Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Facilitair Medewerker | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Facilitair Medewerker | Freelance | Interim | ZZP

Facilitair Medewerker | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Facilitair Medewerkers:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Facilitair Medewerkers
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

9 tips voor een facilitair medewerker

Een facilitair medewerker houdt zich bezig met het faciliteren van werk op de werkvloer van een bedrijf of organisatie. Met deze functie zorg je er dus voor dat jouw collega's hun werk goed kunnen doen, waarvoor onder andere voorraden beheerd, materialen klaargezet en vergaderingen voorbereid moeten worden. Het is een zeer afwisselende baan met uiteenlopende verantwoordelijkheden en werkzaamheden. Toch zijn twee centrale taken van deze functie het geordend houden van een bedrijf en mensen te hulp schieten.

Wat houdt deze baan verder allemaal in en welke taken komen erbij kijken. En welke tips kun jij als facilitair medewerker gebruiken om efficiënt facilitair management te stimuleren en behouden? Al deze onderdelen worden besproken in dit artikel.

Wat is een facilitair medewerker?

Facilitair management is een breed vakgebied dat diverse taken en verantwoordelijkheden omvat. Zodoende ben je als facilitair medewerker multi-inzetbaar, waarbij je er bovenal voor zorgt dat het werk dat centraal staat in een organisatie uitgevoerd kan worden. De facilitaire dienstverlening binnen een bedrijf of organisatie is bijvoorbeeld het uitvoeren van huishoudelijke werkzaamheden, zoals het onderhouden en schoonmaken van kantoren en gebouwen, maar ook het verzorgen van de lunch en voorraadbeheer.

Wat doen facilitair medewerkers allemaal?

Het takenpakket van facilitair medewerkers kan nogal uiteenlopen en hangt erg af van het type bedrijf waar je werkt. Een van de hoofdtaken is een schoon en net kantoor of gebouw verzorgen, waarbij medewerkers voorzien worden van de benodigdheden om hun werk goed te doen. Je kunt verantwoordelijk zijn voor onder andere schoonmaakwerkzaamheden, het ontvangen van klanten en gasten, onderhoudsklussen, het klaarzetten van materialen en het verzorgen van de catering. Ook informatie- en voorraadbeheer, het verspreiden van goederen of materialen en verhuizingen behoren tot mogelijke taken. Door deze taken uit te voeren, zorg je ervoor dat alle medewerkers in een goed georganiseerde, schone en veilige omgeving kunnen werken. Daarnaast zorgt dit voor een goede functionaliteit van een bedrijf.

Door zulk soort taken uit te voeren, kun je bijdragen aan de ordening van een bedrijf, oftewel dat een organisatie schoon en veilig is. Tevens vorm je in deze positie een belangrijk aanspreekpunt voor werknemers, klanten en andere betrokken partijen in een organisatie. Jij moet hierbij diverse problemen oplossen en mensen te hulp schieten. Dit kan in onder andere hotels, kantoorpanden, scholen, verpleeghuizen en ziekenhuizen. Ter illustratie volgen er een aantal voorbeelden van taken van facilitair medewerkers:

  • Catering: Dit omvat bijvoorbeeld het keukenpersoneel ondersteunen en maaltijden rondbrengen. In bepaalde sectoren, zoals de zorg, behoort tot deze taak ook het strijken en wassen van kleding.
  • Magazijn en voorraadbeheer: Je bent verantwoordelijk voor het bijhouden en indelen van de voorraad van goederen. Dit gebeurt voornamelijk op kantoren, waar bijvoorbeeld voldoende kantoorartikelen, bedrading, stoelen en tafels beschikbaar moeten zijn.
  • Onderhoud: Kapotte lampen en andere voorzieningen in kantoorpanden moeten af en toe vervangen worden en bepaalde schoonmaakwerkzaamheden dien je te overzien. Zo zorg je ervoor dat het gebouw of de werkvloer in een goede staat is en blijft.
  • Postbeheer: Een andere veel voorkomende taak is het aannemen van documenten, leveringen, pakketjes en andere post op een dagelijkse basis. Deze post moet vervolgens op de interne eindbestemming terechtkomen.
  • Verhuizingen: Afdelingen of medewerkers intern helpen verhuizen behoort ook tot je takenpakket. Hieronder valt het verhuizen van bureaus tot het installeren van computerschermen en het helpen van collega's bij het installeren op een nieuwe werkplek.

Welke 9 tips stimuleren een efficiënt facilitair management?

Als facilitair medewerker kun je alleen verantwoordelijk zijn voor het faciliteren van werkzaamheden op de werkvloer, maar meestal ben je in deze positie onderdeel van een team van meerdere facilitair medewerkers. Hierbij werk je op de afdeling facilitair management, wat gericht is op het ondersteunen van allerlei werkzaamheden. De focus ligt vaak op een zo optimaal en efficiënt mogelijk facilitair management creëren en behouden. Door middel van de volgende negen tips kun jij hieraan bijdragen.

1. Integratie van diensten

Facilitair management omvat een breed scala aan activiteiten, zoals hierboven is beschreven. Dit is voordelig, omdat taken zo op elkaar afgestemd en geïntegreerd kunnen worden. Door dit niet los te regisseren, maar samen te nemen, worden deze werkzaamheden centraal gereguleerd. Jij kunt hieraan bijdragen door middel van specifieke marktkennis en door als tussenschakel te fungeren. Dit zorgt overigens ook voor meer transparantie in het werk.

