Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

HR Assistant | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • HR Assistant | Freelance | Interim | ZZP

HR Assistant | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare HR Assistants:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare HR Assistants
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

7 vereiste vaardigheden van een HR assistant

H1 - 7 vereiste vaardigheden van een HR assistant
De afdeling van de human resources (HR) is verantwoordelijk voor diverse administratieve en uitvoerende taken. Om de uitvoering hiervan in goede banen te leiden, geeft een HR assistant ondersteuning. Hij of zij fungeert tevens als vraagbaak voor alle HR medewerkers en het personeel van andere afdelingen binnen de organisatie. Zo richt iemand in deze functie zich op alle aspecten van de werkomstandigheden van werknemers. Wat doet een HR assistant precies en welke vaardigheden zijn vereist voor deze functie?

Wat doet een HR assistant?

Een HR assistant, wat de Engelse term is voor HR assistent, onderhoudt de administratie en ondersteunt de werkzaamheden op de personeelsafdeling. Hij of zij beantwoordt ook vragen van al het personeel, bijvoorbeeld over werkomstandigheden. Hierdoor kan het werk op de HR afdeling soepel verlopen en is het personeelsbeleid duidelijk en transparant voor alle werknemers. Iemand in deze positie neemt tevens ondersteunende taken op zich, zoals assisteren bij de ontwikkeling van het personeelsbeleid, de werving en selectie en het ziekteverzuim.

Op het gebied van administratie houdt een HR assistent zich bezig met het opmaken van arbeidscontracten en andere rapportages en notuleren bij vergaderingen. Iemand met deze functie is ook nauw betrokken bij de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers en organiseert hiervoor bijvoorbeeld trainingen. Tevens buigt een assistent zich over de beste manier van communiceren met het personeel. Het precieze takenpakket van een HR assistent verschilt echter per organisatie en hangt bijvoorbeeld af van de grootte van een bedrijf.

Vooropleiding en werkervaring

Om HR assistent te worden is een afgeronde opleiding op MBO 4- of HBO-niveau vereist. De opleiding kan op het gebied van HR zijn, maar verwante opleidingen worden ook toegestaan, zoals in de richting van administratie en bedrijfskunde. Daarnaast wordt er van een HR assistent verwacht dat hij of zij de Nederlandse taal uitstekend beheerst, zowel in woord als geschrift. Door de internationalisering van tegenwoordig kan er overigens ook om een goede beheersing van de Engelse taal worden gevraagd. Veel gegevens worden per computer verwerkt, wat betekent dat een HR assistent overweg moet kunnen met programma's en systemen, zoals Excel. Daarnaast is kennis van de huidige wet- en regelgeving omtrent arbeid en HR processen een vereiste.

In aanvulling op de opleidingsachtergrond is het belangrijk dat een HR assistent voldoende ervaring heeft met werken op de personeelsafdeling, bijvoorbeeld één of twee jaar. Er kan ook gevraagd worden om specifieke kennis van een bepaalde branche, zeker in het geval van zeer fysieke werkomstandigheden.

Collega's

In de dagelijkse werkzaamheden heeft iemand met deze functie vooral met collega's van de personeelsafdeling te maken, zoals andere assistenten, recruiters, managers en loopbaanadviseurs. Ook wordt er veel gecommuniceerd met het administratief personeel, waaronder de salarisadministratie. Als aanspreekpunt voor alle medewerkers in een organisatie staat de HR assistent hier dus eveneens mee in contact. Ten slotte houdt hij of zij contact met onderwijsinstituten en trainingscentra voor het organiseren van bijscholing en trainingen voor medewerkers.

Wat zijn de vereiste vaardigheden van een HR assistant?

Diverse eigenschappen maken een goede HR assistent en zijn dus van belang om de functie optimaal invulling te geven.

1. Goed in communiceren

Het betreft een zeer sociale functie, aangezien de HR assistent met veel verschillende mensen binnen en buiten de organisatie in contact staat. Daarom moet hij of zij sociaal zijn en tactvol informatie vragen en delen met deze interne en externe partijen. Tevens kan iemand met deze functie goed naar anderen luisteren en gezag uitoefenen als dit nodig is, bijvoorbeeld om tegenstellingen tussen werknemers te overbruggen.

2. Is nauwkeurig en secuur

Dit is een belangrijke eigenschap, omdat de HR assistent veel met administratieve gegevens werkt, welke op de juiste manier verwerkt moeten worden. Door nauwkeurig te werk te gaan en taken goed in te plannen, is het ook makkelijker om een helder overzicht te creëren en te behouden. Door middel van een duidelijke planning is iedereen in één oogopslag op de hoogte van de stand van zaken.

3. Beschikt over juridische kennis

Kennis van de wet- en regelgeving is onmisbaar, omdat een bedrijf wel binnen de lijnen van de wet omtrent personeel moet opereren. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te weten hoe het arbeidsrecht in elkaar zit, aangezien een HR assistent ook arbeidsovereenkomsten opstelt.

4. Kan zich goed uitdrukken

Uitdrukkingsvaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk, horen ook in het lijstje van belangrijke competenties thuis. De HR assistent voert immers veel gesprekken met interne en externe betrokkenen en schrijft daarnaast diverse rapporten, zoals adviesrapporten en e-mails aan klanten.

5. Geeft advies en overtuigt

Binnen deze functie wordt er ook advies gegeven aan de HR manager over het grijpen van kansen en het doorvoeren van ontwikkelingen om het personeelsbeleid nog beter vorm te geven. Daarnaast kan er advies gegeven worden aan medewerkers over hun verdere persoonlijke ontwikkeling. Overtuigingskracht komt hierbij tevens van pas, zodat de beste keuzes gemaakt worden.

6. Is zelfstandig en integer

Een HR assistent werkt veel samen in teams, maar voert taken ook zelfstandig uit. Een manager moet er dan vanuit kunnen gaan dat deze taken zelfstandig ondernomen worden. Tevens komt iemand met deze functie weleens in aanraking met vertrouwelijke informatie, waarbij een integere behandeling van deze informatie erg belangrijk is. Alleen zo hebben collega's het vertrouwen om deze informatie te delen.

7. Heeft een goed analytisch denkvermogen

Tot slot kan een analytisch denkvermogen niet ontbreken tussen de vaardigheden van een HR assistent, zodat er gemakkelijk verbanden worden gelegd in ontwikkelingen en informatie. Op basis van analyses kunnen problemen gemakkelijk worden herkend, waarvoor vervolgens een geschikte oplossing ontworpen kan worden.

Ben jij als opdrachtgever op zoek naar de geschikte kandidaat voor de HR afdeling die nauwkeurig, analytisch en zelfstandig is? Doe bij ons een aanvraag en wij zoeken voor jou naar de beste match met een interim HR assistant, freelance HR assistant of zzp HR assistant. Ben jij juist zo'n zelfstandige professional op het gebied van HR? Meld je dan bij ons aan door je cv op te sturen en we helpen je snel verder.