Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

Hospitality manager | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Hospitality manager | Freelance | Interim | ZZP

Hospitality Manager | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare Hospitality Managers:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Hospitality Managers.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

Taken van een hospitality manager

Het beroep van een hospitality manager bestaat uit management- en toezichthoudende functies binnen de restaurant- en hotelsector. Een hospitality manager begint zijn carrière in het management over het algemeen met een instappositie voordat hij zich een weg baant op de spreekwoordelijke ladder.

Een hospitality manager moet minimaal een bachelordiploma in hospitality management hebben of een nauw verwant vakgebied zoals toerismebeheer.

Hospitality komt in het kort neer op het bieden van service aan gasten, en alles wat daar bij komt kijken. De belangrijkste taak is ervoor zorgen dat de gasten een optimaal gevoel overhouden aan het bezoek waar de hospitality manager werkzaam is.

De taken die een hospitality manager heeft kunnen onderling verschillen. Hieronder een overzicht van voorkomende taken die onze hospitality managers uitvoeren:

  • Verantwoordelijk voor het dagelijks functioneren van het bedrijf
  • Leiding geven als manager aan de andere personeelsleden
  • Inhuren van gekwalificeerd personeel indien dat nodig is, verantwoordelijk voor het personeelsbeleid
  • Het toezicht houden op de personeelsleden
  • Het vaststellen van normen ten behoeve van de klantenservice
  • Budgetbeheer en goedkeuren uitgaven, verantwoordelijk voor de administratie
  • Het ontwikkelen en communiceren van de standaard operationele procedures
  • Genereren van rapporten ten behoeve van het management
  • Archiveren van relevante documenten en dossiers
  • Zorgdragen voor naleving van de relevante wettelijke richtlijnen

1. Wat is een hospitality manager?

In hotels en restaurants is het belangrijk dat gasten zich optimaal bediend voelen en in al hun wensen en behoeften worden voorzien. Gasten moeten zodoende op de eerste plaats staan en het naar hun zin hebben tijdens hun verblijf. Deze positieve ervaringen zullen zich immers verspreiden, wat voor meer klandizie zorgt en waardoor de omzet van een hotel of restaurant zal stijgen. Ook zullen klanten op deze manier terug blijven keren.

Om bovenstaande doelen te bereiken, kan een hospitality manager aangesteld worden, wat een manager of ondernemer is in de horeca sector. Hij of zij zorgt ervoor dat het horecabedrijf goed inspeelt op de vraag van de klant. Dit omvat een breed pakket aan taken en werkzaamheden, maar dit verschilt ook weer per bedrijf. Ook moet de hospitality manager voldoen aan een bepaald profiel om voor deze positie aangenomen te worden.

2. Welke taken voert een hospitality manager dagelijks uit?

Hospitality is het Engelse woord voor gastvrijheid en dat is wat een manager met deze titel continu mee te maken heeft. Hij of zij moet er als ondernemer of manager bij een horecabedrijf voor zorgen dat gasten zich op hun gemak voelen bij een hotel of restaurant. De gasten staan op de eerste plaats en moeten het naar hun zin hebben. Wanneer zij hun verblijf als positief ervaren, zullen ze immers terugkomen en het woord verspreiden in hun omgeving, wat indirect de omzet verhoogt.

Gasten worden tevreden gehouden door de kwaliteit van de aangeboden diensten te optimaliseren. Hospitality managers richten zich op deze taak tijdens hun functie door hun brede kennis van allerlei vakgebieden en hun veelzijdigheid op de werkvloer. Zo hebben mensen in deze functie bijvoorbeeld kennis van financiën, marketing en sales. Ook weten ze hoe ze leiding moeten geven aan medewerkers en moeten samenwerken in een team. Al met al zijn dit soort managers verantwoordelijk voor de hele bedrijfsvoering.

Een hospitality manager kan zich buigen over de financiële kant van een bedrijf, maar kan ook het personeelsbeleid opstellen of de inkoop regelen. Dit verschilt per onderneming, maar over het algemeen gelden de volgende taken voor iemand in deze positie:

  • Horecapersoneel aansturen en werken in een team met hospitality medewerkers omtrent het verzorgen van een optimale ervaring voor gasten.
  • De kwaliteit van de dienstverlening bewaken en altijd proberen om te verbeteren.
  • De administratie bijhouden binnen een hotel of restaurant. Dit omvat onder andere het bijhouden van reserveringen en het verwerken van facturen.
  • Personeelsbeleid opstellen en dus eisen stellen aan het functioneren van het personeel.
  • Medewerkers aannemen en ontslaan en daarnaast regelmatig functioneringsgesprekken voeren om te kijken waar er nog verbeterpunten liggen.
  • Marketing verzorgen, zodat een horecaonderneming goed in de markt ligt. Dit betekent ook dat je met initiatieven moet komen om klanten te trekken.
  • Aan de directie of eigenaar van een onderneming rapporteren over ontwikkelingen, de voortgang en veranderingen.
  • Het beschikbare budget bewaken.
  • Gasten verwelkomen en hen welkom laten voelen door jouw klantgerichtheid, open houding en sociale vaardigheden. Een klant moet zich thuis voelen.
  • Tijdig en volledige voorzieningen aanbieden, bijvoorbeeld in de vorm van eten en drinken. Dit moet allemaal goed voorbereid en verzorgd worden, ook als gasten afwijken van de standaard door bijvoorbeeld vegetariër te zijn.
  • Een schone omgeving verzorgen door de hele onderneming heen, wat de ervaring voor gasten positiever kan maken.
  • De perfecte service leveren en op deze manier gasten optimaal in hun behoeften voorzien. Door proactief te werken, komt geen enkele gast iets tekort.

