachtgever en dit zorgt voor een achterstand. Het is zelfs nog beter om een kwartier te vroeg te komen, waardoor je ontspannen een gesprek in kunt gaan en een duidelijke indruk krijgt van een bedrijf, de sfeer en de mensen die er werken.
Het is belangrijk om bij een intakegesprek met een opdrachtgever je ID mee te nemen, omdat dit vaak een vereiste is om bepaalde gebouwen binnen te komen, vooral bij overheidsinstellingen. Daarnaast is het verstandig om de opdracht en je CV mee te brengen, waardoor je er tijdens het gesprek nog naar kunt kijken. Het is ook erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je een professioneel geschreven cv hebt en dat alle gegevens goed geordend zijn, zodat je gefocust kunt blijven tijdens je sollicitatiegesprek.
Het kan voorkomen dat je wordt gevraagd naar kennis en ervaring die je niet hebt. In dit geval kun je het antwoord ombuigen naar iets wat relevant is en waar je wel kennis of ervaring van hebt. Zo voorkom je negatieve antwoorden.
Het is overigens belangrijk om je al voor te bereiden op het moment dat je over een opdracht hoort waar je geïnteresseerd in bent. Bemachtig bijvoorbeeld een uitgebreid functieprofiel, waardoor je meer informatie inwint over de positie en er tegelijkertijd uitziet als een serieuze interim professional.
Bezoek de website van de potentiële opdrachtgever en zoek zo veel mogelijk informatie over de opdracht op. Denk ook alvast na over vragen die jou gesteld kunnen worden en zoek informatie op over jouw mogelijke gesprekspartner. Op deze manier verklein je de kans om verrast te worden tijdens het gesprek en het zorgt voor meer zelfvertrouwen.
Vervolgens is het ook essentieel om jouw relevante werkervaring op een chronologische manier weer te geven, met de recentste ervaring als eerste genoemd. Niet-relevante werkervaring kun je er gerust afhalen en ook gedateerde ervaring, van meer dan tien jaar geleden, mag weggelaten worden. Wat jou motiveert is wel essentieel om te benoemen, omdat een CV nou eenmaal een middel is om een doel te bereiken.
Je gesprekspartner zal voornamelijk vragen stellen aan jou, maar het is ook goed om na te denken over vragen die je zelf kunt stellen, zodat het gesprek niet eenrichtingsverkeer wordt. Op deze manier kun je jezelf beter verkopen aan een opdrachtgever en toon je interesse in de opdracht. Voorbeelden van vragen zijn:
Als achtste tip moet je je goed bewust zijn van je sterke en zwakke punten, aangezien dit in elke intakegesprek aan bod komt. Probeer een slechte eigenschap overigens niet te veel te vermommen als een positieve eigenschap, aangezien dit niet zo geloofwaardig is. Probeer juist ontwikkelpunten te benoemen die je kunt aanpakken tijdens de opdracht. Vraag anderen ook om hun mening en beschouw dit als nuttige feedback.
Wanneer je een contract hebt bij een detacheerder kun je samen ook een pre-intake houden om te oefenen met het gesprek. Zo kom je erachter hoe je overkomt en waar er nog verbetering voor je inzit.
STAR(R) is een interviewtechniek die veel wordt gebruikt voor het rekruteren van zowel vaste werknemers als tijdelijk personeel. De interviewer vraag je eerst, om een situatie te schetsen, waarna je moet vertellen wat de specifieke taak daarbij was. Vervolgens is het aan jou om te vertellen welke acties je hebt ondernomen en tot welke resultaten dit heeft geleid. Tot slot kun je schetsen wat je hiervan hebt geleerd en hoe je hierop hebt gereflecteerd en aangepast.
Als je niet goed bent voorbereid kan deze techniek je erg overvallen, maar wanneer je er van tevoren al over nadenkt kom je zelfverzekerder over. Ook zorgt dit ervoor dat je beter kunt laten zien dat je de ideale kandidaat bent voor de opdracht.
Reflecteer aan het einde van het intakegesprek op wat zich net heeft afgespeeld en stel je kwetsbaar op naar je gesprekspartner. Je kunt om verbetertips vragen en erachter komen hoe de potentiële opdrachtgever het gesprek heeft ervaren. Ook als je later wordt gebeld met de boodschap dat iemand anders de opdracht heeft gekregen, kun je om feedback vragen. Hier kun je alleen maar van leren, zodat het volgende gesprek nog beter verloopt.
Als laatste is het erg belangrijk dat je alle nodige formulieren kunt aanleveren aan jouw gesprekspartner. Dit lijkt logisch, maar gaat in de praktijk toch nog best vaak mis. Wanneer je alles netjes en op tijd kunt aanleveren, wordt het proces alleen maar versneld en kun je tevens sneller starten met een project. Het kan er ook voor zorgen dat je een voorsprong hebt op andere kandidaten, wat alleen maar in je voordeel werkt.
Interimmers doen veel diverse kennis en ervaring op en zijn daardoor breed inzetbaar. Toch kunnen ze de volgende 12 tips gebruiken om een intakegesprek nog beter te laten verlopen: