Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Business developer manager | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Business developer manager | Freelance | Interim | ZZP

Business developer manager | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Business developer managers:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Business developer managers
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

De Business Developer Manager (BDM) is vaak het eerste contactpunt van een nieuwe potentiële klant met een bedrijf wanneer deze informatie zoekt over de producten en diensten van het bedrijf. De BDM reageert ook op offerte aanvragen, aanbestedingen en ontwikkelt verkoop in nieuwe afzetgebieden. De Business Developer Manager zal vaak een mix van bestaande accounts en nieuwe verkoopgebieden overnemen. Om in deze rol uit te blinken moet je een actieve luisteraar zijn, een overtuigende commercieel ingestelde persoonlijkheid hebben en een gedrevenheid om nieuwe potentiële deals te achterhalen en te sluiten op basis van geheel nieuwe prospects en inkomende leads.

Taken en verantwoordelijkheden van een Business Developer Manager

  • Contact opnemen met potentiële klanten om een goede verstandhouding op te bouwen en afspraken te maken.
  • Het plannen en overzien van nieuwe marketing initiatieven.
  • Onderzoeken van organisaties en individuen om nieuwe mogelijkheden te vinden.
  • Het verhogen van de waarde van huidige klanten en het aantrekken van nieuwe klanten.
  • Het vinden en ontwikkelen van nieuwe markten en het verbeteren van de verkoop.
  • Bijwonen van conferenties, vergaderingen en industriële evenementen.
  • Het ontwikkelen van offertes en voorstellen voor klanten.
  • Het vaststellen van doelen voor het ontwikkelingsteam en bedrijfsgroei en ervoor zorgen dat deze gehaald worden.
  • Het trainen van personeel en het helpen van teamleden bij het ontwikkelen van hun vaardigheden.

Opleidingsvereisten en vaardigheden van een Business Developer Manager

  • HBO diploma in Bedrijfskunde, Marketing of gerelateerd gebied.
  • Ervaring in de verkoop, marketing of aanverwant gebied.
  • Sterke communicatieve vaardigheden en een goede IT-vaardigheid.
  • Vermogen om complexe projecten te beheren en te multitasken.
  • Uitstekende organisatorische vaardigheden.
  • Het vermogen om met minimale begeleiding te functioneren, proactief te zijn en met onzekerheden om te gaan.
  • Vaardig in Word, Excel, Outlook en PowerPoint.
  • Comfortabel gebruik van een computer voor het uitvoeren van verschillende taken.

16 Waardevolle ideeën en tips voor een Business Developer Manager

Hoe schitter je in zo'n complexe en veelzijdige rol? Wij van Bureau Ad Interim hebben enkele tips en ideeën op een rijtje gezet die je in gedachten kunt houden.

1. Blijf op de hoogte van de markt

Ken je markten en houd je kennis van de ontwikkelingen bij door vakbladen te lezen en nieuwssites te scannen. Je moet op de hoogte zijn van nieuwe concurrenten, veranderende demografie en opkomende markten. Kennis is macht, zegt men, dus blijf goed geïnformeerd.

2. Stel jaarlijkse en driemaandelijkse doelstellingen vast, maar herzie ze maandelijks

Het is goed om doelen te hebben, maar je moet weten of ze ook echt haalbaar zijn, dus blijf maandelijks op de hoogte van de vooruitgang zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan aan het eind van het kwartaal.

3. Scherp je onderhandelings- en overtuigingsvaardigheden aan

Er zijn veel goede cursussen verkoopvaardigheden over deze onderwerpen die je helpen ze aan te scherpen, wat je vermogen om prospects te converteren en nieuwe klanten naar binnen te halen aanzienlijk kan verbeteren.

4. Ontwikkel manieren waarop klanten je kunnen bereiken

Of het nu gaat om gratis productdemonstraties, gratis abonnementen, downloadbare eBooks, blogs of podcasts, er zijn tal van creatieve manieren om het net te verbreden en nieuwe prospects te werven. Zorg ervoor dat je een e-mailadres of telefoonnummer vereist voor bezoekers van je site om toegang te krijgen tot belangrijke content.

5. Evalueer de concurrentie

Je moet weten wat voor soort product of dienst jouw concurrenten aanbieden. Ligt de prijsstelling boven of onder het marktgemiddelde? Welke lokkertjes bieden je concurrenten aan? Sentimentanalyse op productbeoordeling pagina's kan zeer onthullend zijn en laten zien waar je concurrenten het fout doen of waar zij het juist heel goed doen.

6. Ontwikkel een script... en houd het spontaan

Een evenwicht vinden tussen een reeks voorbereide punten in je verkoopscript en toch natuurlijk en spontaan spreken is van vitaal belang. Verbeter het vertrouwen door al je informatie bij de hand te hebben tijdens een gesprek of videoconferentie (vooral de cijfers).

