Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Commercieel Manager | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Commercieel Manager | Freelance | Interim | ZZP

Commercieel Manager | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Commercieel Managers:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Commercieel Managers
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

7 vragen beantwoord over een commercieel manager

Het commercieel management richt zich op de commerciële bedrijfsvoering en ontwikkeling van groeistrategieën voor bedrijven. Hiervoor worden allerlei taken uitgevoerd, zoals het realiseren van marktstrategieën, waarvoor diverse competenties onmisbaar zijn. Uiteindelijk optimaliseert een commercieel manager zo bedrijfsprocessen om klanten tevreden te stellen en winst te maken. In dit artikel krijg je antwoord op een aantal belangrijke vragen over deze baan.

1. Wat doet een commercieel manager?

Een commercieel manager, ook wel een manager commercie genoemd, is werkzaam bij een commerciële onderneming, waar hij of zij verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en het management van het organisatiebeleid. Deze manager heeft de leiding over alle commerciële aspecten van een onderneming, van het ontwikkelen van een marktvisie tot het uitvoeren van marktonderzoeken en opzetten van groeistrategieën. Door de markt scherp in de gaten te houden, kan hij of zij kansen ontdekken en hier vroegtijdig op inspelen.

Een manager commercie werkt nauw samen met de marketingafdeling, onder andere om marketingcampagnes te ontwikkelen die de doelstellingen van het bedrijf kunnen realiseren. Het is zodoende een belangrijke functie met een veelzijdig takenpakket. Hierbinnen valt het ontwikkelen van nieuwe diensten en/of producten en het overzien van de toekomstvisie van een bedrijf. Verder werft iemand in deze positie nieuwe klanten en onderhoudt tegelijkertijd bestaande klantrelaties. Tevens rapporteert hij of zij over de voortgang aan de directie van een bedrijf en stelt contracten en offertes op.

Als leidinggevende motiveert de manager commercie de medewerkers van de verkoop- en marketingafdeling. Hij of zij stimuleert training en ontwikkeling van werknemers en biedt hier ook voldoende mogelijkheden voor. Dit maakt het namelijk makkelijker om samen vooruitgang te boeken en kansen en mogelijkheden te identificeren en aangrijpen.

2. Wat zijn belangrijke vaardigheden?

Door het veelzijdige takenpakket waarmee iemand in deze positie te maken heeft, is het belangrijk om te kunnen multitasken en taken te delegeren. Leidinggevende kwaliteiten zijn dus onmisbaar, waarnaast een goede commercieel manager stressbestendig is. Hij of zij weet hoe een visie en ideeën overtuigend gepresenteerd kunnen worden, bijvoorbeeld aan een potentiële klant of de directie. Vervolgens worden besluiten daadkrachtig en besluitvaardig geïmplementeerd.

Een andere belangrijke competentie voor deze functie is het beschikken over netwerkvaardigheden, omdat de manager commercie veel in contact staat met bestaande en potentiële klanten. Dit gaat gepaard met goede communicatieve en sociale vaardigheden om zowel met interne als externe partijen goed te kunnen communiceren. Een analytisch denkvermogen kan ook niet uit het rijtje ontbreken, aangezien het belangrijk is dat kansen en mogelijkheden op het juiste moment worden ontdekt. Hiervoor heeft een goede manager van de commercie scherpe commerciële zintuigen. Hij of zij weet feilloos hoe er op marktontwikkelingen ingespeeld kan worden door een brede kennis van trends en de sector.

Overige competenties voor deze baan zijn een innovatieve, creatieve geest om met werkbare oplossingen en vernieuwende handelswijzen te komen. Ook toont een commercieel manager veel initiatief en vormt een inspirerende leider naar zijn of haar team. Het is tevens belangrijk om taken en werkzaamheden goed in te plannen en kritisch naar informatie te kijken om prioriteiten te blijven stellen.

3. Wat is het verschil met een marketingmanager?

Managers van de commercie en marketingmanagers werken allebei bij commerciële bedrijven en houden zich hier bezig met het succes van het bedrijf in de markt. Naast deze taak richt een commercieel manager zich echter op nog veel meer taken, zoals het ontwikkelen van groeistrategieën en een visie voor de lange termijn. Ook houdt hij of zij zich bezig met klantrelaties, terwijl een marketingmanager niet zulk soort taken heeft.

4. Welke opleiding is voor deze functie vereist?

Iemand met deze positie heeft minimaal een HBO-opleiding afgerond, wat vaak in de commerciële richting is. Voorbeelden van geschikte opleidingen zijn Bedrijfskunde, Commerciële Economie en Marketing & Economie, hoewel de opleidingsvereisten afhangen van de sector waarin het bedrijf opereert. Een manager commercie bij een bouwonderneming moet bijvoorbeeld vaak een opleiding Bouwkunde afgerond hebben, terwijl een manager van een hotelgroep juist de Hogere Hotelschool gedaan moet hebben.

5. Wat voor werkervaring is er nodig?

Deze rol gaat gepaard met veel verantwoordelijkheid en daarom is er minstens vijf jaar relevante werkervaring op de commerciële afdeling in een vergelijkbare sector nodig. Zo is de manager op de hoogte van wat er speelt binnen een sector en bedrijf. Daarnaast wordt er vaak verwacht dat er ervaring is met het managen van een team en klantrelaties. Het is ook handig voor deze rol om ervaring te hebben met het ontwikkelen van marketingcampagnes en een manager commercie moet goed kunnen onderhandelen.

6. Waar werkt een manager commercie?

Iemand in deze positie werkt vaak bij organisaties met het doel om winst te genereren. Dit is in de breedste zin van het woord, van productiebedrijven en winkels tot hotelgroepen en bouwbedrijven. Echter, er werken ook managers van de commercie bij non-profitorganisaties, zoals in de zorg. Hier is de manager ook vaak verantwoordelijk voor het bewaken van de beschikbare budgetten en het managen van het organisatiebeleid.

7. Welke doorgroeimogelijkheden zijn er?

Vanuit deze functie is het mogelijk om door te groeien naar een andere functie. Hierbij zijn er de volgende doorgroeimogelijkheden:

  • Customer relations manager: Als klantcontact een manager van de commercie goed ligt, kan hij of zij customer relations manager worden. Dit draait om het onderhouden van relaties met klanten.
  • Directeur marketing: Een marketingdirecteur heeft de leiding over de hele marketingafdeling en maakt bedrijfsplannen om aan klantwerving en branding te doen.
  • Regio sales manager: In verschillende regio's kan een markt er heel anders uitzien. De regio manager voor sales is gespecialiseerd in de markt van een bepaalde regio en weet hier succesvolle campagnes op te zetten.
  • Salesdirecteur: Een salesdirecteur geeft leiding aan meerdere commercieel managers en is de eindverantwoordelijke over de commerciële afdeling van een bedrijf.

Ben jij zelf een interim commercieel manager, freelance commercieel manager of zzp commercieel manager of op zoek naar zo'n zelfstandige professional? Meld je dan bij ons aan door je cv te uploaden of een aanvraag te doen en wij maken de ideale match.