Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Brand Manager | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Brand Manager | Freelance | Interim | ZZP

Brand Manager | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Brand Managers:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Brand Managers
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

Brand Managers zijn verantwoordelijk voor het creëren en uitvoeren van marketing- en communicatieactiviteiten voor een merk. Brand Managers kunnen een portefeuille van producten beheren waarvoor zij merkbekendheid opbouwen en het marktaandeel verbeteren.

Een ervaren Brand Manager dient marketingactiviteiten te ontwikkelen en uit te voeren die de waarde, de bekendheid en het marktaandeel van het merk vergroten. Als Brand Manager werk je nauw samen met verschillende teams om marketinginitiatieven te creëren en uit te voeren die resoneren met de doelmarkt en de verkoop verhogen. Je wordt ook belast met het ontwikkelen van budgetten, het voorspellen van verkoopcijfers en het beoordelen van KPI's en ROI.

Om succesvol te zijn als Brand Manager moet je een goed begrip hebben van consumentengedrag, op de hoogte zijn van markttrends en voortdurend de activiteiten van concurrenten in de gaten houden. Je bent ook verantwoordelijk voor het uitvoeren van onderzoek, het analyseren van gegevens, het ontwikkelen van marketingstrategieën en het rapporteren over de prestaties van het merk.

Taken en verantwoordelijkheden van een Brand Manager

  • Onderzoeken en analyseren van consumentengedrag, markttrends en activiteiten van concurrenten.
  • Het opstellen van budgetten, prestatiespecificaties en verkoop ramingen.
  • Het ontwikkelen en implementeren van strategieën die resoneren met de doelmarkt.
  • Het plannen en uitvoeren van marketinginitiatieven, waaronder campagnes, evenementen, sponsoring en programma's voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.
  • Het opbouwen van merkbekendheid en het verhogen van merkwaarde en winstgevendheid.
  • Verhogen van product verkoop en marktaandeel.
  • Meten en rapporteren van campagne prestaties en beoordelen van KPI's en ROI.
  • Samenwerken met verschillende teams zoals marketing, PR, juridisch, enz.
  • Toezicht houden op de productie van advertenties, promotiemateriaal en post campagnes.
  • Ervoor zorgen dat berichtgeving en marketing activiteiten in lijn zijn met het merk en de bedrijfswaarden.

Opleidingsvereisten en vaardigheden van een Brand Manager

  • HBO diploma marketing management of aanverwant gebied.
  • Eerdere ervaring in het ontwikkelen van merk- en marketingstrategieën.
  • Goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Eerdere ervaring in het beheren en leiden van teams.
  • Zeer georganiseerd en goed kunnen presteren onder druk.
  • Vaardigheden op het gebied van budgetbeheer.
  • Sterke onderzoeks- en analytische vaardigheden.

Hoe wordt je een succesvolle Brand Manager? 4 Tips

De meeste nieuwe brand managers denken ten onrechte dat deze rol gaat over het managen van anderen. Maar dit is het moment in je carrière om van helper naar eigenaar te gaan. Ja, je krijgt waarschijnlijk je eerste kans om iemand te managen, maar vaak leidt die inspanning af van je kans om te blijven leren en groeien. Door onderstaande tips in acht te nemen zul je binnen de kortste keren omhoog schieten in jouw loopbaan en een veelgevraagde en succesvolle merk manager worden.

1. Wordt de eigenaar van je merk

Dit is een cruciale stap in je carrière. Veel nieuwe brand managers zullen worstelen met de overgang van helper naar eigenaar. Niemand zal je een projectlijst geven. Niet alleen maak jij de projectenlijst, jij bedenkt ook de strategieën die de behoefte aan de projecten creëren.

Gebruik een vragende en een vertellende stem. Stel voorafgaand aan een beslissing zoveel mogelijk indringende vragen om te begrijpen wat je deskundigen weten. Zodra jij je comfortabel voelt met je richting, willen jouw deskundigen dat je beslist. Zij willen gehoord worden en hun expertise erkend zien. Maar zij weten dat zij adviseren en dat jij beslist.

Wanneer je opwaarts leiding geeft, pas dan op dat je je baas niet vraagt wat je moet doen. Een goede baas zal willen dat je hem vertelt wat je wilt doen, en van daaruit het debat laten beginnen.

2. In staat om strategische richting te geven

Het is tijd om een duidelijke visie te creëren en een reeks op elkaar afgestemde strategieën uit te stippelen. Jouw visie wordt de paal in de grond en dient als roepnaam voor je team. Laat iedereen weten waar je naartoe wilt. Alles wat je doet moet in overeenstemming zijn met je visie.

