Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Customer Service Medewerker | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Customer Service Medewerker | Freelance | Interim | ZZP

Customer Service Medewerker | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Customer Service Medewerkers:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Customer Service Medewerkers
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

13 eigenschappen van een goede customer service medewerker

De reputatie van veel bedrijven hangt vaak voor een groot deel af van de afhandeling van vragen, opmerkingen en/of klachten van klanten. De begeleiding van klanten gedurende het proces van producten of diensten aanschaffen is dus erg belangrijk en hierbij speelt de klantenservice, ofwel customer service, een grote rol. Een goede klantenservice is essentieel voor een optimale klantervaring, waardoor klanten een positieve interactie ervaren met een bedrijf.

De kwaliteiten die medewerkers van de klantenservice bezitten zijn van invloed op de klantervaring. In dit artikel worden diverse eigenschappen en vaardigheden besproken die onmisbaar zijn voor een customer service medewerker om het verschil te maken en een goede reputatie te creëren.

1. Goed luisteren

Aangezien mensen met problemen, vragen of opmerkingen naar jou toekomen, is het belangrijk dat je als customer service medewerker goed kunt luisteren. Dit is een van de belangrijkste eigenschappen, waardoor je klanten snel en doelgericht verder kunt helpen. Door het probleem van een klant namelijk goed vast te stellen, kun je met een aantal gerichte vragen snel tot een goede conclusie en oplossing komen. Zo houd je het gesprek kort en bondig, wat voor jou en voor de klant voordelig is. Immers willen klanten in een korte tijd het antwoord krijgen waar ze naar zoeken. Actief luisteren kan hieraan bijdragen. Tevens zullen klanten die zich echt gehoord en begrepen voelen meer dingen accepteren, bijvoorbeeld als je iets niet voor hun kunt oplossen. Ook zullen ze meer vertrouwen hebben in een bedrijf, wat hun loyaliteit aan een merk vergroot.

2. Helder communiceren

Nadat je goed hebt geluisterd naar de problemen of vragen van klanten communiceer je duidelijk over de mogelijke oplossingen en vervolghandelingen. In elke relatie is een goede communicatie belangrijk en dat geldt ook voor de relatie tussen een klant en klantenservice medewerker. Klanten herinneren zich vaak nog lang en goed hoe de communicatie met een bedrijf verliep, waardoor sterke communicatieve vaardigheden in deze rol niet mogen ontbreken. Praat daarom duidelijk en zonder vakjargon en behandel de stappen die een klant moet doorlopen om tot het gewenste eindresultaat te komen. Zo bouw je tevens een vertrouwensband op met klanten, waar langdurige relaties makkelijk uit voortkomen.

3. Veel kennis hebben

Als medewerker van de customer service dien je voldoende kennis te hebben over de organisatie en waar deze voor staat. Alleen zo kun je vragen over bepaalde producten of diensten volledig beantwoorden om klanten daadwerkelijk verder te kunnen helpen. Klanten verwachten ook dat customer service medewerkers genoeg kennis hebben om hun problemen op te lossen en vragen te beantwoorden. Veel bedrijven werken daarom ook met kennisbanken, waar medewerkers snel en makkelijk inzicht verkrijgen in bedrijfsprocessen. Zo kunnen je ook in details vragen beantwoorden, wat autoriteit uitstraalt en de reputatie van een bedrijf en de klantenservice bevordert.

4. Zelfvertrouwen uitstralen

Zelfvertrouwen is een vierde belangrijke eigenschap voor een customer service medewerker. Dit wordt namelijk vaak gelinkt aan de kwaliteiten professionaliteit en vertrouwen, wat de kans op een positieve impressie bij klanten vergroot. Daarnaast kan dit een positief effect hebben op de reputatie van een bedrijf. Onder deze vaardigheid valt ook dat je kritiek niet persoonlijk op moet vatten en dat je je hierdoor niet van je stuk laat brengen. Met zelfvertrouwen zorg jij voor het ontzorgen van klanten en het bieden van een optimale service.

5. Klanten verrassen

Het verrassen van klanten biedt de uitgelezen kans om je van concurrenten te onderscheiden. Dit kun je faciliteren door middel van een attente, creatieve en spontane instelling bij het oplossen van diverse problemen. Soms hebben klanten ook al een gepaste oplossing bedacht voordat ze bellen. Veelal verwachten zij al een goede klantenservice, dus daar kun je ze niet mee verrassen. Wel kun je nog een stapje extra zetten voor je klanten en daarmee hun verwachtingen overtreffen. Bied ze bij ongemakken bijvoorbeeld een aantrekkelijk alternatief aan of kom met bijzondere, doeltreffende oplossingen die misschien niet altijd voor de hand liggen.

6. Positieve houding

Positiviteit werkt aanstekelijk en zo gaat dat ook in de wereld van de klantenservice. Een positieve en vriendelijke benadering zorgen ervoor dat klanten zich ook meer openstellen voor een goede interactie. Je vergroot zo de kans dat klanten tevreden zijn met de service die jij biedt, waardoor de kans groter is dat zij een goede feedback geven en positieve herinneringen aan de interactie overhouden.

