Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Ervaren interim ICT manager

  • Home
  • Ervaren interim ICT manager

Ervaren interim ICT manager

Kies uit zeer ervaren en beschikbare interim ICT managers:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare ervaren interim ICT manager
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

Profiel van één van onze ervaren interim ICT managers

Sterk in het laten samenwerken van mensen in teams (man)

Aanvoerder gespecialiseerd in aansturing, inrichting en verandering van organisaties. Sterk in het laten samenwerken van mensen in succesvolle teams. Vindt het een uitdaging anderen beter te laten presteren. Neemt gemakkelijk initiatieven. De klant, het afgesproken resultaat èn plezier in het werk, zijn de elementen waarmee successen worden behaald. Als manager richtinggevend, faciliterend en controlerend. Kan afhankelijk van de situatie zowel coachend als resultaatgericht optreden. Pragmatisch, brede kennis en vaardigheden, troubleshooter. Gedegen academisch niveau. Vermogen om te reflecteren, een helikopterview aan te nemen en op de lange termijn te denken. Meer info

Van alle markten thuis (man)

Hands on aanpak
In al mijn werkzaamheden sta ik indien nodig met de benen in de klei en werk ik mee aan het gewenste eindresultaat voor alle stakeholders. Ik streef naar het binnen budget, tijd en scope behalen van het doel. Doelen bereik je samen beter dan alleen!

Helikopterview
Altijd vooruit denkend en het geheel overziend. Zo ben ik in control als verandermanager. Door het hele spectrum in kaart te hebben ben ik de bruggenbouwer op de werkvloer maar ook naar CxO level, leveranciers en klanten. Ik heb 10+ jaar ervaring op (inter)nationaal niveau met het aansturen van (IT) (project) teams, resource,- contract-, portfolio-, stakeholder-, service-, transition & transformation management.

Analyseren
Ik doorgrond situaties snel en goed maar kijk ook buiten de lijntjes.

Persoonlijk
Ik raak gemotiveerd van en motiveer en stimuleer mensen om mij heen. Samen bouwen we aan het eindresultaat en steunen elkaar ook in lastige situaties. Ik ben authentiek en ken mezelf door en door.

Met mijn enthousiasme, vrolijkheid, toegankelijkheid en kennis combineer ik vaardigheden van een adviseur, analist, consultant, leidinggevende, coach en professional met elkaar. Plannen, sturen, netwerken, vernieuwen en verbinden op elk niveau van uw organisatie zit in mijn bloed.

Ik heb een drive om strategie te vertalen naar operationele werkbaarheid en streef er naar de dagelijkse operatie steeds weer naar een hoger plan te tillen door middel van bijvoorbeeld Agile en Scrum.

Specialiteiten: People-, Portfolio-, Project-, Time-, Resourcemanagement, ITvisie, advisering, Partner van de business, IT-management, IT-Operations, kostenbesparingen, verandermanagement, stakeholdermanagement, Business/IT-alignment, contractbeheer, IT-migraties en optimalisaties.

Sleutelwoorden: People manager, hands-on aanpak met helikopter kijk, gestructureerd, internationaal, bruggenbouwer, analist, verbeteren, persoonlijk, respect, getting-the-job-done mentaliteit, humor en structuur.

Industrieën: Overheid, Zorg, Datacenter, Fabriek, Magazijn, Assemblage en Expeditie, Logistiek en Engineering, Bouw, Brouwerij en Vastgoed. Meer info

Zorgen voor balans tussen mens en techniek (man)

Ik ben de afgelopen jaren actief geweest in diverse IT Management en Projectmanagement functies. Ik heb ruime managementervaring in het aansturen van functionele teams bij middelgrote en grote organisaties. Ik ben een ondernemende en resultaatgerichte manager met aandacht voor de sociale aspecten in mijn werkomgeving. Ik zorg voor balans tussen mens en techniek en ben in staat om paden te effenen. Naast optimalisatie op de middellange – en de lange termijn, zorg ik ook voor het behalen van Quick wins op de korte termijn. Daarbij staat kostenbeheersing en standaardisatie centraal.

