Crisis Manager | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst
Kies uit ervaren en beschikbare Crisis Managers:
- Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als medewerker bij u in loondienst.
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Crisis Managers.
- Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
- No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
- Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.
8 stappen van crisismanagement voor een crisis manager
Een crisis zorgt voor destabilisatie binnen bedrijven en kan in allerlei vormen voorkomen, zoals op financieel, juridisch en politiek niveau. Een goed crisismanagement, onder leiding van een bekwame crisis manager, is essentieel om de gevolgen van een crisis te beperken en goed te blijven communiceren met alle betrokken partijen. Wat houdt crisismanagement precies in en welke stappen doorloopt een crisismanager met zijn of haar team om een crisis effectief op te lossen?
Wat houdt crisismanagement in?
Crisismanagement omvat het ondernemen van allerlei acties om noodsituaties te voorspellen, identificeren, analyseren en voorkomen. Op deze manier kan een crisis binnen een organisatie voorkomen en beheerst worden. Een crisis is een ongewenste gebeurtenis of grote dreiging die de bedrijfsvoering en het functioneren van een organisatie ernstig verstoort. Het kan hierbij gaan om een interne crisis, maar ook om een dreiging van buitenaf. Een crisismanager werkt samen met een heel crisismanagementteam.
Soorten crises
Een crisis is dus een noodsituatie en wordt door vier elementen gekenmerkt. De situatie vormt namelijk een substantiële dreiging voor een organisatie, heeft een verrassingselement, gaat gepaard met een hoge mate van onzekerheid, en heeft een korte beslistijd. Voorbeelden van crises zijn een grote brand, gewelddadig misdrijf of pandemie. Een crisis destabiliseert een organisatie en kan in verschillende vormen voorkomen, waarbij de volgende het meest voorkomend zijn:
- Communicatieproblemen, zoals miscommunicatie via sociale media, een misplaatste advertentie en het verspreiden van een verkeerde boodschap.
- Financiële verliezen, oftewel het verliezen van grote hoeveelheden geld, grote ontslagrondes of een wereldwijde financiële crisis.
- Juridische bedreigingen, waaronder rechtszaken of wanneer een bedrijf gehackt wordt en gegevens gestolen worden.
- Natuurrampen, waar een bedrijf geen controle over heeft en snel en op de juiste manier op moet handelen.
- Personeelsproblemen, zoals het vertrek van senior managers, uitbuiting en onethisch of illegaal gedrag van medewerkers.
- Politieke invloeden, wat situaties zijn die plotseling ontstaan en de regering en verwante instellingen ongunstig beïnvloeden.
- Productfouten, oftewel een product voldoet niet aan de voorwaarden of vertoont een fout, wat leidt tot reputatieschade.
Welke stappen doorloopt een crisis manager?
In de dynamische marktomgeving is het voor bedrijven belangrijk om een goede crisismanagementstrategie en manager te hebben. Deze crisis manager, zoals een interim crisis manager, freelance crisis manager of zzp crisis manager, volgt samen met een team een stappenplan, van de identificatie van risico's tot de evaluatie van de genomen maatregelen.
1. Risicoanalyse
Allereerst moet een nauwkeurige inschatting gemaakt worden van de omvang van de crisis en de risico's die het veroorzaakt voor een bedrijf. Bovendien hoeft niet elke bedreigende situatie tot een crisis uit te groeien. Daarom wordt een grondige analyse uitgevoerd naar de impact op klanten, diensten, producten en het personeel van een bedrijf. Bovendien worden de risico's geïnventariseerd, waarna hun mogelijke impact en waarschijnlijkheid beoordeeld wordt. Dit wordt samengevat in een risicoanalyse die met alle betrokken partijen gedeeld kan worden.
2. Crisismanagementscenario's
Op basis van de risico's die geïdentificeerd zijn, kunnen scenario's ontworpen worden voor het managen van de risico's en crisis. In deze scenario's worden verschillende mogelijkheden onderzocht en allerlei partijen betrokken. Als er bijvoorbeeld een brand uitbreekt in een fabriek is het belangrijk om na te denken over een plan van aanpak over het informeren van de betrokkenen. Bovendien is het goed om hierbij na te denken over hoe het verhaal in de media naar voren wordt gebracht. Door middel van deze scenario's kan escalatie van een crisis voorkomen worden.
3. Oorzaken van de crisis
Het is tevens van groot belang om de oorzaak van een crisis te achterhalen en zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de situatie van verschillende betrokken partijen. Op deze manier wordt een overzicht verkregen van de situatie en kunnen effectieve oplossingen bedacht worden om de crisis te beheersen.
4. Plan van aanpak
Vervolgens ontwikkelt de crisis manager samen met zijn of haar team een plan van aanpak. Dit is een veelzijdige aanpak met diverse acties die parallel uitgevoerd worden. Een crisis vereist grote stappen en niet enkel kleine aanpassingen aan bestaande processen. Het is ook belangrijk om gedurende het crisismanagementproces een logboek bij te houden, waarin het herstelplan nauwkeurig beschreven wordt. Een crisismanager moet hierbij prioriteit geven aan dingen die de bedrijfsvoering het meest hinderen. Soms is het ook nodig om bepaalde delen van een bedrijf af te stoten, bijvoorbeeld om kosten omlaag te brengen.
5. Talentvol crisisteam
Om een crisis succesvol aan te pakken, dient een crisismanager, zoals een interim crisis manager, een talentvol team samen te stellen, dat actief bijdraagt aan oplossingen. Ook gedurende het crisismanagementproces moet de manager het optimaal functioneren van teamleden waarborgen en stimuleren. Hij of zij is het eerste aanspreekpunt bij vragen en moet teamleden begeleiden bij hun werkzaamheden.
6. Passende maatregelen
Er kunnen allerlei passende maatregelen genomen worden, zoals een verklaring vrijgeven of foutieve producten terugroepen en repareren. Hierbij worden de oorzaken en risico's meegenomen om een holistische oplossing te ontwerpen. Gedurende dit proces is het essentieel om eerlijk en transparant te communiceren naar bijvoorbeeld klanten over de maatregelen die zijn genomen. Bovendien moeten zij op de hoogte gehouden worden van het herstelproces.
7. Transparante communicatie
Communicatie is enorm belangrijk in het beperken van de schade van een crisis. Het is van belang om eerlijk te zijn naar klanten, de overheid, medewerkers en leveranciers, en alleen te communiceren over de dingen die zeker zijn. De medewerkers moeten bijvoorbeeld op de hoogte zijn van veranderingen om deze goed door te voeren. Bovendien moet hun input en die van andere stakeholders ook meegenomen worden om de beste resultaten te behalen.
8. Evaluatie
Het crisismanagementproces eindigt met een grondige evaluatie en het documenteren van de geleerde lessen. Zo kunnen toekomstige crises voorkomen worden en worden werkprocedures verbeterd.
Ben jij een opdrachtgever of een interim crisis manager, freelance crisis manager of zzp crisis manager en op zoek naar een match tussen opdrachtgever en opdrachtnemer? Meld je bij ons aan en wij helpen je snel aan de ideale contacten.