Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Business consultant | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Business consultant | Freelance | Interim | ZZP

Business consultant | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Business consultants:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Business consultants
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

10 Business consult adviezen voor een succesvol partnerschap met jouw klant

De laatste jaren zie je veel amateur Business Consultants zonder een gedegen opleiding, vaardigheden of ervaring opduiken, die denken dat ze betaald kunnen worden als ze even een uurtje komen opdagen. Dit is een groot probleem geworden voor de echte experts, omdat dergelijke opportunisten de reputatie van de sector aantasten. Dat is dan ook de belangrijke reden waarom veel klanten de voorkeur geven aan Bureau Ad Interim, waar ze weten dat ze echte professionals zullen vinden.

Maar, soms kunnen zelfs de echte experts overkomen als beginnelingen, omdat niet aan de verwachtingen van de klant wordt voldaan, of omdat de resultaten niet snel genoeg worden gezien. Recente studies hebben aangetoond dat klanten het succes van een consultant meten op basis van hun ervaring met slechts drie dingen:

  • De intensiteit van de samenwerking (hoe hard ze merken dat je met hen samenwerkt)
  • De deskundigheid van de consultant (de kennis en vaardigheid van de Business Consultant)
  • De gemeenschappelijke visie (of ze op dezelfde golflengte zitten)

Dus, hoe vermijdt een ervaren bedrijfsadviseur deze kleine ongelukjes, misvattingen en misverstanden? Welnu, bij het overleg met een klant zijn er een paar beste adviespraktijken die het meest succesvolle resultaat opleveren. Volg deze eenvoudige ’10 Business Consultant Geboden’ en om ervoor te zorgen dat jij niet de fout ingaat.

1. Ken je klant

Als bedrijfsadviseur moet jij je klant en zijn bedrijf door en door kennen. Je moet het bedrijf holistisch onderzoeken en gewapend zijn met die gegevens tijdens je eerste klantgesprek. Tijdens het klantgesprek is de beste adviespraktijk dat je een diepgaand gesprek voert om alle pijnpunten vast te stellen en de mogelijke oplossingen en de verwachtingen van de klant in kaart brengt.

2. Spreek de taal van je klant

Een goede consultant kan zich aanpassen aan de cultuur van een bedrijf. Als een bedrijf een beetje meer laid back is, komt het advies van een stijve in een pak. Die een bijna vroom spraakgebruik hanteert, gaat niet werken. Hetzelfde geldt voor als de klant een extreem formele zakelijke klant is. Het bestuur gaat echt niet luisteren naar een presentatie van iemand in gympen die allerlei informele jargon gebruikt.

3. Begrijp het einddoel van je klant

Wanneer een Business Consultant wordt ingeschakeld, is dat meestal om advies te geven en een paar problemen op microniveau op te lossen. Maar voor het bedrijf maken deze micro problemen deel uit van een veel groter geheel en van wat zij willen bereiken. Een uitstekende consultant moet weten en volledig begrijpen hoe deze kleinere doelstellingen van de klant passen in het grotere geheel.

4. Luister actief naar je klant

Dit is iets waar veel consultants mee worstelen. Ze worden tenslotte betaald voor hun advies en leiderschap. Maar ga niet zo snel op de “advies tour”. Maak er tijdens interacties met een klant een punt van om goed naar je klant te luisteren in plaats van zijn/haar de oren van het hoofd te praten. Veel luisteren leidt tot een veel beter begrip van de klant. Dit zal hen uiteindelijk het beste dienen.

5. Compromissen sluiten met je klant

Een van de grootste klachten van de meeste Business Consultants is dat een bedrijf pas een expert inschakelt als ze problemen hebben. Dit omdat ze het niet zelf kunnen oplossen, maar vervolgens op alles wat de consultant voorstelt of aanbeveelt op- en aanmerkingen hebben.

Nou, we hebben slecht nieuws voor je als je dacht dat je alleen thuis met je partner/echtgenoot compromissen hoefde te sluiten. Het is zeer zeldzaam dat klanten gewoon klakkeloos alles overnemen wat een adviseur te zeggen heeft (verandering is immers moeilijk). Dus een ervaren Business Consultant die de beste consulting praktijken gebruikt, zal altijd weten hoe hij een middenweg kan vinden. Zo kunnen eventuele implementaties resultaten opleveren zonder dat de klant het gevoel krijgt dat hij volledig uit hun comfortzone getrokken is.

