Zeldzaam talent vinden en binden aan je bedrijf kan lastig zijn in de huidige arbeidsmarkt, wat zowel voor vast personeel als voor flexibele zelfstandigen geldt.
Zeldzaam talent vinden en binden aan je bedrijf kan lastig zijn in de huidige arbeidsmarkt, wat zowel voor vast personeel als voor flexibele zelfstandigen geldt. Recruiters moeten steeds vindingrijker worden en zodoende zijn er een aantal trends in het binden en boeien van mogelijke kandidaten. Hoe zitten het franchisemodel, direct sourcing en midlance-model in elkaar en op welke manier helpen ze bedrijven om talent te vinden en behouden?
De eerste trend staat bekend onder de naam franchisemodel en is afgeleid van het bekende voorbeeld van fastfoodketens, winkelketens en supermarkten, waarbij een ondernemer onder de naam van een andere ondernemer een eigen onderneming start. Echter, het gaat dan om een samenwerking tussen een ondernemer (franchisegever) en een zelfstandige recruiter (franchisenemer). Zij doen zaken volgens een bepaalde formule, waarbij de zelfstandige recruiter gebruik kan maken van de naamsbekendheid, marketing en kostenvoordelen van de franchisegever. De precieze invulling verschilt uiteraard per samenwerkingsverband en wordt vastgelegd in een contract.
Door de Franchisewet heeft de franchisegever de plicht om zich te houden aan bepaalde regels over tussentijdse aanpassingen van het contract, informatieverstrekking en beëindiging van de samenwerking. Een bekend voorbeeld van het franchisemodel is waarbij zelfstandige recruiters als consultants werken voor franchisenemers om kandidaten beter te bereiken en werven. Hierbij zijn ze bij alle stappen van het rekruteren van nieuw personeel betrokken en werken ze onder de naam van het bedrijf waarmee ze samenwerken. Tegelijkertijd kunnen de zelfstandige recruiters van allerlei middelen gebruik maken, zoals relevante bijscholing.
Veel bedrijven zijn het gewend om de selectie en werving van nieuw personeel uit te besteden aan een externe partij, wat indirect sourcing genoemd wordt. Zodoende is er bij dit type werving en selectie een derde partij betrokken die het werk uit handen neemt voor het bedrijf. Voordelen van deze benadering zijn onder andere dat je hier zelf geen tijd voor vrij hoeft te maken, waardoor je je op de kernactiviteiten binnen het bedrijf kunt richten en nieuw personeel snel aan de slag kan. Immers hoef je zelf het hele wervings- en selectieproces niet in te richten en te onderhouden. Aan de andere kant is het wel vooral geschikt voor massale werving van nieuw talent, wanneer er veel aanbod van personeel is op de arbeidsmarkt.
Als bedrijf kun je er aan de andere kant ook voor kiezen om zelf nieuw talent te werven en binden aan je bedrijf, wat bekendstaat als direct sourcing. Dit is een persoonlijkere benadering en zorgt ervoor dat bedrijven meer betrokken zijn bij het selecteren van nieuw personeel of nieuwe flexibele krachten. Vaak wordt er voor een hybride-model gekozen, waarbij grote bedrijven een in-house recruitment team beschikbaar hebben dat samenwerkt met een externe partij. Toch neemt het aantal bedrijven dat doet aan direct sourcing gestaag toe.
Deze toename is te wijten aan een aantal belangrijke voordelen van deze manier van recruitment:
Tot slot is dit een hybride arbeidsmodel wat de zekerheid van een vaste baan en de vrijheid van freelancen combineert. Er wordt dus een vast inkomen gegeven door een werkgever, met de daarbij behorende arbeidsvoorwaarden, waarnaast er een eindtarief is dat wordt gefactureerd. Zodoende gaat het nog steeds om een vast dienstverband, maar met een andere invulling, aangezien de samenwerking veel meer op specialisatie van een werknemer/freelancer is ingericht. "Midlancers" bepalen namelijk zelf wanneer ze werken en wanneer niet, waardoor hun salaris niet vaststaat.
Midlance is een merknaam van https://midlance.nl/. Bureau Ad Interim biedt dit niet aan.
Het voordeel van dit model voor werkgevers is dat het werknemers de vrijheid geeft die ze vaak zoeken in banen tegenwoordig, waardoor ze meer binding met het bedrijf zullen ontwikkelen. Door dit model te gebruiken als werkgever hoef je dus minder snel op zoek te gaan naar nieuw talent.
Bij Bureau Ad Interim helpen we opdrachtnemers en opdrachtgevers aan een match. Ben jij dus een interim, freelance of zzp professional met nog een gaatje in je werkagenda, of juist een opdrachtgever met een openstaande vacature? Upload nu je cv of doe een aanvraag en wij helpen je snel en adequaat verder.