Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Freelance product owner | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Freelance product owner | Freelance | Interim | ZZP

Freelance product owner | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Freelance product owners:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Freelance product owners
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

8 wetenswaardigheden over de product owner, de controlerende middenvelder

De rol van product owner is er eentje die niet voor iedereen is weggelegd. Je moet tegen een stootje kunnen. Je moet je weerbaar op kunnen stellen, je moet gaan staan waar je voor staat. Maar je moet ook niet al te beschermend, te controlerend willen zijn. Loslaten is immers een kunst die lang niet iedereen is gegeven.

1. Bedrijfsstrateeg en ontwerper

De product owner is dus een soort manus-van-alles, een creatieveling met vaardigheden op diverse gebieden. Daar zit dus ook een risico in, want in zijn gedrevenheid loopt hij de kans dat hij op het ene vlak te actief is, terwijl een ander vlak net iets te weinig aandacht krijgt. Uiteraard overkomt dat niet de interim product owner: die weet zijn skills in de juiste balans te verdelen over zijn verschillende taken en verantwoordelijkheden.

2. Hoofdtaak van deze product eigenaar

Het spreekt voor zich dat deze functionaris heel goed weet wat de kerntaak van zijn werk is. Dit is dan ook wat altijd centraal staat, hoe zijn werkdag zich ook ontwikkelt. Hij voelt zich 100% verantwoordelijk voor het zo maximaal mogelijk laten ontwikkelen van de waarde van zijn producten, die worden gemaakt en ontwikkeld door zijn hele team. Hij maakt hier onderdeel van uit, maar is wel de leider. Laten we nu eens kijken welke rol die product owner regelmatig aanneemt, en moet aannemen om succesvol te zijn. Voor de freelance product owner is er wat dat betreft geen nieuws onder de zon. Die weet dat hij af en toe als een soort leguaan door het leven moet gaan: steeds weer vanuit een andere rol naar de business kijken, en toch zichzelf moet zien te blijven.

3. Het definiëren van visie

Het begint uiteraard met visie. Een producteigenaar hoeft niet perse een visionair te zijn, wel iemand die visie heeft op het ontwikkelen van een bepaald type product of dienst. Een visie hebben is immers vooral vooruit kijken, rekening houdend met de ontwikkeling van de markt, trends in de gaten houden, en het zo optimaal mogelijk inzetten van je eigen kwaliteiten en van de rest van je team. Het spreekt dus ook voor zich dat de productowner ook zorgt voor een goede communicatie binnen het team, en dat hij waakt voor teamleden die dreigen af te dwalen van de corebusiness. Het team kan immers alleen perfect blijven draaien en top functioneren als elke schakel in dezelfde richting draait. Door het uitzetten en communiceren van de strategische lijn van het bedrijf weet iedereen wat er van hem wordt verwacht. Voor de zzp product owner begint het vaak hier. Op dit punt kan hij direct zijn leidende rol pakken, en de voorganger zijn voor zijn teamleden. Follow the leader!

4. Beheer productbacklog

Aan die strategische lijn, ook wel de productroadmap genoemd, hangt natuurlijk een zeer uitvoerige en minutieuze planning. Deze wordt volledig uitgewerkt in de productbacklog, zeg maar de takenlijst voor het hele team. Alles hangt met elkaar samen, en iedereen is van elkaar afhankelijk, dus het is van levensbelang voor het product en dus voor de business dat het hele team weet wat dat takenpakket voor eenieder inhoudt. Er mogen geen misverstanden ontstaan. Want die kunnen er voor zorgen dat één schakel niet meedraait in de juiste richting, en er dus vertraging ontstaat. Erger nog: het proces zou zo goed als stil kunnen vallen. Tijd is geld, zeker in bedrijven waar de product owner actief is, dus zal hij dit ten allen tijde voorkomen. Dit kan elk team overigens helemaal over laten aan de interim product owner: die weet hoe hij zijn team bij elkaar moet houden. Hij geeft hun vrijheden, maar houdt ze tot bepaalde hoogte ook aan een lijntje. Het teambelang gaat immers voor het individuele belang, hoe belangrijk ook. Uiteraard is die productbacklog geen statisch iets, juist continu in beweging en in verandering. Het vereist dus niet alleen van productowners, maar zeker ook van andere teamleden, dat ze flexibel zijn. Jouw werkdag kan zomaar totaal anders verlopen dan je die ochtend had gepland. Alles voor dat hogere doel.

