Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

HR Assistent | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • HR Assistent | Freelance | Interim | ZZP

HR Assistent | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare HR Assistenten:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare HR Assistenten
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

Een human resources (HR) assistant is een gecertificeerde professional die de dagelijkse administratieve en HR taken van een organisatie uitvoert. Ze helpen HR managers met de werving van personeel, het bijhouden van gegevens en salarisverwerking, en bieden administratieve ondersteuning aan alle werknemers.

Een HR assistent beschikt over uitstekende administratieve en communicatieve vaardigheden. Van een HR-assistent wordt verwacht dat hij een conceptuele denker is met uitstekende organisatorische en tijdsmanagement vaardigheden. Je moet betrouwbaar zijn en nauwkeurig instructies opvolgen met het vermogen om te multitasken en je aan te passen aan een snelle omgeving.

Om succes te verzekeren, moeten HR assistenten opmerkelijke conflictbeheersings- en besluitvormingsvaardigheden aan de dag leggen met een goed begrip van werknemersrelaties, personeelsbeheer en salaris- en uitkeringsadministratie. Topkandidaten zijn uitstekend in het oplossen van problemen, efficiënt in het plannen en nauwkeurig in het aanwervingsproces.

Taken en verantwoordelijkheden van een HR Assistent

  • Ondersteuning van alle interne en externe HR gerelateerde vragen of verzoeken.
  • Bijhouden van digitale en elektronische dossiers van werknemers.
  • Assisteren bij het wervingsproces door kandidaten te identificeren, referentiechecks uit te voeren en arbeidscontracten op te stellen.
  • Bijhouden van de agenda's van het HR management team.
  • Toezien op de voltooiing van documentatie over vergoedingen en voordelen.
  • Assisteren bij prestatiemanagement procedures.
  • Plannen van vergaderingen, interviews, HR evenementen en bijhouden van agenda's.
  • Coördineren van trainingen en seminars.
  • Oriëntaties uitvoeren en dossiers van nieuw personeel bijwerken.
  • Opstellen en indienen van rapporten over algemene HR activiteiten.
  • Verwerken van salarisadministratie en oplossen van salaris fouten.
  • Voltooiing van ontslagpapieren en exitgesprekken.
  • Op de hoogte blijven van de laatste HR trends en beste praktijken.

Opleidingsvereisten en vaardigheden van een HR Assistant

  • MBO/HBO opleiding Personeel & Arbeid.
  • 2 jaar ervaring als HR assistent (essentieel).
  • Kennis van arbeidswetgeving en regelgeving.
  • Effectieve HR administratie en people management vaardigheden.
  • Kennis van loonadministratie praktijken.
  • Volledig inzicht in HR functies en beste praktijken.
  • Uitstekende schriftelijke en verbale communicatievaardigheden.
  • Werkt goed onder druk en haalt strakke deadlines.
  • Zeer computervaardig met kennis van e-mail, MS Office en aanverwante zakelijke en communicatietools.
  • Uitstekende vaardigheden op het gebied van organisatie en tijdbeheer.
  • Sterke besluitvorming en probleemoplossende vaardigheden.
  • Nauwgezette aandacht voor details.
  • Het vermogen om instructies nauwkeurig op te volgen.

HR afdelingen blijven groeien en steeds meer bedrijven hebben bekwame, getalenteerde professionals nodig om succesvol te zijn. Er is altijd behoefte aan HR personeel, zelfs als iemand slechts in één specifieke sector heeft gewerkt. HR vaardigheden zijn eigenlijk universeel en kunnen gemakkelijk worden overgedragen van bedrijf naar bedrijf en van sector naar sector.

De HR functie evolueert snel en de vaardigheden die nodig zijn om te slagen binnen HR /Personeelszaken veranderen mee. De rol van HR omvat een reeks van gebieden binnen een organisatie, zoals werving, training en ontwikkeling, prestatie- en absentie beheer, betrokkenheid, werknemers branding, communicatie en nog veel meer. In een ondersteunende HR rol, zoals HR Assistant of HR Administrator, moet je over een aantal vaardigheden beschikken om ervoor te zorgen dat je de dagelijkse activiteiten binnen de organisatie effectief beheert en het senior managementteam en hun doelstellingen ondersteunt.

Welke 8 eigenschappen maken je een goede HR Assistent?

1. Uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden

De HR functie bevindt zich in het hart van het bedrijf, met communicatie tussen het senior management en de werknemers, het betrekken van bestaand personeel en het verwelkomen van nieuwe werknemers in de bedrijfscultuur. Het is van vitaal belang dat je graag met mensen omgaat en over uitstekende vaardigheden beschikt om relaties op te bouwen indien je wil slagen als HR Assistant. Dit is belangrijk omdat als je graag met mensen werkt, het een natuurlijke rol voor je is en je moeiteloos met meerdere teams en werknemers binnen het bedrijf kunt samenwerken.

