Het onderwijs in Nederland staat momenteel voor veel uitdagingen. Het is algemeen bekend dat er sprake is van een docententekort, maar het onderwijs heeft ook veel roostermakers nodig.
Roostermakers zijn het fundament voor ieder schoolsysteem, aangezien daar alles op drijft en van af hangt. Zonder een roostermaker is er sprake van totale chaos. Daarom is het belangrijk dat elke schoolinstelling wordt voorzien van een ervaren roostermaker. Maar welke eigenschappen behoren toe aan een ervaren roostermaker? En wat maakt iemand een goede roostermaker in het onderwijs? In dit artikel gaan we daar dieper op in.
Het werk als roostermaker is pittig werk waar veel uitdagingen bij komen kijken. Daarom is het belangrijk om veel competenties in huis te hebben als roostermaker. Hieronder bespreken wij de meest essentiële eigenschappen van een roostermaker.
Als roostermaker is het zeer belangrijk om een analytisch vermogen te hebben. Je krijgt altijd te maken met lastige kwesties, want de gemiddelde schoolinstelling kent veel klaslokalen, leerlingen en docenten. Die moeten allemaal op een concrete en effectieve manier in lokalen worden geroosterd op bepaalde tijdstippen. Een analytisch vermogen als roostermaker betekent dan ook dat je in staat moet zijn om de hoofdzaken en bijzaken van elkaar te onderscheiden. Wat is op dat moment het meest relevant en wat kan nog wel even wachten? Bovendien moet je als roostermaker ook rekening houden met eventuele consequenties. Er kunnen namelijk altijd onverwachte problemen opduiken. Een docent kan bijvoorbeeld uitvallen en als roostermaker moet je analytisch kunnen handelen om dat probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Een van de belangrijkste eigenschappen van een roostermaker: in bezit zijn van een hoog aanpassingsvermogen. Als roostermaker in het onderwijs is geen enkele dag hetzelfde en er treden altijd wel weer veranderingen op. Als roostermaker moet je bijvoorbeeld zeer bekwaam zijn om uitvalprobleem snel op te pakken. Er kan immers altijd een docent uitvallen, wat dan als gevolg met zich meebrengt dat er diezelfde dag of uur nog een verandering in het rooster moet plaatsvinden. Dan moet jij als roostermaker snel kunnen handelen en daar ook niet gefrustreerd door raken, want het is onderdeel van je werk. Maar er kunnen bijvoorbeeld ook evenementen plaatsvinden waardoor het gehele normale rooster op de schop gaat en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen. Als roostermaker is het snel doorvoeren van aanpassingen een van de fundamentele eigenschappen van het werk.
Een andere belangrijke eigenschap is dat een roostermaker zeer accuraat moet zijn. Fouten maken is natuurlijk menselijk. En je bent ongetwijfeld ook bekend met het welbekende cliché: waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Natuurlijk is dat een feit, maar bij het ene werk is het meer geoorloofd om fouten te maken dan bij ander werk. Als roostermaker is het in principe niet geoorloofd, want fouten in het rooster brengen veel problemen met zich mee. Het rooster is immers de machine van de school. Eventuele fouten kunnen grote problemen met zich meebrengen. Daarom behoort accuraat werken tot een van de belangrijkste eigenschappen van een roostermaker.
Een creatieve geest is mooi meegenomen als roostermaker. Het werk als roostermaker kun je in principe vergelijken met een complexe puzzel. Als roostermaker moet je alles op een goede en geordende manier indelen en daar komt ook creativiteit bij kijken. Je moet namelijk rekening houden met verschillende eisen. Bepaalde docenten werken bijvoorbeeld op specifieke dagen en met dat gegeven moet je dan iets als roostermaker. Maar je moet niet alleen creatief en vernieuwend zijn bij het maken van het originele rooster, maar ook snel in oplossingen kunnen denken en roosterproblemen door ziekte-uitval, of een andere situatie, zo snel mogelijk pareren.
