Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Content marketeer | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Content marketeer | Freelance | Interim | ZZP

Content marketeer | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Content marketeers:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Content marketeers
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

Een content marketeer heeft als taak te bemiddelen tussen het bedrijf dat hij vertegenwoordigt en de belangen van een specifiek publiek, en content is het medium om die twee met elkaar te verbinden. Het is een evenwichtsoefening en net als bij andere marketingtaken wordt een groot deel van hun talent besteed aan nadenken over waarom bepaalde boodschappen bij een publiek aanslaan, hoe content zakelijke relaties kan doen groeien en hoe ervoor gezorgd kan worden dat een contentstrategie het bedrijf als authentiek en valide vertegenwoordigt.

Simpel gezegd, content marketeers zijn verantwoordelijk voor het plannen, creëren en delen van waardevolle content om hun lezerspubliek en relaties te laten groeien en mogelijk nieuwe business te creëren voor het bedrijf dat ze vertegenwoordigen. Maar het komt neer op communicatie, en we zullen onderzoeken hoe dit in deze rol kan uitpakken.

1. De taken en verantwoordelijkheden van een content marketeer

  • Het orkestreren van digitale content strategieën over alle online platforms.
  • Het stimuleren van traffic en engagement dat zich vertaalt in sales en merkpromotie.
  • Het beheren van een content marketing budget.
  • Het meten van de resultaten van marketingactiviteiten om toekomstige marketing campagnes te informeren.
  • Managen van een team van schrijvers, illustratoren en data analisten.
  • Het implementeren van SEO ‘best practices’.
  • Beslissen voor welk platform verschillende soorten content het meest geschikt zijn.
  • Het ontwerpen en implementeren van creatieve marketing strategieën om content te verspreiden.

2. Opleidingsvereisten en vaardigheden van een content marketeer

  • Bachelordiploma in marketing of aanverwante richting.
  • Ervaring met het opbouwen van een online community.
  • Data-gedreven en zeer analytisch.
  • Vaardigheid met Google Analytics.
  • Vaardigheid met social media analytics.
  • Vaardigheden in tijdmanagement.
  • Uitstekende interpersoonlijke vaardigheden.
  • Uitstekende schriftelijke en verbale communicatie.

3. Goede content marketeers zijn ambitieus

Er zijn twee soorten content marketeers. Het eerste type ziet content marketing als een karweitje dat moet worden afgemaakt. Het enige waar ze om geven is het aanvinken van de juiste vakjes en er een punt achter zetten. Dit type content marketeers is niet wat een bedrijf nodig heeft.

Het tweede type content marketeer wordt gedreven door ambitie. Zij hebben de wens om de beste content over een bepaald onderwerp te creëren. En dat niet alleen, maar ze zijn ook gepassioneerd over het positioneren van hun merk als de marktleider in hun vakgebied.

Ambitieuze content marketeers nemen niet alleen genoegen met het schrijven van goede content - ze streven ernaar de beste content te creëren. Ze werken hard om ervoor te zorgen dat hun content het juiste publiek bereikt door deze agressief te promoten.

4. Goede content marketeers zijn gefocust

Succesvolle content marketeers hebben een laser focus. Wat betekent dat? Het is gemakkelijk om een contentkalender te vullen met algemene onderwerpen die lezers wel of niet leuk kunnen vinden. De vraag is echter hoe algemene content de marketing naald beweegt. Dat doet het niet. Het kan veel views en engagement opleveren, maar als het niet converteert, is het een verspilling van tijd en middelen.

Goede content marketeers richten zich op het creëren van content met een doel. Dit is content die nuttig is voor zowel het merk als het publiek. Hoewel dit kan betekenen dat het moeilijker wordt om een contentkalender te vullen, resulteert het in een superieure kwaliteit van de content.

Door content creatie te richten op onderwerpen die belangrijk zijn voor het publiek, wordt je een bron in jouw branche. Het sneeuwbal effect daarvan is dat jouw content op de automatische piloot leads zal genereren. Het leidt ook tot een hogere betrokkenheid, een betere ranking en meer naamsbekendheid.

5. Goede content marketeers denken aan waarde

Niet alle content is gelijkwaardig en het publiek weet dat. Dat is de reden waarom ze nooit blijven hangen voor ‘prietpraat’. Om deze reden zoeken bedrijven naar marketeers die waarde-gericht denken. Dit zijn het soort content marketeers die waarde toevoegen aan elk stukje content dat ze produceren. Ze weten precies wat het publiek nodig heeft en leveren dat ook.

