Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

De 10 grootste fiscale fouten van zelfstandigen en hoe je ze voorkomt

  • Home
  • Blogs
  • De 10 grootste fiscale fouten van zelfstandigen en hoe je ze voorkomt

18 april 2024

Interim, freelance en zzp professionals zijn zelf verantwoordelijk voor hun administratieve en fiscale zaken.

De 10 grootste fiscale fouten van zelfstandigen en hoe je ze voorkomt

Interim, freelance en zzp professionals zijn zelf verantwoordelijk voor hun administratieve en fiscale zaken. Ze zijn meestal al heel erg druk met het werven en uitvoeren van opdrachten van opdrachtgevers en het kan gebeuren dat de administratie of boekhouding er even bij inschiet. Toch is het belangrijk om fiscale fouten te voorkomen, omdat dit het succes van je onderneming aantast en tot vervelende gevolgen kan leiden. Wat zijn de meest gemaakte fiscale fouten onder zelfstandigen en hoe kun jij deze voorkomen?

1. Slordige administratie

Allereerst komt het vaak voor dat de administratie niet op regelmatige basis bijgehouden wordt als zelfstandigen besluiten zelf hun administratie bij te houden. Wellicht stel je het doen van de boekhouding vaak uit en heb je de cijfers niet goed op een rijtje? Dit kan een negatief effect hebben op je belastingaangifte en daarom is het belangrijk om altijd een goed overzicht te hebben van je inkomsten en uitgaven.

2. Niet up-to-date rondom belastingregels

De overheid past ieder jaar belastingregels aan om mee te gaan met de veranderende economie. Het is belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn, zeker als het gaat om regels die een effect hebben op zelfstandigen. Als je hier niet up-to-date over bent, kun je bijvoorbeeld aftrekposten mislopen of een foutieve belastingaangifte doen.

3. Geen geld apart zetten voor btw en belasting

Als zelfstandige moet je zelf de btw en inkomstenbelasting betalen en je kunt hier nog weleens voor verrassingen komen te staan. Het is dan belangrijk om een buffer te hebben en op tijd geld opzij te zetten op een aparte zakelijke rekening.

4. Onjuiste btw-aangifte

Het komt ook vaak voor dat er onjuiste aangiften worden gedaan, bijvoorbeeld door een gebrekkige of onvolledige administratie. Hoe complexer je administratie is, hoe hoger ook het risico op fouten. De te betalen belasting kan snel oplopen en het is dan essentieel om hier een overzicht over te hebben. Immers kun je anders een hoge boete verwachten.

5. Aangifte inkomstenbelasting en btw-aangifte komen niet overeen

Een slordige administratie kan er ook toe leiden dat de aangifte inkomstenbelasting en btw-aangifte niet overeenkomen, oftewel de gegevens sluiten niet op elkaar aan. Hier staan fikse boetes op en daarom is het belangrijk dat je cijfers kloppen en je aangiftes overeenkomen.

6. Fouten in facturen

Het kan ook voorkomen dat er fouten staan in je facturen, zoals foute bedragen, waardoor je inkomsten niet goed verwerkt kunnen worden in de boekhouding. Bovendien kan dit problemen opleveren met je opdrachtgevers. Ook op foute facturen staan boetes.

7. Zakelijk en privé door elkaar halen

Een veelgemaakte fout is dat privé-uitgaven worden gedaan op kosten van de eigen onderneming. Dit heeft gevolgen voor je omzetbelasting en inkomstenbelasting, aangezien de uitgaven ten onrechte in mindering worden gebracht op je winst. Privé en zakelijk door elkaar halen, kan voor hoge boetes zorgen, zeker als er een patroon zichtbaar is. Daarom is het belangrijk om een duidelijke scheiding aan te brengen tussen kosten die privé en juist zakelijk zijn gemaakt. Hierbij is het bijvoorbeeld essentieel om een zakelijke rekening te hebben, waardoor de scheidslijn tussen je privé en zakelijke inkomsten en uitgaven gelijk een stuk duidelijker is.

8. Aftrekposten vergeten

Als zelfstandige kun je gebruikmaken van allerlei aftrekposten, maar deze worden nog weleens vergeten. De startersaftrek en zelfstandigenaftrek zijn onder andere bekende aftrekposten die vaak gebruikt kunnen worden. Ook de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek valt hieronder. Door van deze aftrekposten gebruik te maken, betaal je niet onnodig veel belasting. Kijk daarom wat er op jou van toepassing is en hou hier rekening mee tijdens je aangifte.

9. Kleineondernemersregeling vergeten

Door middel van de kleineondernemersregeling (KOR) kunnen zelfstandigen met een jaaromzet van lager dan €20.000 hun btw verminderen. Het is een vrijwillige regeling en het gaat dus niet automatisch in, waardoor het door veel zelfstandigen over het hoofd wordt gezien. Desalniettemin maakt het ondernemen voor kleine ondernemers veel makkelijker en goedkoper. Immers kun je via deze regeling als btw-vrijgestelde ondernemer opereren.

10. Onjuist als zelfstandige gekwalificeerd

Een verkeerde classificatie van je arbeidsrelatie kan tot problemen leiden met de Belastingdienst. Daarom is het belangrijk om voorzien te zijn van de juiste fiscale status, die van diverse factoren afhangt. Het gaat hierbij onder andere om hoeveel winst je maakt, in hoeverre je onderneming zelfstandig opereert, en hoeveel tijd jij stopt in je ondernemingsactiviteiten. Overigens kan het ook nog zo zijn dat je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar wel voor de btw.

Hoe kun je fiscale fouten voorkomen als zelfstandige?

Fiscale fouten kunnen grote gevolgen hebben voor het succes van je onderneming. Daarom is het belangrijk om deze fouten zoveel mogelijk te voorkomen door een goede administratie bij te houden. Red je het zelf niet om de boekhouding regelmatig en goed bij te houden? Schakel dan een financieel adviseur in of gebruik een goed boekhoudprogramma om je hierbij te ondersteunen. Een expert kent alle wetten en regels en kan voor jou de deadlines in de gaten houden. Daarnaast kan een boekhoudprogramma veel taken automatiseren, zoals facturen versturen en de inkomsten en uitgaven overzichtelijk bijhouden. Dit minimaliseert de kans op fouten en zorgt ervoor dat jij je op andere taken kunt richten.

Voor welke optie je ook gaat, het is altijd belangrijk om proactief te blijven en voor een goed beheer van je financiën te zorgen. Zorg er daarom voor dat je op de hoogte bent van aftrekposten en belastingvoordelen, en specifieke regels die op jou van toepassing zijn. Plan ook goed vooruit voordat je financiële beslissingen neemt en maak gebruik van handige software om fouten te verkleinen en taken te standaardiseren en automatiseren.

Ben jij een opdrachtgever en heb je nog een openstaande opdracht die je graag op de korte termijn wilt invullen? Of ben je juist een interim, freelance of zzp professional en nog op zoek naar de perfecte opdracht? Meld je bij ons aan of upload je cv en wij maken snel de ideale match tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.