2. Werken op maat

Er is al langer een beweging in de richting van specialistischer werk in plaats van een "one-size-fits-all"-ideologie. Dit is ook binnen facilitair management van belang, aangezien elk bedrijf, elke afdeling en elke werknemer andere wensen heeft. Het is hierbij wel belangrijk om het overzichtelijk te houden, maar met de juiste hoeveelheid op maat geleverde dienstverlening. Dit is vooral belangrijk voor een interim facilitair medewerker, freelance facilitair medewerker of zzp facilitair medewerker, aangezien je in dit geval een kijkje neemt bij verschillende bedrijven en bij elk bedrijf aan de behoeften moet voorzien.

3. Efficiënte verdeling van financiële middelen

Door efficiënter te werken, zal er ook meer geld vrijkomen, wat weer leidt tot nieuwe investeringen. Zorg ervoor dat je dit geld efficiënt investeert in aspecten van een bedrijf die voor een verhoogde kwaliteit zorgen. Door bijvoorbeeld meer vers fruit te verzorgen in de bedrijfskantine of een sport abonnement aan te bieden, kun je een bijdrage leveren aan de gezondheid van de werknemers van een bedrijf. Dit kan weer leiden tot een lager ziekteverzuim en een hogere productiviteit.

4. Goede organisatie en inzichtelijkheid

Als onderdeel van het facilitair management ben je ook verantwoordelijk voor het inzichtelijk houden van werkzaamheden door middel van een duidelijk overzicht. Dit is mogelijk door regelmatig rapportages bij te houden en vooruit te denken om onaangename verrassingen te voorkomen. Ook zorgt een jaarlijkse evaluatie voor veel inzicht in de efficiëntie van werkzaamheden en waar verbetering mogelijk is. Hiervoor wordt een uitgebreide data-analyse uitgevoerd, waardoor zowel mogelijkheden als knelpunten boven tafel komen en aangepakt kunnen worden. Zo kan uiteindelijke een optimale dienstverlening bereikt worden.

5. Flexibiliteit en multitasking

Een belangrijke eigenschap voor deze positie is een flexibele instelling, waarbij je multi-inzetbaar bent. Het kan best druk zijn, maar jij bent niet vies van hard werken en continu switchen van taak. Stilzitten is zogezegd niks voor jou en je past je gemakkelijk aan aan je omgeving.

6. Gastvrij en een teamplayer

Andere belangrijke eigenschappen zijn een onuitputtelijke gastvrijheid en goed kunnen samenwerken. Immers ben jij de schakel van verschillende afdelingen en collega's binnen een bedrijf en met externe partijen, zoals klanten en leveranciers. Al deze verschillende partijen moet je met een glimlach ontvangen en helpen waar jij kunt. Zij moeten namelijk allemaal op jouw dienstverlening kunnen rekenen en jij bent het aanspreekpunt van de organisatie.

7. Persoonlijk aanspreekbaar

Doordat je een belangrijk aanspreekpunt bent als facilitair medewerker is het ook essentieel om toegankelijk en persoonlijk aanspreekbaar te zijn voor mensen in je omgeving. Klanten moeten bijvoorbeeld niet bang zijn om klachten of tips te geven waardoor de dienstverlening nog beter kan worden. Dit moet je kunnen incasseren om er uiteindelijk iets mee te doen, aangezien feedback essentieel is om de facilitaire dienstverlening te verbeteren. Wel moet dit proces overzichtelijk blijven.
Persoonlijk contact wordt steeds belangrijker en je collega's en klanten waarderen dit ook, omdat ze zich dan meer gehoord en begrepen voelen. Ontevredenheid over de facilitaire dienstverlening komt namelijk vaak voort uit een gebrek aan kennis van de behoeften van betrokken partijen.

8. Enthousiasme en zichtbaarheid

Het is ook belangrijk dat de facilitaire dienstverlening zichtbaar is voor werknemers en klanten. Zo is bijvoorbeeld gebleken dat de waardering van medewerkers groter is wanneer de schoonmaak van een kantoor zichtbaar plaatsvindt. Door te laten zien wat het facilitair management allemaal doet, kan de productiviteit en kwaliteit van werkzaamheden dus toenemen. Een enthousiaste instelling is hierbij ook van belang, omdat dit de beeldvorming en het imago van een bedrijf beïnvloedt.

Bij veel bedrijven wordt er gestuurd op prijsefficiëntie in plaats van kwaliteit, terwijl kwaliteit uiteindelijk juist voor een grotere efficiëntie en productiviteit zorgt. Dit leidt weer tot een besparing van kosten. Daarom moet de focus op beide onderdelen liggen.

9. Ruimte voor verandering

Er is altijd ruimte voor verbetering, maar deze ruimte moet wel gecreëerd en geboden worden. Hiervoor is een open en ruimdenkende houding essentieel en je dient tevens zelf met initiatieven te komen om verbetering te stimuleren. Overigens moeten collega's ook de ruimte krijgen om het verschil te maken, waarvoor veel vertrouwen nodig is. Door de verschillende perspectieven van betrokken partijen in het proces op te nemen, kunnen rijkere oplossingen gevonden en meer mogelijkheden ontdekt worden. Zo kan uiteindelijk een optimaal efficiënt facilitair management bereikt worden.


Wanneer jij een interim facilitair medewerker, freelance facilitair medewerker of zzp facilitair medewerker bent en zoekt naar een geschikte opdrachtgever om de facilitaire dienstverlening te stimuleren, kun je je CV naar ons opsturen. Ook kun je een aanvraag bij ons doen als opdrachtgever en de perfecte, waarna wij een match maken met de perfecte zelfstandige professional.