Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Inkoopmanager

  • Home
  • Inkoopmanager

Inkoopmanager

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Inkoopmanagers:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Inkoopmanagers
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

Welke 7 uitdagingen komt de inkoopmanager dagelijks tegen?

Eén van de functionarissen binnen een organisatie die ook veel contacten daarbuiten heeft is de inkoopmanager. Sterker nog: hij schakelt bijna dagelijks met leveranciers. We hebben het dan over de inkoop van kleinere artikelen, denk aan het aanvullen van de voorraad. Maar hij is ook betrokken bij het doen van grote investeringen. Hij denkt dus zowel heel groot als heel klein. Wat komt hij zoal tegen in zijn dagelijkse werkzaamheden, zowel binnen als buiten het terrein van zijn werkgever?

1. Onderhandelingen openen en afronden

Niet altijd ligt deze taak bij de vaste of interim Inkoopmanager zelf, maar bij zijn medewerkers. Maar zijn afdeling heeft er dagelijks mee te maken. En vaak is hij degene die het bedrijf vertegenwoordigt bij de grotere investeringen. Hij moet dus absoluut commercieel inzicht hebben, over een bepaalde durf beschikken (om te onderhandelen) en klantrelaties goed kunnen houden, ook als het hier of daar een keer tegenzit. Een ‘miskleun’, tegenvaller of vervelende reactie van een klant mag de relatie niet teveel schaden.

2. Mensen aansturen

En dan stuurt de freelance Inkoopmanager uiteraard ook een aantal mensen aan. Hoeveel dat hangt o.a. af van de grootte van de organisatie, de branche waarin men werkt en het soort organisatie. Zo heeft een bedrijf dat goederen verhandelt uiteraard veel meer inkopers dan een bedrijf waarin er alleen wordt ingekocht voor intern gebruik. Maar feit is dat de inkoopmanager in grote lijnen moet weten waar zijn medewerkers mee bezig zijn. Dat betekent dus goed luisteren en je mensen (leren) kennen.

Dit gebeurt uiteraard vooral op de werkvloer en in één-op-één gesprekken, maar ook teamuitjes kunnen hier aan bijdragen. Je ziet dan als zzp Inkoopmanager je mensen in een andere omgeving en in een andere rol. Wat je daarin waarneemt kan je uitstekend gebruiken in de dagelijkse aansturing. Het is dus aan jou om regelmatig iets leuks (en origineels!) te bedenken, waarin jouw mensen een leuk uitje hebben en jij er als interim Inkoopmanager ook nog iets uit leert.

3. Offertes aanvragen

Als er een grote investering moet worden gedaan, dan kan je natuurlijk je beste leverancier een offerte vragen. Die ken jij door en door (en hij jou), je weet dus wat je aan elkaar hebt. Maar uiteraard ga je in jouw functie als interim of vaste inkoopmanager nooit af op één offerte. Leg dus jouw voorgenomen investeringsplannen voor aan meerdere leveranciers en maak een goede en eerlijke vergelijking. Hoe meer leveranciers je benadert, hoe meer je er ook moet teleurstellen, maar dat is onderdeel van jouw beroep. En ja, ook jouw hoofdleverancier zal sip kijken als je deze keer niet voor hem kiest, maar wellicht is dat ook een reden om iets aan zijn prijzen te doen. Dus mogelijk is hij de volgende keer gewoon weer nummer één.

Vraag trouwens zeker niet oneindig offertes aan. Ja, het geeft jou veel vergelijkingsmateriaal, maar je hebt de kans dat sommige leveranciers je niet meer serieus nemen. Maak een strikte selectie op basis van ervaringen en een aantal criteria, en benader slechts een paar leveranciers die voor jou serieuze kandidaten zijn om straks ook daadwerkelijk te mogen leveren.

4. De inkoopcoach

Zoals gezegd stuurt een inkoopmanager een team van inkopers aan, en waarschijnlijk ook het secretariaat en administratief medewerkers. Maar de kern van de afdeling houdt zich bezig met het inkoopproces. En hoewel je uiteraard wil dat jouw medewerkers zo zelfstandig mogelijk werken, moet er hier en daar zeker ook aansturend en coachend worden gewerkt. Bedenk dat coachen een vak apart is. Je kan nog zo’n voortreffelijke inkoper zijn: andere inkopers meenemen in dat proces en ze beter laten worden in hun vak is een heel ander verhaal. Maar het is wel een belangrijke kwaliteit, want hoe beter jouw inkopers zijn hoe meer verantwoordelijkheid je bij ze neer kan leggen.

