Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Manager Logistics | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Manager Logistics | Freelance | Interim | ZZP

Manager Logistics | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Managers Logistics:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Managers Logistics
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

Een Manager Logistics of logistiek manager houdt toezicht op de verplaatsing, distributie en opslag van voorraden en materialen in een bedrijf. Zij zijn belast met het plannen van routes, het analyseren van budgetten en het verwerken van zendingen. Ook bekend als supply chain managers, maken ze meestal deel uit van het middenkader.

Een getalenteerde en gekwalificeerde Manager Logistics is verantwoordelijk voor alle taken op het gebied van supply chain management, waaronder het selecteren van transporteurs, het onderzoeken van verzendmethoden, het beoordelen van budgetten en het organiseren van opslag. Een succesvolle kandidaat moet blijk geven van een sterk oog voor detail om de dagelijkse operaties en logistieke medewerkers te overzien. Naast uitstekende organisatorische vaardigheden moet je ook beschikken over diepgaande kennis van logistiek en inventaris systemen.

Taken en verantwoordelijkheden van een Logistiek Manager

  • Selecteren van vervoerders en onderhandelen over contracten en tarieven.
  • Planning en controle van inkomende en uitgaande leveringen.
  • Toezicht houden op logistiek, magazijn, transport en klantenservice.
  • Organiseren van magazijn, goederen labelen, routes uitstippelen en zendingen verwerken.
  • Reageren op problemen of klachten.
  • Onderzoeken van ideale verzend technieken, routes en transporteurs.
  • Samenwerken met andere afdelingen om logistiek te integreren met bedrijfsprocedures en operaties.
  • Evalueren van budgetten en uitgaven.
  • Bijwerken en evalueren van statistieken om prestaties te beoordelen en verbeteringen door te voeren.
  • Ervoor zorgen dat alle operaties voldoen aan wetten, richtlijnen en ISO-eisen.

Logistiek Manager Vereisten

  • HBO diploma in bedrijfskunde, logistiek of een relevant gebied.
  • Minimaal 2 jaar ervaring in een soortgelijke rol.
  • Diepgaande kennis van de consumentengoederen industrie.
  • Goede kennis van logistiek en voorraadbeheer software.
  • Uitstekende analytische, probleemoplossende en organisatorische vaardigheden.
  • Uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden.

8 geheimen van een succesvolle Manager Logistics

Het werk van een logistiek manager bestaat, net als dat van een toeleveringsketen, uit veel dynamische onderdelen. Dat betekent dat je veel te beheren hebt, maar ook dat je veel ruimte hebt om verbeteringen aan te brengen. Als je een betere verzendings- en logistiek manager wilt worden, probeer dan deze geheimen voor succes en voor je het weet ben jij de ster op kantoor.

Geheim 1 - Zorg voor de juiste transportmanagement technologie

Als je nu geen effectief transportmanagementsysteem (TMS) gebruikt, kan het vinden van een systeem dat aan je behoeften voldoet, veel inzichten en besparingen opleveren. Met TMS-software kun je zendingen monitoren, de prestaties van vervoerders beoordelen, routes optimaliseren en in wezen end-to-end zichtbaarheid bieden. Tevens kan een TMS de totale transportkosten met tot wel 30% verlagen.
Het belangrijkste is natuurlijk dat je TMS voldoet aan jouw specifieke behoeften. Je zult moeten nadenken over hoe het zal worden gebruikt, welke voordelen het moet opleveren en of het kan worden aangepast aan de behoeften van het bedrijf wanneer dit groeit.

In het algemeen moet een TMS ondersteuning bieden bij het beheer van:

  • Contracten
  • Zichtbaarheid van zendingen
  • Kennisgevingen aan klanten
  • Trends in verzending
  • Boekhoudkundige taken

Het voordeel: Met technologie aan je zijde kun je een soepelere supply chain hanteren en tegelijkertijd de klantervaring verbeteren.

Geheim 2 - Zoek andere manieren om te automatiseren

Naast het beheren van transport kan software je ook helpen je workflow te automatiseren en zaken te beheren zoals:

  • Inkomende goederen
  • Het ophalen van goederen
  • De verwerking van verzending
  • Herverpakken

Het voordeel: Het vinden van meerdere manieren om de workflow te automatiseren kan de personeelskosten verlagen en de nauwkeurigheid van de voorraad en de bestellingen verbeteren.

Geheim 3 - Start met een beloningssysteem voor leveranciers

Hoe beter je leveranciers presteren, hoe soepeler jouw toeleveringsketen zal zijn. Met een beloningsprogramma kun je verwachtingen opstellen voor leveranciers, hun prestaties bijhouden en ervoor zorgen dat ze voldoen aan de doelen die je voor hen hebt gesteld. Een vendor compliance-programma kan ondersteuning bieden bij:

  • Het verbeteren van de prestaties van leveranciers
  • Problemen identificeren en oplossen die van invloed zijn op de dienstverlening
  • Goed presterende leveranciers belonen en de betrouwbaarheid verhogen
  • Kosten verlagen
  • De klantenservice verbeteren

Het voordeel: Als je een systeem opzet om leveranciers te belonen voor hun prestaties, kan dat zowel voor jou als voor hen voordelen opleveren.

Geheim 4 - Samenwerkingen aangaan met belangrijke leveranciers

Als je eenmaal een programma voor de naleving van leveranciers regels hebt ingevoerd, kunt u deze consistente contactpunten gebruiken om een betere relatie met uw partners op te bouwen. Door deze sterke allianties tot stand te brengen, moedig jij je leveranciers aan om:

  • Loyaal te zijn aan jou en het bedrijf
  • Problemen naar voren te brengen, zodat je ze samen kunt oplossen
  • Manieren te identificeren om processen te verbeteren
  • Mogelijkheden te vinden voor wederzijdse groei

Het voordeel: Een leverancier binnenhalen is het begin van de relatie, niet het einde. Het beheren van deze relaties kan zich echt uitbetalen in loyaliteit, retentie, efficiëntie en service.

