Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Manager business development | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Manager business development | Freelance | Interim | ZZP

Manager business development | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Managers business development:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Managers business development
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

Het belang van een strategisch plan voor een Manager Business Development

Niet alle business development heeft dezelfde impact. In feite zijn veel van de activiteiten van de gemiddelde Manager Business Development zeer opportunistisch en tactisch van aard. Gevangen tussen de druk van het behouden van bestaande klanten en een dringende behoefte aan nieuwe opdrachten, zoeken zij naar iets dat snel en makkelijk is en op korte termijn resultaat oplevert. Dit is natuurlijk helemaal geen realistische strategie.

Strategische business development is het afstemmen van processen en procedures voor business development op de strategische bedrijfsdoelstellingen van een bedrijf. De rol van strategische business development is het werven van ideale klanten voor de belangrijkste diensten, met behulp van merkbeloften die je ook echt kunt waarmaken.

Beslissen welke doelen moeten worden nagestreefd en welke strategieën moeten worden toegepast om nieuwe zaken te ontwikkelen, is eigenlijk een beslissing waarbij veel op het spel staat. Een strategie die goed wordt uitgevoerd, kan leiden tot hoge niveaus van groei en winstgevendheid. Een verkeerde strategie kan de groei belemmeren en waardevol talent frustreren.

Toch haperen veel bedrijven bij het nemen van deze kritieke stap. Zij vertrouwen op gewoonte, anekdotes en trends - of erger nog, "zo hebben we het altijd gedaan". We bespreken straks hoe jij als Manager Business Development een strategisch business development plan ontwikkelt. Maar eerst behandelen we enkele strategieën die in dat plan kunnen worden opgenomen.

5 Top strategieën voor business development

Laten we eens kijken naar enkele van de meest voorkomende strategieën voor business development en hoe deze zich verhouden tot de huidige gewoonten van consumenten.

1. Netwerken

Netwerken is waarschijnlijk de meest gebruikte strategie voor business development. Het is gebaseerd op de theorie dat aankoopbeslissingen voor professionele diensten gebaseerd zijn op relaties, en de beste manier om nieuwe relaties te ontwikkelen is door face-to-face netwerken. Het is absoluut waar dat veel relaties zich op die manier ontwikkelen, maar er zijn beperkingen. De moderne consumenten staan onder grote tijdsdruk, en netwerken kost veel tijd. Het kan erg duur zijn, als je rekening houdt met reizen en tijd weg van kantoor. Nieuwere digitale netwerktechnieken kunnen daarom helpen kosten en tijd te besparen. Maar vergeet niet dat zelfs sociale media ook een investering van tijd en aandacht vereist.

2. Referrals

Referrals worden vaak gezien als het mechanisme dat netwerken en klanttevredenheid omzet in nieuwe klanten. Je bouwt een relatie op, en die persoon verwijst nieuwe klanten naar jou door. Tevreden klanten doen hetzelfde. Het is duidelijk dat doorverwijzingen gebeuren, en veel bedrijven halen hier de meeste (of alle) klanten uit. Maar doorverwijzingen zijn passief. Ze zijn afhankelijk van de klanten en contacten om goede vooruitzichten voor je diensten te identificeren en op het juiste moment een doorverwijzing te doen.

Het probleem is dat referral bronnen vaak niet weten hoe jij een klant kunt helpen. Veel verwijzingen zijn dus slecht afgestemd op je capaciteiten. Andere goede verwijzingen blijven uit omdat de verwijzingsbron er niet in slaagt een goede prospect te herkennen als hij er eentje ziet. Uiteindelijk haken veel prospects die goede klanten zouden kunnen zijn het bedrijf af voordat ze zelfs maar contact hebben opgenomen.

Belangrijk is dat er nieuwe digitale strategieën zijn die verwijzingen kunnen versnellen. Je specifieke expertise zichtbaarder maken is het belangrijkst. Hierdoor kunnen mensen beter doorverwijzen en wordt jouw bestand groter dan alleen cliënten en enkele zakelijke contacten.

3. Sponsoring en reclame

Kun je rechtstreeks nieuwe klanten aantrekken door evenementen te sponsoren en reclame te maken? Het zou een hoop problemen oplossen als het werkt. Helaas zijn de resultaten op dit gebied niet erg bemoedigend. Studies hebben aangetoond dat traditionele reclame in feite gepaard gaat met een tragere groei. Alleen wanneer reclame wordt gecombineerd met andere technieken, zoals spreken op een evenement, werpen deze technieken vruchten af.

De meest veelbelovende reclamestrategie lijkt goed gerichte digitale reclame te zijn. Hiermee kunnen bedrijven hun boodschappen en aanbiedingen tegen lagere kosten bij de juiste mensen krijgen.

4. Uitgaande telefoontjes en post

Professionele dienstverleners gebruiken al tientallen jaren de telefoon en post om potentiële klanten rechtstreeks te benaderen. Richt je op de juiste bedrijven en functies met een relevante boodschap en je verwacht nieuwe kansen te vinden die kunnen worden ontwikkeld tot klanten.