We hebben het in deze blog voornamelijk gehad over de fundamentele eigenschappen waar een roostermaker aan moet voldoen om zijn werk goed uit te voeren. Maar hoe ziet dit er dan precies uit in de praktijk? Hieronder schetsen wij een concreet en praktisch beeld van een goede roostermaker in het onderwijs.
In de praktijk moet je als roostermaker communicatief zeer vaardig zijn. Je bent immers de motor in het systeem en krijgt met verschillende groepen mensen in het onderwijs te maken. Je hebt bijvoorbeeld de docenten die bij je komen om aan te geven wanneer ze kunnen werken. Als roostermaker moet je dan een luisterend oor bieden en deze informatie meenemen bij de opmaak van het rooster. Maar tegelijkertijd kan een andere groep, bijvoorbeeld een klas, weer geheel andere belangen hebben. Wellicht stelt een bepaalde klas dat ze te veel tussenuren hebben en zijn ze daar ontevreden mee. Als roostermaker moet je ook dan een luisterend oor bieden. De formele communicatie moet bij een roostermaker dan ook van hoog niveau zijn. Keuzes bij het maken van het rooster moeten immers niet alleen accuraat worden uitgevoerd, maar ook op een duidelijke manier gecommuniceerd. Als roostermaker moet je aan verschillende groepen in het onderwijs duidelijk kunnen uitleggen waarom er een bepaalde beslissing is gemaakt.
Als roostermaker moet jij op de hoogte zijn van alles wat er speelt op de school. Op een schoolinstelling heerst namelijk geen absoluut systeem waarbij alles van te voren al vaststaat. Er hoeft maar iets te gebeuren of het rooster moet worden veranderd. Daarom moet jij als roostermaker ook altijd op de hoogte zijn van alles wat er speelt op de school. In ieder geval binnen de sector waar je verantwoordelijk voor bent. Ook hier speelt het communicatieve aspect weer een belangrijke rol. Je moet goed contact onderhouden met alle groepen in de schoolinstelling, zodat je altijd op de hoogte bent van het laatste nieuws en daar op kan inspelen.
Als roostermaker krijg je te maken verschillende groepen die ook verschillende belangen hebben. Een docent wil misschien op een bepaalde dag vrij zijn, waardoor het rooster moet worden aangepast. Een klas wil misschien minder tussenuren en de directie heeft ook weer bepaalde eisen. Deze belangen kunnen nog wel eens met elkaar botsen en daarom is het als roostermaker ook van belang om een eerlijke bemiddelaar te zijn. Je moet veel zaken op de weegschaal leggen om zo na te gaan wat het beste en eerlijkste is voor iedere groep.
In dit artikel hebben wij globaal twee aspecten besproken. Allereerst hebben we de belangrijkste eigenschappen waar een roostermaker aan moet voldoen besproken. Dit was meer gericht op de theorie en de fundamenten. Vervolgens hebben we besproken hoe dit er dan in de praktijk uitziet. Daar hebben we besproken hoe een roostermaker zich tot een onderwijsinstelling verhoudt en waar hij of zij rekening mee dient te houden.
Ben jij als recruiter / HR manager werkzaam voor een onderwijsinstelling en op zoek naar een ervaren roostermaker? In dat geval zit je bij ons goed, want wij leveren interim roostermakers voor verschillende instellingen in het onderwijs. Het voordeel van een interim roostermaker is dat je als onderwijsinstelling dan niet aan die persoon vastzit en hem of haar geen contract hoeft aan te bieden. Het is dus ideaal voor de lange termijn, maar ook voor invalwerk wanneer de vaste roostermaker bijvoorbeeld is uitgevallen.
Alle roostermakers die wij aanbieden hebben veel ervaring in huis en wij kijken altijd goed welke interim roostermaker het beste past bij welke onderwijsinstelling. Op die manier kan tevredenheid op alle fronten worden bewerkstelligd. Heb jij interesse als het gaat om het inhuren van een roostermaker voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd? Bekijk dan onze website om na te gaan wat er zoal mogelijk is. Natuurlijk kun je ook contact opnemen en we voorzien je graag van vrijblijvend advies en informatie.