Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Manager Bedrijfsbureau | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Manager Bedrijfsbureau | Freelance | Interim | ZZP

Manager Bedrijfsbureau | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Managers Bedrijfsbureau:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Managers Bedrijfsbureau
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

7 belangrijke taken van een manager bedrijfsbureau

Het bedrijfsbureau is een belangrijke partij op het gebied van aansturing, controle en planning bij projecten voor klanten. Managers van het bedrijfsbureau zorgen zo voor een vlekkeloze bedrijfsvoering. Hierbij komen allerlei taken kijken, waarvoor een bepaald functieprofiel vereist is. Daarnaast kunnen deze managers bij allerlei soorten bedrijven aan de slag en dienen ze rekening te houden met belangrijke trends en ontwikkelingen.

Wat is het bedrijfsbureau?

Het bedrijfsbureau schakelt tussen verschillende afdelingen om alles rondom een opdracht in goede banen te kunnen leiden. Dit houdt in dat ze toezien op voorbereidende werkzaamheden tot aan de daadwerkelijke uitvoering en oplevering van het eindresultaat. Daarnaast is het belangrijk om de afspraken die zijn gemaakt met de klant voor de levering en installatie goed in de gaten te houden, zodat aan de verwachtingen voldaan kan worden. De klant tevreden houden, zorgt namelijk voor een langdurige klantrelatie en een positief bedrijfsimago.

Wat doet een manager bedrijfsbureau?

De manager van de afdeling bedrijfsbureau heeft diverse taken en is echt de spil tussen voorbereiding en uitvoering. Dit omvat een breed aantal werkzaamheden, zoals leidinggeven, plannen en communiceren met klanten. Zo sluiten verschillende onderdelen van de bedrijfsvoering goed op elkaar aan en wordt een efficiënt proces verkregen.

1. Contractmanagement

De bedrijfsbureau manager is allereerst verantwoordelijk voor het beheren, beoordelen, actualiseren en continueren van contracten van projecten. Deze contracten worden gesloten met bestaande en potentiële klanten. Het is belangrijk dat contractafspraken bewaakt en gewaarborgd worden, waar de manager verantwoordelijk voor is. Bovendien moeten contracten passen bij de wet- en regelgeving.

2. Klachten afhandelen

Bij deze functie hoort ook het bewaken van de afhandeling van klachten, waarbij adviezen gegeven kunnen worden over de inzet van verbetertrajecten. Zo wordt de samenwerking met interne en externe partijen gemanaged. Tevens kunnen aspecten van de uitvoering van een contract op deze manier geoptimaliseerd worden, zoals levercondities, kwaliteit, kosten en veiligheid.

3. Leiding geven en coachen

Een andere belangrijke taak is leidinggeven aan de medewerkers van het bedrijfsbureau. Dit betekent een aanspreekpunt zijn voor vragen en problemen en bemiddelen bij problemen. Daarnaast dient een manager vaak het personeel in te plannen.

4. De directie informeren en adviseren

Het hoofd bedrijfsbureau staat ook veel in contact met de directie en het managementteam om te rapporteren over de stand van zaken en belangrijke ontwikkelingen op de afdeling. Dit gebeurt meestal op een wekelijkse basis. Hierbij worden ook activiteiten afgestemd tussen het bedrijfsbureau en projectleiders, bedrijfsleiders en projectmanagers, waardoor de uitvoering van een project soepel kan verlopen.

5. Risico's inschatten

Voor het succes van projecten dient een manager tevens commerciële, juridische en andere risico's in te schatten. Hierdoor kunnen mogelijke problemen vroegtijdig opgespoord en verholpen worden.

6. Administratie en documentatie

Alles omtrent de voorbereiding en uitvoering van projecten moet netjes verwerkt en vastgelegd worden in het daarvoor bestemde projectmanagementsysteem. Denk hierbij aan voorraadadministratie, informatie over bestellingen bij leveranciers, en verkooporders. Voor het overzicht is een duidelijke productieplanning ook onmisbaar.

