Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Credit Manager | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Credit Manager | Freelance | Interim | ZZP

Credit Manager | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Credit Managers:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Credit Managers
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

1. Wat is een credit manager?

De cashflow binnen een bedrijf staat centraal voor zijn productiviteit en continuïteit en moet daarom goed gemonitord worden. Financieel moeten de zaken van elke organisatie op orde zijn, zodat de gewenste activiteiten ondernomen kunnen worden, waardoor maatschappelijke waarde gecreëerd kan worden.

Het vakgebied dat zich met deze zaken bezighoudt, is die van het credit management. Dit integrale onderdeel binnen een onderneming wordt zo op een volledige manier geadresseerd om de financiële continuïteit te waarborgen en een goede cashflow te garanderen.

Wat houdt dit vakgebied precies in, welke taken en werkzaamheden voert een credit manager allemaal uit en wat zijn de essentiële eigenschappen van iemand met deze functie?


2. Een credit manager; wat houdt dit beroep precies in?

Veel bedrijven hebben een afdeling voor het credit management opgenomen, waaronder ook het debiteurenbeheer valt. De medewerkers die op deze afdeling werkzaam zijn richten zich op het bijhouden van de facturen en het beheren van de debiteuren. Dit omvat veelal een gestandaardiseerd proces, maar het kan voorkomen dat een debiteur niet betaalt om een bepaalde reden. In dit geval moet je als manager van het credit management vroegtijdig risico's signaleren. Op deze manier kan er ook vroegtijdig geanticipeerd worden op deze risico's omtrent financiële continuïteit.

Wanneer betalingen niet voldaan worden, dien je aanmaningen en herinneringen te sturen. Mocht dit geen effect hebben, dan gaat een bedrijf vaak over op incasso. Echter, dit is uiteraard geen ideale situatie, aangezien er onnodige tijd en geld verspild worden tijdens dit proces. Deze middelen hadden voor een ander, nuttiger doeleinde ingezet kunnen worden.

Dit vakgebied is enigszins vanuit de Verenigde Staten komen overwaaien en kan voor veel efficiëntie en effectiviteit op zakelijk gebied zorgen. Er worden diverse financiële activiteiten uitgevoerd binnen het credit management met drie belangrijke pijlers: debiteurenbeheer, incasso en kredietinformatie. Op deze manier is het een integraal samenspel van het continueren van de cashflow, vroegtijdig ontdekken van risico's en afhandelen van ontbrekende betalingen. Een optimale cashflow kan de liquiditeitspositie van een bedrijf verhogen, wat tevens een concurrentievoordeel oplevert.

Centraal binnen deze baan staat het stimuleren van een goede communicatie en het maken van heldere afspraken. De strategie omtrent kredietmanagement moet duidelijk en transparant zijn en er moet een integrale samenwerking bestaan met de sales afdeling. Hierbij is het verlagen van het debiteurensaldo het grote doel. Door dit saldo te verlagen, komt er geld vrij wat in andere, belangrijke zaken geïnvesteerd kan worden.

3. Werkveld van een credit manager

Aangezien het onderhouden van een gezonde cash flow in elk bedrijf een belangrijke rol speelt, is er ook op veel plekken een baan als credit manager te vinden. Voorbeelden zijn aanstellingen bij energieleveranciers, administratiekantoren en verhuurbedrijven. Echter, er zijn nog veel meer werkplekken waar je in deze functie werk kunt vinden.

Op deze plekken kun je in een vaste of tijdelijke vorm aan de slag. Het voordeel van een tijdelijke functie is dat je veel uiteenlopende ervaring opdoet en je flexibel en breed inzetbaar opstelt voor potentiële opdrachtgevers. Je kunt tijdelijk werken als interim credit manager, freelance credit manager of zzp credit manager.

4. Opleiding en ervaring van een credit manager

Om een baan te bemachtigen als manager van het credit management zijn er diverse opleidingen om te volgen. Je kunt bijvoorbeeld de bachelor Bedrijfsmanagement of Accountancy en Fiscaliteit volgen. Ook zijn er veel masters in deze richting, waaronder Handelswetenschappen, Economie en Finance.

