Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

De belangrijkste digitale trends van 2024 voor ondernemers

  • Home
  • Blogs
  • De belangrijkste digitale trends van 2024 voor ondernemers

30 mei 2024

De wereld wordt steeds digitaler en ook de wereld van het zelfstandig ondernemen dient hierin mee te bewegen.

De belangrijkste digitale trends van 2024 voor ondernemers

De wereld wordt steeds digitaler en ook de wereld van het zelfstandig ondernemen dient hierin mee te bewegen. Zo verloopt een groot deel van marketing tegenwoordig online, waarnaast Artificial Intelligence (AI) en datagedreven werken een steeds prominentere rol krijgen bij bedrijven. Wat zijn precies de belangrijkste digitale trends voor zelfstandigen in 2024, en waar moet jij als zelfstandig ondernemer op letten om je onderneming zo toekomstbestendig mogelijk te maken?

Wat houdt digitalisering van je onderneming in?

Digitalisering staat voor de overgang van informatie in een digitale vorm die door elektrische apparaten, zoals smartphones, computers en laptops gebruikt kan worden. Voor ondernemers betekent dit dat er sneller en slimmer gewerkt kan worden, aangezien veel handwerk zo vervangen kan worden door efficiënte online processen. Deze digitale informatie wordt ook wel data genoemd, wat door computers zorgvuldig en snel verwerkt kan worden. De tijd die je als ondernemer overhoudt, kun je weer aan andere activiteiten besteden, waardoor je productiviteit aanzienlijk verhoogt.

Aan de andere kant betekent digitalisering van je bedrijf ook het investeren van tijd en geld, bijvoorbeeld in de aanschaf van software en het leren begrijpen van online processen. Daarnaast moet je goed nadenken over cybersecurity, oftewel de beveiliging van informatie, online en offline contact met klanten en opdrachtgevers, en op welke manier je digitale processen het beste kunt integreren in je werkzaamheden.

Wat zijn de belangrijkste digitale trends van 2024?

Digitale ontwikkelingen en trends volgen elkaar snel op. Ook in 2024 zijn er weer een aantal digitale trends die belangrijk zijn voor zelfstandig ondernemers, zoals interim professionals, om van op de hoogte te zijn en op in te spelen.

1. AI integreren in werkzaamheden

Hoewel AI al een tijdje bestaat en bekend is bij ondernemingen, begint het langzamerhand pas steeds meer geïntegreerd te worden in bedrijfsprocessen. Het kan bijvoorbeeld van pas komen bij Human Resources (HR), marketing en Informatietechnologie (IT). Door middel van AI kunnen processen geautomatiseerd en efficiënter worden, waardoor creativiteit en strategisch denken steeds belangrijker worden. Onder andere de volgende zaken kunnen zo geautomatiseerd worden:

  • SEO en SEA: Allereerst kun je met AI automatisch gegenereerde content creëren voor Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). Dit betekent dat je makkelijker kunt doen aan zoekmachineoptimalisatie en adverteren via zoekmachines, waardoor je je online zichtbaarheid aanzienlijk kunt vergroten.
  • Visuele context: Het is ook mogelijk om visuele content te automatiseren. Zo kun je unieke, boeiende visuele ervaringen bieden om producten en diensten te promoten.
  • Personalisatie: Je kunt AI ook gebruiken voor het segmenteren van doelgroepen, om vervolgens advertenties en klantervaringen te personaliseren. Op deze manier kun je meer betrokken en relevante communicatie verzorgen met klanten via digitale kanalen.
  • Commerciële beslissingen: Ten slotte wordt automatisering via AI ook ingezet om commerciële beslissingen te nemen, zoals prijsstelling. Dit zorgt ervoor dat het proces minder foutgevoelig wordt en je makkelijker kunt schakelen voor het behalen van betere prestaties.

De ontwikkelingen op het gebied van AI gaan heel snel en er kan steeds meer geautomatiseerd worden, waardoor jij zo efficiënt mogelijk kan werken en veel informatie kan ophalen. Het is echter wel belangrijk om AI op de juiste manier in bedrijfsprocessen te integreren, zodat het jou als ondernemer het meeste oplevert. Overigens is het ook belangrijk om rekening te houden met de Europese wetgeving rondom AI, zoals de wet AI Act. Deze wet is opgericht om ervoor te zorgen dat AI veilig gebruikt wordt, zonder dat er inbreuk gemaakt wordt op grondrechten, democratie en milieu. Hiervoor verbiedt en beperkt de wet een aantal functionaliteiten van AI.

2. Alle marketing is digitaal

Een van de belangrijkste digitale trends is digitale digitale marketing en e-commerce. Zo wordt er veel gebruikgemaakt van data om op een gerichte manier te adverteren, waarnaast online marketingkanalen in 2024 domineren. Denk hierbij aan marketing via televisie, apps en sociale mediakanalen. Om een maximale impact te maken, kan data-analyse bovendien helpen met het begrijpen van klantgedrag en personaliseren van content. Dit maakt het ook makkelijker om persoonlijke, relevante aanbiedingen te doen, die passen bij de doelgroep die je aanspreekt. Het is hierbij goed om te letten op het creëren van een naadloze klantervaring over al deze verschillende kanalen.

3. Focus op cybersecurity

Met de vooruitgang van de digitale ontwikkeling is cybersecurity een steeds belangrijker thema. Hoewel veel ondernemers dit nog als een optioneel focuspunt zien, is het noodzakelijk om hier aandacht aan te besteden. Immers gebruiken cybercriminelen ook AI-tools, waardoor jouw digitale veiligheid in gevaar komt. Denk daarom vooruit en bescherm je gegevens door te investeren in cybersecurity, waar diverse middelen en methoden voor beschikbaar zijn. Overigens ben je in bepaalde gevallen ook verplicht om maatregelen te nemen, zoals de Europese NIS2-richtlijn voorschrijft.

4. Datagedreven werken

Een andere ontwikkeling is een stijging in datagedreven werken. Dit betekent het ophalen van data met digitale tools om gericht en effectief beslissingen te nemen. Hierdoor is het voor jou als freelance, zzp of interim professional makkelijker om in te spelen op trends en ontwikkelingen. Ook verzamel je op deze manier makkelijk veel informatie over jouw doelgroep om hun klantbehoeften goed in kaart te brengen. Zo blijf jij de concurrentie voor en zorg je voor een unieke, positieve klantervaring.

5. Geen onderscheid tussen online- en offline-ervaring

Klanten verwachten steeds meer dezelfde soort ervaring van online en offline services. Een fysieke winkel moet bijvoorbeeld goed afgestemd zijn op een online shop en andersom, omdat klanten steeds vaker tussen online en offline services schakelen. Bied je dus een online en offline service aan, zoals een webshop en fysieke winkel? Zorg er dan voor dat deze goed op elkaar zijn afgestemd om een complete, consistente klantervaring te verzorgen. Zeker voor retail is het concept "omnichannel", oftewel het gebruiken van meerdere soorten kanalen om de doelgroep te bereiken en bedienen, onmisbaar geworden.

Ben jij een interim, freelance of zzp professional en nog op zoek naar een opdrachtgever voor een nieuwe, uitdagende opdracht? Of ben je juist een opdrachtgever met een openstaande functie voor zo'n zelfstandige professional? Dan kunnen wij je bij Bureau Ad Interim helpen met de ideale match tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.