Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

Category Manager | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Category Manager | Freelance | Interim | ZZP

Category Manager | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare Category Managers:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als medewerker bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Category Managers.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

5 gouden regels voor een category manager

Category managers houden zich bezig met marketing en winkeldisplays voor specifieke productcategorieën. Ze ontwikkelen alles voor een productcategorie dat klanten in het winkelschap zien liggen, tezamen met marketing- en informatiemateriaal en winkeldisplays. Ze analyseren ook verkoopgegevens, vergaderen met leveranciers/ detailhandelaars en herzien planogrammen.

Om als category manager succesvol te zijn, moet je in staat zijn om klant- of consumenten trends vast te stellen en de geavanceerde principes van category management te begrijpen. Een top category manager is overtuigend, gedreven door verkoop, doelgericht en uitstekend in het verkopen van zijn ideeën aan consumenten en belanghebbenden.

In deze rol zul je niet alleen productcategorieën effectief op de markt moeten zetten, maar ook strategieën met het management bespreken, marktonderzoeksbureaus moeten inlichten, interne rapporten bijwerken, regelmatig detailhandel controles moeten uitvoeren en de verkoop moeten stimuleren door middel van verschillende planogram strategieën.

Taken en verantwoordelijkheden van een category manager

  • Ervoor zorgen dat de productcategorieën van het bedrijf samen met de winkeldisplays geoptimaliseerd zijn voor verkoop en marketing.
  • Het onderzoeken en analyseren van trends in verkoop en consumentengedrag.
  • Opstellen van rapporten voor de organisatie om de verkoop te verbeteren.
  • Produceren, aanpassen en adviseren van display- en actuele marketingmaterialen indien nodig.
  • Plannen en implementeren van planogrammen voor displays in schappen.
  • Communiceren met leveranciers en detailhandelaren over producten.
  • Optimaliseren van de displays in de winkel met behulp van categorie markeringen en tips voor gebruik.
  • Aanpassen van strategieën en materialen om de verkoop bij nieuwe doelmarkten te verbeteren.
  • Coördineren en instrueren van marktonderzoek initiatieven.
  • Controleren en beheren van voorraden voor verschillende productcategorieën.

Opleidingsvereisten en vaardigheden van een category manager

  • HBO diploma in marketing, bedrijfskunde of distributiebeheer.
  • 3 Jaar ervaring in verkoop en marketing.
  • Vaardigheid in leveranciersmanagement software.
  • Een uitstekend begrip van ruimtelijke, ontwerp- en promotieplanning.
  • Op de hoogte van de nieuwste categorie management principes.
  • Vaardig in het evalueren van de huidige detailhandel praktijken van bedrijven.
  • In staat om goed te schrijven en rapporten over de marktactiviteit te genereren.
  • Beschikken over goede onderhandelings- en interpersoonlijke vaardigheden.
  • In staat om vanuit het perspectief van de consument te denken en het koopgedrag te begrijpen.
  • Analytisch, creatief en doelgericht denken.

Category managers zijn dus essentieel voor de ontwikkeling en het succes van een product of een dienst. Het is hun taak de productcategorie of het assortiment te beheren en verantwoordelijk te zijn voor de prijsstelling en algemene promotie van dat product of die dienst.

Een category manager daarom heeft een breed scala aan vaardigheden nodig om succesvol te zijn, waaronder sterke analytische vaardigheden. Je moet namelijk het vermogen bezitten om veel verschillende gegevens te analyseren zodat je trends en lacunes in de markt kunt identificeren en een strategisch plan uit te voeren dat is afgestemd op de doelstellingen van het bedrijf.

Ook de sociale en communicatieve vaardigheden om te praten en te onderhandelen met leveranciers zijn van enorm groot belang. Maar wat kun je nog meer doen om als category manager succes te boeken? Als je deze 5 gouden regels implementeert kun je een solide category management strategie ontwikkelen die jou laat uitblinken in jouw vakgebied.

Regel # 1: Stem je algemene strategieën op elkaar af

Een van de grootste valkuilen bij het implementeren van een nieuw proces of technologie is het gebrek aan strategische afstemming binnen het bedrijf. Vaak worden processen silo's en hebben ze aparte strategieën helemaal voor zichzelf. Dit kan zeer nadelig zijn voor zowel het nieuwe proces dat wordt geïmplementeerd als voor het bedrijf in het algemeen.

Bij het ontwikkelen en implementeren van een categorie strategie is het belangrijk om de algemene bedrijfsstrategie in gedachten te houden. Je moet ze op elkaar afstemmen en rekening houden met technologie, inkoop en risicomanagement strategieën om te voorkomen dat je 'achter' raakt bij het ontwikkelen van de strategische routekaart van het bedrijf.

