Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

Het groeiende probleem van online neprecensies voor ondernemers

  • Home
  • Blogs
  • Het groeiende probleem van online neprecensies voor ondernemers

23 juli 2024

Of het nu gaat om een horecaonderneming, personal trainingseenmanszaak of online retailer, positieve online recensies zijn heel belangrijk om klanten aan te trekken en te interesseren in het aanbod.

Het groeiende probleem van online neprecensies voor ondernemers

Of het nu gaat om een horecaonderneming, personal trainingseenmanszaak of online retailer, positieve online recensies zijn heel belangrijk om klanten aan te trekken en te interesseren in het aanbod. Ook interim, freelance en zzp professionals kunnen zich op deze manier onderscheiden van de concurrentie. Echter, Google heeft in 2023 al miljoenen nepreviews verwijderd en er duiken steeds meer neprecensies op in de digitale wereld, waardoor het een groeiend probleem is.

Waarom zijn online recensies belangrijk voor ondernemers?

Voor ondernemers zijn online recensies erg belangrijk, omdat consumenten steeds meer van digitale middelen gebruikmaken om beslissingen te maken. Door het internet hebben we op een makkelijke manier toegang tot een grote verzameling van ervaringen en meningen. Zodoende zijn online recensies de stem van het grote publiek, die inzichten bieden in de prestaties en kwaliteit van diensten, producten en bedrijven, van het kopen van een kledingstuk tot het boeken van een hotelkamer en het inhuren van een schilder. Deze recensies maken het ook makkelijker om verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken. Het is dus essentieel om vertrouwen op te bouwen bij consumenten, zodat zij jouw product, dienst of bedrijf aanbevelen aan andere consumenten.

Het probleem van online neprecensies

Desalniettemin wordt er ook misbruik gemaakt van de kracht van online recensies door middel van neprecensies. Dit is een groeiend probleem voor platformen als Google, Trustpilot en Werkspot. Zo heeft Google in 2023 meer dan 170 miljoen reviews verwijderd die niet voldeden aan hun normen, wat een toename van 45 procent is ten opzichte van 2022. Wat deze normen inhouden, is echter onduidelijk. Bedrijven, interim, freelance en zzp professionals kunnen Google vragen om een review te verwijderen over hun bedrijf, waarbij Google onderzoekt of de review onterecht is.

Daarentegen gebeurt vaak het tegenovergestelde, namelijk dat bedrijven positieve reviews kopen, wat voor een concurrent moeilijk te bewijzen is. Er zijn diverse aanbieders van neprecensies, die ervoor zorgen dat de verkopen van ondernemers omhooggaan. Het is tevens onduidelijk hoe deze aanbieders precies aan positieve reviews komen. Doordat neprecensies consumenten misleiden bij het kopen van producten en diensten is het bij wet verboden om neprecensies te kopen.

Veel vijfsterrenrecensies zijn nep

Een opvallende beweging op dit gebied is de hoeveelheid vijf sterren die ondernemingen in korte tijd kunnen krijgen. Zo kreeg een vrij nieuwe ijswinkel in Amsterdam het voor elkaar om binnen drie maanden bijna 500 vijfsterrenreviews te verzamelen op Google. Zulk soort scenario's zijn moeilijk te geloven. In veel gevallen staan er dan de gekste namen bij de recensies, die bijvoorbeeld alleen uit tekens en initialen bestaan, en zijn er alleen korte teksten geschreven. Bovendien zijn er ook ondernemers die zeggen dat anderen neprecensies bij hun plaatsen die helemaal niet kloppen. Dit gebeurt dan weer om de positie van concurrenten op Google te verslechteren en leidt ook tot manipulatie en misleiding van de consument.

Systemen niet betrouwbaar

De groei van het aantal neprecensies heeft volgens experts te maken met de onbetrouwbaarheid van systemen waar ze op terechtkomen. Bij platformen zoals Trustpilot wordt bijvoorbeeld niet gecheckt of de persoon die een review plaatst ook daadwerkelijk iets heeft gekocht. De systemen zijn makkelijk te manipuleren en iedereen kan zomaar een review schrijven. Daardoor is het aan de consument om te kijken of een recensie echt of nep is.

Google probeert hierop in te spelen en geeft aan continu te investeren in nieuwe methoden en technologieën om betrouwbare informatie te verzorgen op hun platform. Hierbij hebben ze ook strenge richtlijnen voor reviews, die op echte ervaringen gebaseerd moeten zijn. Als ze merken dat er sprake is van misleiding grijpen ze in. Ondernemers melden echter dat Google vaak niet ingaat op berichten over neprecensies, waardoor het voor hen ook moeilijk is om er echt werk van te maken.

Moeilijk tegen te gaan en te bewijzen

Hoewel nepreviews kopen verboden is bij wet, blijft het moeilijk om te bewijzen dat een recensie nep is of dat een bedrijf neprecensies heeft gekocht. Het aanpakken van online problemen en online misleiden van consumenten is al jaren een topprioriteit van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). In 2022 heeft de ACM ook een boete van 100.000 euro opgelegd aan TrendX voor het misleiden van consumenten. Deze webwinkel plaatste namelijk nepreviews en verborg tegelijkertijd negatieve recensies van klanten. Desalniettemin heeft de ACM nog niet veel opgetreden tegen neprecensies als vorm van fraude.

Focus op echte, positieve reviews

Wat kun jij als ondernemer doen tegen neprecensies? Allereerst kun je valse beoordelingen zelf opsporen, zowel voor jouw eigen bedrijf als bij concurrenten. Deze recensies hebben vaak een gekke naam en een algemene, korte tekst. Daarnaast kun je gebruikmaken van een recensie-aggregator, die recensies van verschillende bronnen verzamelt en hiervan een overzicht biedt. Deze tools kunnen ook helpen bij het filteren van neprecensies. Het is tevens belangrijk om op zoek te gaan naar uiteenlopende meningen voor jouw onderneming. Hierdoor kunnen consumenten ook een beter beeld krijgen van jouw aanbod en kwaliteit.

Volgens experts is het voor bedrijven, interim professionals, freelancers en zzp'ers ook belangrijk om de focus te leggen op echte, positieve reviews, die op een legale manier verkregen zijn. Dit kan bijvoorbeeld door een goede klantenservice te verzorgen, waardoor problemen van klanten snel zijn opgelost, of kwalitatieve producten en diensten te leveren. Dan kun je aan een klant vragen om ook gelijk een positieve review achter te laten. Of nodig mensen juist selectief uit om een review te schrijven, waardoor een realistisch beeld geschapen wordt van jouw product of dienst. Dit is een gezonde manier om online meer zichtbaarheid te verkrijgen en een betrouwbaar merk op te bouwen.

Ben jij een zelfstandige professional en nog op zoek naar de ideale match met een opdrachtgever? Stuur je cv naar ons op en wij helpen je snel en adequaat verder. Of ben jij juist een opdrachtgever en heb je nog een openstaande vacature waarvoor je iemand zoekt op de korte termijn? Ook dan kunnen we je helpen bij Bureau Ad Interim. Doe een aanvraag en kom erachter wat wij voor je kunnen betekenen.