Manager Human Resources | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst
Kies uit ervaren en beschikbare Manager Human Resources:
- Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Manager Human Resources.
- Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
- No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
- Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.
12 Wetenswaardigheden over een Manager Human Resources
1. Een goede HR Manager is onmisbaar
De afdeling human resources geldt in vrijwel elk bedrijf als een van de meest cruciale onderdelen van de organisatie. Die afdeling, waarin de HR-manager de belangrijkste speler vormt, geeft sturing aan het totale personeelsbeleid. Daarin behoren het uitvoeren van bedrijfsbeleid, het werving- en selectiebeleid, het begeleiden van werknemers en het beheren van de salarisadministratie tot de meest essentiële taken. De HR-manager is vanaf het allereerste contact tot en met de laatste salarisspecificatie betrokken bij elke werknemer. Want hij is niet alleen verantwoordelijk voor het welzijn en de veiligheid van alle werknemers, maar ook voor het bemiddelen bij problemen en conflicten. Daarnaast is hij tevens betrokken bij de ontwikkeling van het bedrijf, zoals in nieuwe projecten en try-outs, fusies en overnames. Ook diverse administratieve taken behoren tot de verantwoordelijkheid van de Manager Human Resources. Dat maakt zijn rol in de organisatie niet alleen veeleisend en veelomvattend maar ook absoluut onmisbaar.
2. Medewerkers, het belangrijkste kapitaal van elke organisatie
Productieve en betrokken werknemers die duurzaam inzetbaar zijn, vormen een essentieel aspect in het succes van elke onderneming. Dat maakt werknemers tot het belangrijkste vermogen van de organisatie. Want medewerkers die goed in hun vel zitten en zich gewaardeerd voelen, presteren optimaal en realiseren zodoende meer effectiviteit en meer winst. En dat is precies de reden dat het aan boord houden van talent en inzetten op het floreren van medewerkers doorslaggevend is bij het behalen van optimale bedrijfsresultaten. Oftewel, hoe beter je medewerkers, hoe beter het bedrijf floreert! Daarom is het als werkgever van belang om medewerkers te blijven boeien en aan je bedrijf te binden. Toegegeven, dat klinkt makkelijker dan het is, want het kost veel aandacht en inzet van de juiste resources om dat doel te bereiken. In deze blog komen zowel de verschillende aspecten van het HR-beleid aan bod als de mogelijkheden om middels een goede HR-Manager het hoogst haalbare resultaat te bereiken.
3. De rol van Human Resources manager
De human resources manager, kortweg HR-manager genoemd, speelt als schakel tussen management en werknemers een bepalende rol binnen de organisatie. Als hoofd van de HR-afdeling stuurt hij (of zij) het personeelsbeleid zodanig aan, dat zowel management als werknemers optimaal kunnen functioneren. Daarnaast heeft hij een grote verantwoordelijkheid op het gebied van het welzijn van de werknemers. Hij is niet alleen actief betrokken bij wervingsprocedures en aannamebeleid van nieuw personeel, maar ook administratieve zaken behoren tot zijn takenpakket. Zaken op het gebied van salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, vakantie, ziekte en verlof, terwijl hij ook betrokken is bij de ontwikkelingen binnen de organisatie. Daarmee vormt hij een fundamentele match tussen het management en de werkvloer. Veel grote(re) ondernemingen beroepen zich daarom op een Manager Human Resources om het HR-traject in goede banen te leiden.
4. Een strategisch HRM-plan opstellen
Goed personeelsbeleid ontwikkelen begint met het ontwikkelen van een strategisch HRM-plan. Vaak een lastige taak voor HR-professionals, door de dilemma’s waarmee zij worstelen, met enerzijds de belangen van de organisatie en anderzijds die van de medewerkers. Daarin is een goede match essentieel voor het hele beleid, waarbij de vraag zich aandient hoe deze opdracht zo efficiënt en effectief mogelijk aan te pakken: Personeelsbeleid ontwikkelen, gericht op het realiseren van specifieke doelen voor de onderneming en haar medewerkers, binnen een bepaalde periode. En dat is geen sinecure. Daarom is het zaak eerst na te denken over je visie op Strategisch HR beleid en de beschikbare middelen. Wat houdt het begrip Strategisch HR precies in en wat is de toegevoegde waarde van een HR-professional?