7. Kwaliteit bewaken

Een andere taak is het bewaken van de kwaliteit van de productie en waar nodig acties ondernemen om deze te optimaliseren. Een hoofd bedrijfsbureau ziet er tevens op toe dat productie-installaties goed onderhouden worden en dat onderhoud tijdig ingepland wordt. Dit omvat ook het coördineren, opstellen en rapporteren van KPI's.

Wat zijn de functievereisten bij deze baan?

Om bovenstaande taken goed uit te kunnen voeren, dient een manager bedrijfsbureau administratief en financieel onderlegd te zijn, goed te kunnen communiceren met verschillende partijen, en overtuigingskracht te hebben. Hij of zij heeft meestal ook minimaal vijf jaar relevante werkervaring nodig en moet kennis hebben van belangrijke certificeringen van een sector. Ook is een goede beheersing van ICT-toepassingen, zoals Microsoft Office, WMS en ERP onmisbaar. Een analytisch denkvermogen en resultaatgerichte, georganiseerde instelling zorgen daarnaast voor een hoge kwaliteit van het geleverde werk.

Waar werken managers van het bedrijfsbureau?

Managers van het bedrijfsbureau kunnen bij veel soorten bedrijven aan de slag, maar gaan meestal werken bij gespecialiseerde bedrijven in de logistiek of productie van goederen. Denk hierbij aan de horeca, een drukkerij, transport en voedings- en levensmiddelen. Hier kunnen ze in vaste dienst gaan, maar ook als interim manager bedrijfsbureau, freelance manager bedrijfsbureau of zzp manager bedrijfsbureau werken, waardoor ze bij verschillende bedrijven kunnen meekijken.

Deze managers krijgen met veel soorten medewerkers te maken, zoals administratief medewerkers, inkopers, operations managers, analisten en medewerkers van de klantenservice. Hier moeten ze allemaal goed mee kunnen communiceren.

Wat zijn belangrijke trends en ontwikkelingen?

Voor managers van het bedrijfsbureau is het belangrijk om trends en ontwikkelingen belangrijk bij te houden. Zo blijven bedrijfsprocessen namelijk up-to-date en kan de kwaliteit geoptimaliseerd worden. Onder andere de volgende ontwikkelingen zijn op dit moment belangrijk:

  • Minder hiërarchie: De strakke hiërarchie verdwijnt binnen steeds meer bedrijven, waarbij het piramidemodel wordt omgeruild voor een hechtere, verbonden groep.
  • Dienend leiderschap: Dienend in plaats van autoritair leiderschap krijgt steeds meer aandacht, waarbij het gaat om het centraal stellen van de professional en het stimuleren van hem of haar bij de werkzaamheden.
  • Waarde gedreven: Het is steeds belangrijker om te kijken naar de waarde die een bedrijf realiseert dan zich blind te staren op de cijfers.
  • Flexibele organisatie: Vast personeel, een vaste locatie en vaste werktijden zijn steeds meer achterhaald. Flexibiliteit is namelijk het visitekaartje van een organisatie.
  • Brede blik: Veel problemen en projecten hebben niet betrekking op slechts één partij, maar op heel veel en daarom is een brede blik essentieel en hoe bruggen gebouwd kunnen worden om de grootste impact te maken.
  • Werk is privé en andersom: Met een toename van flexibiliteit verdwijnt de scheiding tussen werk en privé ook steeds meer, wat betekent dat werktijden veranderen en mensen hun werk anders indelen.
  • Technologische ontwikkelingen: Ten slotte wordt alles steeds technischer en het is zodoende belangrijk om te zoeken binnen al deze mogelijkheden wat het beste past bij een bedrijf en proces.

Bij Bureau Ad Interim maken we de ideale match tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Meld je dus aan als freelance, zzp of interim manager bedrijfsbureau of opdrachtgever en wij helpen je snel en adequaat verder.