Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Manager Klantenservice | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Manager Klantenservice | Freelance | Interim | ZZP

Manager Klantenservice | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Managers Klantenservice:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Managers Klantenservice
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

9 belangrijke eigenschappen van een manager klantenservice

De wereld wordt steeds meer digitaal gedreven en daarom is het ook steeds belangrijker om via verschillende kanalen te communiceren. Zo kan een persoonlijke, optimale service gecreëerd worden. Hier richt de klantenservice afdeling zich op, waar de manager klantenservice aan het hoofd staat. Deze manager is het tandwiel achter een goede coördinatie en inspireert het team om een uitstekende klantenservice te leveren. Wat zijn essentiële eigenschappen voor een manager klantenservice?

Wat doet een manager klantenservice?

Een manager klantenservice, ook wel customer service manager genoemd, geeft leiding aan de klantenservice afdeling van een bedrijf. Hij of zij zorgt ervoor dat het team op de hoogte is van de werkzaamheden en motiveert teamleden om deze zo goed mogelijk uit te voeren. Hierdoor draagt de manager bij aan een fijne sfeer binnen een team, wat van invloed is op de productiviteit. Een customer service manager onderhoudt ook contacten met andere afdelingen en klanten, waarbij hij of zij het aanspreekpunt is voor alle vragen omtrent de klantenservice. Verder kan de manager ook met innovatieve ideeën komen om het team nog beter te laten functioneren.

De precieze taken die bij deze functie horen, hangen grotendeels af van het bedrijf waar een manager werkzaam is. Toch zijn er een aantal vaste taken waarmee elke customer service manager te maken krijgt, ongeacht of het een vaste of tijdelijke manager is. Leidinggeven aan een team en contacten onderhouden met andere afdelingen en de klanten van een bedrijf zijn namelijk standaard taken. Daarnaast dient deze manager de administratie te overzien en customer service processen te optimaliseren. Verder controleert hij of zij continu de voortgang.

Waar werkt een manager customer service?

Elke branche die diensten of goederen levert aan consumenten is gebaat bij een customer service manager. Dit is de tussenpersoon tussen het bedrijf en de consument, die ervoor moet zorgen dat de klant tevreden is met het aanbod. Als interim manager klantenservice, freelance manager klantenservice of zzp manager klantenservice kun je dus op veel plekken aan de slag, bijvoorbeeld in de verkoop van elektronica, bij een woonwarenhuis of in de consultancy.

Welke opleiding en ervaring zijn vereist?

Verschillende studies zijn geschikt om als manager klantenservice aan de slag te gaan, zoals de bachelor Bedrijfsbeheer. Hier worden vaardigheden aangeleerd op het gebied van communicatie, bedrijfsbeheer en management. Een andere geschikte studie is Communicatiewetenschappen, waarnaast psychologen geschikte customer service managers vormen. Zij hebben namelijk een goed inzicht in wat mensen motiveert en inspireert. Overigens is het altijd verstandig om in deze functie bij te scholen om aanvullende vaardigheden aan te leren.

Wat zijn belangrijke eigenschappen?

Een customer service manager moet van een aantal eigenschappen voorzien zijn en onder andere de volgende competenties en vaardigheden zijn onmisbaar voor deze functie.

1. Communicatieve vaardigheden

Allereerst draait deze baan voor een groot deel om een heldere, effectieve communicatie, zowel met partijen binnen als buiten het bedrijf. Bovendien dient deze manager zowel schriftelijk als mondeling helder en overtuigend te communiceren. Dit is onder andere belangrijk voor het delegeren van taken aan teamleden en om klantinteracties te verzorgen.

2. Klantgerichtheid

Deze baan staat in het teken van de wensen van de klant en het onderhouden van klanttevredenheid. Zo moet de customer service manager in staat zijn om de behoeften van klanten te begrijpen en oplossingen te bedenken die hierop aansluiten. De feedback van klanten wordt vervolgens gebruikt om de klantenservice te blijven verbeteren.

3. Empathisch vermogen

Empathie en een goed inlevingsvermogen zijn belangrijk om de ervaringen en gevoelens van anderen te begrijpen. Dit is essentieel in de omgang met klanten, maar ook voor het managen van een team. Hierdoor begrijpt en ondersteunt een manager zijn of haar team. Luisteren en begripvol blijven en daarnaast medeleven tonen zijn uiterst belangrijk, wat soms uitdagend kan zijn als een klant geïrriteerd of ongeduldig is tijdens een gesprek.

4. Besluitvaardigheid

Een manager klantenservice moet soms snel beslissingen nemen, waarvoor een besluitvaardige houding van pas komt. Hierbij kan hij of zij goed problemen herkennen om hier vervolgens effectieve oplossingen voor te bedenken. Dit gaat gepaard met een proactieve houding en een vooruitdenkende blik. Bovendien is het belangrijk om kalm te blijven en een goede strategie te bedenken om problemen aan te pakken.

5. Geduldige houding

Bij de klantenservice komen managers allerlei mensen tegen en klanten komen hier vaak terecht met problemen of klachten. Geduld is daarom een onmisbare eigenschap om goed om te kunnen gaan met geïrriteerde klanten en teamleden te coachen die hier moeite mee hebben. Dit gaat gepaard met flexibiliteit, omdat dingen snel kunnen veranderen. Een manager moet zich hier ook snel op kunnen aanpassen.

6. Goed georganiseerd

Een manager in de klantenservice moet goed georganiseerd zijn, bijvoorbeeld bij het bijhouden van klantvragen en personeelsroosters. Zo kunnen werkzaamheden op de afdeling soepel verlopen. Het beheren van de werklast is ook erg belangrijk om deadlines te halen en de productiviteit bij te houden.

7. Technologisch onderlegd

Door de toenemende digitalisering van veel processen is het belangrijk dat klantenservice managers goed om kunnen gaan met technologie. Dit betekent het gebruiken en kunnen toepassen van specifieke software en sociale media. Tevens dient iemand in deze positie kennis te hebben van technologie om een effectieve klantenservice te leiden.

8. Taalvaardigheden

Zeker bij een internationaal bedrijf is het voor een customer service manager van belang om één of meerdere vreemde talen te beheersen. Hierbij zijn Duits, Engels en Frans de meest gevraagde talen, waarmee de manager klanten te woord kan staan in hun moedertaal. Vooral Engels is tegenwoordig erg gewild, wat met name in de retail erg veel terugkomt en waar een grote vraag naar is.

9. Leiderschapsvaardigheden

Een andere essentiële eigenschap is optreden als een leider die het team kan motiveren en inspireren. Een manager op deze afdeling kan duidelijke doelen stellen en medewerkers helpen om deze te bereiken. Tevens kan hij of zij anderen helpen in hun persoonlijke en professionele ontwikkelingen.

Ben jij een zelfstandige manager van de customer service of op zoek naar een opdracht? Meld je aan bij Bureau Ad Interim en wij helpen je aan een optimale match tussen opdrachtnemer en opdrachtgever.