Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

De meest effectieve marketingstrategieën voor zelfstandigen in 2024

  • Home
  • Blogs
  • De meest effectieve marketingstrategieën voor zelfstandigen in 2024

16 augustus 2024

Goede marketing is essentieel voor het voortbestaan en succes van elke onderneming, ook die van interim, freelance en zzp professionals.

De meest effectieve marketingstrategieën voor zelfstandigen in 2024

Goede marketing is essentieel voor het voortbestaan en succes van elke onderneming, ook die van interim, freelance en zzp professionals. Het doel van marketing is het bereiken en overtuigen van een doelgroep over een bepaald merk, dienst en/of product. Ondernemers kunnen op deze manier bedrijfsgroei realiseren, evenals een loyale klantenkring en een onderscheidend merk. Wat zijn in 2024 effectieve marketingstrategieën?

Waarom is de juiste marketing belangrijk?

Marketing omvat activiteiten die een ondernemer en onderneming onder de aandacht brengen bij een doelgroep en een boodschap overbrengen. Op deze manier kunnen mogelijke klanten aangetrokken worden en de doelgroep kan zo een interessant aanbod krijgen. Een goede marketingstrategie is ook een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering van kleine bedrijven en zelfstandigen. Immers is er veel concurrentie op de markt en consumenten worden steeds kritischer, waardoor bedrijven zich moeten onderscheiden met een sterke aanwezigheid. Hierbij is marketing onmisbaar. Onder andere de volgende voordelen zijn verbonden aan een sterke marketingstrategie en merkpositie:

  • Onderscheidend vermogen: In de drukke markt is een onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie heel belangrijk voor zelfstandigen en kleine bedrijven om klanten aan te trekken en te behouden. Ze kunnen zich door middel van marketing bijvoorbeeld positioneren als experts binnen een bepaald vakgebied.
  • Klantloyaliteit: Consumenten vertrouwen op de merken die ze kennen en een goede merkidentiteit draagt zodoende bij aan het opbouwen van klantvertrouwen en -loyaliteit. Klanten kunnen zich door goede marketing en positieve mond-tot-mondreclame verbonden voelen met een merk en zullen daardoor ook sneller herhaalaankopen doen.
  • Bedrijfsgroei: Marketing en branding zorgen tevens voor bedrijfsgroei. Zo kunnen ondernemers hun merk uitbreiden naar nieuwe doelgroepen en markten. Hierdoor legt marketing de basis voor een langdurig succes.

Wat zijn de beste marketingstrategieën in 2024?

De wereld van marketing verandert erg snel, onder andere doordat marketing voor een groot deel digitaal plaatsvindt tegenwoordig en digitale ontwikkelingen erg snel gaan. In 2024 zijn er een aantal marketingstrategieën die zelfstandig ondernemers kunnen helpen met het opbouwen van een betrouwbaar en herkenbaar merk.

1. Influencer partnerschappen

Een belangrijke manier van het creëren van bekendheid en vertrouwen bij potentiële klanten is door gebruik te maken van de diensten van influencers. Dit zijn invloedrijke figuren en experts binnen een branche die een bedrijf kunnen helpen om een groter publiek te bereiken. Hun fans en volgers vertrouwen vaak op hun aanbevelingen en daardoor zorgt deze strategie voor veel geloofwaardigheid van producten en diensten. Overigens kunnen deze samenwerkingen ook met online platforms en vakbladen zijn die autoriteit uitstralen in een vakgebied.

2. Geautomatiseerde marketingtools

Geautomatiseerde marketingtools zijn belangrijk voor zelfstandigen om gerichte boodschappen te leveren op het juiste moment en aan de juiste doelgroep. Dit zijn bijvoorbeeld e-mails, gepersonaliseerde content en gerichte advertenties die aansluiten bij de klantreis. Het is een effectieve manier van communiceren met klanten zonder dat het heel veel tijd en moeite kost, wat voor drukke zelfstandigen erg belangrijk is. Uiteindelijk krijgen klanten zo alleen boodschappen die bij hun behoeften passen, waardoor ze een betere klantervaring hebben.

