Creditmanager | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst
Kies uit ervaren en beschikbare Creditmanagers:
- Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als medewerker bij u in loondienst.
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Creditmanagers.
- Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
- No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
- Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.
7 gewoonten van een effectieve creditmanager
Credit managers hebben een van de meest uitdagende maar belangrijke rollen in een bedrijf, en een goede credit manager is moeilijk te vinden. Het innen van onbetaalde facturen van particulieren of bedrijven is een baan die een verscheidenheid aan verschillende vaardigheden vereist om hem effectief uit te oefenen, waarvan velen moeilijk aan te leren zijn.
Eerdere ervaring in kantoorwerk, klantenservice of callcenters kan vaak in je voordeel werken bij het solliciteren en om te slagen als credit manager, maar veel werkgevers vereisen gewoon dat je een goed niveau van algemene opleiding hebt en het vermogen om de onderstaande vaardigheden aan te tonen. Van vertrouwen tot communicatie, zijn dit de 7 belangrijkste gewoonten die je moet ontwikkelen om een briljante credit manager te worden.
1. Een creditmanager kent zijn klant
Of je nu informatie verzamelt wanneer je een verkooplead vraagt of ontvangt, of nadat je de relatie hebt bevestigd, zijn er een aantal gegevens die je meteen moet verzamelen. Op deze manier zul je de klant beter van dienst kunnen zijn en je voor te bereiden op een eventuele worst-case scenario.
Verkrijg als credit manager hun persoonlijke gegevens - naam, geboortedatum, telefoonnummers thuis en op het werk en hun huisadres. Zoek uit hoe ze gaan betalen. Vraag ook informatie over hun werk, zoals telefoonnummers, inkomen en adres. Als het bedrijfsmodel het toelaat, zorg dan voor een geannuleerde cheque of creditcard nummer en een ondertekende overeenkomst die toestaat dat je op een bepaald moment hun schuld van hun rekening mag afschrijven.
Laat hen een kredietaanvraagformulier invullen. Zorg ervoor dat het zeer gedetailleerd is en wees niet bang om ook naar al hun persoonlijke gegevens te vragen. Vraag hen om een persoonlijke garantie te ondertekenen. Het ergste dat kan gebeuren is dat ze nee zullen zeggen. Je kunt online gratis sjablonen vinden voor kredietaanvraagformulieren of sjablonen voor persoonlijke garanties.
Zorg voor een contract! Zorg ervoor dat de klant een overeenkomst ondertekend waarin staat dat de diensten zijn verleend, en dat hij ermee instemt het uitstaande bedrag te betalen, plus eventuele rente of kosten die redelijk zijn.
2. Een credit manager weet dat informatie macht is
Voor credit managers van commerciële of B2B klanten, vraag naar detailinformatie. Is het bedrijf bijvoorbeeld juridisch bekend als eenmanszaak, trust of vennootschap? Wie is eindverantwoordelijk voor de zakelijke cliënt?
Als je de naam van de opdrachtgevers van het bedrijf hebt, vraag dan om hun directe contactgegevens, zodat je hen gemakkelijk kunt bereiken als je de rekening met hen moet bespreken. Telefoon- en gsm-nummers, extensies of e-mailadressen zijn van vitaal belang.
Vraag hoelang ze al zaken doen. Zijn ze stabiel? Vraag naar financiële overzichten. Vraag om handelsreferenties. Bel ze op en vraag wat voor staat van dienst ze hebben. Ga op zoek naar andere dienstverleners - banken en financiële instellingen zijn minder snel geneigd informatie te delen.
Je kunt een redelijke inschatting maken van hoe betrouwbaar de nieuwe klant is zodra je al deze informatie hebt vergaard. Schrijf ze op en bewaar ze ergens waar je er gemakkelijk bij kunt, maar zorg ervoor dat je debiteuren medewerkers deze informatie gemakkelijk kunnen raadplegen wanneer zij contact opnemen over een uitstaande rekening.
3. Een credit manager bekijkt elke klant regelmatig
Je hebt dus alle informatie verzameld die je nodig hebt om met de klant om te gaan - maar hoe vaak moet je die bijwerken?