5. Waarvoor staat de term Strategisch HRM?
Strategisch personeelsbeleid is een essentieel instrument om gestelde personeelsdoelen te realiseren. Oftewel het bepalen van specifieke doelen en middelen die de organisatie ondersteunen in alle aspecten van de arbeidsrelatie tussen werkgever en werknemer. Doelstellingen in een vastgelegd tijdspad, waarin specificaties en onderlinge samenhang nader worden omschreven. Uitgangspunt in dat proces is een naadloze aansluiting bij de visie en missie van het bedrijf en inspelen op toekomstige ontwikkelingen. Oftewel het op elkaar afstemmen van mensen, processen en de eigen cultuur van een bedrijf, opdat de doelen breed gedragen worden. Daarbij spelen meerdere factoren een rol, zoals het analyseren van de business en het in kaart brengen van de ontwikkelingen in de branche en de Human Factors. Door inzicht te kweken in de huidige situatie en de gewenste kwaliteit van het personeelsbestand wordt het makkelijker om (meer)jarenplannen te maken, die maximaal aansluiten op de toekomstige capaciteitsbehoefte van de organisatie.
6. Gewenste vaardigheden en competenties van een interim Manager Human Resources
Het grootste deel van het werk van een hr-professional draait om mensen. Mensen van vlees en bloed in alle lagen van de organisatie. Het meest belangrijke aspect van zijn werk is dan ook het opbouwen van vertrouwen, zowel van het management als van de medewerkers, om een vlotte samenwerking te kunnen garanderen. Zijn taken richten zich op alle aspecten van het personeelsbeleid. Van kennis van het vak en moderne communicatietechnieken tot aan probleemanalyse en conflictbemiddeling. Daarbij zijn goede communicatieve vaardigheden en onpartijdig een mening kunnen vormen essentieel. Uiteraard is affiniteit met de branche en kennis van relevante wet- en regelgeving onmisbaar in zijn functie, evenals stressbestendigheid en probleemoplossend denken. Daarnaast dient hij of zij goede leidinggevende kwaliteiten te bezitten, goed kunnen onderhandelen en professionele relaties te onderhouden met in- en externe contacten. Maar een HR-manager moet ook toegankelijk zijn, als iemand bij wie je terecht kan met problemen. Al met al een zeer veeleisend profiel dat veel specifieke, vakgerichte competenties en vaardigheden vereist. Oftewel een duizendpoot als verbindende factor op de werkvloer.
7. Taken en verantwoordelijkheden van een hr-manager
Een goede HR manager schakelt makkelijk van strategisch naar operationeel niveau en heeft de juiste skills om creatieve oplossingen voor allerlei vraagstukken te vinden. Hij is verantwoordelijk voor het optimaal begeleiden van zijn medewerkers, waarbij zijn primaire focus ligt op het interne werkproces en diverse HR-taken en het leveren van een relevante bijdrage aan de ontwikkeling van het concern. Bij een conflict op de werkvloer is het uitermate belangrijk dat partijen op hem kunnen vertrouwen als objectieve bemiddelaar, door zowel de belangen van de werknemer als die van het bedrijf in het oog te houden. Het totale takenpakket van de HR-manager is dan ook zeer uitgebreid, met de focus op het welzijn van het personeel, al kunnen de regels daarvoor per bedrijfstak verschillen.
- Human resources-beleid uitstippelen
- Het aansturen en coördineren van werving- en selectieprocedures voor nieuwe medewerkers
- De introductie en begeleiding van starters in de organisatie
- Opzetten of faciliteren van functioneringsgesprekken
- Contacten onderhouden, zowel met interne als externe relaties
- Begeleiding en/of relevante trainingen voor medewerkers realiseren
- Salarissen en beloningen bepalen volgens vastgelegde standaards
- Interne communicatie tussen management en personeel
- Zicht houden op privacy-gerelateerde zaken en naleving van (omgangs)regels
- Professionele bemiddeling bieden bij conflicten tussen werknemers
- Ontslagprocedures, outplacement en disciplinaire maatregelen afhandelen
8. Wat is de toegevoegde waarde van een goede HR-manager?
De huidige ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie en zelfsturende organisaties doen wellicht vermoeden dat de HR-afdeling een overbodig onderdeel geworden is in een bedrijf. Maar niets is minder waar! Simpele taken kunnen weliswaar overgenomen worden, maar er zullen zich altijd zaken aandienen waar unieke menselijke kwaliteiten voor vereist zijn, zoals oplossend vermogen en creatief denken. De verschillende dilemma’s die zich voordoen in een organisatie vergen dan ook een weloverwogen beleid, met respect voor alle partijen. Een ervaren HR-professional fungeert als brug tussen management, medewerkers en de OR. Met zijn specifieke competenties vormt hij de verbindende factor met alle medewerkers binnen het bedrijf, terwijl hij de focus op gemaakte afspraken, een prettige samenwerking en de vastgelegde bedrijfscultuur scherp in het oog houdt. Onnodig te zeggen dat dat soms een kwestie van balanceren is, vanwege de verschillende belangen van mensen, die nogal uiteen kunnen lopen. Dat vereist tact, uitstekende communicatieve vaardigheden en het snel op allerlei situaties in kunnen spelen.