5. Technisch inzicht

Als inkoopmanager moet je uiteraard weten waar je over praat, waar je over beslist, wat je inkoopt. Koop je alleen kantoormateriaal in, dan is het allemaal niet zo moeilijk. Je neemt ook geen groot risico bij een eventuele miskoop. Het wordt een heel ander verhaal als je duurdere aankopen doet, en bijvoorbeeld grote onderdelen of zelfs complete machines of bijvoorbeeld groot materieel voor jouw organisatie aanschaft. Je zorgt dat je op de hoogte bent van de werking, van de belangrijkste onderdelen en van bijvoorbeeld nieuwe modellen op de markt. Ontbeer je die kennis deels, dan omring je je met inkopers of adviseurs die jou helpen bij het nemen van de beste beslissingen.

6. Juridisch op orde

Je hoeft als freelance Inkoopmanager geen jurist te zijn, maar enige juridische kennis is onontbeerlijk. Want wat te denken van dat grote, langlopende contract dat jij ondertekent? Mocht er een probleem ontstaan, dan kijkt iedereen jou aan: jouw handtekening staat er immers onder. Je zorgt er dus ook als zzp Inkoopmanager voor dat je weet waar jij akkoord mee bent. Waar jouw juridische kennis tekort schiet, daar schakel je de bedrijfsjurist of juridische afdeling in. Sommige organisaties hebben ook een contractsmanager in huis. Desnoods zoek je contact met een extern juridisch adviseur en ja dat mag wat kosten. Alles beter dan dat straks blijkt dat een contract in juridische zin niet correct is, maar jij wel hebt getekend.

7. Inkooptechnieken en – strategieën

Een beetje onderhandelen kan iedereen wel. Sommige mensen zijn al blij als ze iets van de prijs af kunnen krijgen bij een grotere aankoop. Maar wie weet had er veel meer in gezeten? Als goeie interim Inkoopmanager zorg je ervoor dat je altijd een goeie deal maakt. Dat hoeft niet altijd te betekenen dat je het onderste uit de kan haalt, wel dat je een goed product voor een hele goeie prijs krijgt. En dat je er bijvoorbeeld wat extra’s uitsleept. Maar je zorgt er ook voor dat de klantrelatie goed blijft.

Want je hebt er niets aan als je door keihard onderhandelen een extreem lage prijs betaalt, maar de leverancier zich daarna anders opstelt. Bedenk ook dat er ij inkopen en onderhandelen ook een stukje psychologie komt kijken. Je kan je bijvoorbeeld voorstellen dat het in jouw voordeel speelt als je enig idee hebt van het koopgedrag van jouw (potentiële) klant en wat daarop invloed heeft. En wat je als freelance Inkoopmanager nog niet zelf kan, is altijd te leren. Zo geeft bijvoorbeeld ATIM trainingen op het gebied van inkoopmanagement.

Een goede opleiding als basis

Het vak van vaste of zzp Inkoopmanager is er eentje dat men vooral in de praktijk moet leren. Lang niet alle kneepjes van dit boeiende beroep staan in studieboeken. Maar de juiste opleiding is wel absoluut de perfecte basis. Dat moet in ieder geval een opleiding zijn met veel aandacht voor commerciële onderwerpen. Denk hierbij aan HEAO, Commerciële Economie of Bedrijfskunde. Wil je meer weten over het vak van inkoopmanager en bijvoorbeeld goede opleidingen? Op mijnzzp.nl vind je meer interessante informatie.

Beroepeninfo

Is jouw interesse gewekt door dit artikel? En wil je meer lezen? In de Nationale Beroepen Gids is nog veel meer interessante informatie te lezen over dit mooie vak.

Of ben je al zover dat je direct aan de slag wil en kan?

Want misschien ben jij een ervaren interim Inkoopmanager die direct inzetbaar is, of wellicht ken je zo iemand in je omgeving die open staat voor een mooie tijdelijke kans. Er zijn volop kansen op de arbeidsmarkt en er zijn volop kansen via diverse recruiters en wervings- en selectiebureaus. Mocht je Bureau Ad Interim nog niet kennen: ook dit bemiddelingsbureau kan jou dichterbij die prachtige nieuwe kans brengen. Met haar ruime ervaring en brede netwerk liggen mogelijkheden soms zelfs dichterbij dan je denkt. Neem vrijblijvend contact op met Bureau Ad Interim en hoor wat zij voor jou kunnen doen.