In de rol van manager/teamleider heb ik veel ervaring opgedaan in supportorganisaties (1ste, 2de en 3de -lijns) waarbij de nadruk ligt op het gebied van verbeteren van processen, aansturen, motiveren en coachen van individuele medewerkers en teams, gericht op samenwerking, goede onderlinge communicatie, verandering en het verbeteren van efficiëntie en productiviteit. Meer info


1. De ICT Manager: de beleidsmatige maar ook praktisch ingestelde ICT’er

De ICT-manager is een functionaris die we allemaal wel kennen, want je komt hem in bijna iedere organisatie tegen. Waar zijn we in het digitale tijdperk immers zonder een betrouwbaar ICT systeem dat veilig is en blijft? Maar wat staat er dan zoal in de agenda van deze ICT techneut? Waar heeft hij het de hele dag en zelfs het hele jaar zo druk mee?

2. Continu vooruit kijken

Hoewel de ICT Manager zeker ook in het heden leeft, zeker als er dingen niet goed gaan, kijkt hij vooral ook vooruit. Want het ICT systeem zoals dat nu perfect lijkt te zijn, kan morgen opeens niet veilig en betrouwbaar zijn. Dus moet deze leidinggevende en aansturende ICT’er ook vooruit kijken, zover als mogelijk. Hij moet ook op de hoogte zijn van nieuws en ontwikkelingen op zijn werkgebied. Juist dit is geen functie waarbij je maar achterover kan leunen met je huidige kennis en je fantastische opleiding. Achterblijven kan zelfs dodelijk zijn voor de organisatie waar je werkt.

3. Aansturen

Maar deze manager kan niet de enige zijn die op deze manier redeneert, werkt, en vooruit kijkt. Hij kan niet anders dan dit van zijn hele team verwachten. En dus worden er op leidinggevend gebied nogal wat skills van hem verwacht. Hij moet zijn mensen op een degelijke manier aansturen, maar hen ook vrijheden geven, bijvoorbeeld om zich te ontwikkelen. Maar hij moet ook van hen verwachten dat ze sowieso bijblijven op hun vakgebied. Meestal is dat geen probleem: het gaat meestal om vakgenoten die net als hij van hun passie hun werk hebben gemaakt. Maar ook dan kan het geen kwaad om hen te blijven enthousiasmeren, en de mogelijkheden te bieden om te groeien. Voor de interim ICT Manager zijn dit vaak de krenten in de pap: jonge mensen stimuleren en hen naar een hoger niveau tillen. Het zal hen en het bedrijf goed doen. Hij weet hoe belangrijk het is om te investeren in goed personeel.

4. Financieel plannen

Bij vooruit kijken hoort natuurlijk ook plannen, in diverse opzichten. Denk bijvoorbeeld aan het budget dat de ICT Manager jaarlijks krijgt toebedeeld. In sommige organisaties hoeft hij maar te piepen of er komt wat extra budget zijn kant opgerold, zeker als hij er een goed verhaal bij heeft. Maar er zijn ook organisaties waar er geen enkele mogelijkheid is om zijn budget verhoogd te krijgen. Hij zal moeten roeien met de financiële riemen die hij krijgt aangereikt. Dat betekent dat hij creatief zal moeten zijn, en de juiste beslissingen moet nemen. Hij kan elke euro maar één keer uitgeven. Dat systeem is nu echt aan een upgrade toe, of misschien zelfs aan een vervanging. Dat mag nergens voor wijken. Hij moet dus ook mensen kunnen teleurstellen, met de mededeling dat er dit jaar geen extra schermen bij komen, of dat die interne opleiding wordt uitgesteld tot het voorjaar. Hij wordt aan het eind van het jaar afgerekend. Je zou de vergelijking kunnen maken met de voetbaltrainer, die met een beperkt budget moet proberen zijn club te laten handhaven of zelfs kampioen te maken. Wellicht moet ook de ICT Manager eens van systeem veranderen? De zzp ICT Manager ziet dit als een geweldige uitdaging, die hij maar wat graag aangaat. De trukendoos gaat open, en hij laat mensen versteld staan, van de vooruitgang die hij weet te boeken, en toch binnen budget te blijven. Hij is dan ook een people manager, die het beste uit zijn mensen naar boven haalt, en de bedrijfseconomisch beste besluiten neemt. Hij vraagt dan ook het uiterste van zijn medewerkers. Kan je niet mee, dan val je waarschijnlijk buiten de selectie.