In dit stadium van je merkmanagement carrière wordt je de rentmeester van de strategie. Bouw strategieën waarmee je de verschillende functies en agentschappen die het merk ondersteunen kunt sturen, controleren, inspireren en beheren. Maak het duidelijk via je marketingplannen. Zelfs met een brede verzameling mensen achter het merk blijf jij degene die ervoor zorgt dat hun agenda overeenkomt met de merkstrategieën.

3. Begrijp hoe het systeem werkt

De beste brand managers weten wat ze willen en gaan ervoor. Op lagere niveaus lijkt elke organisatie een collectieve puinhoop, gevuld met functionele groepen, lagen van persoonlijkheden, en agentschappen. Iedereen brengt een andere reeks doelen en motivaties mee, die zich lijken te verzetten tegen alles wat je wilt. Naarmate je meer ervaring krijgt, zul je dat systeem in je voordeel gaan gebruiken. Leer je experts kennen, luister naar hun problemen, en maak gebruik van ieders unieke motivaties om hun beste werk te vragen.

Als je iemands beste inzet wilt vraag er dan om. De reden waarom het werkt is dat slechts weinigen het vragen. Wanneer je zegt: "Dit is een cruciaal project, en ik heb echt je beste werk nodig", raak je de juiste zenuw die contact maakt met hun ego om namens jou groots werk te leveren.

4. Succes boeken onder druk

Het onbekende van ambiguïteit en de tijdsdruk van deadlines kunnen elkaar tegenwerken. Zoek uit hoe je ze in je voordeel kunt gebruiken, want ze roepen het juiste evenwicht op van geduld met ambiguïteit en doorzettingsvermogen om dingen gedaan te krijgen. Wees georganiseerd en gedisciplineerd en werk met het systeem, zodat het je niet in de weg zit.

Een andere belangrijke druk in deze fase van je carrière als merk manager is wanneer de resultaten uitblijven. Dat kan frustrerend zijn, maar het is een realiteit waar je soms mee te maken kunt krijgen. Dwing jezelf tot koerscorrectie, heronderzoek de onderliggende problemen en hergroepeer met je team om naar andere opties te kijken, in plaats van steeds maar te blijven herhalen.

Er is druk in het opbouwen van relaties die veel marketeers ervaren, maar niet kunnen oplossen. Wees proactief in het maken van de eerste stap om een relatie op te bouwen. Probeer de drijfveren en frustratie punten van degenen met wie je werkt te achterhalen voordat ze een probleem gaan vormen. Een gemeenschappelijke basis is meestal niet zo ver weg. Op dit niveau moet jij laten zien dat je de druk van een leiderschapsrol aankunt. De vier drukfactoren zijn ambiguïteit, tijdsbeheer, relaties en resultaten.

Het onbekende van marketing kan stressvol zijn

Marketing zit vol dubbelzinnigheid en het onvermogen om daarmee om te gaan vreet soms aan je. Zal deze advertentie wel werken? Zal de koper dit idee leuk vinden? Kunnen we onze prognose voor onze promotie verhogen? Er zijn zoveel onbekenden totdat ze bekend zijn. Als leider moet je comfortabel blijven met het onbekende en het op zijn beloop kunnen laten, want als je in paniek raakt, laat je het team een inferieur antwoord geven.

De dagelijkse druk loopt op

Als het gaat om tijdsdruk, kom dan georganiseerd en gedisciplineerd over, en werk met het systeem, zodat het je niet in de weg zit. De druk van ambiguïteit wordt exponentieel wanneer het in conflict komt met tijdsdruk. Als je kunt uitzoeken hoe je tijd en ambiguïteit kunt combineren, kun je de juiste tijdsdruk uitoefenen om jouw deskundigen hun beste antwoorden te laten geven. Het kan een gevaarlijk spel zijn, omdat je het risico loopt dat je team in paniek raakt. Maar als je het goed speelt, kun je het beste uit je team halen.

Werken als Brand Manager?

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging als interim Brand Manager of zzp Brand Manager? Stuur ons dan zo snel mogelijk jouw CV toe en wij nemen contact met je op voor het inplannen van een kennismakingsgesprek.

Brand Manager inhuren?

Ben je op zoek naar een stressbestendige freelance Brand Manager die de verkoopdoelstellingen van jouw bedrijf of organisatie moeiteloos kan behalen? Dan kunnen wij helpen. Neem vandaag nog contact op met Bureau Ad Interim voor het vinden van de juiste kandidaat.