3. Contentmarketing

Een van de meest succesvolle manieren om een merk te versterken, is door goede content te creëren en verspreiden via sociale media. Hierdoor wordt waardevolle informatie met de doelgroep gedeeld. Contentmarketing kan bijvoorbeeld in de vorm van verrassende video's, documenten van onderzoeken en interactieve infographics. Dit helpt een ondernemer om een relatie met de doelgroep op te bouwen en consistent zichtbaar te zijn.

4. Interactieve elementen

Gelinkt aan de vorige strategie is het toenemend gebruik van interactieve elementen bij marketing. Denk hierbij aan spelletjes, video's, audio en livestreams, waardoor content en boodschappen boeiender zijn voor klanten en zij meer betrokken raken bij een concept. Dit maakt een merk ook speelser en interessanter, en zorgt ervoor dat klanten een gedenkwaardige ervaring overhouden aan een onderneming.

5. Evenementen en netwerken

Hoewel online zichtbaarheid belangrijk is, blijft het belangrijk om ook offline aanwezig te zijn, bijvoorbeeld door deel te nemen aan conferenties, evenementen en netwerkbijeenkomsten, of deze zelf te organiseren. Dit biedt de gelegenheid om relaties op te bouwen en een bedrijf zichtbaar te maken voor potentiële klanten. Het is ook altijd handig om iets mee te nemen om hier uit te delen, zoals een pen of tasje. Dit is een klein, leuk gebaar, en zorgt gelijk voor mond-tot-mondreclame.

6. Authenticiteit en personalisatie

In 2024 blijkt het voor ondernemers, waaronder interim, freelance en zzp professionals, belangrijk om authentiek te zijn en persoonlijk te communiceren. Een verhaal of boodschap moet dus aansluiten bij de behoeften en waarden van de doelgroep. Dit kan onder andere door middel van account-based marketing, waarbij de communicatie is afgestemd op individuele klanten.

7. Menselijke waarden

Daarnaast is het voor consumenten steeds belangrijker dat bedrijven duurzaamheid en menselijke waarden uitstralen. Een merk moet niet alleen zakelijke successen laten zien, maar ook een positieve impact hebben op het milieu en de samenleving. Zo wordt een positief beeld gecreëerd van een onderneming en kunnen duurzame relaties opgebouwd worden.

8. Nieuwe kanalen

Er komen steeds meer kanalen bij voor het opbouwen van merkbekendheid. Sociale mediakanalen zijn uiteraard krachtig voor branding, die ieder unieke mogelijkheden hebben. Voorbeelden hiervan zijn LinkedIn, Instagram, Facebook en TikTok. Naast deze bekende kanalen zijn de volgende kanalen ook het overwegen waard:

  • Messaging apps: Voorbeelden hiervan zijn Messenger en WhatsApp, die mogelijkheden bieden voor gepersonaliseerde marketing en directe communicatie.
  • Niche platforms: Dit zijn platforms die een specifiek publiek aanspreken en daardoor merkbekendheid bij een gerichte doelgroep creëren.
  • Podcasts: Podcasts kunnen effectief zijn om een bepaalde doelgroep te bereiken en kennis op een laagdrempelige en grappige manier te delen.
  • Streamingplatforms: Een voorbeeld hiervan is Twitch en zulke platforms helpen met het maken van interactieve, creatieve content.
  • Voice marketing: Ten slotte zorgt voice marketing voor gesponsorde content en antwoorden op apparaten zoals Google Home en Amazon Echo, waardoor mensen makkelijker bereikt kunnen worden.

Bij Bureau Ad Interim matchen we opdrachtnemers en opdrachtgevers. Meld je dus aan als opdrachtgever of zelfstandige professional en wij helpen je snel verder.