Voor deze baan wordt vaak wel om de nodige ervaring gevraagd op het gebied van een leidinggevende functie. Je hebt veel verantwoordelijkheid en dient zodoende ook ervaring te hebben met leidinggeven aan een team van medewerkers. Daarnaast is het vaak ook belangrijk om meerdere talen te beheersen, zoals Frans en Engels naast Nederlands. Dit komt doordat je contacten met allerlei externen moet hebben die soms in een vreemde taal communiceren.

5. Welke werkzaamheden dient een credit manager allemaal uit te voeren?

Binnen het credit management moeten een aantal essentiële taken uitgevoerd worden, welke hieronder opgesomd zullen worden:

  • Ten eerste sta je rechtstreeks in contact met klanten, oftewel debiteuren. Hierbij dien je ook afbetalingsplannen te maken om voor een continue, financiële stroom te zorgen. Dit is de hoofdtaak van credit managers.
  • Daarnaast moet je controles uitvoeren op dubbele betalingen. Het is essentieel dat je controleert of betalingen wel voldaan worden, aangezien er sancties genomen moeten worden bij niet betalende klanten.
  • In het geval dat er een klant is die niet aan zijn betalingsverplichting voldoet, moet je het geschil op een gepaste manier afhandelen. Denk hierbij aan incassomaatregelen en andere methoden.
  • Maandelijks moet je rapporteren aan de rest van het management over de openstaande facturen die momenteel van kracht zijn. Op deze manier kan iedereen het overzicht met betrekking tot de cashflow houden.
  • Een andere taak is het waken over de kredietwaardigheid van de klanten waarmee jouw bedrijf in zee is. Dit moet op regelmatige basis afgestemd worden met de sales director en hier moet je dus ook nauw mee in contact staan.
  • Het kredietmanagement moet gevolgd en ondersteund worden door middel van rapporten en KPI-statistieken. Dit staat voor "key performance indicator" en bepaalt hoe iets of iemand presteert ten opzichte van de opgestelde doelen.

6. Verschillen met debiteurenbeheer

Een credit manager mag zich dan wel veel focussen op het beheren van de debiteurenbelangen, maar er zijn wezenlijke verschillen met debiteurenbeheer. Dit is namelijk een onderdeel van credit management en benadert enkel het uitvoeren van acties binnen het debiteurentraject rondom facturatie. Zodoende volgt het het opstellen van een factuur tot aan de opvolging of naleving hiervan. Credit management omvat meer dan alleen dit, zoals het beoordelen van de kredietwaardigheid van een klant en het opstellen van algemene voorwaarden tot aan een gerechtelijk incassotraject mocht dit nodig zijn.

7. Wat zijn belangrijke eigenschappen van een ervaren credit manager?

Of je nu een vaste of tijdelijke manager bent in de vorm van een interim credit manager, freelance credit manager of zzp credit manager, een aantal eigenschappen zijn vereist voor het beoefenen van deze functie. Ten eerste moet je affiniteit met financiën en een goed financieel inzicht hebben. Immers moet je betalingsrisico's kunnen inschatten en incidenten op dit gebied op de juiste manier afhandelen. Het beheren van de financiën is je hoofdtaak en daarom moet je hier goed mee om kunnen gaan.

Daarnaast moet je goed kunnen communiceren met andere afdelingen binnen een bedrijf, zoals de sales afdeling. Dit is essentieel om het afhandelen van incidenten soepel te laten verlopen en ervoor te zorgen dat er een duidelijk overzicht is van de huidige stand van zaken. Door middel van jouw overtuigingskracht kun je anderen overtuigen van de noodzaak van acties bij potentiële risico's. Ook kan het zijn dat juist andere zaken meer prioriteit vereisen.

Vervolgens is het belangrijk om goed te kunnen onderhandelen, zodat je alle betrokken partijen tevreden kunt stellen en het beste resultaat uit een situatie kunt halen. Dit wordt aangevuld door een uitstekend analytisch vermogen. Immers moet je veel situaties op de lange termijn kunnen inschatten en veranderingen in een vroeg stadium ontdekken. Tevens moet je voorzien zijn van een goed cijfermatig inzicht, aangezien je hier continu mee te maken hebt. Intern moet je kunnen opboksen tegen dominante verkopers en extern moet je de juiste balans weten te vinden tussen betaalafspraken maken en klantbehoud.