Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Wat verandert er voor zelfstandigen met de zero-emissiezones in 2025?

  • Home
  • Blogs
  • Wat verandert er voor zelfstandigen met de zero-emissiezones in 2025?

27 februari 2024

Vanaf 1 januari 2025 voeren 29 grote gemeenten in Nederland zero-emissiezones in voor het realiseren van een duurzame stadslogistiek.

Wat verandert er voor zelfstandigen met de zero-emissiezones in 2025?

Vanaf 1 januari 2025 voeren 29 grote gemeenten in Nederland zero-emissiezones in voor het realiseren van een duurzame stadslogistiek. Dit heeft gevolgen voor veel ondernemers met voertuigen, die zich op tijd moeten voorbereiden om aan de regelingen te voldoen. Wat houdt een zero-emissiezone precies in, en welke preventieve maatregelen kunnen zelfstandigen nemen om zich hier goed op voor te bereiden?

Zero-emissiezones in Nederland vanaf 2025

In 2025 worden in veel grote gemeenten in Nederland zero-emissiezones ingevoerd om minder verkeersoverlast en een schonere lucht te bevorderen in de binnenstad. Deze zones vormen gebieden waarin alleen maar uitstootvrije bestel- en vrachtauto's mogen rijden. Ondernemers die nu in een bestelauto op benzine, gas of diesel rijden, moeten dan dus overstappen op een uitstootvrij alternatief, zodat ze geen schadelijke stoffen meer uitstoten.

Het doel van de zero-emissiezones is een schonere lucht, betere doorstroming van het stadsverkeer en minder CO2-uitstoot in steden, waardoor een duurzame stadslogistiek bewerkstelligd wordt. Deze regeling draagt bij aan het doel om vanaf 2028 alleen nog maar uitstootvrije bestelauto's te hebben. Voor vrachtwagens geldt dit vanaf 2030.

Overgangsregeling

Om deze overstap haalbaar te maken voor alle ondernemers, geldt er een overgangsregeling. Daarnaast is er een vrijstelling voor bepaalde bijzondere voertuigcategorieën, en kan er in bepaalde gevallen een ontheffing worden aangevraagd. Deze overgangsregeling is echter niet toepasbaar op nieuwe voertuigen, die na 1 januari 2025 worden geleverd. Zulke nieuwe bestel- en vrachtauto's moeten elektrisch of op waterstof aangedreven zijn. Ondanks de invoering van de zero-emissiezones in 2025 zal het naar verwachting nog wel tot 2030 duren voordat alle brandstofauto's uit de binnenstad verdwenen zijn.

Aangesloten steden

De grootste steden in Nederland, oftewel Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Utrecht en Rotterdam, krijgen begin 2025 sowieso een zero-emissiezone. Daarnaast wordt de regeling ook ingevoerd in diverse kleinere gemeenten, zoals Alphen aan den Rijn, Gouda en Assen. Sommige gemeenten volgen later in 2025 of in 2026, en er zijn ook gemeenten die nog onderzoek doen naar een mogelijke participatie. Uiteindelijk is het de bedoeling om in 30 tot 40 steden een zero-emissiezone in te stellen.

Deze zones liggen voornamelijk in drukke binnensteden, maar soms ook in woonwijken of andere gebieden buiten het stadscentrum. In Nijmegen wordt bijvoorbeeld de universiteits- en hogeschoolcampus een zero-emissiezone, terwijl dit in Leiden geldt rond het stationsgebied. Rotterdam kiest er daarnaast voor om de hele stad tussen de ringsnelwegen tot een zero-emissiezone te benoemen.

Impact van de zero-emissiezones op zelfstandig ondernemers

Wat betekent deze verandering voor zelfstandigen? Het betekent voor veel ondernemers een omslag in de manier van werken, omdat ze bijvoorbeeld nieuwe voertuigen moeten aanschaffen en hun bedrijfsvoering moeten aanpassen. Daarnaast moeten sommige ondernemers in binnensteden op zoek naar nieuwe manieren van bevoorraden, zoals via logistieke hubs aan de rand van de stad of voertuigen op uitstootvrije alternatieven. Dit kan een aanzienlijke investering betekenen.