5. Werkplanning

Maar hij is ook de man van de werkindeling en –planning. Storingen kunnen niet worden ingepland, maar moeten wel snel (lees: direct) worden verholpen. Maar verder is het werk van de gemiddelde ICT’er redelijk voorspelbaar, in die zin dat het te plannen valt. Zo zal er regelmatig onderhoud aan het systeem moeten plaats vinden, liefst zo min mogelijk onder werktijd van collega’s. Dit vraagt onder meer het strak plannen van medewerkers en tijd. En zijn mensen moeten dus ook onder tijdsdruk kunnen werken. Kwaliteit is het belangrijkste, maar teveel vertraging (als het systeem lang plat ligt) kost de organisatie altijd geld.

6. Communicatie

Wat wel eens wordt vergeten: de ICT Manager moet ook een kei zijn in communicatie. Want ook als hij een echte nerd is, zal hij aan anderen in gewone mensentaal moeten kunnen uitleggen wat er aan de hand is. Als er een mail wordt verstuurd over onderhoud aan het systeem of te installeren updates, mag de strekking van zijn bericht slechts voor één uitleg vatbaar zijn én moet die voor iedereen duidelijk zijn. Krijgt een medewerker technische instructies in een stappenplan, voor zijn pc, laptop of telefoon, dan moeten ook die begrijpelijk zijn, juist ook voor een niet-ICT’er. Voor een zzp ICT Manager is dat niet zo moeilijk. Natuurlijk: elke organisatie is anders, maar hij heeft al zo vaak uitleg gegeven, onderbouwingen aangeleverd en mails verstuurd. Hij kan zich goed inleven. Easy. Tot slot is hij uiteraard ook degene die het gesprek aangaat met leveranciers, zeker als het gaat om een volledig nieuwe implementatie.

7. Veiligheidsfunctionaris

Je zou de ICT Manager ook kunnen zien als een soort veiligheidsfunctionaris. Natuurlijk, je kunt hem niet vergelijken met degenen die zich bezig houden met arbeidsomstandigheden en veilig werken. Hij draagt niet bij aan het voorkomen van ongevallen, lichamelijk letsel of erger. Maar hij is wel degene waar direct naar wordt gekeken als het bedrijf wordt getroffen door een cyberaanval. Zijn er persoonlijke gegevens gestolen? Is er zeer vertrouwelijke informatie, of zijn er zelfs bedrijfsgeheimen, ontvreemd of zelfs online gezet? Dit kan het bedrijf enorme schade toebrengen, ook qua reputatie. En dus rust er op de schouders van die ICT Manager een behoorlijke verantwoordelijkheid. Hoe heeft dit in hemelsnaam kunnen gebeuren? Voor de freelance ICT Manager is dat overigens geen enkel probleem. Hij heeft al zo vaak met dit veiligheidsbijltje gehakt. Bij binnenkomst zal hij direct in kaart brengen waar de grootste risico’s voor het bedrijf liggen, en waar nodig onmiddellijk ingrijpen en verbeteringen doorvoeren. Gaat dit om een serieuze kostenpost voor het bedrijf, dan zal hij een investeringsvoorstel bij de directie neerleggen. En uiteraard onderbouwt hij dat met een uiteenzetting van de risico’s die de organisatie loopt als alles bij het oude wordt gelaten. Hij moet dus ook tegengas durven te geven als de directie andere investeringen belangrijker vindt, en hen wijzen op hun verantwoordelijkheid. Want mocht het mis gaan, dan wil hij niet de gebeten ICT-hond zijn.

8. Analyticus

De ICT Manager is ook iemand die voelsprieten door de hele organisatie moet hebben. Natuurlijk: collega’s zullen hem altijd vinden als er iets misgaat of niet werkt. Maar hij moet problemen voor zien te blijven. Hoort hij al een paar keer een bericht over een traag werkend inkoopsysteem of voorraadbewaking: hij gaat op onderzoek uit. Heeft het financiële pakket al een paar keer een storing gegeven? Hij gaat in gesprek met gebruikers, of laat dat één van zijn ICT-medewerkers doen. Want ook als er geen officiële melding wordt gemaakt, kan er zich een probleem ontwikkelen dat steeds groter wordt. Preventief onderhoud is dus megabelangrijk, en moet hij inplannen, ook als medewerkers roepen dat het nu niet uitkomt. Want hoor ze maar eens roepen als het systeem helemaal plat ligt. Dus kijkt hij de hele dag om zich heen, en analyseert razendsnel wat de oorzaak is van een stroperig of zelfs regelmatig uitvallend ICT-systeem.