Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Food and Beverage Manager | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Food and Beverage Manager | Freelance | Interim | ZZP

Food and Beverage Manager | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Food and Beverage Managers:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Food and Beverage Managers
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

7 belangrijke vaardigheden van een food and beverage manager

In een grote horecaonderneming, zoals een hotel, zijn de drank- en voedselvoorzieningen uiterst belangrijk om het gasten naar hun zin te maken. Bij deze voorzieningen komt veel kijken, zoals het verzorgen van voldoende voorraad, originele menukaarten, bekwaam personeel en genoeg financiële middelen. Hier houdt een food and beverage manager zich allemaal mee bezig. Hoe ziet deze rol er precies uit en welke vaardigheden zijn essentieel?

Wat is de rol van een food and beverage manager?

Een food and beverage (F&B) manager is verantwoordelijk voor alle drank- en voedselvoorzieningen in een horecaonderneming. De functie komt voor in grote horecabedrijven, zoals hotels, vakantieparken en campings, waar de F&B manager bijvoorbeeld verantwoordelijk is voor de bar, keuken, het restaurant en de roomservice. Hierbij stuurt hij of zij ook werknemers aan en er wordt gewerkt aan een functioneel personeelsbeleid. Dit houdt tevens in dat een F&B manager mensen aanneemt, inwerkt en opleidt en ervoor zorgt dat iedereen de hygiëne- en veiligheidsvoorschriften in acht neemt.

Andere taken zijn het bijhouden van de bevoorrading, samenstellen van de menukaart en onderhouden van contacten met leveranciers. Ook staat de F&B manager soms gasten te woord, bijvoorbeeld bij de afhandeling van klachten. Hij of zij legt verantwoording af aan de directie van een horecaonderneming en dient regelmatig te rapporteren over de voortgang. Al met al zijn er vier onderwerpen waar de food and beverage manager zich op focust:

  • Financieel: Er komen veel financiële verantwoordelijkheden bij deze baan kijken, zoals de bevoorrading, opslag, budgetten, begrotingen en financiële rapportages.
  • Klantenservice: Food and beverage managers staan in dienst van de klant en moeten ervoor zorgen dat hun behoeften en wensen worden vervuld. Hiervoor moet de dienstverlening altijd van een hoog niveau zijn.
  • Leidinggeven: Managers van eten en drinken houden zich ook bezig met de werving, selectie, opleiding en evaluatie van het F&B-personeel.
  • Menu: Tot slot kan er een bijdrage verwacht worden bij het ontwerpen en updaten van de menu's. Hiervoor moeten ook de laatste trends goed bijgehouden worden.

Welke vaardigheden zijn essentieel voor deze rol?

Het gaat om een uitdagende functie die veel verschillende aspecten kent. Daarom is het belangrijk om een bekwaam persoon voor de baan uit te kiezen. Deze kandidaat moet van de volgende vaardigheden voorzien zijn.

1. Communicatie

Communicatieve vaardigheden zijn het belangrijkst voor een F&B manager, omdat hij of zij continu interactie heeft met gasten, leveranciers, het management en het personeel. Het is dus essentieel dat er duidelijke communicatie bestaat, zodat de afdeling goed gerund kan worden.

2. Delegeren

Door de verschillende onderdelen die bij deze rol komen kijken, is het belangrijk om taken te delegeren aan anderen. Hierdoor kan de F&B manager als het ware op twee plekken tegelijk zijn en worden alle taken tijdig en efficiënt afgehandeld.

3. Klantgericht

De klant is koning en zo moeten ook voor een F&B manager de wensen van de klant centraal staan. Hij of zij zoekt continu naar manieren om de gastervaring te verbeteren en betere resultaten te verkrijgen.

4. Leiderschap

Iemand met deze functie geeft leiding aan een groot team. Hij of zij moet nieuw personeel aannemen en inwerken en een goed voorbeeld geven aan alle medewerkers. Het is belangrijk om wederzijds vertrouwen te creëren en elkaar goed op de hoogte te blijven houden. Tevens kan de afdeling blijven verbeteren door duidelijke doelen te stellen, waar iedereen dan naartoe moet werken.

5. Organisatie

Een food and beverage manager moet alle taken goed op een rijtje hebben en de lopende processen nauwlettend bijhouden. Hij of zij geeft tevens ondersteuning aan het personeel, zodat zij hun taken zo goed mogelijk kunnen uitvoeren. Immers werken deze managers met strikte deadlines en time management is dus een centraal concept. Het is ook een dynamische sector, omdat er plotseling vertragingen in leveringen kunnen ontstaan. Hier moet een F&B manager dan slim op inspelen.

6. Probleemoplossend vermogen

Problemen kunnen zich in allerlei vormen voordoen en deze moet een food and beverage manager vroegtijdig ontdekken en oplossen. Veerkracht van zowel de manager als zijn of haar team is dan onmisbaar om klanten uiteindelijk niet teleur te stellen. Voorbeelden van problemen zijn verkeerde bestellingen, onvoldoende voorraad en klachten van gasten.

7. Vooruitdenken

Elke manager moet aan een toekomstvisie blijven werken en rekening houden met de organisatiedoelen. Hiervoor worden dynamische strategieën ontwikkeld en mogelijke risico's en obstakels beperkt. Door vooruit te blijven denken, kan de F&B manager beter voorspellen wat de behoefte van de markt zal zijn en hoe hij of zij hier het beste op in kan spelen.

Wat is het toekomstperspectief?

De wens van de doelgroep moet altijd centraal blijven staan bij een goede food and beverage manager. Hiervoor moet hij of zij meegaan met de trends in de markt om voldoende te blijven vernieuwen. Dit betekent niet elke vijf jaar het complete concept vernieuwen, maar op continue basis aan verbetering werken. Daarbij moeten de identiteit en doelstellingen van een bedrijf altijd aanwezig blijven, waar het aanbod op aangepast wordt.

Technologie is in dit proces een belangrijk element, wat de gastvrijheid en efficiëntie van de F&B-afdeling kan vergroten. Technologische ontwikkelingen gaan snel en kunnen het voor het personeel een stuk makkelijker maken. Tevens beperken ze de foutmarge en creëren ze meer tijd voor een F&B manager om aan andere zaken te werken. Desalniettemin is het in de toekomst belangrijk om technologie als ondersteuning te gebruiken voor gastvrijheid en service, wat twee elementen zijn die technologie zelf niet kan uitvoeren. Juist omdat gasten zo belangrijk zijn bij deze functie, moeten zij de eerste prioriteit blijven. Zo blijven de drank- en voedselvoorzieningen traditioneel, maar met een moderne twist.

Ben jij op zoek naar een bekwame interim food and beverage manager, freelance food and beverage manager of zzp food and beverage manager? Doe bij ons een aanvraag en wij zoeken de ideale zelfstandige professional voor jou. Of upload je cv als interimmer, freelancer of zzp'er op dit gebied en wij helpen je verder.