9. De positieve invloed van een goed HR-beleid op je bedrijfsresultaten.
Hoe snel je als bedrijf in staat bent te groeien, hangt mede af van de ontplooiing van je medewerkers. Door hen te stimuleren middels een uitgebalanceerd HR-beleid, investeer je rechtstreeks in de groei en ontwikkeling van je bedrijf. Want de mate waarin werknemers bij je bedrijf betrokken zijn houden rechtstreeks verband met de uiteindelijke bedrijfsresultaten. Een gegeven dat o.a. te meten is door een jaarlijkse enquête over betrokkenheid en tevredenheid onder alle medewerkers. Een onderzoek dat het management inzicht geeft in hoe de werkomgeving wordt ervaren en in hoeverre werknemers zich bij de organisatie betrokken voelen. De resultaten tonen tevens aan in welke sectoren er al optimaal gebruik gemaakt wordt van het potentieel van medewerkers, maar het laat ook zien waar er veranderingen moeten plaatsvinden. Daarin is een belangrijke rol voor het HR-team weggelegd. Want veranderprocessen vergen hulp en ondersteuning en het bieden van nieuwe mogelijkheden, om mensen de kans te geven om aan de veranderde verwachtingen te voldoen.
10. Wanneer zet je een (tijdelijke) interim Human Resources Manager in?
Het succesvol faciliteren en uitvoeren van HR-projecten vraagt om relevante deskundigheid en knowhow, die niet altijd beschikbaar is in de organisatie. Ook de factor tijd kan een rol spelen, want sommige HR-projecten leggen té veel beslag op de capaciteit van je eigen team. Bijvoorbeeld als er een reorganisatie plaats vindt, een outplacementtraject of het outsourcen van medewerkers. Dan brengt de aanwezigheid van extra capaciteit en deskundigheid rust in de gelederen. Want of het nu gaat om het vervangen van bepaalde medewerkers, incidentele onderbezetting, een veranderproces, een fusie of een implementatietraject, in die situaties is een professional met verstand van zaken de ideale oplossing. Een ervaren freelance Manager Human Resources, die zaken snel en deskundig op weet te pakken, zet zich tijdens een vastgestelde periode in voor de organisatie. Zowel voor kortdurende opdrachten of langere projecten. Hij zorgt voor het stroomlijnen van de HR processen en het opstellen van een op maat gesneden trajectplan, zodat jouw organisatie toekomstbestendig blijft!
11. Een flexibel inzetbare HR-adviseur, zonder verplichtingen
In onze visie dient HRM beleid altijd ten dienste te staan aan de doelstellingen van een organisatie. Daarbij vormen de verschillende HR instrumenten slechts hulpmiddelen om de samenwerking van mensen te stimuleren en personeelszaken optimaal te regelen. Steeds meer organisaties kiezen er echter voor om een HR-consultant op flexibele basis in te huren. Een ervaren interim professional die zich op vastgestelde tijdstippen aan de organisatie bindt. Door in kaart te brengen welke behoeftes er in jouw organisatie leven, is het mogelijk een passend voorstel te doen voor het inzetten van een interim HR consultant die de organisatie (tijdelijk) komt versterken. Uiteraard mag je daarbij altijd rekenen op een professional met de juiste competenties en vaardigheden, die precies bij jouw organisatie past. Hij vormt een rechtstreeks aanspreekpunt voor het management en de medewerkers van het bedrijf, en kan desgewenst onder jouw bedrijfsnaam (onder)handelen. Door deze HR-adviseur met de juiste regelmaat in te zetten in de organisatie, profiteer je optimaal van de expertise en de up-to-date knowhow van een ervaren specialist, zonder dat je vastzit aan de verplichtingen die een dienstverband met zich meebrengt. Een ideale situatie, die je de ultieme flexibiliteit biedt.
12. Een consultant die bij de organisatie past
Afhankelijk van de uitdagingen in de markt en de ontwikkelingen binnen je eigen organisatie maken de specifieke competenties van de professional het verschil voor de benodigde HR-processen. Er wordt gewerkt volgens een concrete en creatieve aanpak, waarbij meetbare resultaten de voortgang in beeld brengen. De freelance en zzp Manager Human Resources beschikken over een WO werk-denkniveau en hebben een ruime ervaring binnen de betreffende branche. Bovendien is affiniteit met relevante vraagstukken en en bekendheid met strategische beleidsontwikkeling in de sector een must. Naast leiderschap en coachingsvaardigheden heeft de consultant een duidelijke visie op de branche en op het ontwikkelen van teambuilding en is makkelijk aanspreekbaar in de organisatie. Naast communicatief vaardig is de consulent positief en flexibel ingesteld, met een goede intuïtie voor de juiste aanpak voor het beoogde resultaat. Door de inzet van die unieke kwaliteiten kan de realisatie van diverse nieuwe projecten en de continuïteit van lopende HR-processen, gericht op een duurzame inzetbaarheid van alle medewerkers binnen de organisatie, gewaarborgd worden.