Gedragsdeskundige | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst
Kies uit ervaren en beschikbare Gedragsdeskundigen:
- Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Gedragsdeskundigen.
- Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
- No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
- Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.
Gedragsdeskundige: inhoud van deze functie en belangrijkste werkzaamheden
Zoek je een gedragskundige, ook wel gedragsdeskundige genoemd, voor jouw organisatie of voor een freelance opdracht? Dan is het van belang om voor een gediplomeerde en professionele gedragsexpert te kiezen, die zijn of haar vak goed verstaat. Maar wat is een gedragskundige eigenlijk? Wat zijn de kerntaken en de belangrijkste werkzaamheden van deze expert? En, ook niet onbelangrijk als je een goede gedragsdeskundige zoekt: wat zijn de eigenschappen en kenmerken van een goede gedragsexpert? In dit blog lees je de antwoorden op deze belangrijke vragen!
Wat is een gedragsdeskundige?
Een gedragskundige is een expert die alles weet over omstandigheden rond en mensen met behoorlijke gedragsmatige problemen. De doelgroep van gedragskundigen is behoorlijk divers. Het kan gaan om het analyseren van het gedrag van criminelen, jonge delinquenten, mensen met psychische problemen die daardoor bijzonder gedrag (kunnen) voorkomen, of personen met bepaalde erfelijke aandoeningen die invloed hebben op hun dagelijkse gedrag.
Het beroep van gedragskundige of gedragsdeskundige heeft veel overeenkomsten met het beroep van een psycholoog. Ook zij kijken naar menselijk gedrag, waar dit gedrag vandaan komt en hoe menselijk gedrag, indien gewenst, aangepast kan worden. Het verschil is dat een gedragskundige echt diep kijkt hoe iemand zijn of haar gedrag kan aanpassen, zodat de betreffende persoon binnen de mogelijkheden die er zijn weer normaal kan functioneren.
Wat zijn de belangrijkste taken en werkzaamheden van een gedragsdeskundige?
De taken en werkzaamheden van gedragsdeskundigen zijn divers. Hun hoofdtaak is om menselijk gedrag te onderzoeken, in kaart te brengen en dat proberen bij te sturen. Meestal werken gedragskundigen met een plan van aanpak, waarbij ze enkele hypotheses opstellen over de betreffende persoon die ze onderzoeken. Die hypotheses hebben betrekking op de (eventuele) problemen en de oorzaken daarvan van de betreffende cliënt. Doel is hierbij om in het plan van aanpak een of meer interventies op te nemen, om zo tot de gewenste gedragsverandering te komen. Door in te grijpen, via methoden die wetenschappelijk en proefondervindelijk bewezen zijn, kan en gedragswetenschapper uiteindelijk het gedrag van zijn of haar cliënt kunnen bijsturen tot het gewenst minimum niveau. Hierna kan de betrokken persoon beter of helemaal volledig functioneren in zijn of haar privéomgeving, op zijn of haar werk of in andere situaties.
De kenmerken en eigenschappen van een professionele gedragskundige
Goede en ervaren gedragsdeskundigen hebben meerdere competenties. De kenmerken en eigenschappen die zij voor hun beroep moeten hebben, zijn best indrukwekkend. Zo moeten ze een ijzeren wil hebben en echt doorzettingsvermogen tonen. Verder zijn goede gedragskundigen mensen die goed kunnen anticiperen op situaties, flexibel zijn en tijdig kunnen overschakelen op conflictbeheersing, als dat ten minste nodig is. Betrouwbare gedragsdeskundigen kunnen goed luisteren naar hun cliënten en zijn sensitief en invoelend. Ze moeten stressbestendig zijn, tegen kritiek kunnen en zich ook goed, zowel verbaal als non-verbaal, kunnen uitdrukken. Ten slotte is een belangrijke competentie van gedragskundigen hun coachingsvaardigheden. Kwalitatief goede gedragskundigen zijn verbaal sterk en kunnen hun cliënten en betrokkenen goed motiveren en, als dat nodig is, overtuigen. Een goede gedragsdeskundige beschikte dan ook over een goede babbel en een breed vocabulaire.