Key Account Manager | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst
Kies uit ervaren en beschikbare Key Account Managers:
- Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Key Account Managers.
- Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
- No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
- Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.
Key account managers onderhouden en koesteren solide relaties met belangrijke klanten die de meeste inkomsten genereren voor een bepaald bedrijf. Zij maken gebruik van bedrijfsmiddelen om strategische oplossingen te ontwikkelen en te implementeren om de langetermijndoelstellingen van de belangrijkste klanten te bereiken.
Key account managers zijn onder andere verantwoordelijk voor het identificeren van nieuwe zakelijke kansen voor de belangrijkste klanten en het bijwonen van alle vergaderingen, conventies en training workshops. Je moet ook relaties met potentiële klanten kunnen ontwikkelen.
Om succesvol te zijn in deze functie, moet je in staat zijn om gegevens en verkoopstatistieken te analyseren en bedrijfs- en marketingstrategieën te verbeteren. Uiteindelijk moet een uitzonderlijke key account manager meerdere 'key accounts' kunnen beheren zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van de geleverde diensten.
Taken en verantwoordelijkheden van een key account manager
- Het ontwikkelen en onderhouden van solide relaties met belangrijke klanten die de meeste inkomsten voor het bedrijf opleveren.
- Het behandelen en oplossen van klachten van belangrijke klanten.
- Optreden als het belangrijkste contactpunt tussen belangrijke klanten en interne teams.
- Je houdt toezicht op de accountteams die aan elke belangrijke klant zijn toegewezen.
- Communiceren en samenwerken met de afdelingen reclame, marketing, verkoop en logistiek om ervoor te zorgen dat aan de behoeften van de belangrijkste klanten wordt voldaan.
- Samenstellen van rapportages over account voortgang, doelstellingen en prognoses voor accountteams en stakeholders.
- Het ontwikkelen van een grondig inzicht in de behoeften en vereisten van belangrijke klanten en het voorbereiden van aangepaste oplossingen.
- Onderhandelen over contracten met belangrijke klanten en voldoen aan vastgestelde deadlines voor de vervulling van de langetermijndoelen van elke klant.
Opleidingsvereisten en vaardigheden van een key account manager
- HBO diploma bedrijfskunde, financiën, verkoop, of aanverwante vakgebieden.
- Bewezen ervaring in key account management.
- Vaardigheid in alle Microsoft Office-toepassingen en CRM-software.
- Het vermogen om een goede verstandhouding op te bouwen met belangrijke klanten.
- Het vermogen om meerdere klanten accounts te overzien.
- Sterke onderhandelings- en leiderschapsvaardigheden.
- Uitzonderlijke klantenservice vaardigheden.
- Uitstekende communicatieve vaardigheden.
8 eigenschappen van succesvolle key account managers
Als je een succesvolle key accountmanager wilt worden, is het belangrijk dat je goed geïnformeerd, efficiënt en communicatief vaardig bent. Hier zijn de 8 attributen die je moet hebben om succesvol te zijn in deze rol.
1. Uitstekende communicatieve vaardigheden
De belangrijkste vaardigheid die een key account manager moet hebben, is uitstekende communicatieve vaardigheden. Dus als je communicatief sterk bent, zul je een uitstekende key account manager zijn. Iedereen in deze verkoopfunctie moet een neus hebben voor verbale en non-verbale communicatie om te kunnen interpreteren hoe het gesprek verloopt.
Key account managers moeten zich ook op hun gemak voelen bij het aanspreken van de de hoogste leidinggevenden en zelfverzekerd zijn in hun bedrijf en houding, aangezien ze vaak rechtstreeks met andere bedrijfsleiders werken. Omdat Key Account Management een proces is dat niet alleen verkoop omvat, zullen deze managers ook contact moeten onderhouden met andere afdelingen om aan de verwachtingen van de klant over de gehele linie te voldoen.
Als je zelfvertrouwen of communicatievaardigheden tekortschieten, is het een goed idee om deze te verbeteren om een succesvolle key account manager te zijn.
2. Marktexpertise
Als je een succesvolle liaison wilt zijn tussen de belangrijkste klanten en het bedrijf, zul je er zeker van willen zijn dat je over de nodige kennis beschikt om je klanten te helpen. Denk er eens zo over, als je een product koopt en je belangrijkste communicatiepunt heeft geen idee waarover je het hebt, zul je de diensten van dat bedrijf dan blijven gebruiken? Waarschijnlijk niet.
