De arbeidsmarkt is, net als andere markten, een markt van vraag en aanbod. De ene periode zijn de werknemers niet aan te slepen en de volgende periode zitten veel mensen thuis op de bank.
De arbeidsmarkt is, net als andere markten, een markt van vraag en aanbod. De ene periode zijn de werknemers niet aan te slepen en de volgende periode zitten veel mensen thuis op de bank. Het CBS houdt een dashboard arbeidsmarkt bij waarop de meest actuele kwartaalcijfers te zien zijn van de stand van de arbeidsmarkt. De krapte op de arbeidsmarkt houdt aan. De meeste vacatures zijn te vinden in de handel, de zakelijke dienstverlening en de zorg. In zo’n krappe arbeidsmarkt is het belangrijk om je als werkgever te onderscheiden. Vaak leggen organisaties de nadruk op het werven en behouden van vaste medewerkers. Vergeet vooral ook je freelance medewerkers niet. Zij zijn goud waard als flexibele schil in je organisatie.
Het aantal zzp’ers blijft groeien in Nederland. In 2023 werken meer dan 1,24 miljoen mensen als zelfstandige. Hier liggen enorme kansen voor werkgevers. Bovendien betaal je voor een freelance professional geen loonbelasting, verzekeringen en vakantiegeld. Ook betaal je alleen de uren die de interim medewerker daadwerkelijk gewerkt heeft. Daarnaast regelt de interimmer zelf een laptop, telefoon en vervoer. Heb je de ene periode meer werk dan de andere periode? Door gebruik te maken van een zzp’er zorg je voor een flexibele arbeidscyclus. Je hoeft bovendien geen rekening te houden met de wettelijke ketenregeling waarbij je een werknemer na een aantal contracten een vast contract moet aanbieden. Bij een freelance medewerker betaal je per opdracht. Ook brengen interim professionals veel ervaring mee. Ze doen verschillende opdrachten op diverse locaties en bij uiteenlopende organisaties. Dit zorgt voor een frisse kijk en biedt nieuwe inzichten voor jouw bedrijf.
Wat maakt jouw als organisatie interessant en onderscheidend voor potentiële medewerkers? Dat is waar het bij employer branding om draait. Met de huidige krappe arbeidsmarkt denken steeds meer werkgevers hier over na, maar employer branding gericht op interim professionals wordt nog weleens vergeten. Denk ook na over aantrekkelijk opdrachtgeverschap. Bijna de helft van de jongeren is flexibel in het soort contract dat ze aangaan met een werkgever. Dit is een voorbode van een arbeidsmarkt die de komende jaren nog verder zal veranderen.
Als bedrijf ben je bezig met de toekomst en medewerkers in vaste dienst kunnen aangetrokken worden door een perspectief waarbij er doorgroeimogelijkheden geboden worden. Voor een zzp’er geldt dat een relevante en interessante opdracht in het nu hen boeit.
Een heldere communicatie over de opdracht en de randvoorwaarden zijn van belang voor de interim professionals. Maak van tevoren goede afspraken om discussies achteraf te voorkomen.
Hoewel de hiërarchische verhoudingen binnen organisaties steeds minder duidelijk aanwezig zijn, zijn ze er nog wel. Bedenk dat de relatie die je met een freelancer hebt anders is dan de relatie tussen jou als werkgever en je werknemers. Geef de interimmer de ruimte en behandel hem of haar als een gelijke.
We hebben al gewezen op de enorme kennis- en inspiratiebron die de freelance professional kan zijn. Freelancers zijn ook graag bereid om deze kennis te delen én doen ook graag nieuwe kennis op. Vergeet de externe niet bij het aanbieden van interne trainingen en cursussen. Het maakt jou tot een aantrekkelijker opdrachtgever en het kan ook een meerwaarde zijn voor je vaste medewerkers om een externe professional in de groep te hebben. Het is daarmee een win-winsituatie.
Er zijn opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Hoe vaak zie je niet opdrachten voorbij komen waarbij een complexe vraag gesteld wordt met een onrealistische deadline en het maximale uurtarief ver beneden de marktprijs ligt? Zorg voor een opdracht die realistisch is en tegen een marktconform tarief. Zzp’ers vinden na de inhoud van de opdracht tijdige en goede betaling heel belangrijk. Overschrijdt de betaaldatum niet, want dit kan tot financiële problemen leiden bij de interim professional. Zorg ervoor dat je financieel betrouwbaar bent en een eerlijke betalingstermijn hanteert.
Waar je bij nieuwe medewerkers in vaste dienst tijd inruimt om de nieuwe collega goed op te vangen en in te werken wordt dit bij het aantrekken van een freelancer nog weleens vergeten. Maak een kennismakingsrondje langs de collega’s met wie de freelancer gaat samenwerken, geef een rondleiding en leg de werkprocessen uit die relevant zijn voor de interim medewerker. Als je hier te weinig tijd aan besteedt, gaan er veel uren verloren waarin de freelancer zelf op zoek moet naar de juiste mensen of relevante documenten. Benoem een vaste contactpersoon binnen de organisatie bij wie de zzp’er terecht kan met vragen en maak ook afspraken over voortgangsbesprekingen. Zo hou je vinger aan de pols en voorkom je teleurstellingen achteraf over uiteenlopende verwachtingen.
Ben je enthousiast geworden en zie jij kansen voor jouw bedrijf als het gaat om het aantrekken van zzp professionals? Hoe vind je een kwalitatief goede interim professional? Minstens zestig procent van de freelancers voert jaarlijks één of meerdere opdrachten uit via een bemiddelingsbureau. Ze hoeven dan zelf geen tijd te steken in acquisitie. Als bedrijf heb je ook voordeel bij het aantrekken van freelancers via een bemiddelingsbureau. Een bureau heeft een groot netwerk van professionals. Het bespaart je een hoop tijd in de werving, daarnaast doet een bemiddelingsbureau de eerste selectie. Alleen kandidaten die echt passen bij jouw organisatie en bij de opdracht worden aan jou voorgesteld. Vaak bouw je een langdurige relatie op met een bemiddelaar waardoor je elkaar steeds beter leert kennen en het koppelen van opdrachten aan een passende professional steeds makkelijker gaat. Neem contact op met ons interim bemiddelingsbureau en ontdek de mogelijkheden.