Directie Assistent | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst
Kies uit ervaren en beschikbare Directie Assistenten:
- Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Directie Assistenten.
- Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
- No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
- Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.
Hoe word je een succesvolle directie assistent? Tips, trucs en meer
Directie assistenten spelen een belangrijke rol in een bedrijf, omdat ze de linkerhand zijn van de directeur (of directrice). Een succesvolle directie assistent zal zal alles uit de kast halen om ervoor te zorgen dat het bedrijf wordt geleid in de goede richting door ervoor te zorgen dat de executive die zij bijstaan is op de top van alles en nog wat.
In dit artikel zullen we behandelen:
- Wat houdt de functie van een directie assistent in?
- Hoe word je een directie assistent?
- Tips en top vaardigheden van een directie assistenten
1. Wat doet een Directie Assistent?
Een directie assistent, ook wel ‘personal assistant’ genoemd, speelt een sleutelrol in een bedrijf omdat hij/zij één of meer leidinggevenden bijstaan, zoals hoge ambtenaren, de directeur, of de eigenaar van een bedrijf.
Directie assistenten zijn vergelijkbaar met administratieve assistenten; echter, administratieve assistenten hebben de neiging om zich te concentreren op administratief werk, terwijl directie assistenten verantwoordelijk zijn voor het bijstaan van de leidinggevende van het bedrijf, meestal met taken op een hoger niveau.
Hoewel het soort van taken die uitvoerende assistenten afhandelen kan variëren van positie tot positie, hebben ze allemaal de neiging om soortgelijke opdrachten en plichten van een hoger niveau uit te voeren. Deze taken kunnen variëren van:
- Het agendabeheer van de uitvoerende leiding;
- Het vertegenwoordigen van de leidinggevenden in gesprekken en vergaderingen wanneer deze niet beschikbaar is;
- Het voorbereiden en beoordelen van documenten;
- Het behandelen van vertrouwelijke informatie;
- Het produceren van rapporten en presentaties;
- Het analyseren van gegevens;
- Office management taken;
- Personeelsleden, waaronder administratieve assistenten in de gaten houden.
Een voorbeeld van een uitgebreide functieomschrijving luidt dan ook vaak als volgt:
- Produceert informatie door het transcriberen, formatteren, invoeren, bewerken, terugvinden, kopiëren en overdragen van tekst, gegevens en afbeeldingen. Maximaliseert de tijd van de leidinggevende door het lezen, onderzoeken en routeren van correspondentie; het opstellen van brieven en documenten; het verzamelen en analyseren van informatie; het initiëren van telecommunicatie.
- Houdt de agenda bij door vergaderingen, conferenties, teleconferenties en reizen in te plannen.
- Verwelkomt gasten en klanten door hen persoonlijk of via de telefoon te begroeten; beantwoordt vragen of leidt ze door.
- Onderhoudt het vertrouwen van de klant en beschermt de operaties door informatie vertrouwelijk te houden.
- Voltooit projecten door het toewijzen van werk aan administratief personeel; zorgt voor de follow-up van de resultaten.
- Stelt rapporten op door informatie te verzamelen en te analyseren.
- Beveiligt informatie door back-ups te maken van databases.
- Zorgt voor historisch overzicht door het ontwikkelen en gebruiken van archiverings- en zoeksystemen; notuleert besprekingen.
- Onderhoudt de inventaris van kantoorbenodigdheden door het controleren van de voorraad om het voorraadniveau te bepalen; het anticiperen op benodigdheden; het evalueren van nieuwe kantoorproducten; het plaatsen en verzenden van bestellingen voor benodigdheden; het controleren van de ontvangst van benodigdheden.
- Zorgt voor de werking van de apparatuur door preventief onderhoud uit te voeren, de instructies van de fabrikant op te volgen, storingen oplossen, het laten uitvoeren van reparaties, de inventaris van de apparatuur bij te houden, nieuwe apparatuur en technieken te evalueren.
- Onderhoudt professionele en technische kennis door het bijwonen van educatieve workshops; het doornemen van vakpublicaties; het opzetten van persoonlijke netwerken; het deelnemen aan beroepsverenigingen.
- Draagt bij aan de teamprestatie door zo nodig aanverwante resultaten te behalen.
2. Hoe word je een Directie Assistent?
Overweeg het behalen van een graad in het bedrijfsleven of een aanverwant gebied, zoals administratieve ondersteuning of office management. Directie assistenten hebben meestal een 4-jarig diploma, maar sommige hebben zich omhoog gewerkt als administratief medewerker. Je kunt ook een certificaat of diploma voor het volgen van een tweejarige opleiding.
Het kan echter zo zijn dat als je wil solliciteren bij grotere bedrijven, men meerdere jaren ervaring als pre stelt om in aanmerking te komen voor de positie.
Bovendien hoor je kennis te hebben over de branche waarin zij van plan zijn te werken. Als ze bijvoorbeeld van plan zijn in een juridische omgeving te werken, moeten ze vertrouwd zijn met juridisch jargon en procedures.
3. Tips voor een Directie Assistent
Op zoek naar organisatie tips? Deze lijst zal je daar zeker bij helpen.
A. Organiseer je e-mails
Je moet niet alleen je eigen inbox beheren, maar ook die van je werkgever en dit kan overweldigend worden met alle e-mails die binnenstromen. Je hebt waarschijnlijk al geaccepteerd dat het bereiken van nul ongelezen en onbeantwoorde mails zowat onmogelijk is, maar er zijn andere opties om deze uitdaging te verslaan, en je die inbox te vereenvoudigen! Gebruik een hulpmiddel waarmee je jouw inbox overzichtelijke kunt maken. Denk het aan het organiseren van e-mails in een kwadrant gebaseerd sjabloon met de vier kwadranten gelabeld: Urgent, Minder Urgent, Terugkoppelen en nog af te handelen.