Om ervoor te zorgen dat content waarde iets toevoegt, moeten content marketeers empathisch zijn. Door in de huid van hun publiek te kruipen, zijn ze beter in staat om de pijnpunten van klanten te begrijpen en dus beter te verwoorden.

Een andere manier om waarde toe te voegen aan content is door deze te creëren vanuit het perspectief van het publiek, niet vanuit het jouwe. Schrijven vanuit het perspectief van een merk verandert content in een advertorial. Creëren vanuit het perspectief van je publiek geeft het gevoel dat ze met een vriend praten.

Content marketeers die waarde boven volume stellen, zijn een aanwinst die een merk vooruit zullen helpen.

6. Goede content marketeers zijn creatief en vindingrijk

In een wereld waar een overdaad aan informatie een bedreiging vormt, is creativiteit nodig om content te creëren die boven de standaard uitstijgt. Eén manier om dat te doen is door af te wijken van de algemene content die iedereen in jouw niche uitbraakt.

Creativiteit en een vindingrijke geest zijn essentiële kwaliteiten die je moet bezitten als content marketeer. Het zijn kwaliteiten die je zullen helpen om verschillende invalshoeken en hiaten in de inhoud en verhaallijnen te ontdekken die je inhoud zullen doen opvallen.

Vooral als je in een sterk concurrerende of saaie branche zit, kan het een uitdaging zijn om je content te presenteren op een manier die aantrekkelijk is voor het publiek. Met een beetje creativiteit kun je saaie onderwerpen omtoveren tot boeiende lectuur, wat resulteert in een hogere conversie.

Een ander gebied waarop creativiteit en verbeelding een essentiële rol spelen, is de distributie van content. Om een concurrentievoordeel te hebben, moet je unieke manieren vinden om je content bij het juiste publiek te krijgen.

7. Goede content marketeers zijn analytisch

De grootste uitdagingen voor content marketeers blijven opduiken als terugkerende nachtmerries. Voor B2B marketeers is dit het vermogen om:

  • Boeiende content te blijven produceren
  • De effectiviteit van content te meten
  • Het meten van het rendement van contentmarketing

Natuurlijk vertrouwen content marketeers sterk op hun creativiteit, maar data moeten die creativiteit onderbouwen. Met gegevens weet je aan wat voor soort content het publiek behoefte heeft. Het helpt je ook te bepalen hoe effectief je content marketing inspanningen zijn.

Onthoud dat als je het effect van je content marketing inspanningen niet volgt, je niet weet wat werkt en wat niet. Als gevolg daarvan zullen de volgende sets aan campagnes de precisie missen die nodig is voor succes.

Een diepgaande analyse in bijvoorbeeld Google Analytics kan veel tijd in beslag nemen, maar uiteindelijk loont het de moeite. Zorg ervoor dat je als content marketeer relevante content marketing statistieken begrijpt, weet hoe deze moeten worden geïnterpreteerd en die gegevens kan omzetten in bruikbare inzichten.

Een slimme content marketeer zou bijvoorbeeld een blogbericht dat heel goed presteert, hergebruiken en zo de impact ervan exponentieel vergroten. Natuurlijk kun je dat niet doen zonder gegevens die deze handeling ondersteunen.

8. Goede content marketeers zijn zeer georganiseerd

Content marketing is zo effectief dat 68 procent van de marketeers van plan is hun content marketing budget te verhogen. Dat betekent dat er meer content wordt geproduceerd.

Effectief omgaan met een groeiende contentkalender zonder dat de kwaliteit van je content een duik neemt, vereist een goed georganiseerde content marketeer. Dat komt omdat naarmate je content mogelijkheden toenemen, ook de kans op het maken van fouten toeneemt.

Content marketing omvat meer dan alleen het creëren en publiceren van content. Het omvat ook:

  • Weten wie de content produceert.
  • Content consistent inplannen en publiceren.
  • Het bijhouden van elk stukje content en hoe het presteert.
  • Actief luisteren naar mogelijkheden voor content.
  • Ervoor zorgen dat elk stuk content actief wordt gepromoot via de juiste kanalen.
  • Het bijhouden van engagement metrics om een strategie en redactionele kalender dienovereenkomstig aan te passen.
  • Het onderhouden van een up-to-date redactionele kalender.
  • Het stap-voor-stap bewaken van het content productieproces om knelpunten te elimineren.

Conclusie

Zoals je ziet, zijn er veel belangrijke elementen betrokken bij het uitvoeren van een effectieve contentstrategie, en de complexiteit neemt toe wanneer je de output van content verhoogt. Daarom is er een goed georganiseerde freelance content marketeer, interim content marketeer of zzp content marketeer nodig om de hele levenscyclus van een contentstrategie efficiënt te beheren.