Directeur Kinderopvang | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst
Kies uit ervaren en beschikbare Directeuren Kinderopvang:
- Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Directeuren Kinderopvang.
- Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
- No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
- Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.
8 kenmerken van een directeur kinderopvang
De directeur van een kinderopvang is het aanspreekpunt voor medewerkers, het College van Bestuur en de ouders. Hij of zij ziet toe op de ontwikkeling en uitvoering van het beleid, geeft leiding aan een team van medewerkers, en faciliteert en bewaakt diverse bedrijfsprocessen. Op deze manier wordt het ideale pedagogisch klimaat gefaciliteerd op de kinderafdeling. Wat kenmerkt de baan van een directeur kinderopvang precies?
1. Eerste aanspreekpunt
Als hoofd van de kinderopvang is een directeur het eerste aanspreekpunt voor verschillende partijen. Hij of zij rapporteert bijvoorbeeld regelmatig aan het College van Bestuur, waarnaast leiding gegeven moet worden aan de pedagogisch medewerkers van de kinderopvang. Tevens communiceert de directeur met de ouders van de kinderen, bijvoorbeeld over hun klachten, wensen en behoeften. Indien nodig kan de directeur ook collega managers vervangen bij een langere afwezigheid, zoals een manager van de dag.
2. Interne en externe communicatie
Als eerste aanspreekpunt in een organisatie onderhoudt de directeur kinderopvang communicatie met interne en externe partijen. Hij of zij houdt bijvoorbeeld regelmatig werkoverleggen en vergaderingen met het management. Daarnaast zijn er overleggen over het beleid en projecten die op de planning staan. Ontwikkelingen en veranderingen communiceert de directeur vervolgens ook aan de pedagogisch medewerkers van een locatie. Verder heeft de directeur contact met de afdelingen klantcontact, personeelsplanning en financiële administratie om alle bedrijfsprocessen te blijven overzien en afstemmen.
Op het gebied van externe communicatie wordt er contact onderhouden met oudercommissies en ouders, die de directeur informeert over ontwikkelingen in de opvang van hun kind. Indien er klachten zijn die de medewerkers overstijgen, dient de directeur deze af te handelen. Verder heeft de directeur van de kinderopvang regelmatig contact met directeuren en medewerkers van basisscholen, externe deskundigen, bedrijven, andere kinderopvangen en maatschappelijke instellingen die in de buurt gevestigd zijn, zoals de gemeente en brandweer.
3. Beleid ontwikkelen
Een hoofdtaak die bij deze functie hoort, is het initiëren en ontwikkelen van beleid voor de kinderopvang, waarbij de nieuwste ontwikkelingen meegenomen worden. Hierbij worden kansen en mogelijkheden afgewogen en hoofdlijnen voorgelegd in een domeinoverleg. Vervolgens vertaalt de directeur van de kinderopvang dit naar een uitgewerkt beleidsvoorstel voor de organisatie, dat in lijn met de organisatiestrategie moet zijn.
Om goed beleid te ontwikkelen, is het essentieel om interne en externe ontwikkelingen in de gaten te houden. Deze ontwikkelingen analyseert en evalueert de directeur om ook mogelijke knelpunten vroegtijdig op te sporen. Door continu trends en ontwikkelingen bij te houden, kan het beleid ook steeds verbeterd worden.
4. Beleid implementeren
Naast het ontwikkelen van beleid overziet de directeur van de kinderopvang ook de implementatie van het beleid door de hele organisatie heen. Dit betekent het vertalen van het beleid naar concrete jaarplannen en doelstellingen, mogelijk per beroep en locatie. Tevens formuleert de directeur een up-to-date pedagogisch werkplan in samenwerking met de beleidsmedewerkers. Wanneer het beleid geïmplementeerd is, wordt er ook regelmatig een domeinoverleg ingepland om de processen te evalueren en bevindingen te bespreken.
Om ervoor te zorgen dat iedereen het beleid opvolgt, kan het hoofd van de kinderopvang ervoor kiezen om activiteiten voor medewerkers te organiseren. Zo is iedereen op de hoogte van de veranderingen en wat voor invloed dit heeft op hun werkzaamheden.
5. Bedrijfsprocessen faciliteren
Verder overziet en bewaakt het hoofd van de kinderopvang de algemene bedrijfsprocessen binnen de organisatie. Hij of zij bewaakt bijvoorbeeld de beschikbare budgetten van alle locaties en analyseert de periodieke financiële overzichten. Deze budgetten moeten vervolgens ook op een verantwoorde manier besteed worden, bijvoorbeeld om speelmateriaal aan te schaffen.
Andere taken die hierbij horen, zijn het periodiek uitvoeren van de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E), in de gaten houden van wettelijke regelgeving en GGD normen en bedenken van commerciële acties om locaties zichtbaar te maken in de wijk. Dit laatste gebeurt wel in overleg met het College van Bestuur en medewerkers van de communicatie en marketing.
6. Leiding geven
De directeur, of dit nou een vaste directeur of een interim directeur kinderopvang, freelance directeur kinderopvang of zzp directeur kinderopvang is, geeft direct leiding aan de pedagogisch medewerkers, stagiaires en leerlingen op een locatie. Dit betekent tevens periodiek feedback-, ontwikkel- en verzuimgesprekken voeren met medewerkers en vervolg geven aan de afgesproken acties. Een directeur moet goed kunnen luisteren en medewerkers moeten bij hem of haar terecht kunnen met problemen. Op deze manier draagt de directeur bij aan een optimale werkbegeleiding en coaching om een ideale werkomgeving te faciliteren.
Daarnaast zorgt een directeur voor de juiste bezetting op de kinderopvang, waarbij medewerkers het juiste kennisniveau moeten hebben. Hij of zij helpt eventueel bij het inwerken van nieuwe medewerkers en ontwikkelt kaders voor een optimaal pedagogisch en werkklimaat.
7. Ondernemend en motiverend
Een directeur is een echte ondernemer, omdat hij of zij van veel verschillende zaken kennis moet hebben en goed moet kunnen plannen en organiseren. Bovendien kan hij of zij resultaatgericht werken en anderen overtuigen van cruciale beslissingen. Daarnaast heeft de directeur sociale vaardigheden en hij of zij weet een team van pedagogisch medewerkers te motiveren en stimuleren om een ideaal pedagogisch klimaat voor de kinderen in de opvang te faciliteren.
8. Trends en ontwikkelingen
Het is voor een directeur ook heel belangrijk om trends en ontwikkelingen met betrekking tot kinderopvang in de gaten te houden, bijvoorbeeld door vakliteratuur te lezen en relevante congressen en seminars bij te wonen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld leren over duurzaamheid in de kinderopvang, waarbij bepaalde eisen gewaarborgd moeten worden die gekoppeld zijn aan het klimaatakkoord. Denk bijvoorbeeld aan duurzaam speelgoed en afvalscheiding.
Verder is het belangrijk dat directeuren goed omgaan met het personeelstekort, waarnaast er een steeds grotere vraag is naar kinderopvang. Immers is vanaf 2023 de hoogte van de kinderopvangtoeslag niet meer afhankelijk van de totaal gewerkte uren van de ouder die het minst werkt. Voor werkende ouders wordt kinderopvang zelfs helemaal gratis. Daarom is het aantrekken van nieuw personeel essentieel.
Ben jij een opdrachtgever en op zoek naar de ideale zelfstandige directeur kinderopvang? Of ben jij zo'n zelfstandige professional en op zoek naar een nieuwe uitdaging? Wij maken de ideale match tussen opdrachtnemer en opdrachtgever, dus meld je nu aan.