2. Organisatorische vaardigheden

Om een goede HR Assistant te zijn, moet je goed georganiseerd zijn en vol zelfvertrouwen meerdere taken en projecten tegelijk kunnen coördineren. Je bent verantwoordelijk voor het beheer van informatie en dossiers van werknemers, het bijwerken ervan, het beheren van interne correspondentie, het coördineren van en bijdragen aan verschillende vergaderingen zoals tuchtprocedures, gesprekken, beoordelingen en organisatie vergaderingen. De HR functie opereert binnen alle gebieden van het bedrijf, dus het is belangrijk dat je georganiseerd bent en meerdere taken tegelijk kunt uitvoeren om je rol effectief te kunnen vervullen.

3. Sterke schrijfvaardigheden

Als HR Assistent ben je verantwoordelijk voor het produceren van een reeks documenten, zoals agenda's en notulen van vergaderingen, functiebeschrijvingen, HR communicatie en correspondentie. Je zult ook verantwoordelijk zijn voor het proeflezen en het ondersteunen van het senior management bij het opstellen van contracten en formele documentatie.

4. Eerlijk en diplomatiek

Een HR Assistant is betrokken bij diverse interne processen waarbij belangrijke beslissingen genomen moeten worden. Deze beslissingen moeten onbevooroordeeld zijn, dus het is van vitaal belang dat je eerlijk en diplomatiek bent in je aanpak. Om succesvol te zijn in deze functie moet je scenario's en feiten beoordelen voordat je een beslissing neemt over een eerlijke en passende uitkomst na het volgen van de juiste HR procedures.

5. Discretie en vertrouwelijkheid

In een HR rol ga je vaak om met gevoelige informatie of persoonlijke gegevens binnen de organisatie. Deze functie omvat namelijk veel meer dan een standaard administrative assistant rol. Het is belangrijk dat je blijk geeft van discretie en inzicht in de aard van je werk om vertrouwen op te bouwen bij je teamleden. Je dient te beseffen hoe essentieel vertrouwelijkheid is als onderdeel van je rol en het opbouwen van geloofwaardigheid als HR professional.

6. Bereidheid om te leren

Om je carrière binnen het vakgebied HR te bevorderen en je meer zelfvertrouwen te geven in je rol, is de bereidheid om te leren en jezelf toe te leggen op studies of een mogelijke kwalificatie in HR essentieel. Om verder te komen moet je waarschijnlijk een erkende HR kwalificatie halen, of bereid zijn om op een bepaald moment een studie te volgen. Het is belangrijk dat je op de hoogte blijft van veranderingen in de arbeidswetgeving of werkpraktijken die van invloed zijn op jouw rol of de organisatie, dus een algemeen bewustzijn en kennis bij aanvang van een functie als HR Assistent of HR Administrator is een voordeel.

7. Creativiteit en initiatief

Nu de HR rol evolueert en er een grote nadruk wordt gelegd op werknemersbetrokkenheid, cultuur en merkherkenning, is het nuttig om creatief te zijn met je ideeën en inbreng om nieuwe ideeën aan te moedigen om HR-processen te implementeren. Als je initiatief kunt tonen bij het werken aan HR projecten en creativiteit en boeiende ideeën kunt inbrengen, komt je een heel eind in je HR carrière.

8. Onderhandelingsvaardigheden

HR assistenten zullen regelmatig betrokken zijn bij diverse onderhandelingen, waaronder salarisbesprekingen en inloopbijeenkomsten. Bekwame onderhandelaars slagen meestal in een dergelijke rol. Een basiskennis van het arbeidsrecht kan hierbij ook een groot voordeel zijn.


Werken als HR assistent?

Er zijn vele functies binnen het HR vakgebied met de mogelijkheid om te werken in algemene HR rollen of zich te specialiseren in gebieden zoals Employee Relations, Beloningen en erkenning, Werving, Training en meer. Als je geïnteresseerd bent in meer informatie en het vaststellen van de mogelijkheden, neem dan contact op met Bureau Ad Interim.

Ben jij een nauwkeurige en betrouwbare freelance HR assistent die op zoek is naar een nieuwe uitdaging? Stuur ons dan zo snel mogelijk jouw CV toe en wij nemen contact met je op voor het inplannen van een kennismakingsgesprek.

HR assistent inhuren?

Heeft jouw onderneming of organisatie behoefte aan een professionele interim HR assistent of een creatieve zzp HR assistent? Dan kunnen wij van Bureau Ad Interim helpen deze vacature in te vullen door een geschikte kandidaat voor te stellen. Neem vandaag nog contact op voor meer informatie of het maken van een afspraak.