6. Niet over je reputatie gaan pochen

We snappen het; je bent ingeschakeld vanwege je deskundige kennis en waanzinnige vaardigheden. Maar het is belangrijk om te onthouden dat hoewel het misschien je 30e jaar als adviseur is, het waarschijnlijk het bedrijf van de eigenaar is. Niemand kent zijn bedrijf beter dan hijzelf. Dus ook al heb je meer kennis en kunde op bepaalde gebieden, kom niet binnen alsof jij de eigenaar bent. Wees respectvol wanneer je met een klant overlegt als een buitenstaander die is ingeschakeld om te helpen.

7. Verval niet in je eigen vaste patronen

Een Business Consultant (vooral iemand met vele jaren ervaring) kan gemakkelijk in de val trappen om successen uit het verleden als voorbeeld te nemen. Vaak is dat een goed begin, maar word niet zo zelfgenoegzaam en zelfverzekerd dat je het overzicht begint te verliezen. Feit is dat alle bedrijven en hun dynamiek uniek zijn. Er zal nooit een pasklare oplossing zijn voor elk bedrijf en je moet open en toegankelijk blijven voor nieuwe situaties en oplossingen.

8. Maak geen valse beloftes aan je klant

Het is belangrijk te onthouden dat een consultant er niet alleen is om te praten - hij moet ook meelopen met de klant. Veel Business Consultants worden zo overmoedig of zijn zo wanhopig om een goede indruk achter te laten, dat ze geneigd zijn de resultaten te overdrijven. Verandering gebeurt niet van de ene op de andere dag. Een bedrijf dat net begint met marketinginspanningen gaat niet in een week 200.000 Instagram-volgers hebben. Wees realistisch en verkoop de klant geen droom die je onmogelijk kunt waarmaken.

9. Behoud je glimlach

Het kan heel moeilijk zijn om de energie en positiviteit hoog te houden als je werkt aan een zeer uitdagende situatie. Maar door bij elke status vergadering in ‘Pessimistische Piet’ te veranderen, doe je niemand een plezier - vooral jezelf niet. Hou het professioneel en vrolijk en doe je best. De rest gaat vanzelf.

10. Doe een post-evaluatie

Veel klanten klagen dat wanneer ze een Business consultant krijgen, de persoon een intens integraal onderdeel wordt van een organisatie. Om hen vervolgens kort na de implementatie te verlaten met een stel do's en don'ts, en daarna nooit meer iets van zich te laten horen. Dit geeft de klant de indruk dat je er alleen voor het geld bent en niet echt om je klanten geeft.

We pleiten er niet voor dat je alle uren van de dag en nacht bereikbaar bent of dat je gratis adviesdiensten verleent, maar dat je gewoon "incheckt". Laat de klant direct na vertrek feedback geven over zijn hele ervaring ten aanzien van de samenwerking met jou en neem kennis van eventuele opbouwende kritiek. Doe een tijdje nadat de implementatiefase van start is gegaan nog eens een vervolgonderzoek naar hoe het nu gaat.

Dit is niet alleen in overeenstemming met de juiste werkwijze van een consultant om een project van begin tot eind te doorlopen, maar een dergelijke verstandhouding leidt vaak ook tot nog meer werk voor het jouw adviesbedrijf.

Extra Tip: Bescherm jezelf met een adviesovereenkomst

Zelfs als je je hebt gehouden aan de juiste werkwijze zoals hierboven beschreven, kunnen zakelijke relaties om verschillende redenen verzuren. Deze overeenkomst kan dienen als richtlijn voor je verantwoordelijkheden, stelt grenzen aan de te leveren diensten en kan dienen als maatstaf voor jouw succes. Door je te houden aan deze ‘10 Consulting Geboden’ en de zaken officieel te houden met de juiste documentatie, kun je grenzeloos succes boeken.


Aan de slag als Business Consultant?

Ben jij een ervaren interim Business Consultant die op zoek is naar nieuwe klanten en kun je jouw werkwijze in bovengenoemde tips herkennen? Stuur ons dan zo snel mogelijk jouw portfolio toe en wij nemen contact met je op voor het inplannen van een kennismakingsgesprek.

Business Consultant inhuren?

Heeft jouw bedrijf of organisatie behoefte aan een freelance Business Consultant of zzp Business Consultant die professioneel advies op maat kan geven? Dan kunnen wij helpen! Neem vandaag nog contact op met Bureau Ad Interim en wij koppelen jouw onderneming aan de juiste kandidaat.