Geheim 5 - Maak metingen zinvol

Je beschikt waarschijnlijk over een eindeloze hoeveelheid gegevens van je toeleveringsketen. Nu, meer dan ooit, is het belangrijk om zorgvuldige keuzes te maken over de statistieken waarover je rapporteert. Bij het selecteren van statistieken, zorg ervoor dat ze:

  • Je daadwerkelijk helpen om prestaties te meten. Vergeet de ruis en richt je op wat echt belangrijk is. Dit kunnen metingen zijn als het aantal voltooide orders, de nauwkeurigheid van bestellingen, on-time prestaties of cyclustijd.
  • Een verhaal vertellen aan het beoogde publiek. Wat zal je team belangrijk vinden? En wat is belangrijk voor leidinggevenden? Definieer je publiek en gebruik vervolgens je meetgegevens om een verhaal te vertellen dat bij hen aanslaat en het gewenste gedrag stimuleert.
  • Volg specifieke normen. Als er twee van het verkeerde artikel wordt verzonden, is dat dan één fout of twee? Door ervoor te zorgen dat de statistieken goed gedefinieerd zijn, zorg je voor consistentie in alle rapporten.

Het voordeel: Indien verstandig gekozen en nauwkeurig gerapporteerd, kunnen statistieken een van je krachtigste instrumenten zijn om verandering te inspireren.

Geheim 6 - Bekijk je toeleveringsketen als circulair, niet als lineair

In een lineaire toeleveringsketen worden natuurlijke hulpbronnen gebruikt om producten te vervaardigen, die vervolgens worden verbruikt en weggegooid, wat uiteindelijk tot afval leidt. In een circulaire toeleveringsketen worden afgedankte materialen gerecycled en hergebruikt, waardoor een deel van de verbruikte natuurlijke hulpbronnen wordt vervangen en de toeleveringsketen wordt gesloten. Rekening houden met wat er gebeurt nadat producten zijn verbruikt en hoe je grondstoffen uit bestaande goederen kunt terugwinnen, kan verschillende voordelen opleveren, zoals:

  • Lagere materiaalkosten
  • Beter gebruik van activa
  • Minder afval
  • Minder impact op natuurlijke hulpbronnen

Het voordeel: Aangezien zowel bedrijven als consumenten steeds meer belang hechten aan een evenwicht tussen milieu, duurzaamheid en kosten, is de ontwikkeling naar een circulaire toeleveringsketen de juiste keuze voor alle drie.

Geheim 7 - Blijf op de hoogte van trends in de sector

De kans is groot dat je de interne processen onder de loep hebt genomen om mogelijkheden voor verbetering te vinden, maar heb je ook nagedacht over wat anderen doen? Verder kijken dan je eigen toeleveringsketen kan de inspiratie bieden die je nodig hebt om positieve veranderingen door te voeren - vooral wanneer je geen ideeën meer hebt. Probeer deze tactieken om nuttige trends te identificeren:

Het voordeel: buiten je eigen vier muren stappen (fysiek of virtueel) kan je op nieuw - en waardevol - terrein brengen.

Geheim 8 - Zorg voor een solide back-up plan

Hoewel het waarschijnlijk veel leuker is om te denken dat je toeleveringsketen op zijn best presteert dan te bedenken wat er gebeurt als hij helemaal uitvalt, is het belangrijk om erop voor te bereiden wat je zou doen als het ergste zou gebeuren. Wat als er een staking, een natuurramp of een andere grote verstoring van het transport zou plaatsvinden en de vracht van je klant zou stranden? Met een noodplan kun je alles in beweging houden. Begin met deze stappen:

  • Geef iemand de leiding. Identificeer de persoon die het noodplan gaat uitvoeren.
  • Breng alle mogelijke problemen in kaart en maak er een plan voor. Maak een lijst van alle mogelijke verstoringen, van het weer en systeemstoringen tot chemische lekkages of zelfs terroristische aanvallen. Zodra je alle scenario's kent waarmee je te maken kunt krijgen, maak je voor elk daarvan een plan.
  • Regel assistentie voordat deze scenario's zich voordoen. Praat met je vervoerders (of zelfs nieuwe, indien nodig) en ontdek welke mogelijkheden zij bieden om zendingen te versnellen en het noodplan uit te voeren.
  • Voer een test uit. De enige manier om te weten of het plan werkt, is door een testzending uit te voeren. Als er zich vervolgens problemen voordoen, pas je het plan zo nodig aan.
  • Herzie je plan. Noodplannen staan niet in steen gebeiteld - je wil je plannen van tijd tot tijd herzien om er zeker van te zijn dat ze nog steeds relevant zijn als klanten, vervoerders en voorschriften veranderen.

Het voordeel: als het ergste gebeurt, hoef je je minder zorgen te maken en maak je meer indruk op je klanten.


Manager Logistics inhuren?

Ben jij op zoek naar een freelance Manager Logistics of interim Manager Logistics die van al deze geheimen op de hoogte is en ze succesvol kan toepassen? Aarzel dan niet en neem vandaag nog contact op met Bureau Ad Interim. Wij helpen je bij het vinden van de meest geschikte kandidaat voor deze functie.

Aan de slag als Manager Logistics?

Ben jij een professionele zzp Manager Logistics die alle geheimen van jouw vakgebied al eerder hebt blootgelegd? Stuur ons dan zo snel mogelijk jouw cv toe en wij helpen je bij het vinden van een nieuwe uitdaging.