Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Inkoopadviseur | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Inkoopadviseur | Freelance | Interim | ZZP

Inkoopadviseur | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Inkoopadviseurs:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Inkoopadviseurs
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

Inkoopadviseurs, ook wel inkopers of kopers genoemd zijn gewoonlijk verantwoordelijk voor het evalueren van en onderhandelen met de leveranciers. Om in deze functie succesvol te zijn, moet je een scherp oog hebben voor het bepalen van de beste leverancier in termen van normen, betrouwbaarheid en kosteneffectiviteit.

De taken van een inkoopadviseur houdt doorgaans het volgende in dat ze moeten samenwerken met verscheidene teams en -leiders bij het ontwikkelen en implementeren van strategieën om aanzienlijke waarde te halen uit het leveranciersbestand. Ook het uitvoeren van diepgaand onderzoek naar bestaande en opkomende trends, het identificeren van nieuwe technologie/oplossingen, het screenen van potentiële nieuwe leveranciers en het uitvoeren van complexe analytische studies maakt onderdeel uit van deze functie.

Verder staan inkoopadviseurs garant voor het managen van relaties met belangrijke leveranciers, ontwikkelen van onderhandelingsstrategieën, en het voeren van onderhandelingen. Ze moeten ook leiding geven aan kritische procesverbeteringsprojecten en het verhogen van de waarde voor de werkmaatschappijen. Met dergelijke verwachtingen in gedachten, moet een aspirant-inkoopadviseur beschikken over een veelheid aan vaardigheden die moderne organisaties belangrijk vinden.

De taken en verantwoordelijkheden van een inkoopadviseur

  • Het ontwikkelen en implementeren van inkoopstrategieën.
  • Beheren van de dagelijkse inkoopactiviteiten, leidinggeven aan personeel en toewijzen van taken.
  • Beheren van relaties met leveranciers en onderhandelen over contracten, prijzen, levertijden, etc.
  • Onderhouden van leveranciersdatabase, inkoopadministratie en bijbehorende documentatie.
  • Coördinatie met de voorraadcontrole om de voorraad behoeften te bepalen en te beheren.
  • Je beheert het onderhoud van kantoor- en productie apparatuur en -machines.
  • Ervoor zorgen dat alle aangekochte artikelen voldoen aan de vereiste kwaliteitsnormen en specificaties.
  • Voorbereiden van kostenramingen en beheren van budgetten.
  • Werken aan de verbetering van inkoop systemen en -processen.
  • Het opleiden van nieuwe medewerkers in het inkoopproces en het gebruik van het inkoopsysteem.

Opleidingsvereisten en vaardigheden inkoopadviseur

  • Diploma in bedrijfskunde of een aanverwant vakgebied.
  • Ervaring als inkoopadviseur of in een vergelijkbare functie.
  • Diepgaande kennis van voorraadbeheer en supply chain management.
  • Ervaring met toezicht en management.
  • Vaardigheid in Microsoft Office en inkoopsoftware.
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling.
  • Sterk kritisch denken en onderhandelingsvaardigheden.
  • Sterke planning- en organisatievaardigheden.
  • Vermogen om zelfstandig te werken.

9 handige tips voor inkoopadviseurs

De kosten van inkopen, en van zakendoen, stijgen gestaag. Veel bedrijven zijn inkoopbeheer als een topprioriteit gaan beschouwen, aangezien het een groot deel van hun totale uitgaven in beslag neemt. Aangezien de meeste organisaties nog steeds vasthouden aan hun ouderwetse handmatige inkoop praktijken, is een volledige vernieuwing van hun inkoopfuncties van cruciaal belang om gelijke tred te houden met de eisen van het bedrijfsleven.

Om de basis op orde te krijgen, moeten organisaties een effectief inkoop proces implementeren en de juiste oplossingen omarmen. Maar met alleen een herziening van het huidige proces en de implementatie van bijvoorbeeld een technologisch topproduct wordt de inkoopfunctie nog niet de beste in zijn klasse. Wat is er dan wel nodig?

Het antwoord kan van organisatie tot organisatie verschillen, maar er zijn enkele ‘best practices’ op inkoopgebied die verschillende toonaangevende bedrijven in de loop der tijd hebben overgenomen. Daarom behandelen we zowel de elementaire als de gevorderde verwachtingen van de rol van een inkoopadviseur en geven we je 10 tips om op de juiste manier van start te gaan.

1. Leveranciers evalueren

Het vermogen om te evalueren is een cruciale vaardigheid. Je moet je analytisch inzicht toepassen bij het evalueren van een leverancier voordat je met hem een contract sluit voor het bedrijf. Voordat het bedrijf een contract tekent met een bepaalde leverancier, zul je een aantal leveranciers eerst onder de loep moeten nemen. Je doet dus je uiterste best tijdens het onderzoek naar prijsstelling, kwaliteit, leveringscapaciteit, transparantie van de toeleveringsketen bij de productie van de goederen, en nog veel meer.

