Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Horeca Manager | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Horeca Manager | Freelance | Interim | ZZP

Horeca Manager | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Horeca Managers:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Horeca Managers
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

7 trends waar een horeca manager mee te maken heeft

Een manager in de horeca heeft de leiding over een hotel, restaurant of café en zorgt voor een uitstekende service voor klanten. Dit omvat zowel taken voor als achter de schermen en brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Daarnaast moet een horeca manager ook op de juiste manier inspelen op ontwikkelingen en trends van buitenaf. Wat zijn precies de taken van een manager in deze branche en welke trends houden iemand in deze positie op dit moment bezig?

Wat doet een horeca manager precies?

Een horeca manager is de leidinggevende van een hotel, restaurant, bar of café en zorgt er voor en achter de schermen voor dat de beste service geboden kan worden aan klanten. Hiervoor houdt hij of zij bijvoorbeeld de financiën bij, stuurt een team aan en leidt nieuwe collega's op. Het is belangrijk dat iedereen in de horecaonderneming weet wat zijn of haar taken zijn en naar behoren presteert. Door af en toe feedback te geven aan werknemers kan hun prestatievermogen overigens ook worden vergroot.

Over het aannemen van nieuwe collega's maakt de manager de uiteindelijke beslissing en hij of zij is ervoor verantwoordelijk dat deze nieuwe aanwinsten alles van het horecavak leren. Daarnaast worden gasten te woord gestaan en geholpen, zeker als het erg druk is of bij speciale evenementen. Het bijhouden van de financiën behoort eveneens tot de takenlijst van een manager in de horeca, zodat het duidelijk is wat de inkomsten en uitgaven zijn. Tevens is het belangrijk dat werknemers op tijd hun salaris krijgen.

Andere taken zijn het doen van inkopen, het onderhandelen over prijzen en levertijden met leveranciers en het naleven van hygiëne- en veiligheidsregels. Overigens is het ook belangrijk dat de manager het bedrijf op de kaart weet te zetten en zich blijft onderscheiden van de concurrentie. Hiervoor dient een horeca manager te kijken naar marktontwikkelingen, zoals de volgende trends.

Met welke 7 trends heeft een horeca manager te maken?

1. Personeelstekort vereist een goede planning

Flexkrachten spelen een steeds belangrijkere rol in de horecawereld door het aanhoudende personeelstekort. Vaste krachten zijn helaas een zeldzaamheid geworden, waardoor flexibele werknemers een broodnodige levenslijn zijn. Zo kan uiteindelijk toch een complete planning gecreëerd worden. Hierbij is het ook van belang dat een horeca manager vooruit plant en werknemers inzicht en inspraak geeft in de week- en maandplanning. Dit zorgt voor meer betrokkenheid van de werknemers. Overigens kan een goede en efficiënte planning ook geld besparen, aangezien de arbeidskosten verhoogd zijn.

2. Aandacht voor duurzaamheid en gezondheid

Consumenten zijn zich meer bewust van wat ze consumeren en gaan zelf op onderzoek uit naar wat duurzame en gezonde voeding is. Dit stopt niet bij vegetarische en veganistische recepten, maar gaat ook over biologische en lokale producten, het minimaliseren van afval en het doen aan recycling. Daarnaast letten klanten steeds meer op functioneel in plaats van decoratief groen, een digitale administratie, energiezuinige inductievuren, het gebruik van ledlampen en spaarzame vaatwassers.

Vooral bij millennials, een groep die 23 procent van de wereldbevolking uitmaakt, is dit een belangrijk onderwerp. Zij richten hun pijlers op gezondheid en mentaal welzijn, wat tot bijzondere initiatieven leidt, zoals yoga-restaurants en wellnesshostels. Het verduurzamen van de menukaart valt ook binnen dit thema, zoals het gebruik van plantaardige producten.

3. Gevecht tegen inflatie

De impact van de inflatie zorgt voor flink stijgende menuprijzen, wat bij consumenten zorgt voor een bewuster uitgavenpatroon. De koopkracht zal namelijk naar verwachting dalen en consumenten kiezen vaak voor gemakkelijke oplossingen. De dalende koopkracht gaat gepaard met een stijgende concurrentie, bijvoorbeeld doordat supermarkten en andere zaken meer inspelen op maaltijdformules. Bovendien lijden de grote winkelketens minder onder de stijging van prijzen voor grondstoffen. Dit maakt het nog belangrijker voor managers in de horeca om het menu in de gaten te houden om deze aantrekkelijk te houden voor klanten.

4. Belang van flexibiliteit

Door de beschreven veranderingen in de economie en markt is het belangrijk voor horecaondernemingen om flexibel te zijn. Immers is de horecasector de afgelopen jaren volop in verandering geweest, waardoor een groot aanpassingsvermogen onmisbaar is. Er zullen steeds nieuwe obstakels voorkomen, waar een bedrijf dan handig op moet inspelen.

5. Gemak, identiteit en personalisatie

Een andere trend is die van de gemakkelijke oplossingen in het consumptiepatroon. Het draagvlak voor snelle bezorgingen en complete maaltijden neemt toe, aangezien deze betaalbaar en efficiënt zijn. Dit gaat over allerlei soorten maaltijden, van wraps en burgers tot salades en sushi, waarbij gasten hun eigen voorkeuren steeds gedetailleerder kunnen aangeven.

Desalniettemin blijft het voor horecabedrijven belangrijk om aan hun reputatie en identiteit te werken. Er moet sprake zijn van een sterk merk en specifieke insteek. De horeca is nooit een sector geweest van one-size-fits-all en het is juist belangrijk om de focus op personalisatie te leggen. Geef consumenten wat, wanneer en waar ze willen tegen een hoge kwaliteit en een betaalbare prijs. De klantbeleving staat dus centraal binnen de horeca. Zo zijn de restaurants en hotels die zich op een specifiek soort gast richten tegenwoordig succesvol. Gasten verwachten een verhaal achter een product. Door een gepersonaliseerd aanbod voelt het exclusief.

6. Functionele horeca versus belevingshoreca

Er is momenteel sprake van een groeiende tweedeling tussen de functionele horeca en de belevingshoreca. De functionele horeca betrekt herkenbare, prijsvriendelijke en toegankelijke horecaketens en franchiseondernemingen. Aan de andere kant zijn er ook restaurants uit een hoger segment die zich richten op de klantbeleving door middel van gastvrijheid en onderscheidende producten. Een gast bij een functionele horecaonderneming verwacht in al zijn of haar wensen te worden bediend, terwijl het bij de belevingshoreca gaat om de verrassing van luxe.

7. Nieuwe thuiswerkplek

Door de corona pandemie is thuiswerken helemaal ontdekt en ook de horeca dient tegenwoordig steeds vaker als werkplek. Een laptop-beleid is bij veel zaken niet meer weg te denken en soms zijn er zelfs speciale samenwerkplaatsen beschikbaar. Dit verandert de functie van de horeca en de bezoekmomenten van gasten. Zo zijn het ontbijt, de lunch en een koffietje tussendoor steeds populairder geworden, ook op doordeweekse dagen.

Ben jij een interim horeca manager, freelance horeca manager of zzp horeca manager en op zoek naar een geschikte opdrachtgever? Of ben jij een opdrachtgever die zoekt naar een zelfstandige professional die op de beschreven trends inspeelt? Upload bij ons je cv of doe een aanvraag en wij maken de ideale match.