3. Wat is het profiel van een hospitality manager?

Een aantal zaken vallen onder het profiel van hospitality managers en zorgen ervoor dat iemand in deze positie gasten in een horecaonderneming een optimale ervaring kan bezorgen.

A. Opleidingsachtergrond

Er zijn diverse opleidingsmogelijkheden in het kader van hospitality management, allemaal op HBO niveau. Voorbeelden zijn de opleidingen Hotel & Hospitality Management en Vrijetijdsmanagement. Andere opleidingen gerelateerd aan de horeca sector zijn ook voldoende om dit beroep uit te kunnen oefenen. Er zijn daarnaast ook MBO opleidingen die geschikt zijn, maar in dit geval krijg je vaak minder verantwoordelijkheden. Naast de genoemde opleidingsmogelijkheden kun je ook allerlei soorten cursussen en trainingen volgen voor bijvoorbeeld het onder de knie krijgen van de boekhouding, doeltreffende marketingtechnieken en andere zaken binnen het ondernemerschap.

B. Werkgebied

Hospitality managers zijn vaak actief bij grote organisaties die dagelijks te maken hebben met een grote hoeveelheid gasten. Dit kan gaan om hotels en vakantieparken, maar er zijn nog veel meer bedrijven die met veel gasten te maken hebben, zoals grote restaurants, kuuroorden, jaarbeursgebouwen, indoorcentra, congrescentra en pretparken. Overal binnen de horeca- en recreatiesector kan een manager in deze richting werkzaam zijn om met een grote hoeveelheid bezoekers of gasten te werken.
Door het dynamische karakter van deze sector en regelmatige verschuivingen binnen horecagelegenheden is het voor veel horecaondernemingen aantrekkelijk om tijdelijk personeel aan te nemen. Deze kunnen voor een tijdelijke periode namelijk de druk van de ketel halen, waardoor gasten nog steeds een optimale ervaring geboden kan worden. Zo gaan steeds meer mensen werken als interim hospitality manager, freelance hospitality manager of zzp hospitality manager.

C. Intern of extern

Bij hele grote accommodaties worden vaak meerdere hospitality managers in dienst genomen, waarbij de termen interne en externe hospitality manager van pas komen. Grote buitenruimtes overziet de externe manager, waaronder de toegangspoort, de bewegwijzering op het park en de algemene veiligheid van gasten en medewerkers vallen. Ook alle activiteiten die buiten plaatsvinden vallen dan onder de verantwoordelijkheid van de externe manager van de gastvrijheid. Hij of zij wordt ook wel een parkmanager genoemd.

Aan de andere kant richt een interne manager van de gastvrijheid zich juist op alles wat er binnen de accommodatie plaatsvindt rondom de voedselvoorziening en het verblijf van gasten.

4. Kansen op de arbeidsmarkt en doorgroeimogelijkheden

Over het algemeen is het arbeidsmarktperspectief voor hospitality managers goed. Echter, aangezien het een vrij populair beroep is, kan de concurrentie hoger liggen. Dit betekent ook dat het aanbod voor bedrijven groot is en je kunt jezelf bijvoorbeeld onderscheiden door flexibel als tijdelijke medewerker aan de slag te gaan, bijvoorbeeld als interim hospitality manager, freelance hospitality manager of zzp hospitality manager. Ervaring is voor veel opdrachtgevers belangrijk en als tijdelijke kracht doe je veel uiteenlopende ervaring op.

Op het gebied van doorgroeien, kun je in deze functie meer verantwoordelijkheden krijgen en je kunt doorgroeien tot parkmanager. Aan de andere kant vormt het beroep al een functie op een hoger niveau en de doorgroeimogelijkheden hangen erg af van de ervaring, de competenties, het opleidingsniveau en de soort werkgever.

5. Belangrijke competenties

Hospitality managers, zoals een interim hospitality manager, moeten een aantal belangrijke competenties in huis hebben, waaronder leidinggevende capaciteiten. Veelal moet je namelijk verschillende medewerkers aansturen en dit moet je op een duidelijke, transparante manier doen. Ook stel je je uiterst dienstbaar en gastvrij op, waardoor gasten niet zullen twijfelen om bij jou aan te kloppen voor hun vragen en problemen. Gastvrijheid is immers waar deze baan voor staat en je moet in staat zijn om gasten helemaal in de watten te leggen tijdens hun verblijf.

Een andere belangrijke eigenschap is dat je goed kunt communiceren met alle betrokken partijen, zoals collega's, gasten en andere leidinggevenden. Verder gaat het om een creatieve baan, waarbij je met innovatieve nieuwe ideeën moet komen om gasten tevreden te blijven stellen en te blijven verrassen. Tot slot moeten hospitality managers energiek, flexibel, gedreven, georganiseerd, motiverend, stressbestendig en zelfstandig zijn.