Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

IT Consultant | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • IT Consultant | Freelance | Interim | ZZP

IT Consultant | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare IT Consultants:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare IT Consultants
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

Wat doet een IT Consultant?

Een IT-consultant is een ​​technische specialist die zich richt op de integratie van informatietechnologie in bedrijven én klanten laat zien hoe ze IT efficiënter kunnen gebruiken om doelstellingen en doelen te helpen bereiken.

Dit kan worden gerealiseerd door nieuwe technische oplossingen en softwareplatforms in de huidige IT-infrastructuren te introduceren met als doel processen en winstgevendheid te verbeteren.

IT-consultants werken doorgaans als een brug tussen het technische team en de personeelsleden door een duidelijk beeld te krijgen van de klanteisen van het bedrijfsmodel en de strategie.

Er zijn verschillende redenen waarom een ​​organisatie de hulp van een IT-consultant in kan huren:

  • Om advies en aanbevelingen in te winnen over zakelijke en IT-problemen
  • Om uitdagingen en kansen te diagnosticeren en te verfijnen
  • Om aanbevelingen te doen om de teameffectiviteit te verbeteren
  • Het implementeren van nieuwe systemen om de productiviteit en het bewustzijn te vergroten
  • Om tijdelijk te helpen tijdens een project waarbij het inhuren van vaste medewerkers niet nodig is
  • Extern specialistisch advies

Taken en Verantwoordelijkheden van een IT Consultant

De verantwoordelijkheden voor een IT Consultant kunnen per organisatie verschillen, maar vaak zijn onderstaande verantwoordelijkheden van toepassing:

  • Een IT-consultant moet in staat zijn om hoge normen te bereiken en over sterke analytische vaardigheden te beschikken om mogelijke problemen te begrijpen en oplossingen te ontwikkelen.
  • Tijdbeheer en kunnen multitasken is cruciaal, evenals sterke communicatieve vaardigheden om de behoeften en eisen van klanten te begrijpen.

Andere taken kunnen zijn:

  • Het herkennen van de vereisten en de omvang van het bedrijf van de klant
  • Opstellen van een actieplan inclusief tijdschaal en de benodigde middelen
  • Inzicht in de praktijk
  • Het bewaken van de computersystemen en de netwerken in een organisatie
  • Het onderhouden van contacten met software-engineers en IT-ondersteuningsleden
  • Mogelijke problemen analyseren en schriftelijke en/of mondelinge oplossingen presenteren
  • Het schriftelijk communiceren om het werk dat moet worden gedaan te begrijpen
  • Bereidheid om door het land of zelfs naar het buitenland te reizen

Een IT-consultant moet meer zijn dan alleen een expert op het gebied van IT-systemen en het geven van advies, hij / zij moet ook over technische vaardigheden beschikken, zodat hij zijn klanten kan trainen over de systemen nadat deze zijn aangeschaft. Naast het geven van gebruikerstraining voor IT-afdelingen en personeel, moet de consultant mogelijk ook beschikbaar zijn om technische assistentie te verlenen.

Competenties IT Consultant

  • Analytisch vermogen
  • In staat zijn om naar complexe gegevens en computersystemen te kijken en inefficiënties te vinden, zwakheden te analyseren en/of veiligheidsrisico's
  • IT-consultants zijn nodig om gedurende lange tijd code te schrijven. Concentratie is vereist
  • Aandacht voor detail: het analyseren en schrijven van code betekent dat je heel goed naar veel gegevens moet kunnen kijken.
  • Creativiteit: het vinden van nieuwe en innovatieve oplossingen voor problemen vereist creativiteit.
  • Communicatieve vaardigheden: Consultants zullen met klanten moeten praten, aanbevelingen moeten schrijven, naar zorgen moeten luisteren en met teamgenoten moeten communiceren.
  • Presentatievaardigheden: IT Consultants zullen worden gevraagd hun bevindingen en aanbevelingen te presenteren aan het bedrijf en aan het management. Voor groepen kunnen spreken en slimme presentaties kunnen geven is cruciaal.
  • Teamwerk: IT-consultants werken vaak samen met een groot team van consultants en bedrijfsverantwoordelijken. Het is noodzakelijk om in teamverband te kunnen werken.
  • Organisatie: veel verschillende aspecten van de IT-structuur van een bedrijf zullen door een IT Consultant worden geanalyseerd. Het is belangrijk om alles duidelijk te houden.
  • Probleemoplossende vaardigheden: IT-consultants moeten een probleem, beveiligingsdreiging of probleem kunnen analyseren en beslissingen kunnen nemen over hoe verder te gaan.