2. Interviewen van leveranciers

Tijdens je sollicitatie voor de functie van inkoopadviseur bij een onderneming, organisatie of afdeling, zul je het bedrijf moeten informeren over hoe je te werk gaat gaat bij het aantrekken van leveranciers, zodat het bedrijf profiteert van het maximum van de leverancier selectie. Hieronder valt ook het interviewen van verscheidene leveranciers alvorens je een keus maakt. Uiteindelijk moet je, om verkopers te selecteren, persoonlijk met hen praten om alles te weten te komen over hun producten en diensten.

3. Bezoeken ter plaatse

Als je een introvert type bent, dan wordt het tijd dat je inspanningen levert om dat aspect te overwinnen. Als inkoopadviseur ga je namelijk op locatie bezoek om een leverancier te leren kennen. Je bent verantwoordelijk voor de introductie van de nieuwe leverancier door middel van verschillende evaluaties, waaronder productie, opslag en verzendingsregelingen.

4. Extern bereik

Inkoopadviseurs zullen altijd flexibel genoeg moeten zijn om nieuwe dingen te leren en te assimileren. Je zult top bijeenkomsten en conferenties moeten bijwonen en voortdurend op de hoogte moeten zijn van de laatste trends in de sector. Je staat aan het roer wanneer het gaat om het begrijpen van nieuwe product lanceringen in de markt, voorwaarden die de verkoop beïnvloeden, en andere parameters.

5. Prijscontrole

Als inkoopadviseur zal de leiding van het bedrijf of een organisatie van je verwachten dat je de prijzen in de markt doorlicht. Hoe beter de prijzen zijn die je voor het bedrijf kunt realiseren, hoe meer je je autoriteit binnen de markt kunt aantonen. Bij elke aankoop moet je de prijsvoorstellen en de financiële situatie van het bedrijf analyseren alvorens te onderhandelen.

6. Onderhandelen over contracten

Ben je goed in onderhandelen? Als je vastbesloten bent om je carrière naar een hoger niveau te tillen, dan is onderhandelen een essentiële vaardigheid. Je moet over een contract onderhandelen zonder toegevingen te doen op het vlak van kwaliteit of kwantiteit. Bovendien geeft een goed onderhandelde deal de organisatie een voorsprong op concurrenten in de markt als het gaat om besparingen op inkoop.

7. Samenwerking met leveranciers

Inkoopadviseurs zijn ook medeverantwoordelijk voor een gestage en soepele workflow. Het is dus aan jou om een samenwerkingsverband met de leveranciers goed te houden, zodat de verzending van producten altijd vlot verloopt. Als je werkstijl tot nu toe erg individualistisch was, probeer dan de dynamiek van peoplemanagement te bestuderen.

8. Samenwerking binnen het bedrijf

Inkoopadviseurs kunnen in de meeste gevallen leveranciers voor zich winnen. Het vertrouwen van de interne medewerkers winnen is echter een heel andere zaak. Het ligt aan jou en het management hoe je de medewerkers traint in kwaliteits- en kwantiteitsverwachtingen. Hoe beter je je hierop voorbereid, hoe meer succes en waardering je in het bedrijf zult kunnen afdwingen.

9. Periodieke evaluatie

Maar we zijn er nog lang niet. Na de ondertekening van het contract moet jij erop toezien dat de leveranciers de overeengekomen voorwaarden nakomen. Je moet dit uiteraard zeer diplomatiek aanpakken. Hoewel je als tijdens de inkoopfase over contracten probeert te onderhandelen met potentiële besparingen als belangrijkste doelstelling, kan het voorkomen dat je niet de beste deal hebt gekregen. De redenen hiervoor variëren, maar het meest voorkomende probleem is een ongeorganiseerd contractbeheerproces. Door het contract goed in de gaten te houden, kun je ervoor zorgen dat de clausules tijdig worden herzien en aangepast aan de huidige marktomstandigheden, en dat de diensten/leveringen voldoen aan de zakelijke vereisten.

Conclusie

Nu ben je je er volledig van bewust wat de rol en de verantwoordelijkheden van succesvolle inkoopadviseurs inhouden. Hoewel je gemakkelijk kunt beginnen met solliciteren als je de bovenstaande vaardigheden al hebt, heb je misschien gewoon een paar maanden nodig om jezelf bij te scholen voordat je klaar bent voor de volgende stap. Wat je in gedachten moet houden is dat je te allen tijde zelf gemotiveerd en ondernemend moet zijn, zodat je als freelance inkoopadviseur, interim inkoopadviseur of zzp inkoopadviseur vol zelfvertrouwen aan de slag kunt gaan.