Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

Klantenservice Medewerker | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Klantenservice Medewerker | Freelance | Interim | ZZP

Klantenservice Medewerker | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare Klantenservice Medewerkers:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Klantenservice Medewerkers.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

10 eigenschappen van een goede klantenservice medewerker

Elk bedrijf doet er goed aan om te investeren in een goede klantenservice, waarbij klantenservice medewerkers klanten helpen met problemen, het beantwoorden van vragen en het ondersteunen in de dienstverlening. Een goede klantenservice met bekwame medewerkers is belangrijk om een optimale merkbeleving te bieden aan klanten, wat leidt tot een positieve reputatie. Wat zijn belangrijke eigenschappen van klantenservice medewerkers en hoe ziet de toekomst van de klantenservice eruit?

Waarom is een goede klantenservice belangrijk?

Medewerkers van de klantenservice zijn een belangrijk contactpunt voor klanten, die helpen bij het oplossen van problemen, beantwoorden van vragen en behandelen van klachten. Ze bieden ondersteuning bij de dienstverlening aan bestaande klanten en proberen nieuwe klanten zo goed mogelijk te helpen bij het optimaal gebruiken van producten en diensten. De wens van de klant staat centraal voor een klantenservice medewerker en daarom werkt hij of zij altijd servicegericht.

Draagt bij aan de merkbeleving

Klantbeleving is een belangrijk concept voor veel bedrijven tegenwoordig, zeker aangezien veel processen tegenwoordig via online kanalen verlopen. Waar er vroeger meer face-to-face contact was met klanten, moeten klanten het nu doen met digitale middelen, oftewel de afdeling klantenservice. Het is extra belangrijk dat klanten een positieve ervaring hebben met een bedrijf, zodat ze vaker terug zullen komen en een positieve reputatie wordt opgebouwd. Door een goede klant- en merkbeleving te creëren, wordt er ook meer binding gecreëerd met een bedrijf.

Toekomst van klantenservice

De opkomst van kunstmatige intelligentie en robotisering heeft ook een impact op de invulling van de klantenservice. Er zijn bijvoorbeeld al veel applicaties, zoals webchats en Whatsapps die automatisch bestuurd worden. Toch blijft de behoefte aan persoonlijk contact belangrijk. Hoewel het contact tussen klanten en bedrijven wel kan beginnen bij chatbots, is persoonlijk contact vaak onontkoombaar door de complexiteit van veel vragen. Zo worden er ook betere klantrelaties opgebouwd en kunnen merken zich blijven onderscheiden van de concurrentie.

De digitalisering en pandemie hebben ook een effect gehad op het winkelgedrag van mensen. Steeds meer fysieke winkels verdwijnen, terwijl de hoeveelheid e-commerce juist toeneemt. Er wordt tijdens de aankoop minder aandacht besteed aan de ervaring van de klant, waardoor er achteraf sneller problemen ontstaan. Doordat er minder contact is met de klant tijdens het koopproces is het uiterst belangrijk dat er een goede klantenservice beschikbaar is om ervaringen te delen, vragen te stellen en problemen op te lossen.

Wat zijn 10 essentiële eigenschappen voor een klantenservice medewerker?

Een goede klantenservice is dus belangrijk om klanten optimaal te ondersteunen in hun klantbeleving. De volgende eigenschappen zijn belangrijk voor klantenservice medewerkers om hieraan bij te dragen.

1. Goed luisteren

Allereerst is een van de belangrijkste eigenschappen in deze positie goed kunnen luisteren, zodat de klant adequaat verder geholpen kan worden. Door goed te luisteren, kunnen medewerkers van de klantenservice gerichte vragen stellen, waardoor het gesprek kort en bondig blijft, maar ook efficiënt. Tevens krijgt de klant zo het gevoel dat hij of zij echt gehoord en begrepen wordt. Immers zijn er vaak lange wachtrijen bij een klantenservice en klanten willen zelf ook zo snel mogelijk een antwoord.

2. Duidelijk communiceren

Daarnaast is een duidelijke communicatie de sleutel tot een goede relatie tussen de klant en medewerker. Hiervoor beschikt de medewerker over communicatieve vaardigheden, zoals duidelijk praten, begrijpelijke taal gebruiken en heldere stappen of acties geven die doorlopen moeten worden. Door duidelijk te communiceren, wordt er vertrouwen gecreëerd bij de klant, wat leidt tot een langdurige relatie.

3. Empathie tonen

Het is belangrijk dat medewerkers van de klantenservice zich goed kunnen inleven in klanten, waarvoor empathie vereist is. Zo worden klanten echt gehoord en goed geholpen, wordt er een emotionele klik gecreëerd en ontstaat er ook klantbinding.

4. Voldoende kennis hebben

Om klanten goed te kunnen helpen moet de klantenservice over voldoende kennis beschikken over de organisatie en het aanbod. Alleen zo kunnen vragen goed beantwoord en problemen opgelost worden. Klanten verwachten ook dat medewerkers kennis hebben van zaken en hen kunnen helpen. Daarom wordt er vaak gewerkt met kennisbanken die medewerkers op de hoogte houden van bedrijfsprocessen en het beantwoorden van vragen.

5. Zelfvertrouwen uitstralen

Een uitstraling vol zelfvertrouwen, ook als dit slechts via telefonisch contact is, ziet het er professioneel en betrouwbaar uit. Hierbij hoort bijvoorbeeld het niet persoonlijk opvatten van kritiek. Dit levert een positieve bijdrage aan de reputatie van een bedrijf en geeft klanten meer vertrouwen in het proces.

6. Professioneel blijven

Het is belangrijk dat medewerkers van de klantenservice altijd rustig en professioneel blijven, oftewel zij houden hun emoties goed onder controle en kunnen goed tot actie overgaan. Klanten kunnen namelijk weleens onredelijk zijn en emotioneel worden, waarbij medewerkers op de juiste wijze moeten blijven handelen.

7. Stressbestendig werken

Klantenservices worden gekenmerkt door lange wachtrijen, gestreste klanten en een hoge tijdsdruk. Hier moeten de medewerkers goed mee om kunnen gaan, zodat klanten op de juiste manier geholpen worden, maar er ook op een efficiënte manier gewerkt wordt.

8. Oplossingsgericht denken

Klanten willen een oplossing voor hun probleem of een antwoord op hun vraag en hier moet een klantenservice medewerker actief aan bij proberen te dragen. Hierdoor voelen klanten zich echt geholpen en hebben ze een positieve ervaring met het bedrijf en de hulp die geboden wordt. De acties die genomen worden, moeten overigens in lijn zijn met wat het bedrijf en de klant ten goede komt.

9. Positief blijven

Een positieve instelling is aanstekelijk en een vriendelijke instelling zal klanten ook sneller een goed gevoel geven. Dit is de basis voor een goede interactie en verhoogt de klanttevredenheid.

10. Klanten verrassen

Bedrijven kunnen zich onderscheiden in hun klantenservice door de klant af en toe te verrassen, bijvoorbeeld door creatief, attent en spontaan te zijn in de probleemoplossing. Klantenservice medewerkers moeten dus proberen om de extra stap te zetten voor klanten om een optimale klantervaring te bereiken.

Bij Bureau Ad Interim kun je terecht als opdrachtgever en interim klantenservice medewerker, freelance klantenservice medewerker of zzp klantenservice medewerker. Wij maken de ideale match tussen opdrachtgever en opdrachtnemer om een optimale klantenservice te creëren.