Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Manager Development | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Manager Development | Freelance | Interim | ZZP

Manager Development | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Managers Development:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Managers Development
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

4 belangrijke trends voor de manager development

Een manager development geeft leiding aan een team dat zich richt op business development, oftewel de groei van een bedrijf. Dit is essentieel voor bedrijven om verder te ontwikkelen en uit te breiden en daardoor de markt te veroveren. De development manager speelt hierbij een centrale rol door kansen in de markt te onderzoeken en identificeren, en bedrijfsprocessen te blijven optimaliseren. Wat zijn precies de taken van een manager development en wat zijn momenteel belangrijke trends waar deze manager rekening mee moet houden?

Wat houdt business development in?

Een manager development, ook wel business development manager genoemd, richt zich dus op business development, maar wat betekent dit? Business development gaat over de groei van een bedrijf door de geleverde diensten en producten te blijven verbeteren en zo een betere marktpositie te behalen. Bovendien omvat dit het vinden van nieuwe markten voor producten of diensten. Door de brede focus gaat het om een multidisciplinaire vorm van management, waarin de productie, verfijning en positionering van producten en diensten een belangrijke rol spelen, evenals de commercialisering van een organisatie.

Door middel van business development kunnen nieuwe kansen ontdekt worden op de markt en kan een bedrijf continu blijven groeien. Zo kan uiteindelijk een toename van de omzet bereikt worden, waarnaast een bedrijf zich commercieel kan uitbreiden en strategische partnerschappen gevormd kunnen worden. De richting en focus van de markt en consumenten speelt hierbij een essentiële rol en is de basis van alle business development processen.

Wat doet een manager development?

Een manager development houdt zich bezig met de business development binnen een organisatie en is daarmee verantwoordelijk voor de zakelijke ontwikkeling van het bedrijf. Dit omvat onder andere het identificeren van kansrijke samenwerkingsverbanden, nieuwe markten, en manieren om markten en doelgroepen te bereiken. Verder richt een business development manager zich op het optimaliseren van bestaande producten en diensten om aan de behoeften van de markt te voldoen.

Samen met een heel team van business developers bouwt de manager aan duurzame relaties met partners en klanten, waarnaast markttrends nauwlettend in de gaten gehouden moeten worden. Om deze manier draagt hij of zij bij aan het verhogen van de omzet en maximaliseren van de winst. De prestaties moeten regelmatig geëvalueerd worden om kansen te blijven ontdekken voor het bereiken van een optimaal commercieel potentieel. Leidinggeven is een belangrijk onderdeel van de baan als development manager. Hij of zij moet problemen op de werkvloer oplossen, medewerkers aannemen en mogelijk ontslaan, en verantwoording afleggen aan de directeur.

Taken en verantwoordelijkheden

Bij deze baan horen diverse taken en verantwoordelijkheden, zoals het bedenken van een commerciële strategie en het opstellen van een sales- en marketingplan. Verder dient deze manager de nationale en internationale richting te bepalen en de strategie te vertalen naar concrete acties. Om trends in de markt te monitoren, moeten er regelmatig verkoop- en marktanalyses uitgevoerd worden, aan de hand waarvan bedrijfsprocessen geoptimaliseerd kunnen worden. De development manager onderhoudt verder relaties op een strategisch niveau en doet tevens nieuwe relaties op, bijvoorbeeld via congressen en beurzen. Ten slotte zorgt de manager door deze activiteiten voor bedrijfsgroei op zowel de korte als de lange termijn.

Al met al richt een business development manager zich op drie fasen van business development:

  • Verkenning: Op analytische en beschouwende wijze trends en ontwikkelingen in de markt verkennen, en de behoeften en wensen van klanten in kaart brengen.
  • Ontwikkeling: In deze fase gaat het om het visualiseren van een nieuwe toekomst, wat ook vaak "design thinking" genoemd wordt. Hierbij wordt er gebrainstormd om nieuwe concepten te ontwikkelen en producten en diensten te innoveren.
  • Vermarkting: Ten slotte draait dit om marketing en verkoop van het nieuwe concept via de juiste kanalen, content en lijntjes met klanten

Functieprofiel

Om manager van business development te worden, moet iemand aantonen leiding te kunnen geven, waarvoor vaak een aantal jaar ervaring in een leidinggevende rol vereist is. Verder moet iemand de juiste opleidingsachtergrond hebben, zoals de hbo-opleiding Hoger Economisch en Administratief Onderwijs (HEAO). Daarnaast zijn er nog andere opleidingen die voldoen. Het is ook belangrijk dat de development manager kennis heeft van de sector waarin hij of zij wil werken. Daarom is het vaak belangrijk dat de opleiding relevant is voor de desbetreffende sector waarin een bedrijf actief is.

Wat zijn belangrijke business development trends?

Het is dus belangrijk voor een manager development, bijvoorbeeld een interim manager development, freelance manager development of zzp manager development, om de ontwikkelingen op de markt goed in de gaten te houden. Op dit moment zijn onder andere de volgende trends van belang voor business development:

  1. Strategische wendbaarheid: Het is steeds belangrijker dat organisaties snel kunnen veranderen aan de hand van veranderingen in de maatschappij door middel van een flexibele werkorganisatie en flexibele werkprocessen, en door continu te blijven innoveren.
  2. Klantgedreven ondernemen: Dit houdt in dat de relaties met klanten, leveranciers, medewerkers en andere belangrijke partijen op een andere manier benaderd moeten worden. De klantervaring krijgt steeds meer aandacht, die steeds meer online verloopt en steeds meer gepersonaliseerd wordt.
  3. Platformen: Een andere ontwikkeling is dat organisaties steeds vaker onderdeel zijn van netwerken en samenwerkingsverbanden via platformen. Bedrijven moeten zodoende inspelen op de platformeconomie en belangrijke platformconcepten. Ook sociale mediaplatformen spelen hierbij een grote rol, die op een strategische manier ingezet kunnen worden, bijvoorbeeld om een persoonlijk merk te creëren, een doelgroep te bereiken, en inzichten te delen met het grote publiek.
  4. Smart society: Technologie is tegenwoordig niet meer weg te denken en biedt interessante kansen voor product- en procesinnovaties. Hierbij is er toenemende aandacht voor slimme monitoringtools, apps, big data, slimme algoritmen, kunstmatige intelligentie en andere innovatieve technologieën. Door hierop in te spelen, kan een bedrijf steeds beter voldoen aan de behoeften van de markt en zo blijven groeien.

Ben jij een opdrachtgever en op zoek naar de ideale interim manager development, freelance manager development of zzp manager development? Meld je bij ons aan en wij helpen je verder. Of stuur je cv op als zelfstandige professional en wij maken de perfecte match met een opdrachtgever.