Het bedrijfsleven wordt steeds mondialer met een toename van multiculturele teams. Zo krijgen managers steeds meer te maken met medewerkers uit verschillende delen van de wereld.
Het bedrijfsleven wordt steeds mondialer met een toename van multiculturele teams. Zo krijgen managers steeds meer te maken met medewerkers uit verschillende delen van de wereld. Dit werkt inspirerend en dynamisch, maar is ook uitdagend, omdat er in zulke multiculturele teams ook culturele verschillen zijn en vaak communicatiebarrières worden ervaren. Als manager is het belangrijk om de complexiteit van deze verandering te begrijpen om op de juiste manier leiding te geven. In dit artikel gaan we in op multiculturele teams en met welke tips jij hier als interim manager het beste mee om kunt gaan.
De buitenlandse collega is niet meer weg te denken door de toenemende migratie en globalisering en technologische ontwikkelingen. Arbeidsmigranten zijn ook van grote waarde voor het bedrijfsleven en oefenen veel beroepen uit in diverse sectoren. Collega's met een andere cultuur en achtergrond zijn dus onmisbaar voor de Nederlandse arbeidsmarkt.
Een aantal belangrijke ontwikkelingen heeft geleid tot deze multiculturele samenstelling van de Nederlandse arbeidsmarkt. Allereerst speelt de globalisering een grote rol, waardoor het noodzakelijk is voor bedrijven om werknemers uit verschillende werelddelen te hebben om aan de eisen van klanten uit deze regio's te voldoen en hen goed te begrijpen. Daarnaast is er veel veranderd op het gebied van communicatietechnologie, waardoor virtuele teamsamenwerking steeds makkelijker wordt. Denk hierbij aan videoconferenties en software, die werken op afstand vergemakkelijken.
Daarnaast is het kostenbesparend om werknemers op afstand uit verschillende delen van de wereld in te huren. Dit bespaart op apparatuur, kantoorruimte en nog veel meer. Ten slotte stelt een internationaal personeelsbestand bedrijven in staat om meer talent aan te trekken. Hierdoor kunnen ze de beste mensen aannemen voor een functie of opdracht, ongeacht hun locatie. Dit is met name een belangrijke ontwikkeling door de aanhoudende arbeidskrapte.
Leidinggeven aan een team van mensen van verschillende culturen vergt wel wat extra inspanning, bijvoorbeeld het leren kennen van iedereens verhaal, verleden, interesses en cultuur. Door hier als manager extra aandacht aan te besteden, weet je beter wat jouw teamleden nodig hebben en hoe culturele verschillen overkomen kunnen worden. Het is dus belangrijk om niet over "die Roemenen, Chinezen of Oekraïners" te praten, maar iedereen gelijkwaardig in het team te behandelen en je te verplaatsen in hun schoenen. Zo voelt iedereen zich begrepen, zowel Nederlanders als niet-Nederlanders en migranten. Bovendien is het belangrijk om iedereen uit het team te betrekken bij dit proces, bijvoorbeeld door gezamenlijke bijeenkomsten te organiseren waar iedereen door elkaar heen zit en elkaar leert kennen.
Crossculturele vaardigheden zijn dus essentieel voor managers om een multicultureel team effectief te leiden. Toch kan communicatie via de telefoon, e-mail en online omgevingen het wel moeilijk maken om culturele subtiliteiten, lichaamstaal en signalen op te pikken, waardoor managers zich mogelijk minder bewust zijn van de culturele verschillen binnen een team. Dit kan uiteindelijk leiden tot frustratie en miscommunicatie, wat van invloed is op de tevredenheid en productiviteit van werknemers.
Een goed functionerend team is belangrijk en managers hebben een extra uitdaging als het gaat om teams met verschillende culturele achtergronden. Met de volgende tips kun jij dit als manager goed aanpakken, waardoor iedereen zich gehoord voelt en een effectieve samenwerking wordt gestimuleerd.
In een multicultureel team zitten leden uit verschillende landen en met verschillende culturele achtergronden. Dit betekent ook dat er verschillende talen gesproken worden, wat kan leiden tot taal- en communicatiebarrières. Als manager is het belangrijk om een gemeenschappelijke taal te zoeken waar iedereen zich goed bij voelt. Door te stimuleren om in deze taal te praten, zorg je ervoor dat boodschappen op de juiste manier overkomen.
Daarnaast is het leuk en leerzaam om met het team een aantal sleutelzinnen te leren in elkaars taal, wat een positieve sfeer bevordert. Zorg tevens voor de juiste hulpmiddelen en training voor teamleden om elkaar te begrijpen, of schakel een externe consultant in om hierbij te helpen.
Verschillende culturen betekent ook andere perspectieven op zaken, waar je als manager voor open moet staan. Dit betekent dat je geïnteresseerd moet zijn in mensen met andere ideeën en levenswijzen om diversiteit en inclusie te omarmen en bevorderen. Zo voelt iedereen zich gehoord en gewaardeerd. Denk bijvoorbeeld aan het vieren van bepaalde feestdagen en evenementen van een cultuur en het delen van tradities tijdens teambuildingssessies.
Investeer ook tijd om culturele verschillen te waarderen en begrijpen, waardoor je leert om effectief te communiceren met mensen met een andere achtergrond. Houd hierbij ook rekening met non-verbale signalen en wereldwijde communicatiegewoonten en -stijlen. Moedig ook je teamleden aan om deel te nemen aan communicatieactiviteiten, zoals teambuildingoefeningen en uitwisselingsprogramma's, waardoor teamleden elkaar leren kennen.
Als manager heb je een voorbeeldfunctie, wat betekent dat je nog meer moeite moet doen om diversiteit en inclusie te stimuleren. Verschillen op de werkvloer zijn ook belangrijk om met nieuwe ideeën te komen. Negeer dus verschillen niet, maar benoem ze en laat zien hoe mensen van elkaar kunnen leren. Pas daarnaast ook je communicatiestijl aan aan de verwachtingen van zakenpartners en collega's uit andere culturen.
Het is altijd belangrijk om goed te communiceren, maar met multiculturele teams nog meer. Door consequent te communiceren en duidelijke verwachtingen te stellen, weet iedereen waar hij of zij aan toe is. Dit gaat bijvoorbeeld over afspraken omtrent communicatieprotocollen, vergaderingen, werktijden en projectdeadlines.
Tot slot is het belangrijk om stereotypen te vermijden, aangezien dit heel snel kwetsend kan zijn. Leer je team echt kennen en plan regelmatig een persoonlijk moment met iedereen. Tevens is het van belang om collega's te attenderen op hun gedrag, zodat iedereen zich veilig en fijn voelt in het team. Dit bevordert uiteindelijk een cultuur van respect en vertrouwen op de werkvloer, waarin iedereen zich op zijn of haar gemak voelt en ideeën en meningen vrij gedeeld kunnen worden.
Ben jij een interim, freelance of zzp professional en nog op zoek naar een opdrachtgever? Upload je cv bij ons en wij maken de perfecte match.