De overgang naar binnensteden zonder CO2-uitstoot van bestel- en vrachtauto's zorgt tevens voor hogere kosten en uitdagingen met het stroomnet en aantal beschikbare laadplekken. Met name voor vrachtauto's is de zero-emissiezone een grote uitdaging, omdat de elektrificatie van vrachtwagens erg moeizaam gaat. Er is ook nog nauwelijks een publieke laadinfrastructuur voor vrachtwagens beschikbaar, wat veel ruimte opeist en een andere aansluiting op het stroomnet vereist.

Preventieve maatregelen voor zelfstandigen

Het is belangrijk voor zelfstandig ondernemers om zich op tijd voor te bereiden op de invoering van de zero-emissiezones om een soepele overgang te verzorgen. Hiervoor kunnen onder andere de volgende maatregelen genomen worden.

1. Kentekencheck doen

Allereerst kunnen zelfstandigen controleren of ze voldoen aan de regels voor de overgangsregeling. Deze is namelijk van toepassing op bepaalde emissieklassen, waardoor ondernemers tot 2030 van de overgangsregeling gebruik kunnen maken. Dit kunnen zelfstandig ondernemers gemakkelijk controleren met behulp van de zero-emissie kentekencheck, waarbij ze gelijk zien tot wanneer zij met hun bestelauto in een zero-emissiezone mogen rijden.

2. Elektrische bestelauto's vergelijken

Een van de populairste en belangrijkste alternatieven voor bestel- en vrachtauto's op benzine, gas of diesel is de elektrische bestelauto. Daarom is het verstandig voor zelfstandigen om hier alvast wat onderzoek naar te doen om een e-bestelbus te vinden die geschikt is en het beste bij hun onderneming past. Er zijn ook tools beschikbaar om bij deze keuze te helpen, waardoor meer inzicht verkregen wordt in het aanbod van elektrische bestelauto's en de maandlasten die hierbij komen kijken. Hierdoor krijgen ondernemers een beter beeld van wat er bij een uitstootvrij voertuig komt kijken.

3. Subsidies en fiscale regelingen gebruiken

Een nieuwe bestelbus of vrachtauto aanschaffen die voldoet aan de eisen van zero-emissiezones is een flinke investering, maar wordt wel ondersteund met verschillende subsidies en fiscale regelingen. Volledig elektrische bestelauto's zijn bijvoorbeeld tot eind 2024 van de motorrijtuigenbelasting (MRB) en de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) vrijgesteld. Daarnaast krijgen deze e-bestelbussen tot eind 2024 korting op de bijtelling.

4. In alternatieven verdiepen

Afhankelijk van de branche waarin een zelfstandige actief is, zijn er ook alternatieven op het gebruik van een bestel- of vrachtauto. Voor het leveren van goederen kunnen bijvoorbeeld ook hubs gebruikt worden buiten de zero-emissiezone, wat een soort verzamelpunt is voor het opslaan van goederen. Vanaf hier kunnen de goederen dan emissievrij naar de eindbestemming in de binnenstad vervoerd worden. Ook is het mogelijk om over te stappen op een ander soort vervoermiddel, zoals een elektrische vrachtfiets, die uitstootvrij, efficiënt en snel is, en ook bijdraagt aan een goede gezondheid.

5. Advies vragen

Om de verschillende opties met elkaar te vergelijken en de juiste keuze te maken, kunnen ondernemers bij gemeenten en regio's om advies vragen. Zo wordt de overstap naar uitstootvrij vervoer versoepeld en kunnen zelfstandigen de beste keuze maken. Uiteindelijk dragen ondernemers op deze manier bij aan een duurzame stadslogistiek, terwijl ze ook de beste keuzes maken voor hun onderneming.

Ben jij een opdrachtgever met nog een openstaande functie? Meld je bij ons aan en wij bij Bureau Ad Interim zoeken de perfecte zelfstandige professional. Of stuur je cv naar ons op als interim, freelance of zzp professional en wij maken de ideale match met een opdrachtgever.