Een visitekaartje is een kartonnen kaartje met de persoonlijke contactgegevens van een ondernemer of werknemer erop, waarmee anderen hem of haar kunnen bereiken.
Een visitekaartje is een kartonnen kaartje met de persoonlijke contactgegevens van een ondernemer of werknemer erop, waarmee anderen hem of haar kunnen bereiken. Dit fenomeen bestaat al sinds de 15e eeuw en wordt gebruikt voor zelfpromotie en het opbouwen van relaties en netwerken van contacten. Echter, in het digitale tijdperk waarin we ons momenteel bevinden, lijkt het visitekaartje achterhaald, omdat je ook gewoon iemands LinkedIn-pagina erbij kunt pakken. Maar is het visitekaartje wel echt verleden tijd voor zelfstandige ondernemers?
Tegenwoordig zijn er allerlei digitale technieken beschikbaar, zoals LinkedIn, waarmee op een makkelijke manier zakelijke relaties opgebouwd kunnen worden. Bovendien heeft de coronapandemie de noodzaak van digitale contactmiddelen versterkt, omdat er nauwelijks fysieke evenementen of afspraken waren om nieuwe contacten op te doen. Hiermee is ook de behoefte aan fysieke visitekaartjes verminderd, terwijl digitale ontwikkelingen in een stroomversnelling terecht zijn gekomen. Daarnaast gebruiken sommige mensen fysieke visitekaartjes niet meer vanwege milieuoverwegingen of omdat ze het onhygiënisch vinden. Toch bestaan visitekaartjes nog steeds en bijna de helft van de zelfstandige ondernemers gebruikt ze nog.
Hoewel digitale contactmiddelen terrein winnen, heeft de online wereld wel een groot nadeel, namelijk dat er een overload aan informatie beschikbaar is en het moeilijk is voor zelfstandige ondernemers om op te vallen en onderscheidend te zijn. Bovendien kunnen digitale middelen maar één zintuig aanspreken: het zicht, terwijl veel mensen de voorkeur geven aan iets tastbaars. Zodoende kan een visitekaartje nog steeds zijn vruchten afwerpen in de digitale wereld, onder andere vanwege de volgende redenen.
Visitekaartjes kunnen interim, freelance en zzp professionals een gevoel van zelfverzekerdheid geven, doordat ze op deze manier zakelijke contacten kunnen aangaan en naamsbekendheid kunnen verkrijgen. Visitekaartjes geven netwerken op fysieke bijeenkomsten meer houvast en zo kunnen ondernemers overal en op elk moment contacten leggen door middel van een zelfontworpen eerste indruk.
Visitekaartjes zorgen tevens voor een professionele uitstraling, waardoor mensen makkelijker een naam en bedrijf onthouden. Zo worden namelijk een specifieke functie, bedrijfslogo, website en naam op een subtiele manier verspreid. Hierbij kunnen een combinatie van foto's, specifieke kleuren en lettertypen een onderscheidend vermogen creëren.
Bovendien zorgen deze kaartjes voor een gevoel van betrouwbaarheid, waarmee het officiële bestaan van een bedrijf wordt aangetoond. Mensen hebben op deze manier iets tastbaars van een bedrijf en het maakt het leggen van contact makkelijker. Daarnaast maakt het contact persoonlijker en worden verschillende zintuigen aangesproken.
Waaraan moet een goed visitekaartje dan eigenlijk voldoen? Je krijgt immers maar één kans om een eerste indruk te maken, zeker bij visitekaartjes. Het is bovenal belangrijk dat het kaartje een specifieke persoonlijkheid en zakelijke mentaliteit uitstraalt. Zo moeten het kleurenthema en lettertype aansluiten op de bedrijfsdoelen en het logo. De tekst moet overigens eenvoudig zijn en zich beperken tot de hoofdzaken:
Naast het gebruik van visitekaartjes zijn er diverse digitale middelen om contactgegevens te verspreiden, waarvan een aantal hieronder verder uitgelicht wordt.
Een voorbeeld van een digitaal alternatief van visitekaartjes is het gebruik van QR-codes. Deze zijn inmiddels wijdverspreid en zorgen ervoor dat mensen op een makkelijker manier informatie kunnen bemachtigen. Ze kunnen gebruikers bijvoorbeeld eenvoudig doorsturen naar een website, contactgegevens en social mediaprofiel. Door QR-codes in te zetten, wordt er minder papierafval gecreëerd en het geeft mensen op elk moment gemakkelijk toegang tot informatie. Echter, het is wel belangrijk om de doelgroep in acht te nemen bij de keuze voor digitale middelen, aangezien niet iedereen even bekend is met zulk soort digitale wegen. Dan kunnen visitekaartjes een goede back-up zijn.
Een tweede alternatief is de Near Field Communication (NFC) technologie, waarmee eveneens contactgegevens kunnen worden uitgewisseld. Deze tags kunnen in allerlei vormen geproduceerd worden, zoals buttons, stickers en sleutelhangers. Bovendien kunnen de tags gepersonaliseerd worden met een naam en logo. Wanneer een smartphone in de buurt van de tag gehouden wordt, worden op automatische wijze de gewenste contactgegevens overgedragen.
Naast het delen van contactgegevens kunnen NFC-tags ook andere acties uitvoeren, zoals een specifieke website openen, een app starten of andere functies activeren op een smartphone. Zodoende hebben ze veel zakelijke toepassingen en zorgen ze voor merkherkenning. Daarnaast zijn de tags herprogrammeerbaar, waardoor de informatie altijd aangepast kan worden en geen nieuwe fysieke materialen gebruikt hoeven te worden.
Tot slot zijn er ook digitale visitekaartjes beschikbaar in de vorm van speciale apps en platforms met daarop de contactgegevens van een zelfstandig ondernemer. Deze kunnen bijvoorbeeld via e-mail verstuurd worden of juist via WhatsApp-berichten. Ook dit is makkelijk te gebruiken, kan altijd aangepast worden en zorgt ervoor dat potentiële klanten en opdrachtgevers ergens op kunnen terugvallen.
Voor elke onderneming is het belangrijk om offline en online marketingtechnieken te combineren, om potentiële klanten en opdrachtgevers op verschillende manieren te bereiken. Zo kunnen advertenties op billboards, LinkedIn-berichten en het verspreiden van visitekaartjes bij lokale ondernemingen goed gecombineerd worden. Zo blijft de herinnering aan een ondernemer of onderneming ook langer hangen. Aandacht voor details is hierbij van belang en het aanspreken van meerdere zintuigen.
Visitekaartjes kunnen het best verspreid worden bij zakelijke bijeenkomsten en afspraken, maar ook in de privé-omgeving en bij grotere groepen. Zo kunnen visitekaartjes van pas komen bij congressen en andere netwerkbijeenkomsten, maar ook bij lokale ondernemingen, zoals de kapper, waar veel mensen passeren. In aanvulling op interessante online content en stukjes in de krant, kan de zichtbaarheid van een onderneming op deze manier al aanzienlijk worden vergroot.
Bij Bureau Ad Interim maken we de beste matches tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers. Meld je dus aan als opdrachtgever of stuur je cv op als zelfstandige professional en wij helpen jou verder.