Er gaan een aantal belangrijke uitdagingen gepaard met deze strategieën. Ten eerste zijn ze relatief duur, dus ze moeten precies goed afgesteld zijn om effectief te zijn. Ten tweede, als je de prospect niet op het juiste moment bereikt, kan jouw aanbod geen aantrekkingskracht hebben - en bijgevolg geen impact op de bedrijfsontwikkeling. Het komt erop aan een zeer aantrekkelijk aanbod te doen aan een zeer gekwalificeerde en ontvankelijke lijst. En het is niet eenvoudig om deze combinatie goed te krijgen.

5. Een strategisch business development plan opstellen

Een business development plan is een document dat aangeeft hoe jij als Manager Business Development jouw strategie uitvoert. Het kan een plan zijn voor een individu, een praktijk of het bedrijf als geheel. Het bestrijkt zowel de marketing- als de verkoopfunctie, aangezien deze in de meeste professionele dienstverlening bedrijven zo met elkaar verweven zijn. Hier zijn de belangrijkste stappen om je plan te ontwikkelen en te documenteren.

1. Definieer de doelgroep

Wie probeer je aan te trekken als nieuwe klanten? Focus op klanten die exact de toepassing zijn, niet op alle mogelijke prospects. Het is het meest effectief om je te richten op een kleine doelgroep. Maar ga niet zo ver hierin dat je de bedrijfsdoelstellingen niet kunt bereiken.

2. Onderzoek hun problemen, koopgedrag en de concurrenten

Hoe meer je weet over je doelgroep, hoe beter je bent toegerust om hun aandacht te trekken en duidelijk te maken hoe je hen kunt helpen. Wat zijn hun belangrijkste zakelijke problemen? Is je expertise relevant voor die kwesties? Waar zoeken zij advies en inspiratie? Hoe ziet de concurrentie eruit? Hoe sta je ervoor?

3. Identificeer je concurrentievoordeel

Wat maakt jouw product/dienst anders? Waarom is dat beter voor je doelgroep? Ben je het meest kosteneffectieve alternatief, of de toonaangevende expert in de sector? Deze "positionering", zoals het vaak wordt genoemd, moet waar zijn, bewijsbaar en relevant voor de prospect op het moment dat hij kiest met welk bedrijf hij wil samenwerken. Zorg ervoor dat je deze positionering documenteert, want je zult deze steeds opnieuw gebruiken bij het ontwikkelen van je boodschappen en marketinginstrumenten.

4. Kies je algemene business development strategie

Kies de brede strategie of strategieën om je prospects te bereiken, te binden en te converteren. Je kunt beginnen met de hierboven aangegeven lijst van top strategieën. Welke strategie past bij de behoeften en voorkeuren van je doelgroepen? Welke geeft jouw concurrentievoordeel het beste weer? Als je bijvoorbeeld concurreert omdat je over superieure branche-expertise beschikt, zal een strategie van marktleider/content marketing je waarschijnlijk goed van pas komen.

5. Kies je tactiek voor business development

Een goede plek om te beginnen is de lijst met de meest effectieve tactieken die we hierboven hebben gegeven. Zorg ervoor dat elke techniek die je selecteert past bij je doelgroep en strategie. Vergeet niet dat het niet gaat om persoonlijke voorkeuren van de directeur of bekendheid met een tactiek. Het gaat erom wat werkt bij het publiek.

Ook moet je je keuzes op twee belangrijke manieren tegen elkaar afwegen: Sommige technieken werken uitstekend om zichtbaarheid te krijgen, maar zijn niet gericht op de langere termijn. Je hebt ook een goed evenwicht nodig tussen digitale en traditionele technieken. Je onderzoek moet deze keuze onderbouwen. Wees voorzichtig met aannames. Dat het bedrijf geen sociale media gebruikt betekent niet dat een deel van de prospects het niet gebruikt om het op te zoeken.

6. Specificeer hoe je de uitvoering en het effect zult controleren

Deze belangrijke overwegingen, die vaak over het hoofd worden gezien, maken vaak het verschil tussen succes en falen. Niet uitgevoerde strategieën werken niet. Houd bij wat je doet en wanneer je het doet. Dit motiveert tot actie en biedt een goed uitgangspunt voor het oplossen van problemen met je strategie. Volg en registreer ook de effecten die je ziet. Het meest voor de hand liggende effect zal zijn hoeveel nieuwe klanten hebt verworven. Maar je moet op zijn minst ook nieuwe leads of nieuwe contacten bijhouden. Ten slotte mag je belangrijke procesresultaten niet verwaarlozen, zoals verwijzingen, nieuwe namen die aan je lijst worden toegevoegd en downloads van inhoud die prospects en referral bronnen blootstellen aan je expertise.

Als je deze stappen volgt, zul je eindigen met een gedocumenteerde strategie voor business development en een concreet plan om deze uit te voeren en te optimaliseren.


Aan de slag als Manager Business Development?

Ben jij een ervaren en professionele freelance Manager Business Development die weet hoe je een strategisch plan kunt opstellen? Stuur ons dan zo snel mogelijk jouw CV toe en wij nemen contact met je op voor het inplannen van een kennismakingsgesprek.

Manager Business Development inhuren?

Heeft jouw bedrijf een strategische interim Manager Business Development of zzp Manager Business Development nodig die zowel op de korte als lange termijn voor meer groei en winst kan realiseren? Neem dan vandaag nog contact op met Bureau Ad Interim voor het vinden van de juiste kandidaat.