Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Chief Executive Officer | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Chief Executive Officer | Freelance | Interim | ZZP

Chief Executive Officer | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Chief Executive Officers:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Chief Executive Officers
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

Chief executive officers (CEO's) zijn de hoogste leidinggevenden in een bedrijf. Zij nemen de belangrijke bedrijfsbeslissingen, beheren de algemene middelen en activiteiten van het bedrijf, en communiceren met de raad van bestuur en het managementteam. De juiste kandidaat moet bereid zijn om een geweldige bedrijfscultuur op te bouwen en te modelleren, geïnspireerd leiderschap te bieden aan het directieteam, een goede werkrelatie op te bouwen met de raad van bestuur en een koers uiteen te zetten voor de bedrijfsstrategie.

Taken en verantwoordelijkheden van een Chief Executive Officer

  • Zorgen voor geïnspireerd leiderschap in het hele bedrijf.
  • Het nemen van beslissingen op hoog niveau over beleid en strategie.
  • Rapporteren aan de raad van bestuur en hen op de hoogte houden.
  • Ontwikkelen en implementeren van een operationeel beleid en een strategisch plan.
  • Optreden als de belangrijkste woordvoerder van het bedrijf.
  • Ontwikkelen van de bedrijfscultuur en de algemene visie van het bedrijf.
  • Helpen bij het werven van nieuwe medewerkers wanneer dat nodig is.
  • Creëren van een omgeving die goede prestaties en een positief moraal bevordert.
  • Toezicht houden op de fiscale activiteiten van het bedrijf, waaronder budgettering, rapportage en belastingcontroles.
  • Samenwerken met aandeelhouders, financieel directeur en andere leidinggevenden.
  • Ervoor zorgen dat alle wettelijke en reglementaire documenten worden ingediend en toezien op de naleving van wetten en reglementen.
  • Samenwerken met het bestuur om waarden en missie te bepalen en plannen te maken voor korte- en langetermijndoelen.
  • Identificeren en aanpakken van problemen en kansen voor het bedrijf.
  • Allianties en partnerschappen met andere organisaties opbouwen.
  • Toezicht houden op de dagelijkse werking van het bedrijf.
  • Nauw samenwerken met de personeelsafdeling om een goede aanwerving te garanderen.

Opleidingsvereisten en vaardigheden van een Chief Executive Officer

  • HBO/WO graad op een relevant gebied.
  • Ervaring in een hogere managementfunctie.
  • Kennis van winst en verlies, balans- en geldstroom beheer, en algemene financiën en budgettering.
  • Vermogen om consensus en relaties op te bouwen tussen leidinggevenden, partners en het personeel.
  • Inzicht in HR en personeelsmanagement.
  • Ervaring met bedrijfsbeheer.
  • Bewezen onderhandelingsvaardigheden.
  • Het vermogen om nieuwe kwesties snel te begrijpen en verstandige beslissingen te nemen.
  • Vermogen om vertrouwen in te boezemen.
  • Vermogen om onder druk te werken, de eigen werklast effectief te plannen en te delegeren.

11 Zaken die je moet leren om een succesvolle Chief Executive Officer te zijn

Om een beste chief executive officer of een doeltreffende leider te zijn, moet je eerst beginnen met wie je bent als leider. Dat betekent dat je je moet concentreren op je karakter. Zodra je daar duidelijkheid over hebt, kun je verder gaan met het wat, wanneer, waar en waarom van een effectieve CEO zijn. Dus waar begin je?

1. Bepaal je karakter

De beste manier om jezelf te onderscheiden is door een sterk fundamenteel karakter en een gevoel van integriteit te ontwikkelen. Grote leiders worden bewonderd omwille van het karakter dat ze tonen en waarnaar ze leven.

2. Gedraag je als merk en als ambassadeur

Als leider ben je ook een ambassadeur voor je merk, je bedrijf, je organisatie. Dat betekent dat wie je bent en wat je doet er altijd toe zal doen, dus laat de boodschap zien die je wilt dat anderen vertrouwen. Als mensen de boodschapper niet geloven, zullen ze de boodschap ook niet geloven.

3. Beslissingen nemen met snelheid en overtuiging

Legendes over CEO's die altijd precies lijken te weten hoe ze hun bedrijven naar ongekend succes moeten leiden, lijken in overvloed voor te komen in het bedrijfsleven. Maar een goed presterende CEO hoeft niet noodzakelijkerwijs op te vallen door altijd geweldige beslissingen te nemen; zij vallen eerder op door besluitvaardiger te zijn. Zij nemen beslissingen sneller en met grotere overtuiging. Ze doen dit consistent - zelfs in relatieve onzekerheid, met onvolledige informatie, en in onbekende domeinen.

Goed presterende CEO's begrijpen dat een verkeerde beslissing vaak beter is dan helemaal geen beslissing. Een slechte beslissing is immers beter dan een gebrek aan richting. De meeste beslissingen kunnen ongedaan worden gemaakt, maar je moet leren om met de juiste snelheid te bewegen.