Houd gegevens bij van de communicatie met de klant - het kan je informatie verschaffen die je later nodig hebt. Als je al een paar jaar met een bedrijf te maken hebt, is het mogelijk dat ze van bank zijn veranderd, een vennootschap hebben opgericht, aandelen hebben verkocht of zijn verhuisd.
Het is ten zeerste aan te raden een schema op te stellen om de informatie van de klant opnieuw te verifiëren. Het hoeft niet al te frequent te zijn - één keer per jaar is prima. Je kunt dit inplannen als onderdeel van de taken van het klantenserviceteam.
4. Een credit manager let op waarschuwingssignalen
Wanneer klanten met een bewezen staat van dienst plotseling beginnen af te glijden of niet meer met je communiceren, is dat vaak een teken dat er sprake is van een groter probleem op een ander gebied.
Om deze dreigende catastrofe te voorkomen, moet je er dus ervoor zorgen dat je beperkingen in bouwt en deze van tevoren aan de klant bekend gemaakt. Als hun facturen meer dan 90 dagen openstaan, kunnen ze bijvoorbeeld geen gebruik meer van de service maken, of wordt hun kredietlimiet bij het bedrijf elk jaar opnieuw geëvalueerd.
Bel al je topklanten elke maand, om te zien hoe ze het doen. Het is goed om een oogje in het zeil te houden door je klanten te bellen. En als je belt, wees dan alert op de tekenen die wijzen op cashflowproblemen of andere waarschuwingssignalen. Houd regelmatig het volume van hun aankopen of verleende diensten in de gaten.
5. Een credit manager is strikt met deadlines
Een absolute betalingstermijn voor elk type klant lost vaak een groot deel van de potentiële dubieuze vorderingen op. Het advies is dan ook om een krediettermijnen van zeven (7) dagen aan te houden. Dit klinkt streng, maar in de snelle, geautomatiseerde, online wereld van vandaag is betaling binnen 7 dagen voor de meeste bedrijven heel realistisch. Als zij je binnen 7 dagen niet kunnen betalen, doe dan geen zaken met hen.
Geef ook geplande laatste berichten en geef een extra dag ruimte na de afgesproken termijn. Zorg ervoor dat je ze e-mailt. Helaas neemt bijna niemand nog notie van brieven die via de reguliere post verzonden worden.
6. Een credit manager is standvastig en consequent
Het komt vaak voor dat bedrijven een onbetaalde rekening veel te lang laten voortslepen, omdat ze sympathie hebben voor de situatie van de klant, een lange relatie met de klant hebben waarbij "dit nog nooit was voorgekomen", of voortdurend beloften aanvaardden dat de zaak zal worden opgelost. Zorg daarom voor een debiteurenplan en houd je daaraan.
7. Een credit manager besteedt zijn incasso uit
Als een klant je niet heeft betaald, heb je te maken met meerdere verliezen. Je bent de inkomsten die je had moeten ontvangen kwijtgeraakt, en je bent de tijd, mankracht en een product of service kwijt die je hebt geïnvesteerd om de schuld op te eisen.
Laat deze zaken niet gaan, hoe vermoeiend en talloos ze ook lijken. Geef ze in handen van een incasso-expert. Zorg ervoor dat je dit zo snel mogelijk doet en geef ze zoveel mogelijk informatie, zodat de kans op herstel groter is. Zorg ervoor dat je incasso-expert een online systeem heeft waarmee je schulden kunt uploaden en regelmatig updates kunt krijgen.
Een credit manager bij een financiële instelling moet niet alleen over software voor kredietrisico's en ondersteunende beleid en procedures beschikken, maar moet ook over goed op elkaar afgestemde vaardigheden beschikken. Sommige van die vaardigheden komen voort uit ervaring, maar andere zijn aangeboren. Hopelijk hebben deze 7 gewoonten van succesvolle credit managers je geholpen om een beter inzicht te krijgen in het effectief vervullen van jouw rol als zzp creditmanager, freelance creditmanager of interim creditmanager.
Credit en incasso omvat veel meer dan telefoontjes plegen en om betaling vragen. Je dient als credit manager geïnteresseerd te zijn in het welzijn van een klant, in te schatten weten wanneer je om betaling moet vragen en wanneer je bijvoorbeeld hoort te vragen hoe het met iemands gezin gaat. Op deze manier zul je veel verder komen dan een verstokte beller die mensen onder druk zet om te betalen.