5. Wensen en behoeften inventariseren en doorvoeren

Zoals we al aangaven: dit is geen statische omgeving. Sterker nog: niet meebewegen kan funest zijn voor het goed functioneren van het team, en voor het in stand houden van de business. Het is voor het hele team een kwestie van continu voelen en aanvoelen, van de markt, van de consument, van de stakeholders. Regelmatig moeten er hier en daar dan ook wat knoppen worden verschoven, een tandje worden bijgezet of juist even op de rem getrapt. Het is dus ook van groot belang dat men in gesprek blijft met de stakeholders. Past de huidige te varen koers ook nog steeds bij de eisen van de stakeholders? Of moet het roer enigszins worden omgegooid? Het is de taak van de product owner om hier midden in te staan, mee te laveren, en een vertaalslag te maken. Prioriteiten kunnen stellen en overtuigingskracht zijn dan ook, samen met communicatief sterk zijn, niet te missen kwaliteiten.

6. Toezichthouder in het speelveld

We hebben het hier dus over product initialisatie en productontwikkeling. Dat proces is nooit een rechte streep van A naar B. B zou zelfs nog kunnen veranderen. Het team moet dus altijd volle bak op koers liggen, maar ook zo flexibel zijn om zich aan te passen. Loslaten is in dit vak ook een kunst, want je creatieve brein wil wellicht doorrammen naar de finish, terwijl de stakeholders anders willen. De product owner vaart als het ware als een sleepboot voor, naast en soms achter de hoofdboot waar het team zijn ding doet. Hij motiveert en inspireert, en ondertussen bewaakt hij het proces. Hij is de toezichthouder die het team ook bij elkaar houdt. De freelance product owner voelt zich hier als een vis in het water: hij pakt die rol die van hem wordt geëist. Geen tijd te verliezen, ook niet als hij gisteren pas kennis maakte, de opdracht kreeg, en vandaag de kapiteinspet opgezet krijgt. Met zijn ervaring, kennis en vanaf vertrek de juiste aanpak wint de zzp product owner ook snel het vertrouwen van de overige teamleden.

7. Anticiperend vermogen

Terwijl het hele team dus bezig is met het proces in het nu, en het schip zo optimaal en economisch als mogelijk laat varen richting het beoogde einddoel, is de productowner ook met anderen dingen bezig. Die is soms zelfs mijlen vooruit. IJsbergen zal hij niet tegenkomen, wel blijft hij het doel langs de meetlat leggen, de meetlat die grotendeels wordt bepaald door de stakeholders. Deze functionaris is een echte specialist, vooral door zijn vergaande en altijd actuele marktkennis, en door altijd in gesprek te zijn met de belangrijkste mensen natuurlijk. Zijn manier van leidinggeven heeft dan ook pure expertise als basis, maar hij moet ook een geboren leider zijn. Iedereen zal hem immers ook aankijken als het doel ook maar enigszins uit zicht lijkt te raken, of plots verandert: wat gaan we doen, en hoe? Hij weet de antwoorden.

8. Evalueren

De product owner is een leergierig type, hij wil ook leren van het huidige proces. Dus vinden er regelmatig evaluaties plaats, van de start, van de middenfase en van het laatste stuk richting haven. Wat ging goed? Wat had beter gekund? Ook van zijn teamleden verlangt hij dat ze naar zichzelf durven te kijken. Hij is daarvoor zelf het voorbeeld. Door zijn vele rollen lijkt de producteigenaar soms een ander persoon, maar hij zal voor zijn team altijd herkenbaar zijn. Alles wat hij doet, de manier waarop hij onderneemt: het staat allemaal in het teken van ontwikkeling en oplevering.