IT Consultant zijn externe analisten die de IT systemen van een bedrijf evalueren om hen te helpen hun bedrijfsdoelstellingen te halen. Hun belangrijkste taken omvatten het analyseren en diagnosticeren van de IT infrastructuur van een bedrijf, het begrijpen van de zakelijke behoeften van een klant en het ontwerpen en implementeren van een technologische oplossing.

IT Consultants zijn onder andere verantwoordelijk voor het implementeren van technologische oplossingen om bedrijfsproblemen op te lossen, het opstellen van een schema voor analyse, implementatie en testen van de technologie, en het samenwerken met interne technische teams om consistentie in het gebruik te waarborgen. Bovendien communiceren IT Consultants technische instructies in begrijpelijke zakelijke termen en produceren ze technische gebruikershandleidingen, waarvoor uitzonderlijke interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden vereist zijn.

Taken en verantwoordelijkheden van een IT Consultant

  • Analyseren van het IT systeem en de infrastructuur van een bedrijf.
  • Diagnose stellen van IT systeemproblemen, inefficiënties en zwakheden.
  • Het plannen van een tijdlijn voor de voltooiing van projecten.
  • Het begrijpen van de zakelijke behoeften van een klant.
  • Het implementeren van een technologische oplossing om aan de bedrijfsbehoeften te voldoen.
  • Analyseren en bepalen van beveiligingsrisico's.
  • Advies geven over de beste technologische werkwijze.
  • Samenwerken met het technische interne team om vertrouwdheid met de technologie te verzekeren.
  • Het personeel opleiden om het nieuwe IT systeem te gebruiken.
  • Toezicht houden op het succes van IT oplossingen.
  • Het produceren van gedetailleerde rapporten over de effectiviteit van de technologie.

Opleidingsvereisten en vaardigheden van een IT Consultant

  • HBO diploma Informatica, Informatiesystemen, of aanverwant gebied.
  • Bekwaamheid met database talen.
  • Uitstekende schriftelijke en verbale communicatieve vaardigheden.
  • Goede sociale vaardigheden.
  • Creatieve probleemoplossende vaardigheden.
  • Analytische instelling.
  • Goede vaardigheden op het gebied van tijdbeheer en organisatie.

5 Tips van IT experts voor beginnende IT Consultants

Denk je erover om IT Consultant te worden? Dat is misschien geen slecht idee - als je de vaardigheden en ervaring hebt ontwikkeld die nodig zijn om klanten te helpen succesvolle projecten op te leveren.

Bedrijven hebben behoefte aan expertise op gebieden als cloud computing, cybersecurity, big data en analytics, datacenter transformatie, kunstmatige intelligentie/machine learning en dergelijke zaken. Maar ze worden geconfronteerd met een voortdurend tekort aan talent met vaardigheden op deze gebieden. Dat is waar externe consultants kunnen helpen. Als je pas in deze functie aan de slag gaat is het fijn om te weten welke uitdagingen gevorderden hebben overwonnen, zodat jij niet dezelfde fouten maakt. Daarom hebben wij een aantal tips van IT experts voor je op een rijtje gezet.

1. De business van je klant begrijpen

Klanten hebben die je trouw blijven helpt het voortbestaan van je adviesbedrijf te verzekeren. Als je echte waarde wilt toevoegen aan je klanten, en het zo wilt maken dat ze het moeilijk hebben om je te verlaten, dan moet u één ding doen: de business van je klant begrijpen. Als je weet wat elke ondernemer probeert te bereiken - en waarom - dan weet je welke diensten je hem moet aanbieden, en wanneer. Je zult hen kunnen helpen geld te besparen zonder te beknibbelen op noodzakelijke hardware, software, diensten of zelfs personeel.

Inzicht in de business van je klant geeft je echter niet het recht om te dicteren welke producten ze moeten kopen of welke oplossingen ze moeten implementeren. Het is niet jouw taak om hen te vertellen hoe ze hun bedrijf moeten runnen. Dat kan bij de meeste mensen heel verkeerd overkomen. Het is jouw taak om te laten zien dat je begrijpt, of bereid bent te leren, wat zij in hun bedrijf willen bereiken, zodat je aanbevelingen voor technologische oplossingen kunnen worden gezien als hulpmiddel om hun doelstellingen gemakkelijker te bereiken. Met andere woorden, de klant komt op de eerste plaats, niet jij.