Zorg ervoor dat je een meester wordt in jouw branche en ken de ins en outs van het bedrijf en de klanten om te helpen deze accounts op lange termijn te behouden. Aangezien key accounts meestal sterk op maat gemaakte klanten zijn, is het essentieel om te weten waar het bij hen om draait en producten aan te bieden die misschien beter bij hun behoeften passen.
3. Strategisch perspectief
Effectief strategieën kunnen opstellen is waar de verantwoordelijkheden van key accountmanagers en gewone accountmanagers aanzienlijk verschillen. Accountmanagers richten zich op winst op korte termijn, terwijl key accountmanagers strategieën moeten creëren die inkomsten op lange termijn bevorderen en klanten behouden.
Ze moeten jongleren met veel dynamische aspecten om deals en langetermijnplannen te orkestreren, naast het identificeren van wederzijds voordelige regelingen tussen hun bedrijf en de klanten.
Daarom zijn verkopers over het algemeen niet het meest geschikt voor key account management, want hoewel verkoopvaardigheden essentieel zijn - moeten key account managers in staat zijn om langetermijnrelaties en -kansen voorrang te geven boven kortetermijnwinsten.
4. Leiderschapsvaardigheden
Key account managers anticiperen. Ze bedenken niet alleen verschillende producten en diensten voor hun klanten. Ze houden iedereen in de organisatie enthousiast over wat er mogelijk is. Daarom moeten zij in deze functies een omgeving van respect creëren tussen hun bedrijf, klanten en personeel - om dit te doen, moeten ze onberispelijke leiderschapsvaardigheden hebben. Wist je dat er verschillende soorten leiderschapsstijlen zijn?
5. Meesterlijke onderhandelaars
Het ultieme doel van elke succesvolle manager is om de levenslange waarde van hun klanten op te bouwen. Om dit te bereiken, moeten ze een verfijnde onderhandelingstactiek hebben en de ins en outs kennen van het sluiten van een deal. Een belangrijk detail, omdat je ervoor moet zorgen dat je deals kan sluiten waar beide partijen baat bij hebben. Dit vereist inzicht in het belang van een goed getimed voorstel, overtuigende presentatievaardigheden en het vertrouwen om een verkoop door te drukken of terug te draaien.
6. Leveranciers van waarde
Klanten willen weten dat ze de best mogelijke deal krijgen, dus is het cruciaal om hen een deal aan te bieden die ze niet kunnen weigeren (en ervoor te zorgen dat ze weten dat ze de best mogelijke deal krijgen). Daarom moeten key account managers hun branche en bedrijf kennen om effectief te kunnen aangeven dat het product dat zij aanbieden de beste deal is (en dit onderbouwen met feiten en statistieken om hun punt duidelijk te maken).
7. Kennis van relaties
Key account managers zijn in de eerste plaats gericht op het opbouwen van een zeer ingewikkeld web van relaties tussen de de klant en hun bedrijf, en daarom zijn ze ongelooflijk sociaal onderlegd in het begrijpen wanneer ze de ontwikkeling van relaties moeten leiden - en wanneer ze het aan een andere professional moeten overlaten.
Bovendien begrijpen key account managers dat partnerschap met een verkooprelatie de beste productiviteit oplevert en weten ze dat succes afhangt van:
- Een relatie die is gebaseerd op gedeelde waarden.
- Iedereen begrijpt duidelijk het doel van het partnerschap en is toegewijd aan de visie.
- Het verschuiven van hun aanpak van verkopen naar ondersteunen.
8. Resultaatgericht
Succesvolle key account managers blijven geconcentreerd op het einddoel: resultaten behalen voor de klant. Om hun doelen te bereiken, moeten ze meerdere middelen coördineren om het afgesproken resultaat te bereiken - en zullen ze vaak de schuld op zich nemen voor mislukkingen en de eer geven aan hun team voor successen, omdat ze over het algemeen de voorkeur geven aan resultaten boven het opblazen van hun ego.
Wil jij graag aan de slag als key account manager en beschik je over bovenstaande eigenschappen en vaardigheden? Mail ons dan zo snel mogelijk je cv toe of neem contact op voor een kennismakingsgesprek.
Key account manager inhuren?
Indien jij op zoek bent naar een freelance key account manager, interim key account manager of zzp key account manager om jouw beste klanten de extra klantenservice te geven die zij verdienen? Neem dan contact op met Bureau Ad Interim om de juiste kandidaat voor deze functie te vinden.