Er komen steeds meer zelfstandige ondernemers bij in Nederland. In 2022 waren dit 1,2 miljoen mensen in totaal, wat twaalf procent is van alle werkenden.
Er komen steeds meer zelfstandige ondernemers bij in Nederland. In 2022 waren dit 1,2 miljoen mensen in totaal, wat twaalf procent is van alle werkenden. Met dit groeiende aantal groeit ook de concurrentie om opdrachten in sommige sectoren, zowel met zelfstandigen als met werknemers in loondienst. Zodoende is het voor interim, freelance en zzp professionals steeds belangrijker om zich te onderscheiden van de concurrentie.
In alle bedrijfstakken van de Nederlandse arbeidsmarkt komen zzp'ers voor, maar in sommige meer dan in andere. Hoewel er in geen enkele branche een meerderheid is, bevat de cultuur, sport en recreatie en overige dienstverlening het grootste aandeel zelfstandigen. In 2022 was namelijk wel 37 procent van alle werkenden in deze sector zelfstandige ondernemer. Ook de landbouw, bosbouw en visserij is populair voor interimmers, freelancers en zzp'ers, aangezien deze sectoren allemaal voor rond de dertig procent vertegenwoordigd worden door zelfstandigen. Veel zelfstandige professionals bieden zich tevens aan in de zorgsector.
Het aanbod van zelfstandigen is in de ene sector dus groter dan in de andere. Echter, dit betekent niet dat in deze populaire sectoren voor zelfstandigen het aanbod altijd de vraag overstijgt. Sterker nog, in veel sectoren heerst er juist een personeelstekort, zoals in de zorgsector, waardoor de vraag naar personeel nog altijd veel groter is dan het aanbod.
Desalniettemin worden zelfstandigen geacht om met elkaar te concurreren als onderdeel van de marktwerking. Als gevolg hiervan zakt de prijs van arbeid en ontstaat er een neerwaartse druk op lonen, met name bij beroepen die ook door werknemers in loondienst worden beoefend. Tevens zorgt dit ervoor dat zelfstandigen, wellicht onbedoeld, ook de concurrentiestrijd aangaan met werknemers in loondienst. Immers promoot je jezelf op basis van een bepaalde expertise en specialisatie.
Binnen de arbeidsmarkt zorgt dit ervoor dat verschillende groepen van werkenden met elkaar concurreren. Veel werk wat voorheen werd gedaan in loondienst, zoals horecabanen, de bouw, fotografie, journalistiek en pakketbezorging, wordt nu door zelfstandigen opgepakt. Om voldoende opdrachten binnen te halen, dien je jezelf als zelfstandige te marketen en onderscheiden van de concurrentie. Ook de prijs voor arbeid wordt hierbij vaak onder de loep genomen. In het geval van zelfstandigen is er geen CAO of andere vorm van arbeidsbescherming om de druk op de prijs voor arbeid tegen te gaan.
Het is dus belangrijk dat je je als zelfstandige ondernemer voldoende blijft onderscheiden om een eerlijke positie in de concurrentiestrijd op de arbeidsmarkt te bemachtigen. Door middel van de volgende tips kun jij hieraan bijdragen.
Voor elke zelfstandige is het belangrijk om een duidelijke merkidentiteit te hebben, net zoals dat voor bedrijven het geval is. Dit houdt in dat je je expertise, doelgroep en unieke eigenschappen moet vaststellen. Het is immers belangrijk om te promoten wat je onderscheidend vermogen is ten opzichte van andere zelfstandigen en werkenden, zodat een klant voor jou kiest. Door een sterke merkboodschap en -persoonlijkheid te creëren, kun je deze via verschillende marketingkanalen communiceren.
Het is wellicht verleidelijk om allerlei diensten aan te bieden aan potentiële klanten en zo meer klanten aan te trekken, maar het loont juist om je in een specifiek vakgebied te specialiseren. Door een expert te worden in een specifieke niche, verhoog je de kwaliteit van je diensten en ben je unieker. Dit trekt klanten aan die een specifieke expertise zoeken.
Een specialisatie in een bepaalde niche maakt het ook makkelijker om consequent uitstekende kwaliteit te leveren bij het uitvoeren van opdrachten. Zo voldoe en overtref je de verwachtingen van klanten en kun je een goede reputatie opbouwen als een betrouwbaar persoon. Dit zorgt tevens voor kansen om klantenbinding te creëren en zorgt voor mond-tot-mondreclame.
Tevreden klanten leiden tot meer klanten en opdrachten voor jou als zelfstandige professional. Dit is dus een belangrijk aandachtspunt. Door een uitmuntende klantenservice te leveren, bouw je een goede reputatie op en creëer je nieuwe zakelijke kansen. Klanttevredenheid dient zodoende een prioriteit te zijn om een duurzame groei te stimuleren.
In de digitale wereld waarin we momenteel leven is een goede online aanwezigheid onmisbaar. Zorg ervoor dat klanten toegang hebben tot een professionele website, waarop je je diensten en gegevens kunt presenteren. Door gebruik te maken van zoekmachine-optimalisatie (SEO) kunnen klanten je tevens moeiteloos vinden. Maak ook gebruik van relevante sociale media platforms om jouw expertise te demonstreren en in contact te komen met je doelgroep.
Waardevolle content creëren en verspreiden is een effectieve strategie om jezelf als expert te profileren in een bepaald vakgebied. Schrijf hiervoor interessante blogartikelen, maak video's en lanceer een podcast om jouw kennis te delen. Dit trekt potentiële klanten, maar toont ook dat je betrokken bent en een expert binnen je vakgebied. Promoot deze content vervolgens ook op sociale mediakanalen.
Je netwerkmogelijkheden benutten is een andere waardevolle strategie om zakelijke kansen te ontdekken. Neem zodoende deel aan evenementen, conferenties en andere contactmomenten in jouw sector. Ook kun je lid worden van online groepen en platforms en duurzame relaties opbouwen.
Tot slot kun je je onderscheidend vermogen vergroten door te blijven leren en je expertise uit te blijven breiden. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de laatste trends en ontwikkelingen in je vakgebied en volg belangrijke trainingen. Door jezelf te blijven verbeteren, vergroot je je kennis en geloofwaardigheid. Tevens toont dit je toewijding aan het vakgebied en je bereidheid om net een stapje extra te zetten.
Ben jij een zelfstandige en op zoek naar een opdrachtgever? Of juist een opdrachtgever en op zoek naar een zelfstandige professional? Stuur je cv naar ons op of doe een aanvraag en wij maken de ideale match.