4. Creëer een bloeiende organisatiecultuur

Om jezelf op het spoor te zetten om een succesvolle CEO te worden, moet je een bloeiende, gezonde, levendige cultuur creëren. Dat betekent ervoor zorgen dat mensen zich geïnvesteerd en gekoesterd voelen, en het bedrijf concurrerend houden in de markt. Bedrijfsbeheer leert je te focussen op de organisatorische strategie. En strategie is belangrijk, maar een bloeiende organisatiecultuur is nog belangrijker voor een concurrentievoordeel op lange termijn.

5. Communiceer consequent en wees betrokken voor meer impact

Als aankomend CEO, moet je in staat zijn om duidelijk en consequent te communiceren zodat degenen die voor je werken begrijpen hoe zij productief en effectief kunnen zijn. Elke nieuwe chief executive officer moet het belang van communicatie voor goed leiderschap leren begrijpen.

Zodra Chief Executive Officers een duidelijke koers voor het bedrijf uitzetten, moeten ze zorgen voor vertrouwen bij hun werknemers en andere aandeelhouders. Sterk presterende CEO's kunnen een scherp inzicht in de prioriteiten van hun aandeelhouders combineren met een niet aflatende focus op het leveren van bedrijfsresultaten. Zij beginnen met het ontwikkelen van een scherp inzicht in de behoeften en motivaties van aandeelhouders, en krijgen vervolgens mensen aan boord door te sturen op prestaties en hen af te stemmen rond het doel van waardecreatie. CEO's die uitblinken in het meekrijgen van anderen, plannen en voeren gedisciplineerde communicatie- en beïnvloedingsstrategieën uit.

6. Beloof minder en lever meer

Accepteer verantwoordelijkheid en eigenaarschap dat jij degene bent die het schip leidt, en leid te allen tijde naar je beste vermogen. Neem elke beslissing in het beste belang van het bedrijf, en doe wat goed is, niet wat gemakkelijk is.

7. Blijf nieuwsgierig

Als je succesvol wilt zijn als Chief Executive Officer moet je nieuwsgierigheid cultiveren. Herinner jezelf eraan dat je niet alles weet over het bedrijf, hoe deskundig je ook mag zijn. Blijf nieuwsgierig genoeg om te leren, en wees bereid om vragen te stellen en nieuwe antwoorden te vinden.

8. Omarm verandering

Elke succesvolle CEO moet in staat zijn om verandering te omarmen en bereid zijn om flexibel en wendbaar te zijn; snelle veranderingen in hoog tempo zijn een fundamenteel onderdeel van het hedendaagse bedrijfsleven. Elk bedrijf is constant in beweging in een steeds snellere technologie-gedreven wereld. Als je te lang wacht, zul je achter raken.

9. Implementeer diversiteit

Voor de hoogste mate van succes moet je jezelf omringen met een divers team. Ga op zoek naar mensen met verschillende talenten en tegenstrijdige bekwaamheden - mensen die met hun beste ideeën komen en geen jaknikkers zijn. Als je verschillen waardeert en diversiteit implementeert, zal je team elkaar respecteren om wie ze zijn.

10. Beheer relaties

De meeste Chief Executive Officers wordt aangeleerd om goede relaties met hun eigen teams te onderhouden, maar de meest succesvolle kennen de waarde van het managen van relaties van elk niveau en elke richting. Een belangrijk deel van de taak van een CEO is te leren hoe je jouw invloed moet gebruiken in alle relaties, door ze te leiden als een orkest.

11. Geef het goede voorbeeld

Om succesvol te zijn als CEO, moet je in staat zijn je leiderschap te definiëren zodat anderen jouw model kunnen volgen. Als je niet het leiderschap biedt dat je organisatie nodig heeft, zullen mensen het elders zoeken, waardoor jouw invloed en geloofwaardigheid worden ondermijnd. De lokroep van een luxe kantoor is opwindend, maar deze functie is een enorme onderneming. Van CEO's wordt verwacht dat ze alles kunnen doen; daarom is het belangrijk om een breed scala aan zakelijke en persoonlijke vaardigheden te leren.


Ben jij die daadkrachtige Chief Executive Officer die een nieuwe en productieve wending kan geven aan bedrijfscultuur om een onderneming naar nieuwe hoogten te stuwen? Stuur ons dan zo snel mogelijk jouw CV toe via de mail of maak contact voor een kennismakingsgesprek.

Chief executive officer inhuren?

Heeft jouw bedrijf of organisatie behoefte aan een freelance Chief Executive Officer, interim Chief Executive Officer of zzp Chief Executive Officer die over bovenstaande kwaliteiten beschikt? Neem dan vandaag nog contact op met Bureau Ad Interim voor het vinden van de beste kandidaat.