7. Empathie tonen

Iedere organisatie streeft ernaar zijn klanten blij te maken. Dan is het wel belangrijk om te weten waar je klanten blij van worden. Hiervoor is een goed empathisch vermogen onmisbaar, waardoor je je feilloos in kunt leven in de gedachten en gevoelens van anderen. Deze kwaliteit waarderen klanten heel erg, aangezien ze gehoord en begrepen willen worden. Bovendien creëer je op deze manier een emotionele band met een klant, wat leidt tot klantbinding.

8. Stressbestendig werken

Je kan in de klantenservice best wel onder druk komen te staan. Vaak staat de wachtrij vol en moet je zo snel mogelijk telefoontjes afhandelen. Dan is het belangrijk dat je goed om kunt gaan met deze stress om toch elk telefoontje zo goed mogelijk af te handelen en elke klant een goed gevoel te geven en naar wens te helpen.

9. Professioneel overkomen

Een andere belangrijke eigenschap is dat je altijd rustig en professioneel blijft naar klanten toe. Dit betekent dat je je emoties onder controle kunt houden en de opgestelde procedures blijft volgen. Soms zijn klanten ontevreden, maar ook wanneer zij onredelijk zijn is het belangrijk om klachten en vragen juist af te handelen.

10. In oplossingen denken

Klanten verwachten dat jij een oplossing kunt bieden voor hun problemen. Denk daarom in oplossingen en bied waar mogelijk zelfs meerdere mogelijkheden. Zo laat je aan de klant zien dat je meedenkt en kun je samen de beste oplossing uitkiezen. Dit komt ook de reputatie van het bedrijf ten goede en laat zien dat je best een stapje extra wilt zetten voor het optimale resultaat.

11. Elk contact analyseren

Elke customer service medewerker doet er goed aan om gesprekken regelmatig te evalueren en hierop te reflecteren. Analyseer waar het goed ging en waar er juist nog verbetering in zit. Op deze manier blijf je jezelf continu verbeteren en word je je bewust van je voortgang. Ook verkrijg je zo meer inzicht in je onbewuste kennis en welke vaardigheden je beter nog meer kunt ontwikkelen om de optimale service aan klanten te bieden. Dit maakt volgende situaties weer makkelijker.

12. Veel oefenen

Oefen regelmatig op basis van je evaluaties om gesprekken te voeren. Hierdoor kun je ontbrekende vaardigheden ontwikkelen en leer je ook om over valkuilen heen te komen. Je kunt bijvoorbeeld oefenen om meer empathie te tonen tijdens een gesprek of om actief naar klanten te luisteren. Door dit veel te herhalen, leer je het jezelf makkelijk aan.

13. Fouten toegeven

Tot slot maak ook jij weleens fouten, welke je maar beter toe kunt geven. Hierdoor bouw je aan de vertrouwensband met een klant en creëer je meer controle over een situatie.

Ben jij een goede interim customer service medewerker, freelance customer service medewerker of zzp customer service medewerker die streeft naar het optimaal helpen van klanten binnen de klantenservice? Of zoek jij als opdrachtgever nog naar de ideale tijdelijke klantenservice medewerker? Stuur dan je cv naar ons op of doe een aanvraag en wij maken voor jou de ideale match.

Een Customer Service Medewerker is dus verantwoordelijk voor het verlenen van uitstekende klantenservice en het oplossen van problemen van klanten.

De belangrijkste verantwoordelijkheden van een Customer Service Medewerker

  • Het beantwoorden van vragen van klanten per telefoon, e-mail, chat of social media. Het is belangrijk om snel en professioneel te reageren op de vragen van klanten en hen te helpen bij het oplossen van hun problemen.
  • Het verwerken van bestellingen van klanten, inclusief het controleren van de voorraad, het afhandelen van betalingen en het regelen van de levering. De Customer Service Medewerker moet nauwkeurig en efficiënt werken om de beste service aan de klanten te bieden.
  • Het oplossen van problemen van klanten, zoals klachten over producten of diensten, onjuiste leveringen en retourzendingen. De Customer Service Medewerker moet begripvol en empathisch zijn en effectieve oplossingen bieden om de klanttevredenheid te garanderen.
  • Het onderhouden van klantgegevens en -accounts, inclusief het bijwerken van contactgegevens, het volgen van eerdere interacties en het bijhouden van bestelgeschiedenis.
  • Het communiceren met andere afdelingen binnen het bedrijf om problemen van klanten op te lossen en hen te voorzien van de juiste informatie.
  • Het werken aan het verbeteren van de klantenservice door feedback te verzamelen van klanten en het ontwikkelen van nieuwe manieren om hun behoeften te begrijpen en te voldoen.

Een Customer Service Medewerker moet over uitstekende communicatievaardigheden beschikken, zowel mondeling als schriftelijk. Hij of zij moet in staat zijn om te multitasken en onder druk te werken, terwijl hij of zij klantgericht blijft en een positieve houding behoudt. Daarnaast moet de Customer Service Medewerker kennis hebben van de organisatie en de producten of diensten die worden aangeboden, om klanten goed te kunnen informeren en te ondersteunen.