B. Maak de to-do lijst voor morgen voordat je het kantoor verlaat.
Verspil geen tijd! Maak voordat je het kantoor verlaat een to-do lijst van taken waar je je morgen op moet richten terwijl alles nog vers in je gedachten zit. De extra 5-10 minuten die je hieraan besteedt, zullen zich zeker terugbetalen wanneer je 's ochtends op kantoor komt, omdat je dan een goed idee hebt waar je aan toe bent. Dit zorgt ervoor dat je geen tijd verspilt omdat je weet wat topprioriteit heeft en waar je je als eerst op moet concentreren.
C. Visualiseer wat je ZULT bereiken
Wanneer je het kantoor binnenloopt, begin je dag met het einde in gedachten. Neem 5 minuten de tijd om na te denken over de resultaten die je vandaag wilt bereiken. Bedenk DAN welke taken je zullen helpen om dat te bereiken. Herzie op dit punt je takenlijst van de avond ervoor en zorg ervoor dat alle taken op de juiste plaats staan.
D. Netwerk, netwerk, netwerk!
We moeten allemaal netwerken, dat is waar, maar voor een directie assistent is dit nog belangrijker. Je moet verbonden zijn met de assistent van een ander bedrijf, voordat je baas beseft dat hij met die leidinggevende wil netwerken. En ja, er bestaat zoiets als het directie assistenten netwerk en daar wil je zeker de vruchten van plukken. Ga naar evenementen, word lid van virtuele groepen, en lees blogs van experts. Dit is niet alleen goed voor de carrière groei, maar het zal je ook helpen om je gesteund te voelen in deze uitdagende rol.
E. Een methode die voor jou werkt
Een van de belangrijkste sleutels tot succes, of je nu directie assistent bent of niet, is organisatie en focus. Met afleiding alom en nieuwe verantwoordelijkheden die uit de lucht komen vallen, is het geen wonder dat er tientallen verschillende productiviteit methoden bestaan. Het is een goed idee om te werken aan het vinden van de juiste methode voor jou.
Misschien maak je af en toe al gebruik van een bepaalde methode. Als dit het geval is, onderzoek dan hoe je er meer gedisciplineerd in kunt zijn. Het is geruststellend voor leidinggevenden om te zien dat een persoon die ze overwegen in dienst te nemen organisatie en productiviteit zo serieus neemt dat hij of zij zich aan een strikte methode houdt.
Vergelijk vervolgens jouw huidige methode met andere die er zijn en weeg de voors en tegens af om de best mogelijke methode of combinaties te vinden. De vier-kwadranten-methode voor het stellen van prioriteiten is bijvoorbeeld favoriet bij directieassistenten omdat die methode hen helpt de context rond de prioriteiten van hun baas te begrijpen en er tegelijkertijd voor zorgt dat er niets tussen de mazen van het net glipt.
Conclusie
Met alles wat je moet doen om je leidinggevende te ondersteunen, heb je misschien het gevoel dat je nauwelijks genoeg tijd hebt om adem te halen, laat staan om na te denken over je volgende carrière stappen. Het is echter belangrijk om je doelen voorop te stellen en ervoor te zorgen dat je doet wat je kunt om je carrière als interim directie assistent, freelance directie assistent of zzp directie assistent vooruit te helpen, of je nu er wel of niet klaar bent om op dit moment de stap te zetten.
Stel je voor: je bent een Directie Assistent en je zit in een vergadering met de CEO van het bedrijf. De CEO bespreekt plannen voor de toekomst en jij bent degene die aantekeningen maakt en ervoor zorgt dat alles soepel verloopt. Als Directie Assistent speel je een cruciale rol bij het ondersteunen van het managementteam en zorg je ervoor dat het bedrijf effectief functioneert.
Je dag begint vroeg met het voorbereiden van de agenda van de CEO en het regelen van zijn afspraken. Je controleert de e-mails van de CEO en zorgt ervoor dat hij (of zij) op tijd op de hoogte wordt gebracht van belangrijke informatie. Als de CEO in de stad is, regel jij zijn reis en accommodatie. Je bent verantwoordelijk voor alle administratieve taken die nodig zijn om ervoor te zorgen dat de CEO en het managementteam hun werk goed kunnen doen.
In de vergadering met de CEO, luister je aandachtig terwijl hij zijn plannen voor de toekomst bespreekt. Je maakt aantekeningen en stelt vragen om ervoor te zorgen dat je alles begrijpt. Na de vergadering werk je aan het verslag om ervoor te zorgen dat de actiepunten en beslissingen van de vergadering goed worden vastgelegd.
Je hebt ook veel contact met andere afdelingen in het bedrijf. Je ondersteunt HR bij het werven van nieuwe medewerkers en zorgt ervoor dat het onboardingproces soepel verloopt. Je werkt samen met de financiële afdeling bij het beheren van de boekhouding en het maken van financiële rapporten. En je helpt bij het plannen van evenementen en vergaderingen om ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt.
Als Directie Assistent moet je in staat zijn om meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren. Je moet ook een sterke communicator zijn, zowel schriftelijk als mondeling, en in staat zijn om efficiënt te werken onder druk. Met jouw vermogen om taken te organiseren, te prioriteren en op te volgen, ben je een onmisbaar onderdeel van het bedrijf.
Aan het einde van de dag ben je misschien moe, maar je weet dat je belangrijk werk hebt verricht en dat je een waardevolle bijdrage hebt geleverd aan het succes van het bedrijf. Als Directie Assistent ben jij de steunpilaar van het managementteam, en dat weet je maar al te goed.