7. Vraag om feedback

Het is een vaak vergeten aspect van elke job, maar vragen "hoe doen we het?" (of, als je moedig bent "hoe doe ik het?") kan zeer verhelderend zijn, en het bouwt vertrouwen op tussen beide partijen. Dit geldt zowel voor je eigen rol als voor de prestaties van het product of de dienst die wordt aangeboden. Zorg ervoor dat je constructieve kritiek ter harte neemt.

8. Delegeer aan deskundigen

Misschien beschik je over het volledige scala aan vaardigheden die de meest grondige BDM functiebeschrijving opsomt. Waarschijnlijk ben je niet overal even meesterlijk in. Als je technische ondersteuning nodig hebt, ga er dan naar op zoek. Als een nieuwe tool of nieuw stukje software een leemte zou opvullen, overweeg dat dan.

9. Bereken je ROI

Als je een verkoop budgethouder bent, moet je de mogelijkheden voor uitgaven aan verschillende marketing- en verkoop opties afwegen. Hoeveel draagt de inhoud van de website bij? Zijn e-mailcampagnes kosteneffectiever dan cold calling? Kun je veel nieuwe prospects binnenhalen met een evenement of een nieuwe productlancering?

10. Gebruik social media

Het verandert de wereld, in voor- en tegenspoed, dus doe mee. Adverteer je nieuwe producten en diensten, je aanbiedingen en kortingen, deel overwinningen en prijzen. Er zijn veel opties om uit te kiezen (dit kan een gebied zijn waar delegatie voor nodig is), waaronder LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter en zelfs TikTok (voor consumentenproducten gericht op de jongste generatie).

11. Raadpleeg in plaats van te verkopen

Wees liever een adviseur, die opties aanbiedt en aanbeveelt die echt werken voor elke klant. Soms kan dit zelfs betekenen dat je een product van een concurrent aanbeveelt, geloof het of niet (je verliest de specifieke verkoop, maar wint bergen vertrouwen). Een training volgen op dit gebied kan hierbij helpen.

12. Verbeter de landingspagina van de bedrijfswebsite

Inbound marketing is veel effectiever, met een aanzienlijk betere ROI en een veel beter conversiepercentage dan outbound verkoop (cold calling en e-mail campagnes). Dit is logisch - bezoekers die op je website belanden zijn meestal op zoek naar het product of de dienst. Maak de website zo aantrekkelijk, informatief en gemakkelijk navigeerbaar mogelijk en oogst die leads.

13. Ga netwerken

Je zult snel door dat netwerkbestand heen zijn als je het niet aanvult, dus het is van vitaal belang om naar branche evenementen, beurzen, showcases en dergelijke evenementen te gaan. Je weet nooit wie je zou kunnen ontmoeten, of waar een nieuwe bron van leads of prospects vandaan zou kunnen komen, dus het is van vitaal belang om zoveel mogelijk potentiële klanten en partners te ontmoeten.

14. Focus op de USP's van het merk

Doe onderzoek naar trouwe klanten en wat zij waarderen in het merk. Dit kan de sleutel zijn tot de "waarom dit merk kiezen?" vraag die je krijgt van prospects. Het kan ook helpen bij de ontwikkeling van producten en diensten.

15. Verwaarloos het genereren van leads niet

Conversies zijn essentieel, maar zonder nieuwe leads zullen de inkomsten snel opdrogen. Gebruik reclame- en marketing strategieën om nieuwe prospects aan te trekken, of maak gebruik van gerichte cold-calling om leads te werven. Zorg ervoor dat je elke week wat tijd uittrekt voor deze kernactiviteit.

16. Productiviteitstools gebruiken

Er zijn verschillende slimme SaaS oplossingen om verkoop- en marketing teams te helpen de voortgang van prospects bij te houden en het proces van opvolging (met verkoop-e-mails, oproepen, inhoud en andere contacten) te automatiseren. Deze kunnen ervoor zorgen dat niets wordt vergeten en kunnen verkopers helpen prioriteiten te stellen.


Business Developer Manager inhuren?

Heeft jouw bedrijf behoefte aan een professionele en strategische freelance Business Developer Manager die meer omzet kan genereren? Neem dan vandaag nog contact op met Bureau Ad Interim en wij helpen je bij het vinden van een geschikte kandidaat.

Werken als Business Developer Manager?

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging als interim Business Developer Manager of zzp Business Developer Manager? Dan kunnen wij helpen! Stuur ons zo snel mogelijk jouw CV toe en wij maken contact voor het inplannen van een kennismakingsgesprek.