Zo niet, dan loop je het risico dat je op papier een goede categoriemanagement strategie creëert, maar dat het uiteindelijk niet aansluit bij de specifieke behoeften van het bedrijf.

Regel #2: Samenwerking is de sleutel tot succes

Dit leidt tot een ander zeer belangrijk onderdeel: functie-overschrijdende samenwerking. Het belang van het samenstellen van een uitgebreid team van belanghebbenden bij het ontwikkelen van een categorie management strategie kan niet vaak genoeg gezegd worden.

Je hebt de mensen nodig die het systeem gaan gebruiken, mensen die eigenaar kunnen zijn van een specifieke categorie, evenals het team dat eigenaar zal zijn van de strategie zelf, bovenop de verschillende regio's en belangrijke bedrijfsunits. Alleen dan krijg je echt bruikbare inzichten en een volledig begrip van de gebruikssituaties die in een category management proces aan de orde zullen komen.

De functie-overschrijdende samenwerking onderstreept verder het belang van het afstemmen van strategieën van boven naar beneden. Groepen uit het hele bedrijf moeten zich kunnen vinden in een aantal uniforme processen om jouw categoriemanagement zowel efficiënt als effectief te houden.

Regel #3: Wees niet bang om te evolueren

Het enige dat constant blijft in deze wereld is verandering. Je bedrijfsbehoeften zullen veranderen. Je moet proactief en flexibel zijn als het gaat om het mee-evolueren van je categoriemanagement strategie. Het komt allemaal neer op het afstemmen van je strategieën en het in gedachten houden van de bedrijfsbehoeften. Als je niet met de veranderingen meegaat, resulteert dat in een ineffectieve en verouderde categorie managementstrategie.

Dit wordt echt benadrukt door de recente pandemie en hoezeer deze het bedrijfslandschap heeft veranderd. Distributiebeheer, inkoop en risicomanagement spelen allemaal een sleutelrol in een effectieve categoriemanagement strategie, en de meeste bedrijven hebben hun vooruitzichten en behoeften aanzienlijk veranderd om de verstoringen die dit heeft opgeleverd het hoofd te bieden. Hoewel we natuurlijk allemaal hopen dat iets van een dergelijke omvang niet snel weer zal gebeuren, moeten we allemaal klaar zijn voor dergelijke verstoringen en mee-evolueren, groot of klein.

Regel #4: Vertrouw op je gegevens

De statistieken zijn je vrienden. Zolang je relevante en duidelijke gegevens verstrekt, zullen de inzichten die je krijgt bruikbaar en waardevol zijn. De cijfers zullen het broodnodige inzicht verschaffen in de prestaties - of in sommige gevallen het gebrek daaraan.

Het zal antwoord geven op enkele van de belangrijkste vragen, zoals welke strategieën gebruikt je momenteel? Hoe kun je de kosten in deze categorie het beste verlagen? Wie zal verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de operaties en acties die voortvloeien uit de strategie? Zijn er nieuwe marktfactoren voor de leverancier of voor de inkoop die we niet kunnen beheersen? Als je de antwoorden op deze vragen krijgt, til dan je categoriemanagement strategie naar een hoger niveau - en het begint allemaal met vertrouwen hebben in je gegevens.

Regel #5: Alles-in-één oplossingen geven een concurrentievoordeel

Wil je al je strategieën op elkaar afstemmen, de samenwerking maximaliseren en waardevolle inzichten en automatisering verkrijgen? Beheer dan al je processen op één plek die gebruiksvriendelijk is, zichtbaarheid biedt in het hele bedrijf, een standaardset van processen biedt voor effectieve samenwerking, en krachtige en bruikbare inzichten en aanbevelingen biedt. Dit zal het giswerk elimineren, de processen stroomlijnen met automatisering en je echt in staat stellen je te concentreren op het opbouwen van een strategie die zowel proactief als uiterst effectief is.


Ben jij de strategische permanente of tijdelijk e category manager waar onze klanten naar op zoek zijn? Stuur ons dan zo snel mogelijk je cv toe of neem contact op voor een kennismakingsgesprek.

Category manager inhuren?

Heeft jouw bedrijf of organisatie behoefte aan een commercieel ingestelde en doelgerichte freelance category manager, interim category manager of zzp category manager? Wij kunnen helpen. Bij Bureau Ad Interim ben je namelijk op de juiste plek om de meest geschikte kandidaten voor deze functie te vinden. Neem vandaag nog contact op voor meer informatie.