2. Begrijp de ruimte waarin het bedrijf van de klant zich bevindt

Succesvolle IT-consultancy in een klein bedrijf vereist dat je een goed begrip hebt van de typische behoeften van kleine bedrijven. Het is een vergissing om te denken dat een oplossing die ideaal zou zijn voor een middelgroot bedrijf of onderneming even geschikt zou zijn voor een klein bedrijf. Eigenaren van kleine bedrijven hebben vaak meer flexibiliteit in hoe snel ze van richting kunnen veranderen, en als je hen kunt laten zien hoe ze hun gewenste bestemming kunnen bereiken door iets te implementeren dat ze niet begrijpen - maar dat jij wel begrijpt - zullen ze eerder geneigd zijn je aanbevelingen te ondersteunen en op te volgen.

Kleine bedrijven als klanten werven is ook moeilijker dan vroeger. Als je je klant kleine kortingen aanbiedt voor het aanbevelen van jouw diensten aan hun vrienden of kennissen, zul je jouw eigen bedrijf ook zien groeien. Bedenk wel dat de aankoopcyclus voor het werven van nieuwe klanten een stuk langer is dan zelfs vier of vijf jaar geleden. Het kan negen tot 15 maanden duren om een nieuwe klant binnen te halen, zelfs als je uitstekende referenties hebt en zij dringend behoefte hebben aan diensten. Probeer dus de speciale behoeften van het bedrijf van een potentiële klant te begrijpen, en wees geduldig in je pogingen om nieuwe klanten aan te trekken.

3. Observeer hoe het IT landschap evolueert

Bij het runnen van je eigen succesvolle IT-content ontwikkelingsbedrijf moet je een ondernemersmentaliteit hebben. Met andere woorden, je moet altijd voorbij de horizon kijken naar wat er in de toekomst kan komen. Paperbacks sterven bijvoorbeeld uit, terwijl het marktaandeel van eBooks gestaag groeit, en dus moet je jouw bedrijf ruim van tevoren aan deze veranderingen aanpassen om de curve voor te blijven.

4. Let op de ontwikkeling van de regelgeving

Een IT Consultant moet een eigenlijk expert zijn in meer dan alleen IT. Je moet ook weten wat er gebeurt in de bredere wereld van je klanten - de wereld van overheden, grote bedrijven en regelgeving. Het begrijpen van "wat als er nu dit/dat gebeurt" is dus een belangrijke kant van een succesvolle consultant. Wat als de regering valt en er een andere partij wordt gekozen? Wat als een multinational mijn grootste klant opkoopt? Wat als de economie instort? Voor langdurig succes in welke zakelijke onderneming dan ook, moet je je richten op het aanpakken van de keerzijde. Als je dit doet, zullen de positieve dingen vanzelf komen.

5. Je klanten voorlichten is essentieel

Probeer ten slotte niet je klanten onder controle te houden door de alwijze goeroe uit te hangen. Hoewel het misschien een goed idee lijkt om je klanten in het ongewisse te laten over wat je voor hen doet, zodat ze op jou moeten vertrouwen om het te doen, is het eigenlijk veel nuttiger om hen te helpen betere bedrijfsburgers te worden in de technologische arena. Nee, je doel is niet om techneuten van hen te maken. Je wilt gewoon dat ze voldoende opgeleid zijn over wat ze wel of niet moeten proberen met hun technologie, zodat ze hun eigen bedrijfsdoelstellingen niet ondermijnen of tientallen break/fix scenario's creëren die jij vervolgens moet opruimen. Zoals ze zeggen: een beetje kennis kan gevaarlijk zijn, maar als je klanten net genoeg kennis bezitten kan dit voorkomen dat jij straks met extra opruimwerk opgezadeld wordt.


Werken als IT Consultant?

Wil je graag aan de slag als freelance IT Consultant of interim IT Consultant en kun je daarbij onze hulp gebruiken? Stuur ons dan zo snel mogelijk jouw cv en portfolio toe en wij nemen contact met je op voor het inplannen van een kennismakingsgesprek.

IT Consultant inhuren?

Heeft jouw onderneming behoefte aan goed advies van een ervaren en deskundige zzp IT Consultant? Dan kunnen wij helpen. Neem vandaag nog contact op met Bureau Ad Interim voor het vinden van de juiste kandidaat voor jouw bedrijf.