Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Logistics Manager | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Logistics Manager | Freelance | Interim | ZZP

Logistics Manager | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Logistics Managers:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Logistics Managers
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

5 kenmerken van een logistics manager

Een logistiek manager heeft een belangrijke rol in een organisatie. Immers is het essentieel dat goederen, producten, grondstoffen of onderdelen op het juiste moment voor productie beschikbaar zijn, waarna ze vervolgens op tijd bij de klant moeten aankomen. Hierdoor kan een onderneming optimaal functioneren, waardoor ook klanten tevreden gesteld kunnen worden. De kwaliteit van het logistiek management is dus van invloed op de winstgevendheid van een bedrijf. Wat houdt dit precies in en wat kenmerkt een logistics manager?

Waarom is efficiënt logistiek management belangrijk?

Logistiek management wordt ook wel logistiek beheer genoemd en is een onderdeel van supply chain management. In de basis gaat logistiek management over het efficiënt laten verlopen van processen om het aanbod van een bedrijf binnen de deadline en in de juiste vorm bij de consument te brengen. De logistiek manager is verantwoordelijk voor dit doeleinde en houdt hiervoor toezicht op allerlei activiteiten, zoals de voorraden en verzendingen. De retourlogistiek moet ook goed gemonitord worden. Uiteindelijk is een logistiek manager betrokken bij de ontvangst en opslag tot en met het vervoer van de goederen en daarna. Hierbij moeten ook verschillende afdelingen aangestuurd worden, zoals inkoop, opslag, distributie en klantenservice.

Door middel van een goed logistiek management kunnen een aantal doelen behaald worden:

  • Een zo hoog mogelijke klanttevredenheid door een snelle en betrouwbare service te leveren;
  • een besparing op de kosten, onder andere door een effectief voorraadbeheer te onderhouden;
  • een verbeterde transparantie door het opdoen van nieuwe inzichten om het logistieke proces te optimaliseren.

Wat zijn de kenmerken van een logistics manager?

Een logistics manager heeft een aantal kenmerken, zoals taken en verantwoordelijkheden, die het beroep onderscheiden van andere functies.

1. Zeven juisten

Een algemeen concept binnen logistiek management, waar ook de logistiek manager aan bij moet dragen, is dat van de "zeven juisten":

  • Juiste product: Dit gaat over het inzicht hebben in de materialen waarmee wordt gewerkt. Logistieke dienstverleners moeten de te verwerken materialen namelijk wel goed begrijpen, of dit nou gaat om grondstoffen of al afgewerkte goederen die zo aan de klant bezorgd kunnen worden.
  • Juiste plaats: Afhankelijk van de klant, bijvoorbeeld een detailhandelaar, fabriek of groothandelaar, kan een supply chain langs verschillende faciliteiten gaan, zoals boerderijen, distributiecentra en havens. Het is altijd belangrijk dat het product op de juiste plek is en uiteindelijk ook bij de klant terechtkomt.
  • Juiste prijs: Logistieke diensten moeten effectief qua kosten zijn om de bedrijfsresultaten te stimuleren en tegelijkertijd onnodige kosten voor het bedrijf te vermijden.
  • Juiste klant: Het is belangrijk voor logistieke managers om klanten goed te begrijpen. De ene klant kan namelijk uitgebreidere diensten nodig hebben dan de ander. Voorbeelden van klanten zijn fabrieken en e-commerce retailers, die grote hoeveelheden aan grondstoffen en producten verwerken.
  • Juiste omstandigheden: Een correct opslag en productie zorgt voor het afleveren van producten en goederen in de juiste conditie. Sommige goederen moeten bijvoorbeeld in een koelketen worden opgeslagen, waarnaast er specifieke materiaalverwerkingsprocessen zijn die ingezet kunnen worden in productieprocessen.
  • Juiste tijd: Deadlines en tijdslimieten komen veelvuldig voor in de logistieke sector en hier moet continu rekening mee gehouden worden. Dit speelt mee vanaf het begin tot aan de eindbestemming van producten en diensten en zorgt ervoor dat een bedrijf aan de eisen van een klant kan voldoen.
  • Juiste hoeveelheid: Tot slot is de juiste hoeveelheid van belang, oftewel het onderhouden van een kosteneffectief en efficiënt logistiek beheer. Dit betekent het hebben van precies genoeg goederen in iedere fase van de supply chain.

2. Ketensamenwerking

Om een effectief en efficiënt logistiek proces te realiseren, is ketensamenwerking essentieel. Dit betekent dat er binnen de supply chain verschillende partijen met elkaar samenwerken. Deze partijen stemmen diverse processen goed op elkaar af, zoals inkoop-, marketing- en verkoopactiviteiten, waardoor uiteindelijk een soepel logistiek proces wordt gecreëerd. Tevens zorgt dit ervoor dat deadlines gehaald worden en klanten tevreden worden gesteld, wat bijdraagt aan de winstgevendheid van een onderneming.

3. Van grondstof tot eindproduct

Een logistics manager is betrokken bij het logistieke proces van het begin tot en met het eind. Dit begint vaak bij de leveranciers, of zelfs de leveranciers van leveranciers, en eindigt pas bij de volledige aflevering van producten of diensten bij de klant. Om dit in goede banen te leiden, werkt een logistiek manager vaak samen met een operationeel en productiemanager, zeker in grotere organisaties van minimaal honderd medewerkers.

4. Planning

Om logistieke processen goed op elkaar te laten aansluiten en deadlines te kunnen halen, is een goede planning erg belangrijk. Er moet een planning gemaakt worden voor de hele logistieke keten, vanaf de leveranciers tot en met de aflevering van producten en diensten bij klanten. Denk hierbij aan planningen voor het gebruik van materialen, de opslag van producten en de uiteindelijke distributie ervan. Al deze losse processen moeten van tevoren op elkaar worden afgestemd om een soepele supply chain te creëren.

5. Continue productiestroom

Ten slotte is een belangrijk aandachtspunt voor een logistics manager het verzorgen en behouden van een continue productiestroom. Vaak gaat de aandacht uit naar de verkoop en productie van producten en diensten, maar voldoende aandacht aan de planning, inkoop en verdere logistieke werkzaamheden kan hierbij niet ontbreken. Alleen door alle schakels in het proces genoeg te betrekken, kan het proces soepel en efficiënt verlopen.

In de management van logistieke processen en de supply chain moet een manager dus denken aan alle stappen die hierbij komen kijken. Zo is er ook ruimte voor de ontwikkeling van innovatieve, logistieke oplossingen om processen continu te blijven verbeteren.

Ben jij een innovatieve, efficiënte en analytische logistics manager en nog op zoek naar de juiste opdrachtgever om het logistieke proces voor te overzien en indelen? Dan kun je bij ons terecht voor een match door je cv op te sturen.

Of doe een aanvraag als opdrachtgever wanneer je nog zoekt naar die ideale interim logistics manager, freelance logistics manager of zzp logistics manager.